IP adresser
Fra : Jacob

Dato : 14-04-03 13:26

Hey NG

Vi har et 256/128 kbit switched netværk med TDC bredbånd. IP adresserne er
dynamiske.
Alt kørte perfekt indtil i sidste uge, hvor den ene computer lige pludselig
skiftede IP adresse. Vi kører normalt med 131.164.xxx.xxx, men han fik altså
80.164.xxx.xxx. Vi har prøvet alt; skifte port på switchen, genstarte modem
og switch og formatere den computer det gik galt ved. Det er lidt
irriterende, for vi kan ikke komme ind på den computer over netværket.
Hvad kan problemet være? Er det computerens netkort?
Det skal lige siges, at computeren kører med Win XP.

På forhånd tak
Mvh Jacob

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 14-04-03 13:27

"Jacob" <jacob@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> irriterende, for vi kan ikke komme ind på den computer over netværket.
> Hvad kan problemet være? Er det computerens netkort?

Det er et typisk problem, når computerne får ip adresser i forskellige
subnets. Installér en protokol der ikke routes (fx. IPX/SPX eller NETBeui)
på begge computere og brug den til Fil- og Udskriftsdeling.

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 14-04-03 13:40

"Jacob" <jacob@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
altså
> 80.164.xxx.xxx. Vi har prøvet alt; skifte port på switchen, genstarte

tjah, jeg ved ikke, hvad jeg skal sige... jeg prøvede det samme med tdc...
bestilte 6 offentlige ip-adresser i det håb, at de lå i samme subnet... det
gjorde de ikke!!! (Nåja... muwahaha... det tog dem forresten to måneder at
skifte mig fra én fast til 6 DHCP-adresser, så det kan være du skal væbne
dig med tålmodighed, hvis du vil ha omkonfigureret dit "subnet" hos tdc).

TDC spreder dig ud over en milliard forskellige subnet... Hverken smart
eller særlig pæn løsning.

> og switch og formatere den computer det gik galt ved. Det er lidt
> irriterende, for vi kan ikke komme ind på den computer over netværket.

ja, ipfw osv er pludselig ikke så sjovt længere....

/j

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 14-04-03 14:10

"Jakob Wolffhechel" <themuss@removethis.it.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> dig med tålmodighed, hvis du vil ha omkonfigureret dit "subnet" hos tdc).
>
> TDC spreder dig ud over en milliard forskellige subnet... Hverken smart

Næh, men jeg ville nu heller ikke basere en løsning på at få samme ip i
samme subnet hver gang. Hvis det er dit krav, skal du nok have en anden
løsning (fx. Bredbånd prof.) med fx. en /29.

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Jakob Wolffhechel

Dato : 15-04-03 10:04

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> wrote in message
> [...]

> samme subnet hver gang. Hvis det er dit krav, skal du nok have en anden
> løsning (fx. Bredbånd prof.) med fx. en /29.

Jeg var ikke stillet faste IP-adresser i udsigt... til gengæld regnede jeg
da med, de lå i samme adresserum... Desuden skal det siges, at jeg ikke
benytter TDC mere, da jeg igen er indenfor rækkevidde af en forholdsvist
velassorteret central... men jeg vil da lige skrive mig dit tip (?) bag
øret, hvis jeg nogensinde havner i hampen igen.

/j

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 23-04-03 19:44

Jakob Wolffhechel wrote:

> [...]
> hos tdc).
>
> TDC spreder dig ud over en milliard forskellige subnet... Hverken smart

Nej.
TDC arbejder efter sigende på at lave en bedre fordeling af IP adresserne.
Det er vist mest fordi det belaster deres egne rutere

--
Niels

Fra : Jesper Skriver

Dato : 23-04-03 23:51

On Wed, 23 Apr 2003 20:43:46 +0200, Niels Elgaard Larsen wrote:

> Nej.
> TDC arbejder efter sigende på at lave en bedre fordeling af IP adresserne.
> Det er vist mest fordi det belaster deres egne rutere

Den tror du ikke selv paa vel ?

Der er ikke nogen trivl om at produktet vil blive bedre for
kunden, saafremt sandsynligheden for at faa adresser i samme
subnet bliver stoerre end nu - problemet er at det ikke er et
trivielt problem at loese.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer
Alfa Romeo 156, 2.0TS

Fra : Michael Munk Larsen

Dato : 15-04-03 09:40

> [...]
> Hvad kan problemet være? Er det computerens netkort?
> Det skal lige siges, at computeren kører med Win XP.

Ok.... Det samme skete for mig (altså det der med at IPen skiftede) men mit
netværk virker stadig fint nok...

Fra : Peter Larsen

Dato : 18-04-03 16:31

Jacob wrote:

> Hey NG

> Vi har et 256/128 kbit switched netværk med TDC bredbånd. IP
> adresserne er dynamiske.

Hvorfor betale for mere end een eller et par adresser?

> Alt kørte perfekt indtil i sidste uge, hvor den ene computer lige
> pludselig skiftede IP adresse. Vi kører normalt med 131.164.xxx.xxx,
> men han fik altså 80.164.xxx.xxx.

Det er jo hvad der kan ske, når man udliciterer DHCP'en som I valgte at
gøre det.

> [...]
> modem og switch og formatere den computer det gik galt ved. Det er
> lidt irriterende, for vi kan ikke komme ind på den computer over

At I køber IP-adresser til jeres lokalnet ude i byen. Det er ikke
hensigtsmæssigt at benytte interne adresser som er gyldige på Internet.
Sæt et ekstra netkort i en af maskinerne og brug ICS eller få jer en
"routerwall" med NAT og indbygget DHCP.

> Er det computerens netkort?

Alt virker som det skal, bortset fra at TDC har for mange (logiske)
DHCP'er som lytter til det fysiske netsegment, I er forbundet til.

> Det skal lige siges, at computeren kører med Win XP.

Det er windowslignende nok til formålet, om ikke før, så efter man har
fundet alle de steder, der skal sættes kryds .... O

> På forhånd tak
> Mvh Jacob

Med venlig hilsen

Peter Larsen

* This posting handcrafted by Peter Larsen *
* My website is at: http://www.muyiovatki.dk *
* As yet silliest quote of this millenium: *
* "I hear media reports of plunderings, what are they *
* complaing about, those people are free now". (Rumsfeld).*
* Silliest quote of the previous millenium: *
* "But if they don't have bread, surely they can eat *
* cake instead then? (Marie Antoinette) *