søgning på en HTML-side med PHP
Fra : Jan Poulsen

Dato : 13-04-03 19:13

Hej,

Kan man lave en funktion som søger en HTML-side igennem efter
et givet søgeord med PHP?

Og hvordan gør man, hvis man kan?

/jan

Fra : Esben

Dato : 13-04-03 20:06

Hej

> Kan man lave en funktion som søger en HTML-side igennem efter
> et givet søgeord med PHP?
>
> Og hvordan gør man, hvis man kan?

Mener du på den side man sidder og kigge på?

Esben

Fra : Jan Poulsen

Dato : 13-04-03 21:18

> Mener du på den side man sidder og kigge på?
Nej, på en anden side. Altså hvis man har en søgefuktion i filen 'sog.php'
Den php-fil skal så søge på en html-side.

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 13-04-03 20:52

Jan Poulsen wrote:
> Kan man lave en funktion som søger en HTML-side igennem efter
> et givet søgeord med PHP?

Ja - indlæs siden med fopen()... og søgning kan foretages med strpos(),
linie for linie.

Lars.

--
Freelance programmør
Programmering mod timebetaling

Fra : Jan Poulsen

Dato : 13-04-03 21:21

> Ja - indlæs siden med fopen()... og søgning kan foretages med strpos(),
> linie for linie.
øhh, hvordan.

Jeg har prøvet at lave dette

<?php
$handle = fopen ("about.html", "r");
$pos = strpos($handle, "test");
?>

værdien i $handle er 'Resource id #1', så hvordan skal jeg søge linie for
linie med strpos()?

Fra : Jan Poulsen

Dato : 13-04-03 21:32

ahh, nu gik det op for mig...

Noget alá dette:

$fd = fopen ("about.html", "r");
while ($line=fgets($fd,1000))
{
$pos = strpos($line, "PHP");
$alltext.=$line;
}
fclose ($fd);
echo $alltext;

Tak for hjælpen, nu skal jeg bare til at finde ud af at fremhæve søgeordet
med fed skrift på siden...

/jan

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 14-04-03 21:35

"Jan Poulsen" <jp@jumpstart.dk> wrote in

> Tak for hj‘lpen, nu skal jeg bare til at finde ud af at fremh‘ve
> s›geordet med fed skrift p† siden...

Davs

Jeg har selv lavet noget søgehalløj for lidt tid siden og brugt koden
herunder til at highlighte søgeordene:

preg_replace(
'/(^|[^a-z0-9\'’])('.implode('|', $searchwords).')([^a-z0-9\'’]|$)/i',
'\\1<span class="searchword">\\2</span>\\3',
str_replace(' ', ' ', $text)
);

Det blev vist aldrig HELT bugfrit men det virker da... sårn... lidt...

Jeg må hellere lige smide en forklaring med:
1) $searchwords er et array bestående af søgeordene
2) Første og sidste parentes i første parameter i kaldet af preg_replace
er der vist nok for at undgå at highlighte "ko" i "ekko" og sårn (det
er her der kan være tale om bugs :)
3) ... og så bliver alle mellemrum skiftet ud med 2 mellemrum for at
kunne farve to søgeord der står efter hinanden i teksten (det
regulære udtryk matcher både det enkelte søgeord SAMT tegner før og
efter ordet, så hvis to søgeord komme lige efter hinanden og kun er
adskilt af et mellemrum, så vil første match spise mellemrummet
mellem ordene og andet ord vil dermed ikke blive matchet - og siden
det er HTML er to mellemrum jo lige så gode som et enkelt) (det er
også her der kan være tale om bugs :)

PUHA det er noget grim kode - men det endte faktisk med at virke godt
nok.

Men det korte af det lange er som følger: Hvis $searchwords er en streng
bestående af dine søgeord adskilt af lodret streg (dvs. "hej|med|dig"),
så kan følgende kald til preg_replace nok hjælpe dig et stykke på vej:

$text = preg_replace("/($searchwords)/", '<b>\\1</b>', $text);

.... og så er der nogle ting tilbage der nok skal håndteres.

Hvis det her lyder lige så indbydende som en gåtur i Lars Tyndskids
marker, så råb op :)

--
Hyggehej
/Thomas

Fra : Jan Poulsen

Dato : 15-04-03 15:27

> [...]
>
> ... og så er der nogle ting tilbage der nok skal håndteres.
>
> Hvis det her lyder lige så indbydende som en gåtur i Lars Tyndskids

Fedt nok, tak for koden...

Jeg har selv nået at lave lidt, men har det problem med at f.eks. 'ko'
bliver highlightet i 'ekko'.
Nu har jeg ikke lige haft tid til at afprøve din kode, men vil da kigge på
det hurtigst muligt...
Jeg tror nok jeg kan tyde hvad du skriver...

/jan