Hunde og søsyge
Fra : Karina og Christian

Dato : 13-04-03 19:23

Hejsa gruppe

Vi skal i påsken på besøg hos svigerfamilien, og har i den anledning
bestemt, at det kunne være en god idé at tage færgen fra Århus til
Kalundborg.

Jeg er imidlertid ikke sikker på, hvordan Vaks vil have det med at sejle.
Jeg er godt klar over, at færgen formentlig ikke gynger voldsomt, men man
tænker jo alligevel over det, når ham den lille skal med

Er det mon noget med, at man kan få søsygepiller eller lignende til hunde -
eller kan de mon slet ikke blive søsyge? Det sidste ved jeg godt er noget
pjat

Jeg vil uden tvivl kontakte vores dyrlæge i morgen, men vil gerne - hvis I
vil dele - høre jeres erfaringer med hunde og sejlture og søsyge.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 13-04-03 19:27

Hej Karina

Jeg har jævnligt sejlet med mine hunde (Odden/Århus) og har aldrig mærket
noget til søsyge. Men de kan være lidt utrygge ved de mange lidt
fremmeartede lyde, der er på sådan en færge. Og så er der tit enormt mange
mennesker med. Jeg plejer bare at udstyre mgi med en masse godbidder, laver
lidt tricks med hundene - til stor morskab for andre passagere.
--
KH
Søs

Fra : Karina og Christian

Dato : 13-04-03 19:34

"Søs D. Jensen" <emma@email.dk> wrote in message
> [...]
laver
> lidt tricks med hundene - til stor morskab for andre passagere.

Hejsa Søs

Tusind tak for svaret Jeg har - ud over søsygen - nemlig også tænkt lidt
på, hvordan vi skal gribe situationen an i det hele taget. Det er nemlig
første gang, han skal ud at sejle, og som du siger, er der jo uden tvivl
mange nye og fremmede indtryk og mennesker - nok til, at han formentlig kan
blive lidt utryg.

Nu er det ikke sådan, at jeg skal foregribe enhver tænklig og utænklig
bekymring, der måtte kunne opstå, men mon ikke vi alle kender til det der
med, at man gerne lige selv vil have et lille overblik over, hvad man mon
kan forvente - i hvert fald i grove træk?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : skingur

Dato : 13-04-03 20:25

hej.. jeg har ofte haft hundene med ude at sejle..også mindre
passagerfærger, der gynger noget mere end de store. Det har aldrig været
noget problem. Sørg for, at hunden er godt luftet.. gerne meget træt!
Kombineret med de mange nye indtryk er hundene altid faldet i søvn eler
har bare ligget og kigget på de andre passagere! Husk ikke at ynke ham,
hvis han synes det er væmmeligt. jo mere roligt og fra oven og ned du
tager det, jo mere vil han gå ud fra, at alt er, som det skal være. Men
derfor kan du jo godt tage ham på skødet, hvis han ikke er ret stor. Min
dværggravhund hat altid sin fikse lille brødkurv med til at sove i.. den
er tryg og velkendt.
God tur til jer

Christina og den lille langhårede

http://www.kandu.dk/

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 13-04-03 21:57

> [...]
laver
> lidt tricks med hundene - til stor morskab for andre passagere.

Skal man egentlig lade hunden blive i bilen når man tager med færgen eller
må man godt tage den med på dækket?
Jeg kunne forestille mig at det må være et mareridt for hunden at ligge der
med al larmen omkring sig!

Hilsen Betina

Fra : Karina og Christian

Dato : 13-04-03 22:10

"Betina von Ahnen Thygesen" <betina@deskstar.dk> wrote in message
[klip]
> Skal man egentlig lade hunden blive i bilen når man tager med færgen eller
> må man godt tage den med på dækket?

Vi har ingen bil, så det kommer helt til at give sig selv

> Jeg kunne forestille mig at det må være et mareridt for hunden at ligge
der
> med al larmen omkring sig!

