jeg slår
Fra : taina

Dato : 13-04-03 00:26

Hej NG

For et par dage siden fik jeg stof til eftertanke, og jeg tænker stadig.
Derfor eftersøger jeg nogle input.
For et par dage siden fik jeg at vide, at jeg er en hestemishandler - ordet
blev ikke brugt, men meningen var god nok. Det er en af pigerne i stalden,
der mener, at jeg er alt for hård mod hingsten, jeg rider på.

Og ja, jeg slår ham. En stor hingst er ikke ret sjov, når han puster sig op,
vrinsker, ruller slangen ud og kun tænker på damer. Det når nu meget, meget
sjældent dertil, for jeg starter altid med at sige et bestemt nej, når han
begynder at småvrinske. Det plejer at virke, men fortsætter han, så er det
at jeg slår.
Jeg plejer også at se, når han prøver mig af - når han lige skubber til mig
med skulderen på vej ud til folden, eller når han ikke flytter sig, når jeg
beder ham om det. Og jeg tror, at jeg får taget de fleste af kampene inden
de faktisk starter.

Jeg er ikke bange for hesten, eller for at jeg falder af eller for at jeg
kommer til skade. Men jeg er bange for, hvad der sker, hvis jeg ikke har
kontrollen og han smutter for mig. Der bor en lille pige på seks år på
rideskolen, og hvad nu, hvis det er hende, han tromler ned på vejen mod
hopperne?

Pigen, der synes, jeg er for hård, rider også på en hingst. Hun slår ikke,
og han opfører sig næsten altid pænt. Det er selvfølgelig også derfor, hun
synes, at jeg er for hård. Men jeg har engang set, at hesten, hun rider på,
var så meget oppe at køre på strigepladsen, at det endte med, at ejeren
måtte komme ud for at sætte hesten på plads for hende. Der vil jeg aldrig,
aldrig ende.

Selvfølgelig mener jeg, at min måde grundlæggende er den rigtige Men jeg
kunne godt tænke mig, at der var andre måder end at slå. Den oplagte hedder
vel aktivering - når hesten puster sig op, så rider jeg de sværeste øvelser
for at få ham til at tænke på noget andet. Men det er altså noget svært på
staldgangen - og jeg synes også, at grundopdragelsen bør være så god, at jeg
kan bestemme, hvornår vi skal skridte af.

Jeg har også overvejet øvelser, som gør mig til den store selvskrevne leder
uden brug af pisken - få ham til at gå over pressenninger osv.
Men han vil gøre sådan nogle ting uden at blinke. Han har en kanon
selvtillid og ved, at når jeg beder ham om noget, så er det ikke farligt.
Han er i bund og grund en pokkers flink og rar og velopdragen hest, der
altid gør, hvad jeg beder ham om - altså lige bortset fra, når damerne
bliver for fristende, eller når han skal tjekke om jeg er vågen...

Nogen forslag til alternativer...?

mvh. tina

Fra : PJM

Dato : 13-04-03 01:46

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG

[SNIP] noget om at tæske sin hest

Her bliver vi nok ikke helt enige. Måske er jeg for pyssenysset -og måske er
du en hysterisk kælling, der aldrig burde have adgang til dyr. NEJ -det
mener jeg selvfølgelig ikke. Men som mand (med gejsten i behold endnu) tror
jeg ikke på, at tæsk ville afholde mig fra at kigge på damer. Og jeg tror
heller ikke, at du kan tæske din hingst fra at "rulle slangen ud" eller
kigge efter hopper. Hvis en af pigerne direkte mener, at du mishandler
hesten, er det helt klart noget, du bør tage til efterretning. Og det har du
jo så åbenbart gjort med dit indlæg her. Jeg har ikke noget bedre forslag
end at styre udenom problemerne i stedet for at tæske dig (hesten) igennem
dem. Håber på at du får mere konstruktive svar end mit -og at du retter dig
efter dem.

pjm

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-04-03 08:02

On Sun, 13 Apr 2003 02:46:20 +0200, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

> [...]
>dem. Håber på at du får mere konstruktive svar end mit -og at du retter dig

