[freebsd] Muse-problemer...
Fra : Martin Bundgaard

Dato : 22-03-01 19:55

Hejsa.

Jeg har lige installeret XFree 4.0.3, men har problemer med min mus
(/dev/psm0). Den flandrer forvirret rundt oppe i toppen af displayet når man
er inde i X. Jeg har prøvet en del forskellige indstillinger, men intet
virker.
Jeg tænkte på om det kan ha' noget med baud-raten (1200) at gøre, men ved
ikke hvor man evt. ændrer denne. Iøvrigt kører musen ok i console-mode.
Er der nogle der kan hjælpe?

-mb

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 22-03-01 20:15

On Thu, 22 Mar 2001 19:55:19 +0100, Martin Bundgaard wrote:

> [...]
> er inde i X. Jeg har prøvet en del forskellige indstillinger, men intet

Hvilken mus (fabrikat/model)?

> Jeg tænkte på om det kan ha' noget med baud-raten (1200) at gøre, men ved
> ikke hvor man evt. ændrer denne. Iøvrigt kører musen ok i console-mode.
> Er der nogle der kan hjælpe?

Hvad siger din 'InputDevice'-sektion i XF86Config?

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 22-03-01 20:40

Musen er en Logitech MouseMan+.

Jeg har brugt /usr/X11R6/bin/XF86Config til at konfigure, men har nu kigget
i /etc/X11/XF86Config og ændret lidt frem og tilbage på baudrate.... men det
hjælper ikke.

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 22-03-01 21:38

On Thu, 22 Mar 2001 20:39:53 +0100, Martin Bundgaard wrote:
> Musen er en Logitech MouseMan+.

Jeg bruger en Logitech Cordless Trackman Wheel under XFree 4.0.2 uden
problemer på min FreeBSD box.

Fra /etc/X11/XF86Config:

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "PS/2"
Option "Device" "/dev/psm0"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

> Jeg har brugt /usr/X11R6/bin/XF86Config til at konfigure, men har nu kigget
> i /etc/X11/XF86Config og ændret lidt frem og tilbage på baudrate.... men det
> hjælper ikke.

Det er sikker fordi du benytter en forkert 'Protocol'.

Jeg ved ikke om det evt. kan give problemer hvis du kører moused(8)?

Læs og forstå gerne http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Martin Bundgaard

Dato : 22-03-01 22:19

Tak for hjælpen.

NB. Jeg havde ikke tid til at quote ordenligt... beklager.

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 24-03-01 10:10

In article <slrn9bkoko.25jj.lyngbol@tigerdyr.lyngbol.dk>, "Michael
=?iso-8859-1?Q?Lyngb=F8l?=" <lyngbol@c.dk> wrote:

> [...]
>
> Section "InputDevice"
> Identifier "Mouse0" Driver "mouse" Option
> "Protocol" "PS/2" Option "Device" "/dev/psm0" Option

hmm.... jeg prøvede den og den virkede ikke her. Først og fremmest
var der ikke nogen /dev/psm0. Og at lave den ændrede ikke noget.

Eneste der virker hos mig er

"Protocol" "Auto" og "Device" "/dev/sysmouse", men her kan jeg ikke
få wheel til at funke...

Hvad er psm0?

Bjarne

Fra : Jesper Skriver

Dato : 24-03-01 12:51

On Sat, 24 Mar 2001 10:09:59 +0100, Bjarne Wichmann Petersen wrote:

>hmm.... jeg prøvede den og den virkede ikke her. Først og fremmest
>var der ikke nogen /dev/psm0. Og at lave den ændrede ikke noget.

Har du psm kompileret i din kernel ? (se nedenstående man side).

man 4 psm

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 24-03-01 19:57

In article <slrn9bp2gc.mhm.jesper@freesbee.wheel.dk>, "Jesper Skriver"
<jesper@wheel.dk> wrote:

> Har du psm kompileret i din kernel ? (se nedenstående man side).

Jo. Fandt ud af at det var en god idé at reboote for at få det
nyskabte device til at virke. Fandt også ud af at det var en god idé
at slå moused fra, ellers ville X ikke starte (psm0 busy).

Så nu starter X fint med ovenstående setting. Eneste problem er at
wheel stadig ikke virker... :-/

So where to look now?

Bjarne

Fra : Jesper Skriver

Dato : 25-03-01 00:12

On Sat, 24 Mar 2001 19:57:23 +0100, Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> [...]
>at slå moused fra, ellers ville X ikke starte (psm0 busy).
>
>Så nu starter X fint med ovenstående setting. Eneste problem er at

Prøv at søge på mailing listerne freebsd-questions specifikt ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 25-03-01 07:56

In article <slrn9bqaen.sn5.jesper@freesbee.wheel.dk>, "Jesper Skriver"
<jesper@wheel.dk> wrote:

> Prøv at søge på mailing listerne freebsd-questions specifikt ...

hehe... har fulgt med siden jeg installerede 4.0.2. Tror jeg har
forsøgt mig med alle løsningerne. Konsensus der synes at være at
mus-håndteringen i X er broken siden 4.0.2 (4.0.1 virkede fint!). ;)

Det der irriterer mig med de forskellige løsningsforslag er, at andre
sagtens kan få wheel til at virke og jeg ikke. Nåh, heller ikke så
vigtigt, bruger det alligevel ikke, meeen... hader når noget ikke
virker! ;)

Bjarne

Fra : Kristian Rask

Dato : 22-03-01 22:07

Hej

<kubrick@mail.dk> wrote:

> [...]
>Jeg tænkte på om det kan ha' noget med baud-raten (1200) at gøre, men ved
>ikke hvor man evt. ændrer denne. Iøvrigt kører musen ok i console-mode.

Ikke at jeg aner en bønne om XF 4x.... men mon ikke du skal indstille
XF til at bruge /dev/sysmouse, siden mouse i console mode virker ???

mvh

Kristian
In order to send email you must edit my mail address

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 24-03-01 20:05

"Martin Bundgaard" <kubrick@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg tænkte på om det kan ha' noget med baud-raten (1200) at gøre, men ved
> ikke hvor man evt. ændrer denne. Iøvrigt kører musen ok i console-mode.
Jeg havde samme problem med Slackware 7.2, jeg fandt ud af at jeg skulle slå
gpm (mus i consolen) fra. Det var ikke nok at lave en gpm -k for at afbryde
programmet, jeg skulle fjerne /etc/rc.d/rc.gpm og reboote før det virkede...

Mvh. Jonas