Ja, det er jo også det, jeg kommer til at frygte lidt, men er dog blevet
beroliget en hel del af de søde indlæg, der har været i tråden.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : skingur

Dato : 13-04-03 22:26

jeg tror, at en stor del af det med søsyge er psykisk...angsten for at
blive det, kan udløse det. Og vores hunde tænker jo heldigvis ikke så
dybt over tingene!
Hvis han er en tryg og glad hund, der er vant til at komme med, når I
skal noget, skal det nok gå fint-fint! tag evt hans tæppe med..eller
tilbyd ham din yndlingstrøje at ligge på.
Jeg tror ikke, hunden overhovedet MÅ blive i bilen...og det ville da
også være et forfærdeligt sted at efterlade den helt alene..der lugter,
larmer mærkeligt osv. På færgen må den muligvis ikke komme med ind på
den pæne restaurent, men hvem har også råd til at gå derind?
De fleste ser venligt på hundene...især hvis de ikke gør, knurrer af
folk, tisser på folks tasker, bider folk, stjæler deres madpakker eller
vælter deres børn!!!

igen...God tur!
Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Karina og Christian

Dato : 13-04-03 23:05

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote in message
[klip]
> jeg tror, at en stor del af det med søsyge er psykisk...angsten for at
> blive det, kan udløse det. Og vores hunde tænker jo heldigvis ikke så
> dybt over tingene!
Nej, det har du da helt ret i. Vaks ligner helt sikkert én, der ikke har én
bekymring i verden - og det har han såmænd heller ikke

> Hvis han er en tryg og glad hund, der er vant til at komme med, når I
> skal noget, skal det nok gå fint-fint! tag evt hans tæppe med..eller
> tilbyd ham din yndlingstrøje at ligge på.

Ja, han er vant til at komme med. Han elsker at opleve verden, og han er
bestemt en tryg, glad og tillidsfuld hund. Jeg tager dit råd, og tager hans
tæppe med. Det er jo noget, han forbinder med hygge, varme og tryghed.

> [...]
> larmer mærkeligt osv. På færgen må den muligvis ikke komme med ind på
> den pæne restaurent, men hvem har også råd til at gå derind?

Ja, hvem har egentlig råd til den slags?

> De fleste ser venligt på hundene...især hvis de ikke gør, knurrer af
> folk, tisser på folks tasker, bider folk, stjæler deres madpakker eller
> vælter deres børn!!!

Hihi - ja, det kunne være et kønt syn. Jeg kunne levende se Vaks - ganske
uanende - lette ben op ad den fine dames Gucci-taske (hmmm - tager SÅ rige
folk mon egentlig færgen?), hvorefter han løber afsted med hendes bøf fra
den fine restaurant, hvor vi ikke har råd til at komme ind.

> igen...God tur!

Tusind tak. Og rigtig god påske til dig og familie incl. vuffer

Med venlig hilsen
Karina

Fra : skingur

Dato : 13-04-03 23:11

"Karina og Christian" skrev d. 13-04-03 23:05 dette indlæg :

> Tusind tak. Og rigtig god påske til dig og familie incl. vuffer
>
> Med venlig hilsen
> Karina
>
> Tak og i lige måde.. du kan jo skrive, når I er kommet hjem igen og
fortælle, hvordan det spændte af!
Mvh, Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 14-04-03 09:30

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg vil uden tvivl kontakte vores dyrlæge i morgen, men vil gerne - hvis I
> vil dele - høre jeres erfaringer med hunde og sejlture og søsyge.

Hej Karina

Jeg har også tit haft Robin med færgen, når jeg har taget bussen til
København. Han tager altid sejlturen i stiv arm, så jeg tror ikke du behøver
være bekymret. Den eneste ulempe er alle de mange mennesker, der alle gerne
vil klappe på "den søde lille hund"

-Trine

Fra : skingur

Dato : 14-04-03 09:40

"Trine Dyrgaard" skrev d. 14-04-03 09:30 dette indlæg :

> [...]
behøver
> være bekymret. Den eneste ulempe er alle de mange mennesker, der alle

vuffer til at ignorere andre mennesker...eller har en ædel gravhund med
et lidt reserveret sind... gravhunde gider nemlig ikke snakke med
hvem-som-helst... hvilket har skuffet umådelig mange mennesker, der
såååå gerne vil beundre den noble lille herre!!!! Blev engang forfulgt
af en dame på en strækning over 500 meter,-hun forsøgte ihærdigt at få
kontakt med ham, og han var bare SÅ ligeglad!! Og jeg vil altså ikke
tvinge ham til at hilse...tværtimod er det rart at kunne gå tur, uden at
hunden absolut skal hilse på gud og hvermand!

Fra : Karina og Christian

Dato : 14-04-03 10:11

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote in message
[klip]
Hejsa Christina
> [...]
> hvem-som-helst... hvilket har skuffet umådelig mange mennesker, der
> såååå gerne vil beundre den noble lille herre!!!!