   Jeg tror ærlig talt at nogen er alt alt for pyssenyssede i
forhold til brug af dask, et lille rap med pisken osv. Jeg ser
tydeligt at pigen der mener at Tina er hestemishandler er MEGET
pyssenysset. Hvis hun er nødt til at hente ejeren for at få sat hesten
på plads så har hun ikke styr på hesten. Og forresten - hvordan satte
ejeren hesten på plads??
   En ting er at banke en hest - det gør man bare ikke. Men jeg
vil hellere se at folk bruger pisken en enkelt gang end jeg vil se en
hest sprænge tøjlen og stikke ad helvedes til, løbe et par små børn
ned og så slutteligen smadre bækkenet på den uheldige der sidder på
den udvalgte hoppe .... Hvordan er det i øvrigt at andre heste sætter
sig i respekt? Hvis det ikke hjælper med en advarsel - hvad gør en
anden hest så? Den bider eller sparker ... hvis man vil behandle en
hest med hestesprog bør man være klar til at bruge alle facetter af
hestenes sprog. =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : taina

Dato : 13-04-03 11:55

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

klip

Og forresten - hvordan satte
> ejeren hesten på plads??

klip

Tjah, det kan man vel næsten gætte sig til. To slag med pisken og lidt
skældud, og hesten stod pænt på alle fire ben. Derefter ingen problemer,
heller ikke da jeg plantede "min" hingst på striglepladsen ved siden af.

mvh. tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-03 11:59

In article <umbma.46$OJ6.30@news.get2net.dk>, taina wrote:

> [...]
> skældud, og hesten stod pænt på alle fire ben. Derefter ingen problemer,
> heller ikke da jeg plantede "min" hingst på striglepladsen ved siden af.

Ahh, så det er i virkeligheden her problemet er. Du kom for tæt
på med din hingst, og så kunne hun ikke styre sin.

JonB

Fra : taina

Dato : 13-04-03 12:21

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

klip

> på med din hingst, og så kunne hun ikke styre sin.

klip

Okay, jeg starter fra begyndelsen. Jeg kom ud i stalden, hvor
striglepladserne er lige ved indgangen. Den anden pige står på
striglepladsen med den hingst, hun rider på, og kæderne rasler, fordi han
står og bøvler rundt, frem og tilbage, op og ned. Allerede her står jeg af,
sådan får de hingste, jeg arbejder med, ikke lov til at opføre sig.

Jeg går gennem stalden, ned for at hente "min" hingst. De to hingste har
altid kunnet stå ved siden af hinanden på striglepladserne, selvfølgelig
kigger de hinanden grundigt an, men det er så også det.

Jeg tænker, at hun vel får styr på sagerne, inden jeg når op med hesten -
lang staldgang. Det gør hun ikke, det bliver bare værre. Der er et meget
stort åbent rum foran striglepladsene, her trækker jeg hen, vurderer, at jeg
ikke vil trække min ind på striglepladsen ved siden af den anden, der nu
også er begyndt at småstejle. Min hingst bliver selvfølgelig påvirket og
begynder at puste sig op, men han hverken vrinsker eller bøvler rundt, og
jeg bliver stående, vel en 5-10 meter fra den anden hingst, mens jeg
spørger, om ejeren er i nærheden. De fem-ti meter vurderer jeg er rigeligt
langt væk, da de to hingste som sagt kan stå ved siden af hinanden på
striglepladserne, der kun er adskilt af en enkelt jernbom. Desuden er min
hingst under kontrol, og den anden er bundet. (og derved vel også under en
eller anden form for kontrol)

Ejeren er der ikke, så jeg trækker hingsten ned i hans boks igen, godt sur,
da jeg mener, at de to heste lige har vundet et slag, som de ikke burde have
vundet. Min kommer ned i sin boks igen, mens den anden har fået lov til at
opføre sig som han har lyst til.

Fem minutter efter kommer ejeren ud i stalden og brøler at jeg bare har at
komme op med den hest igen, for den slags ballade vil han ikke finde sig i.
Den anden hingst blive sat på plads, og der er ingen problemer. Et kvarter
efter spørger den anden pige, om jeg ikke lige kan holde øje med hendes
hest, mens hun går op og ryger en smøg. Altså står jeg alene med to
hingste - hvoraf der selvfølgelig er totalt slå-forbud på den ene.

