MS Windows
briani 27239
Harddisk størrelse
Fra : Jens

Dato : 14-04-03 08:30

Hvor stor en harddisk kan man, hvis ellers maskinens bios tillader det,
sætte i en pc, der kører hhv. Win98, Win2000 og WinXP?

mvh
Jens

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-04-03 09:26

Jens wrote:

> Hvor stor en harddisk kan man, hvis ellers maskinens bios tillader
> det, sætte i en pc, der kører hhv. Win98, Win2000 og WinXP?

Det kommer også an på filsystemet. Med FAT32 har vi:

WinME kan klare op til 2TB
http://www.microsoft.com/TechNet/prodtechnol/winxppro/reskit/prkc_fil_cycz.asp

Win98 scandisk får problemer over 127,53GB
http://support.microsoft.com/?kbid=184006

Win95/98 skal måske have et fix, for at håndtere mere end 64GB
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;en-us;q263044

Win2000/XP kan kun formatere op til 32GB
http://support.microsoft.com/?kbid=314463

Med NTFS er grænsen ca. 256TB. Dog kan den primære partition kun
være 2TB.
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/reskit/prkc_fil_tdrn.asp
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Jens

Dato : 14-04-03 09:31

Hej Toke.

Tak for svaret. Det var præcis den information jeg ønskede.

mvh
Jens

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 14-04-03 16:54

"Jens" <jens.claudius@get2net.dk> skrev i en meddelelse

En hel masse, som er rigtigt nok, men som har givet et nyt spørgsmål,
hvorfor vil 2k/xp ikke håndtere fat32 over 32Gb når det er muligt i 98?
mvh. tp

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 14-04-03 16:58

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.aadk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> En hel masse, som er rigtigt nok, men som har givet et nyt spørgsmål,
> hvorfor vil 2k/xp ikke håndtere fat32 over 32Gb når det er muligt i 98?

Det var self. Toke der kom med guldkornene, sorry

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-04-03 18:20

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.aadk> skrev :

>En hel masse, som er rigtigt nok, men som har givet et nyt spørgsmål,
>hvorfor vil 2k/xp ikke håndtere fat32 over 32Gb når det er muligt i 98?

Det er kun formateringen XP ikke kan klare, den kan sagtens
håndterere diske, der er formateret med anden software.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-04-03 18:56

Tonny Poulsen wrote:

> En hel masse, som er rigtigt nok, men som har givet et nyt
> spørgsmål, hvorfor vil 2k/xp ikke håndtere fat32 over 32Gb når det
> er muligt i 98?

Fordi Microsoft vil have folk til at skifte til NTFS?

Jeg har svært ved at se anden forklaring, når nu 2K/XP godt _kan_ køre
med større FAT32-diske og blot har fået en blokering på formatering.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Madsen

Dato : 14-04-03 21:27

Toke Eskildsen skrev:

> Med NTFS er grænsen ca. 256TB. Dog kan den primære partition kun
> være 2TB.

Der er også en grænse mere hvad angår Win2000 og XP. Jeg ved dog ikke
hvordan det ser ud i Win98, men Win2000 til og med SP 2 understøtter
ikke 48 bit LBA-adressering hvilket i praksis vil betyde at man kan
opleve problemer ved at se diske større end 137 GB. Det er rettet i
SP3, men det kræver at man selv laver en rettelse i regdatabasen.
Det samme gælder for WinXP. Den første udgave af den har heller ikke
understøttelse for 48 bit LBA-adressering, men fra og med SP1 er der
understøttelse for det. I WinXP skal man dog også selv ind og rette
det i registreringsdatabasen som i Win2000. Derudover kræver det
selvfølgelig at BIOS understøtter diske af den størrelse.

Se evt.:
<http://support.microsoft.com/?kbid=303013>
| NOTE: 48-bit LBA support will not be enabled and therefore
| supported until Service Pack 1 (SP1) for Windows XP Home Edition
| or Windows XP Professional is officially released and installed.
| Manually enabling 48-bit LBA support on Windows XP Without SP1
| installed could lead to potential data loss.

og:
<http://support.microsoft.com/?kbid=305098>
| Windows 2000 Service Pack 2 (SP2)-and-earlier versions of Windows
| 2000 do not support 48-bit Logical Block Addressing (LBA) as defined
| in the ATA/ATAPI 6.0 specification.

Der kører en tråd om det pt. i <news:dk.edb.hardware> startende
med: <news:3e99d796$0$143$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>
Tråden hedder 'Maxtor 200Gb, en grim historie ;o(' og er fra
d. 13 April 2003.

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-04-03 07:03

In dk.edb.system.ms-windows, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> says...
> ikke 48 bit LBA-adressering hvilket i praksis vil betyde at man kan
> opleve problemer ved at se diske større end 137 GB. Det er rettet i

Husk på, at det kun gælder for IDE-diske. SCSI og RAID-systemer ligger
ikke under for denne begrænsning.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Madsen

Dato : 16-04-03 13:09

Jesper G. Poulsen skrev:

> Husk på, at det kun gælder for IDE-diske.

Nå ja, men det er vel også det langt størsteparten sidder med vil
jeg gætte på.

Madsen.