Jep, dén der kender vi også. Vaks er af natur en meget imødekommende hund,
og vil i princippet gerne hilse på folk. Det skal dog (naturligvis) foregå
på hans præmisser, der som oftest går ud på, at han hilser meget flygtigt -
og så vil han altså videre. Han gider heller ikke rigtig det der med, at
folk skal stå og røre ved ham (og det gør jeg for så vidt heller ikke).

En pudsig ting, som jeg tit har oplevet er, at vi kommer gående. På afstand
kommer et sæt (bedste-)forældre med et barn ved hånden. Den voksne siger
"nej, se den lille søde hund. Den vil gerne hilse på dig lille Ib". Og jeg
tænker hver gang - "øh nej, det vil den søde lille hund faktisk ikke",
hvilket som oftest da også viser sig at være tilfældet, idet Vaks spæner
forbi. Han er jo ude at opleve verden, og ikke tænkt sig at stoppe op

Og dér har jeg det som dig Christina. Jeg vil ikke tvinge ham til at stoppe
op og hilse på folk, hvis han ikke selv har lyst.

Det skal dog for en god ordens skyld siges, at Vaks er rigtig glad for børn.
Vi har mange venner, der har børn, og han elsker at lege med børnene - og er
godheden selv. Men den der med at blive antastet uden varsel på gaden af et
tilfældigt barns forældre - uanset hvor velmenende disse så er (og det er de
helt sikkert) - det gider han altså ikke, og det er jeg helt enig i, at man
skal respektere. Hunden har også krav på at man respekterer dens grænser.

> [...]
> tvinge ham til at hilse...tværtimod er det rart at kunne gå tur, uden at
> hunden absolut skal hilse på gud og hvermand!

Hmmmm - den der dame; hun havde vel tilfældigvis ikke en puddel i snor? I
bekræftende fald er vi nemlig også blevet forfulgt af hende. Hun var en
forholdsvis ældre - og tilsyneladende skrøbeligt udseende dame. Det var dog
også kun tilsyneladende. Da hun fik øje på os, var hun forbavsende adræt og
optog forfølgelsen i et faktisk ret hæsbæsende tempo, hvor vi på det
nærmeste måtte løbe for at ryste hende af os

Med venlig hilsen
Karina

Fra : skingur

Dato : 14-04-03 10:26

"Karina og Christian" skrev d. 14-04-03 10:11 dette indlæg :
> [...]
spæner
> forbi. Han er jo ude at opleve verden, og ikke tænkt sig at stoppe op

he he, ja, det er mystisk...voksne mennesker burde et-eller-andet sted
vide, hvordan de skal reagere, når de møder hunde..men det gør de ikke!
Lige præcis den med lille Ib og bedsteforældrene er bare SÅ typisk!! Og
Gandalf gider bare SLET ikke hilse! Børn er ok når de er i vores hjem,
der vil han gerne snakkke med dem..og såmænd også med børn, der ikke har
dumme voksne med, der bøjer sig stort & truende ind over den 25 cm høje
hund!!!
Men det værste er, når lille Ib er med bedsteforældrene ude at handle,
og bedste siger "nææh lille Ib, se den søøøde hund der sidder bundet der
så alene..den vil sikkert gerne snakke med dig..." Når jeg bliver
færdiguddannet lærer har jeg tænkt mig i det mnindste at forklare
børnene, hvad man gør og ikke gør...så må ungerne gå hjem og opdrage
forældre og bedster!

> [...]
> optog forfølgelsen i et faktisk ret hæsbæsende tempo, hvor vi på det
> nærmeste måtte løbe for at ryste hende af os

he he.. nej, hun havde ingen puddel, men matcher ellers fuldstændig
beskrivelsen!!!
Hver gang det lykkedes mig at komme fem skridt foran, begyndte hun at
tale til mig..og jeg er desværre så velopdragen, at jeg ikke stikker af
fra gamle damer, der taler til mig!!! Gandalf vil ellers gerne snakke
med andre menneskers hunde, bare han slipper for at tale med deres
mennesker!

Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Karina og Christian

Dato : 14-04-03 11:19

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote in message
[klip]>

> he he, ja, det er mystisk...voksne mennesker burde et-eller-andet sted
> vide, hvordan de skal reagere, når de møder hunde..men det gør de ikke!