I øvrigt er jeg i øjeblikket ved at træne med min på staldgangen. Han skal
stå pænt stille, selv om der er hopper i boksene på begge sider af ham -
også selv om der er en af dem, der snuser ham i røven. Det klarer han
rigtig, rigtig fint. Jeg vil have en hest, der under alle omstændigheder kan
opføre sig pænt. Jeg skal snart ud og starte stævne på ham for første gang,
og hvis 5-10 meter er for tæt på, ja så skal jeg nok sørge for at finde et
stævne, hvor jeg er den eneste deltager, og det kan vist godt blive svært

mvh. tina

Hvad er for tæt på? De to hingste har alle dage kunnet stå ved siden af
hinanden på stri

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-03 12:45

In article <tKbma.50$qt6.36@news.get2net.dk>, taina wrote:

> [...]
> står og bøvler rundt, frem og tilbage, op og ned. Allerede her står jeg af,
> sådan får de hingste, jeg arbejder med, ikke lov til at opføre sig.

Det synes jeg er en god indstilling. Alle heste skal være til
at arbejde med.

> Jeg går gennem stalden, ned for at hente "min" hingst. De to hingste har
> altid kunnet stå ved siden af hinanden på striglepladserne, selvfølgelig
> kigger de hinanden grundigt an, men det er så også det.

Jeg ville nok selv have fundet et andet sted, evt. ret meget
længere væk for at undgå at de kommer for tæt på hinanden. Der
er ingen grund til at opsøge problemer.

> [...]
> hingst under kontrol, og den anden er bundet. (og derved vel også under en

Det lyder lidt som om hun ikke er den rette til at ride/passe den
anden hingst. Måske hun er bange for at ejeren også skal sætte dig
til at ride "hendes" hingst.

> [...]
> vundet. Min kommer ned i sin boks igen, mens den anden har fået lov til at

Du kunne jo bare have trukket din hen ved siden af, og ladet hendes
skabe sig.

> Fem minutter efter kommer ejeren ud i stalden og brøler at jeg bare har at
> komme op med den hest igen, for den slags ballade vil han ikke finde sig i.

Hvorfor skulle han brøle det ?

> [...]
> hest, mens hun går op og ryger en smøg. Altså står jeg alene med to
> hingste - hvoraf der selvfølgelig er totalt slå-forbud på den ene.

Jeg ville have sagt nej. Når jeg står med en hingst har jeg nok i
den, specielt hvis den anden lige har skabt sig som du har beskrevet.

> [...]
> stævne, hvor jeg er den eneste deltager, og det kan vist godt blive svært

Ja, det er vigtigt at have styr på hesten. Det gælder dog ikke kun
hingste. Opvarmingen til et stævne kan også være et problem hvis de
andre kommer for tæt på. Måske ikke så meget fordi den skaber sig,
men mere fordi den bliver ukoncentreret, og det går ud over jeres
præstation. Med hensyn til opstaldning til stævner har de gamle
altid sørget for at finde 3 spiltorve ved siden af hinanden, og så
ladet et stå tomt på begge sider af hingsten, eller evt. haft en af
deres egne hopper/vallakker stående lige ved siden af.

> Hvad er for tæt på? De to hingste har alle dage kunnet stå ved siden af
> hinanden på stri

Det afhænger af hestene, og også af hvordan de lige er den dag, nogle
dage kan de stå tæt uden problemer, andre dage skal der være længere
imellem dem. Du må føle dig frem. Generelt vil jeg mene at du, den
anden rytter, og evt. andre der måtte være i nærheden alle skal være
trygge ved situationen.

JonB

Fra : Anet

Dato : 13-04-03 12:29

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-03 12:33

In article <3e9949ed$0$32026$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Anet wrote:

> Tja, Katja Schumann havde 7 hingste i manegen samtidig og det gik fint....det kan godt lade sig gøre...

Ja, det kan det da, det er kun et spørgsmål om at hesten(e) skal
respektere at mennesket er føren og sådan er det. For at opnå dette
kan det være nødvendigt at bruge magt.

