Tjekke om det er en int
Fra : Mikkel Petersen

Dato : 14-04-03 10:01

Hej NG

Hvordan tjekker jeg et felt om det er en int?

Hvis man indtaster en string og trykker næste kan man ikke komme videre, før
der indtastes en int.

Tak
mikkel

Fra : Holm

Dato : 14-04-03 10:30

Mikkel Petersen wrote in message
<3e9a78b6$0$66252$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Hvis man indtaster en string og trykker næste kan man ikke komme videre, før
> der indtastes en int.

et skud fra hoften:

function isInt(x)
{
   if (validvalue(x,"1234567890",0)) {
      return true;
   } else {
      return false;
   }
}

og måske efterfølgende bruge:
if(isInt(document.formnavn.feltnavn) {
   gør et eller andet
}
else {
   gør noget andet
}

Jeg har ikke testet det - det er som sagt bare et skud...

--
"It has been said that if you place an infinite amount of monkies by one
typewriter each, one of them will eventually write a literary

Fra : Mikkel Petersen

Dato : 14-04-03 12:25

Fra : Mikkel Petersen

Dato : 14-04-03 12:29

> et skud fra hoften:

> [...]

Tak. Men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal få det ind i mit javascript. Jeg
er ret ny i det her.

Kan du hjælpe med at ændre koden.

Feltet tlf skal undersøges om det indeholder noget og derefter om det er tal
det indeholder.

Tak igen

function validerFelter() {
var errors="";
var form = document.forms[0];
if (form.elements["fornavn"].value == "") {
errors+="Fornavn skal udfyldes.\n";
}
if (form.elements["efternavn"].value == "") {
errors+="Efternavn skal udfyldes.\n";
}
if (form.elements["tlf"].value == "") {
errors+="Telefonnummer skal udfyldes.\n";
}
return errors;
}

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-04-03 12:59

"Mikkel Petersen" <mp@mp.dk> writes:

> Hej NG
>
> Hvordan tjekker jeg et felt om det er en int?
>
> Hvis man indtaster en string og trykker næste kan man ikke komme videre, før
> der indtastes en int.

Tilføj dette til dit form-tag:
onsubmit="return this.elements['feltnavn'].value.match(/[0-9]+/)"
Det skulle forhindre at man submitter hvis der ikke netop står et eller
flere ciffre i feltet med navn "feltnavn".

/L

Fra : Mikkel Petersen

Dato : 14-04-03 14:29

> onsubmit="return this.elements['feltnavn'].value.match(/[0-9]+/)"
> Det skulle forhindre at man submitter hvis der ikke netop står et eller
> flere ciffre i feltet med navn "feltnavn".

Ja, men jeg validerer allerede nedenstående kode med onsubmit, så kan jeg
ikke tilføje noget til tlf koden:

if (form.elements["tlf"].value == "") {
errors+="Telefonnummer skal udfyldes.\n";

Her er hele koden:

Fra : Mikkel Petersen

Dato : 14-04-03 15:18

> Ja, men jeg validerer allerede nedenstående kode med onsubmit, så kan jeg
> ikke tilføje noget til tlf koden:

> if (form.elements["tlf"].value == "") {
> errors+="Telefonnummer skal udfyldes.\n";

Er løst sådan.

if (! form.elements['tlf'].value.match(/[0-9]+/)){
errors+="Telefonnummer skal udfyldes med tal.\n";
}

Mvh
Mikkel

Fra : Mikkel Petersen

Dato : 14-04-03 15:31

> Er løst sådan.
>
> if (! form.elements['tlf'].value.match(/[0-9]+/)){
> errors+="Telefonnummer skal udfyldes med tal.\n";
> [...]

Nu er det jo løst med nedenstående 2 sætninger:

if (form.elements["tlf"].value == "") {
errors+="Pris skal udfyldes.\n";
}
if (! form.elements['tlf'].value.match(/[0-9]+/)){
errors+="Pris skal udfyldes med tal.\n";
}

Kan man ikke sammensætte dem med en or sætning.

if (form.elements["tlf"].value == "" or
form.elements['tlf'].value.match(/[0-9]+/))

Ved godt or ikke er rigtigt men hvordan gøres det så.

Tak