RH9, hvordan adgang til Windowsdisk
Fra : @(none)

Dato : 13-04-03 21:50

Hej ng

Hvordan får jeg adgang til den harddisk, hvor windows er placeret fra
RH9 ? I Mandrake ligger der et lille program med grafisk brugerflade,
som man kan anvende, jeg kan ikke huske hvad det hedder.

Mikael

Fra : Heine Laursen

Dato : 13-04-03 22:36

"@(none)" <""mkp\"@(none)"> wrote in

> Hej ng

Hej

> Hvordan får jeg adgang til den harddisk, hvor windows er placeret fra
> RH9 ? I Mandrake ligger der et lille program med grafisk brugerflade,
> som man kan anvende, jeg kan ikke huske hvad det hedder.

Nu køre jeg ikke med mandrake, og sjælent noget i grafisk mode, så jeg kan
ikke svare på hvilke grafiske værktøjer der findes til det. Istædet kan jeg
give dig en mere universial "guide" der kan bruges på alle distrubtioner
(håber jeg da)

Det kommer an på hvilken controler og om den er master eller slave
harddisk. Du skal også vide hvilken partition din harddisk er på.

Hvis harddisken sider på primær controler, og som master. Og din windows
ligger på første partition. Så er synsaksen sådan her i en xterm

hvis det er fat16/32 filsystem

mount -t vfat /dev/hda1 /mnt/mountpoint

og hvis det er ntfs:filsystem

mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt/mountpoint

Harddiskene bliver delt op sådan her på et linux system:
hda = primær controler og harddisken er master
hdb = primær controler og harddisken er slave
hdc = sekundær controler og harddiskrn er master
hdd = sekundær controler og harddisken er master

dmesg |grep hd

skulde kunde give dig en ide om hvor harddisken ligger.

Du kan også chekke med komandoen mount, om den ikke automatisk bliver
mountet ved system start

Heine Laursen

Fra : Heine Laursen

Dato : 13-04-03 22:38

Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> wrote in

> Nu køre jeg ikke med mandrake, og sjælent noget i grafisk mode, så jeg

Ups, opdaede du har skrevet RH9, Men har ikke kørt RH i meget lang tid, så
jeg kan ikke huske hvad værktøjerne hedder deri.

Heine Laursen

Fra : Dan

Dato : 13-04-03 23:20

http://www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=307