JonB

Fra : Nina Svanholm

Dato : 15-04-03 14:51

> Ja, det kan det da, det er kun et spørgsmål om at hesten(e) skal
> respektere at mennesket er føren og sådan er det. For at opnå dette
> kan det være nødvendigt at bruge magt.
>

> JonB

Da jeg arbejdede på et stutteri, havde vi selvfølgelig også en hingst. Han
var en herre i sin bedste alder og han havde hele sit liv været stodhingst.
Det var en lille smugle svært at få ham vænet sig til at det altså var
meningen at det var mig der skulle bestemme hvilken fold han skulle gå i og
hvilke folde alle de andre skulle gå i. Walter havde så fundet ud af at han
lige kunne snurre rundt når jeg trak ham på fold, og så lige stejle, lande
på min skulder med forbenet og så var jeg ligesom sat ud af spillet. Det
gjorde han to gange, og så havde jeg fået nok, den næste gang han prøvede,
fik han langet sig sådan en, så han bare kikkede på mig og så gik vi hen til
hans fold uden noget videre.

Det er klart at han var lidt mere uhåndterlig, hvis man kan sige det sådan
når han skulle bedække hopper, men til det formål brugte vi en trense som
kun blev taget frem når han skulle bedække, så han var aldrig i tvivl om
hvad der skulle ske, om det var bedækning, træning eller noget helt andet.
Det gjorde det hele lidt nemmere idet at han jo heller ikke var van til at
bedække ved hånd.

Så min pointe er vel bare at jeg synes det er okay at man sætter en hingst
på plads hvis det er nødvendigt, det kan godt gå hen og blive farligt, hvis
man tror det er en..................kanin

Som der vist også er blevet skrevet i et tidligere indlæg, så er det jo ved
bid og eller spark at hestene sætter hindanden på plads, så mon ikke de
overlever?!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-04-03 15:48

On Sun, 13 Apr 2003 12:55:22 +0200, "taina" <tante-t@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>skældud, og hesten stod pænt på alle fire ben. Derefter ingen problemer,
>heller ikke da jeg plantede "min" hingst på striglepladsen ved siden af.

   Og hvordan sætter du typisk "din" hingst på plads? (Jeg gætter
på at du gør på nogenlunde samme måde :) Vedkommende passer må da lige
spænde hjelmen i så fald ....

Fra : Anet

Dato : 13-04-03 12:27

Da jeg læste Tinas svar var jeg helt klar over hvem der hurtigt ville svare på indlægget. Og ja, jeg mener at du aldrig har prøvet
den situation som Tina står i til PMJ. En hingst er en farlig hest hvis den ikke kan tøjles noget nær 99 %. En hingst SKAL vide
hvem der bestemmer og om det så skal nås ved et dask. Der er ikke tale om tæsk men et dask og at aeee en stor og fyring hinst eller
bare vise den en pisk det er ikke nok. Dog kan jeg godt lide dine ideer Tina om at prøve at motivere hesten til at tænke på noget
andet. Nu taler vi jo heller ikke om en helt lille hest så vidt jeg ved og en hest kan faktisk slå et menneske ihjel. Måske du
skulle tale med en hestepsykolog eller nogle kalder dem hesteviskere. De kan helt sikkert lære dig gode metoder til at få ham på
bedre tanker.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-04-03 08:50

PJM wrote:

> [SNIP] noget om at tæske sin hest

Hehe... Interessant omskrivning. Så har vi da ihvertfald en ræpresentant
for et synspunkt fra dén ekstremitet til stede...

-dennis

Fra : PJM

Dato : 14-04-03 09:53

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Hehe... Interessant omskrivning. Så har vi da ihvertfald en ræpresentant
> for et synspunkt fra dén ekstremitet til stede...

Læs nu resten af mit indlæg.

pjm

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-04-03 10:08

PJM wrote:
> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Læs nu resten af mit indlæg.

Det skulle da ikke være nødvendigt for at kommentere det citerede stykke
af dit indlæg? Jeg synes bare, at det var en bemærkelsesværdig
omskriving af det oprindlige indlægs ordlyd.

