Owatrol kontra linolie
Fra : news

Dato : 14-04-03 13:34

Er der nogen der kan forklare mig hvad forskellen er på Owatrol D1 og
linolie tilsat terpentin?
Jeg har brugt Owatrol indtil videre, men linolie er jo noget billigere hvis
man blander det op med terpentin.
Hilsen Vagn

--

/]
/ ]\

Fra : john lundsgaard

Dato : 14-04-03 14:08

"news" <vagn@schultzerne.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan forklare mig hvad forskellen er på Owatrol D1 og
> linolie tilsat terpentin?

Marketing!!!

Altså Owatrol D1 og D2 bliver markedsført med et (stort?) reklamebudget. De
eneste der reklamerer for linolie er Flemming Leth, Rådvad centret og
enkelte andre nostalgikere.

Men i bund og grund er der ikke ret meget forskel, det er et bindemiddel
(linolie, kinesisk træ olie, tonkin olie eller hvad de så kalder det), lidt
terpentin, lidt sikkativ (tørremiddel), måske lidt farve, og i de bedste
tilfælde lidt fungicid (middel mod skimmel).

Det findes i et utal af forklædninger, og kaldes ædeltræsolie, teak olie,
teak finish o.s.v.

Hvis det påføres tilstrækeligt tyndt, og med tilstrækkelig tørretid i
mellem, så holder det en sommer. Hvis det påføres i for tykke lag (ja det er
svært da det meste med god grund er noget tyndt p..), så vil de give sig til
at skalle af på et tidspunkt.

Og ja jeg ved godt at jeg nu træder en frygtelig masse mennesker over
tæerne, for den ene elsker det ene, og den anden elsker det andet. *SSS*

Hilsen John
--
Kig ind på
www.sitecenter.dk/highfield-ranch

Fra : Dag Stenberg

Dato : 14-04-03 16:00

john lundsgaard <john_lundsgaardXX@ofir.dk> wrote:
> [...]
> terpentin, lidt sikkativ (tørremiddel), måske lidt farve, og i de bedste
> tilfælde lidt fungicid (middel mod skimmel).

Vad används som sikkativ?

Jag brukar ibland blanda linolja, trätjära och terpentin. Men det blir
ingen helt torr yta, så man får akta kläderna.

Dag Stenberg

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-04-03 16:58

"Dag Stenberg" <dag.stenberg@nospam.helsinki.fi.invalid> skrev i en
meddelelse news:b7eie6$hp0

> Vad används som sikkativ?
> Jag brukar ibland blanda linolja, trätjära och terpentin. Men det blir
> ingen helt torr yta, så man får akta kläderna.

Du kan bl.a. bruge almindelig olie eller urethan baseret lak. Ellers skal
du have det i en specialbutik.

Men når du gør, som du gør, så skal du tørre olien af, der må ikke være
overskydende olie uden på træet.

Claus

Fra : Jan T Pharo

Dato : 14-04-03 19:36

Mon, 14 Apr 2003 17:58:17 +0200, Claus Tersgov;
<b7elqn$1o72$1@news.cybercity.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Men når du gør, som du gør, så skal du tørre olien af, der må ikke være
>overskydende olie uden på træet.

og så benytter man også en lak - eller Owatrol D2 - udenpå det med D1,
eller terpentin+tjære+linolie, el.l. mættede træ, over vandlinien, hvis
man gerne vil.

--
Jan T Pharo, Hvaler
59°01N, 11°01E

Fra : Dag Stenberg

Dato : 14-04-03 20:27

Claus Tersgov <clausnews@hotmail.com> wrote:
> [...]
> du have det i en specialbutik.
> Men når du gør, som du gør, så skal du tørre olien af, der må ikke være

Jag har den erfarenheten av uretanbaserat lack att det blir en väldigt
hård yta som lätt stöts av.

Dag Stenberg

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-04-03 22:06

"Dag Stenberg" <dag.stenberg@nospam.helsinki.fi.invalid> skrev i en
meddelelse news:b7f22h$ot8

> Jag har den erfarenheten av uretanbaserat lack att det blir en väldigt
> hård yta som lätt stöts av.

Normal urethanlak burde nu ikke blive så hårdt, men det gør polyurethan lak
derimod. Bemærk at der er en væsentlig forskel, og som oftest er polyurethan
to-komponent. (men der er undtagelser)

Lakker som Hempels Bådlak 10 og Sigma Linspar er begge urethan lakker, som
er temmelig bløde og fleksible, hvilket også betyder, at de har en lang
tørretid. Hårdhed og tørretid hænger ofte sammen.