Ja, det forestiller man sig, men nej. Generelt er det vist sådan, at man
efterhånden skal til at skrue sit forventningsniveau drastisk ned, når det
kommer til voksne mennesker. I hvert fald er det ikke sådan, at man med føje
kan forvente en vis (fornuftig) opførsel alene ud fra den omstændighed, at
folk har nået en vis alder. Men det er vist en ganske anden snak

> Men det værste er, når lille Ib er med bedsteforældrene ude at handle,
> og bedste siger "nææh lille Ib, se den søøøde hund der sidder bundet der
> så alene..den vil sikkert gerne snakke med dig..."

Ja, du har helt ret. Bedre endnu er det faktisk, at de der bedsteforældre
såmænd ofte ikke siger, "den vil /sikkert/ snakke med dig". Næh nej, den vil
jo *uden tvivl* snakke med det der lille unikum, de har ved hånden Man
kan jo slet ikke forestille sig, at hunden måske /ikke/ har lyst til det.
Særligt når hunden står der alene og udsat i snor uden for forretningen.

I øvrigt har vi faktisk aldrig Vaks til at stå uden for forretningerne mere.
En bekendt, der her i Århus var inde for at købe en buket blomster,
oplevede, da hun kiggede ud af forretningens vindue, at se sin hund
forsvinde ud af syne. Der var en mand, der lige havde taget hunden og var
begyndt at gå afsted med hende (altså hunden). Heldigvis endte alt
lykkeligt; hund og ejer blev forenet, men sikke da en grum oplevelse.

> Når jeg bliver
> færdiguddannet lærer har jeg tænkt mig i det mnindste at forklare
> børnene, hvad man gør og ikke gør...så må ungerne gå hjem og opdrage
> forældre og bedster!

Det lyder meget fornuftigt

> [...]
> Hver gang det lykkedes mig at komme fem skridt foran, begyndte hun at
> tale til mig..og jeg er desværre så velopdragen, at jeg ikke stikker af

Nej, det gør jeg nu heller ikke. I første omgang havde vi talt med hende -
lidt på afstand for at høre, om det nu var en han- eller en hunhund -
pudlen, hun havde med. Hun fortalte, at det var en hanhund, hvorefter vi
stille og roligt forklarede hende, at Vaks ikke altid er lige begejstret for
at møde andre hanhunde; særligt når han er i snor, og at vi derfor helst
ville undlade, at de skulle til at hilse og skændes Det havde damen
øjensynligt et lille problem med at forstå og/eller acceptere. I hvert fald
optog hun forfølgelsen som beskrevet

Med venlig hilsen
Karina

Fra : skingur

Dato : 14-04-03 11:30

"Karina og Christian" skrev d. 14-04-03 11:19 dette indlæg :
> [...]
> begyndt at gå afsted med hende (altså hunden). Heldigvis endte alt
> lykkeligt; hund og ejer blev forenet, men sikke da en grum oplevelse.

Det var da skrækkeligt...hvad var mandens begrundelse for at stikke af
med hunden? Gys!

Jeg har sjældent Gandalf til at stå udenfor...kun hvis jeg bare skal
have en pakke smøger eller et frimærke! Han er ellers mægtig god til
det..imodsætning til den gamle islandske, der højlydt gjorde opmærksom
på, at hunde ikke skal efterlades uden for føtex! Jeg bliver iøvrigt så
gal, når jeg ser en hund stå bundet udenfor...og den stadig står der,
når jeg har handlet til hele ugen!

Mvh Christina, der for mange år siden glemte sin dansksvenske gårdhund
udenfor favorit....

ps...den bedste, jeg har hørt, var moren der glemte sit barn, der stod i
gå-sele udenfor forretningen...samme mor huskede hunden, der ikke
behøvede være bundet, men undrede sig lidt da købmanden ringede og
spurgte om ikke hun savnede sin knægt....

http://www.kandu.dk/

Fra : Karina og Christian

Dato : 14-04-03 18:27

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote in message
[klip]>
> Det var da skrækkeligt...hvad var mandens begrundelse for at stikke af
> med hunden? Gys!

Der var vist ikke rigtig nogen begrundelse. Såvidt vides var manden temmelig
beruset, og han troede vist, at hunden var hans.

Men uha for en oplevelse. Jeg ved slet kke, hvad jeg ville stille op, hvis
jeg så en fremmed gå afsted med Vaks. Jeg ville gå helt i panik.