Mht. resten af dit indlæg, er jeg faktisk mere eller mindre enig. Derfor
er min eneste kommentar, at gode intentioner og holdninger måske ikke ar
voldsomt meget bevendt, i situationen hvor hingsten laver ballade.

-dennis

Fra : PJM

Dato : 14-04-03 10:11

> Mht. resten af dit indlæg, er jeg faktisk mere eller mindre enig. Derfor
> er min eneste kommentar, at gode intentioner og holdninger måske ikke ar
> voldsomt meget bevendt, i situationen hvor hingsten laver ballade.

Enig -men her står mit hestekendskab så af. Andre har jo taget tråden op og
debaterer feks grænsen mellem irettesættelse og tæsk.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 14-04-03 10:22

> Enig -men her står mit hestekendskab så af. Andre har jo taget tråden op og
> debaterer feks grænsen mellem irettesættelse og tæsk.
>
>(klip)
For mig at se er der en kæmpe stor forskel imellem at irettesætte og give en hest tæsk. En irrettesættelse kan f.eks være ved at man
i dressur rider en schenkelvigning før højre ben og så går hesten lidt for langt bagud med højrebagben så kan man med et lille svirp
på højre lårbasse få hesten til at forstå at den skal flytte højrebagben mere med. Det er en irrettesættelse efter min mening.

Tæsk er når f.eks en forkælet unge ikke kan få sin pony til noget og så fordi hun åbenbart ikke har lært bedre eller at hun ikke
bliver holdt under opsyn så banker løs på den stakkels pony som tit slet ikke har forstået hvad barnet vil have den til. Tæsk er at
være dyremishandler set i mine øjne.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : PJM

Dato : 14-04-03 10:42

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver holdt under opsyn så banker løs på den stakkels pony som tit slet
ikke har forstået hvad barnet vil have den til. Tæsk er at

Enig

mvh
pjm

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 13-04-03 07:12

"taina" <tante-t@get2net.dk> wrote:

>Og ja, jeg slår ham.

Prøv at tænke på at hesten opfatter dig som en anden hest!
Heste slår ikke på hinanden. De skubber!

Hvis din hest ikke opfatter dig som en hest, ja så har du et problem.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-03 08:54

In article <tqvh9vgnb81gg8vf07ob27bamm2cr9tk3u@4ax.com>, Ole Braad-Sorensen wrote:

> Prøv at tænke på at hesten opfatter dig som en anden hest!
> Heste slår ikke på hinanden. De skubber!

Og bider og sparker.

> Hvis din hest ikke opfatter dig som en hest, ja så har du et problem.

Og hvis hingste opfatter dig som en hoppe... SÅ har du et problem ;-D

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-04-03 08:56

On Sun, 13 Apr 2003 07:54:23 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

>Og bider og sparker.

   Med alle 4 ben =) Mine to sidste "ben" ender i hænder ....

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-03 09:24

In article <hv5i9vsq4lp1mu09vlv1rtqtejhjd3srro@4ax.com>, Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

>    Med alle 4 ben =) Mine to sidste "ben" ender i hænder ....

Så må man jo "sparke" med hænderne.

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-04-03 09:35

On Sun, 13 Apr 2003 08:24:23 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

>Så må man jo "sparke" med hænderne.

   Hence - vi er ude i at "slå" - jeg kan i hvert fald ikke se
noget "galt" med at slå hesten hvis den er uartig - altså ikke
respekterer mig som leder.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-03 09:40

In article <188i9v0532o4c958pucd3ffdl9cfo67ab5@4ax.com>, Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

>    Hence - vi er ude i at "slå" - jeg kan i hvert fald ikke se
> noget "galt" med at slå hesten hvis den er uartig - altså ikke
> respekterer mig som leder.

Det kan jeg heller ikke, men hvis mennesket er tvunget til at slå
for meget og for tit, så passer hest og menneske ikke sammen, og så
må de begge finde en anden rytter/hest så de passer sammen. Hvis
hesten er så vild og uregerlig at den slet ikke passer til nogle
mennesker, så er der ikke plads til den i vores samfund...

Det er mit indtryk at med nogle heste er det mere nødvendigt at
sætte sin vilje igennem end med andre. Dette gælder specielt
hingste. Nogle gange kan dette set ret voldsomt ud, men det gør
det stadig ikke til mishandling.