Forresten kan man desværre ikke købe Bådlak 10 mere. Det var ellers en
fremragende lak, folk havde bare ikke tid til at vente på, at den blev tør.

Claus
--
KØBES:
Velfungerende, langbenet påhængsmotor 4-6 hk. Billig og fejlfri.

Fra : john lundsgaard

Dato : 16-04-03 12:20

"Dag Stenberg" <dag.stenberg@nospam.helsinki.fi.invalid> skrev i en
meddelelse

> Vad används som sikkativ?

Hej Dag

Jeg beklager at jeg først nu så din meddelelse.

Idag bruger man normalt en blanding af Cobolt og Zirkonium som sikkativ. Det
forhandles professionelt bl.a, under navnet CoZirk, og må kunne skaffes via
farvehandlere.

Hilsen John

Fra : news

Dato : 14-04-03 17:49

Tak for det. Så er jeg færdig med at smide mine sparepenge efter Owa'en.
Bruger i øvrigt linolie til alt mellem himmel og jord, så hvorfor ikke også
til båden.
Hilsen Vagn

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 22-04-03 07:56

Linolie tilsat sikkativ kan købes hos de fleste farvehandlere. Det kaldes
linoliefernis. Det kan anbefales at bruge det, da det tørre betydeligt
hurtigere end rå linolie.

En af fiduserne ved linolie er at det udvider sig og danner en prob i træet
når det tørrer. Herved forhindres vandindtrængen. Men hvis der er terpentin
eller andre opløsningsmidler der fordamper kommer der huller i. Så drop
terpentinen.

En ulempe ved linolie er at det er guf for svampe. Så tilsæt 5% trætjære til
linoliefernisen, så er det problem klaret. Og husk at overskydende olie skal
tørres af.

Tonkinlak er en olielak uden opløsningsmidler. Vandtæt, binder på næsten alt
og enormt smidig. Jeg har prøvet at lakere sølvpapir, og lakken holder
selvom man krøller det sammen!Største ulempe er at det danner skind når
dåsen er åbnet.

Jeg har skrevet en artikel om linolie til Fyns Amtsavis som skulle komme en
af de nærmeste uger

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Ole L.

Dato : 22-04-03 18:36

"Erik Breum Petersen" <erikbreum???@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og enormt smidig. Jeg har prøvet at lakere sølvpapir, og lakken holder
> selvom man krøller det sammen!Største ulempe er at det danner skind når

Tonkinlak opfører sig ligesom kogt linolie, så jeg har gjort som en gammel
skibsbygger anbefalede: Hæld det på flaske og fyld efter med småsten når der
bliver brugt af flasken, så der ikke står luft under proppen. Det virker
faktisk !
Hilsen Ole

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 23-04-03 08:31

Det var sku en smart simpel ide. Jeg har brugt at hælde det om på små
flasker. Men den ide du beskriver er jo genial i al simpelhed.
Med andre ord: Hvorfor har jeg ikke tænkt på det.

Den artikel jeg har skrevet skal følges op med en mere. Der vil jeg nok
skrive dette råd med i.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-04-03 11:30

> Det var sku en smart simpel ide. Jeg har brugt at hælde det om på små
> flasker. Men den ide du beskriver er jo genial i al simpelhed.
> Med andre ord: Hvorfor har jeg ikke tænkt på det.

Bare husk, at det må ikke være sten, der kan optage olien, så hellere gamle
skruer og møtrikker.

Malere i gamle dage brugte i øvrigt vand til at undgå, at oliemaling og lak
dannede hinde i dåserne.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-04-03 17:03

> [...]
> linolie tilsat terpentin?
> Jeg har brugt Owatrol indtil videre, men linolie er jo noget billigere

Som John skriver og så er der tilsat solfilter. Desuden er Owatrol en slags
"halvlak", der er beregnet til også at ligge uden på træet, det kan man ikke
med linolie uden sikkativer.

Ps kunne du ikke være rar at kigge på www.usenet.dk under signaturer.
Netiketten siger maks. fire linjer, du er langt over!

Claus

Fra : news

Dato : 14-04-03 17:41

Jeg skal da gerne begrænse mig mht. signatur. Var ikke klar over at der var
retningslinjer vedr. dette. Tak for tipset.
Vagn

Fra : sailor99

Dato : 14-04-03 19:12

Hej!

Hvis det handler om vedligeholdelse af f.eks. teak, har min farvehandler -
selv sejler med teakdæk - fundet "vidundermidlet", som jeg har brugt med
stor tilfredshed:

2,5 liter Gori 22 iblandet 4% Gori 44 i en brunlig farvetone. Såvel træværk
på båden som teakhavemøblerne ser stadig flotte ud, når sæsonen er forbi.

Mvh
Georg