> [...]
> det..imodsætning til den gamle islandske, der højlydt gjorde opmærksom
> på, at hunde ikke skal efterlades uden for føtex!

Hehe - ja, det er sørme ikke alle hunde, der bare tier og samtykker

Men som nævnt stiller jeg stort set aldrig Vaks udenfor. Jeg synes
efterhånden jeg har hørt så mange historier, at jeg ikke rigtig tør, selv om
jeg godt ved, at der formentlig ikke sker noget.

Herhjemme er vi to studerende, så vi har lidt bedre tid til at koordinere
det at handle ind, så vi alle tre går afsted, og så bliver den ene af os ude
ved Vaks, mens den anden går ind og handler. Det fungerer fint.

> Jeg bliver iøvrigt så
> gal, når jeg ser en hund stå bundet udenfor...og den stadig står der,
> når jeg har handlet til hele ugen!

Ja

> Mvh Christina, der for mange år siden glemte sin dansksvenske gårdhund
> udenfor favorit....

Uha, uha. Det var da heller ikke pænt sådan at glemme vufferen

Med venlig hilsen Karina,
der nu egentlig godt kan forstå, at man kunne glemme sin hund uden for
favorit, som er min absolut yndlingsaversion. De gange, hvor jeg har været
nødt til at handle ind der, har jeg sørme også travlt med at komme ud og væk
derfra

Fra : Karina og Christian

Dato : 14-04-03 09:43

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> wrote in message
[Klip]
Hejsa Trine

> Jeg har også tit haft Robin med færgen, når jeg har taget bussen til
> København. Han tager altid sejlturen i stiv arm, så jeg tror ikke du
behøver
> være bekymret.

Nej, det er jeg efterhånden også ved at være overbevist om Jeg har bare
haft det sådan at - "ny og uvant situation: Er der nu noget, jeg skal tage
højde for her, inden vi kaster den lille guldklump ud i det."

Derfor er jeg rigtig glad og taknemlig for, at I vil dele jeres oplevelser
med hunde og sejlture

Den eneste ulempe er alle de mange mennesker, der alle gerne
> vil klappe på "den søde lille hund"

Ja, hvis det er den eneste "ulempe", så går det nok

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-04-03 17:02

Hej Karina

Det vigtigste ved at tage hunden med ud at sejle, er at i opfører jer
normalt. Så længe i gør det, så vil hunden i næsten alle tilfælder klare
turen i fineste stil. Hvis i til gengæld er nervøse for hunden, bliver den
også nervøs, og så bliver den søsyg og stresset, så bare opfør jer, som om i
sidder på en bænk i gågaden, så går det helt af sig selv.

I øvrigt var der en der spurgte om hunden måtte komme med op. Nej den må
ikke, " Den skal " der må ikke være levende, hverken mennesker eller dyr i
bilen under overfarten.

M.V.H.....Benny..

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 15-04-03 17:47

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> ikke, " Den skal " der må ikke være levende, hverken mennesker eller dyr i

Det var vist mig der spurgte. Vidste ikke hvordan reglerne for hund-færge
var.

Hilsen Betina

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-04-03 10:20

"Betina von Ahnen Thygesen" <betina@deskstar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den

> Det var vist mig der spurgte. Vidste ikke hvordan reglerne for hund-færge

Hej Betina

Nå det var dig, det så lige lidt rodet ud, så jeg var ikke klar over hvem
spurgte om hvad. Men både mennesker og dyr skal med op på persondækkene.
Hvis der er dyr eller mennesker, som absolut skal efterlades på vogndækkene,
så skal rederiet underrettes i god tid, og der skal være pladsreservation på
bilen, da den så skal holde et bestemt sted på færgen, således at personalet
kan komme dyret til undsætning, i tilfælde af at der skulle ske ulykker
under overfarten. Der er faktisk, hvis reglerne skal overholdes, adgang
forbudt på vogndækket, under overfarten. Det er faktisk kun tilladt at gå
på vogndækket, efter personalet har bedt folk om at gå til deres biler. Det
skyldes jo den lille risiko der er for forlis, det er nu ikke den store
frygt man har for det, men nok mest, for den alligevel betragtelige risiko
for brand på vogndækket, så får man mere end rigeligt travlt med at slukke
branden, og spekulerer ikke på at lede efter hunde eller andre dyr, som er
efterladt i bilerne.

M.V.H......Benny..