JonB

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 13-04-03 11:32

>Så må man jo "sparke" med hænderne.

Du godeste! Der ER nogen der har et problem !!!
At sparke er at slås. Du vil da ikke slås med hesten for at opdrage ?

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-03 11:58

In article <q2fi9vcl5tnaaoj5ej7tsgeluqsrk3onuk@4ax.com>, Ole Braad-Sorensen wrote:

> Du godeste! Der ER nogen der har et problem !!!
> At sparke er at slås. Du vil da ikke slås med hesten for at opdrage ?

Helst ikke, men nogle gange er det desværre nødvendigt.

JonB

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 13-04-03 19:42

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

>Helst ikke, men nogle gange er det desværre nødvendigt.

Ja, men du taber kampen

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-03 21:09

In article <uqbj9vc2mmtp1qloksic2cl7bupslfvep2@4ax.com>, Ole Braad-Sorensen wrote:

> Ja, men du taber kampen

Der er ingen kamp, det er kun en irettesættelse.

JonB

Fra : taina

Dato : 13-04-03 23:14

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

klip

> Ja, men du taber kampen

klip

Hvordan vinder man den så?

mvh. tina

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-04-03 15:52

On Sun, 13 Apr 2003 12:31:55 +0200, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Du godeste! Der ER nogen der har et problem !!!
>At sparke er at slås. Du vil da ikke slås med hesten for at opdrage ?

   Jeg opfører mig indimellem som en anden hest ville gøre det -
det kan jeg _virkelig_ ikke se det forkerte i.

Fra : Marlene

Dato : 14-04-03 08:32

Ole Braad-Sorensen <braadso@soholm.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:q2fi9vcl5tnaaoj5ej7tsgeluqsrk3onuk@4ax.com...

> Du godeste! Der ER nogen der har et problem !!!
> At sparke er at slås. Du vil da ikke slås med hesten for at opdrage ?

Nej, gudfader bevares - jeg er kun nået igennem halvdelen af indlæggene, og
jeg er dybt rystet! At der ikke er noget galt i at slå - det kan KUN være
mennesket, der er noget galt med, hvis det bliver nødt til at gå til
yderligheder såsom at slå. Så har mennesket - ejeren - absolut ikke kontakt
med sin hest. Og det der med at heste bider og sparker hinanden, og at det
så er tilladt at slå sin hest for at udføre hestesprog, kan bare hidse mig
helt vildt op; har I ikke hørt om horsemanship?????? - Gitte Naldals bog er
blevet nævnt herinde flere gange, og jeg vil også gerne nævne den (men der
er naturligvis ingen lov, der siger, at hun har evig ret - men hun har dog
vist gode resultater). Og naturligvis skal hesten sættes på plads, men jeg
mener simpelthen ikke, at at slå er den rigtige løsning; jeg mener ikke, at
det er et partnerskab, hvis man bliver nødt til at slå på hesten, for
inderst inde vil hesten være bange for dig, selvom det måske vil se ud som
respekt.

Og Tina, er det ikke dig, som rider western? (Undskyld, hvis jeg husker
forkert!); så vidt jeg ved, er horsemanship brugt rigtig meget inden for
westernridning. Det slår mig lige, at det måske er Tanja, som rider
western.......

Mvh. Marlene.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-04-03 09:26

Marlene wrote:
> [...]
> så er tilladt at slå sin hest for at udføre hestesprog, kan bare hidse mig
> helt vildt op; har I ikke hørt om horsemanship??????

Du må mene *natural* horsemanship? Et af de bredest dækkende
pop-fænomener (eller buzz-words om man vil) i nyere tid ;)

-dennis

Fra : Anet

Dato : 14-04-03 09:43

> Du må mene *natural* horsemanship? Et af de bredest dækkende
> pop-fænomener (eller buzz-words om man vil) i nyere tid ;)
>
> (klip)

Jeg vil sige at ordet horsemannship bruges i flæng hele tiden. Meget af det som andre står og siger er horsemannship er meget langt
fra det. Det er blevet sådan et "mode-ord" og mange af dem der bruger det forstår vist slet ikke i virkeligheden hvad det ord
betyder, men det lyder smart og andre folk ser op til den der står og praler af at ens hest er opdraget med horsemannship. Næh, der
skal lidt mere til før det kaldes horsemannship end almindelig trækken rundt i et tov. Horsemannship er jo lidt en livsstil og den
skal være medfødt men kan dog også tillæres ved grundig studeren og læren af dygtige mennesker. Horsemannship er et samarbejde
mellem menneske og dyr et partnerskab som du og jeg vi gør.....ting man leger ind i sin hest. Shane f.eks bruger meget det med at
når han vil have en hest til at gøre noget så presser han den til at gå mod højre og når den gør det så letter han straks
trykket....det vil sige at når hesten gør hvad han beder den om så får den en belønning ved at presset lettes. Hvis man så gentager
øvelsen flere gange så forstår hesten pludselig....NÅÅÅÅHHH, det er bare det jeg skal gøre og så gør den det glad og villigt for den
ved at belønningen kommer i form af presset straks letter og der roses meget....
Jeg har set Shane bruge den med tommelfingeren på min hest. Hun ville ikke stå stille når jeg skulle op på hende....og det virker
kan jeg sige.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Marlene

Dato : 14-04-03 11:52

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e9a747e$0$24677$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Horsemannship er et samarbejde
> mellem menneske og dyr et partnerskab som du og jeg vi gør.....ting man
leger ind i sin hest.

Ja, det er netop det, jeg forstår ved ordet - har også nævnt partnerskab i
et andet indlæg.

Shane f.eks bruger meget det med at
> når han vil have en hest til at gøre noget så presser han den til at gå
mod højre og når den gør det så letter han straks
> trykket....

Snip

Præcist - det var det, jeg hentydede til (Gitte Naldals bog), så om det er
natural horsemanship eller bare horsemanship (Dennis), er egentlig
ligegyldigt for mig.

Mvh. Marlene.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-04-03 12:30

Marlene wrote:
> Præcist - det var det, jeg hentydede til (Gitte Naldals bog), så om det er
> natural horsemanship eller bare horsemanship (Dennis), er egentlig
> ligegyldigt for mig.

Jeg mente det egentligt som ordskvalder. Horsemanship er jo 'bare' et
engelsk ord. Og når alt kommer til alt (som I også begge udtrykker) så
er der intet magisk (eller for den sags skyld nyt) ved 'horsemanship'.
Heller ikke selvom der skrives 'natural' foran.

Så i stedet for at henvise til at man bare skal bruge 'horsemanship'
eller finde en der kan bruge det for én, kunne jeg godt nogen gange
savne, at folk i stedet siger 'brug din fornuft, og tilegn dig noget
viden om hestetræning'.

Men jeg arbejder også i den 'ende' af IT branchen, der har en ret stor
antipati mod buzzwords...

-dennis

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 14-04-03 13:01

> Men jeg arbejder også i den 'ende' af IT branchen, der har en ret stor
> antipati mod buzzwords...

Hvilken ende er det?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-04-03 13:11

Den, hvor man koder.

-dennis

Fra : Liz B.

Dato : 15-04-03 06:41

> Den, hvor man koder.

I horsemanship lærer man at "koder" hesten, så det burde være lige noget for
dig ) Men i IT verden, som i hestens verden, kommer det an på
programmøren!!!

Hilsen Liz

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 15-04-03 08:02

Liz B. wrote:
> [...]
>>

> I horsemanship lærer man at "koder" hesten, så det burde være lige noget for
> dig ) Men i IT verden, som i hestens verden, kommer det an på

Hehe, ikke en helt dum sammenligning. Men der er nu visse forskelle
alligevel ;)

-dennis

Fra : john lundsgaard

Dato : 15-04-03 10:46

> Hehe, ikke en helt dum sammenligning. Men der er nu visse forskelle
> alligevel ;)

Jeg har faktisk prøvet at slå en computer, men det virkede sg'u ikke
*GGGGGG*

John

--
Kig ind på
www.sitecenter.dk/highfield-ranch

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 15-04-03 11:47

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> wrote:

>Jeg har faktisk prøvet at slå en computer, men det virkede sg'u ikke
>*GGGGGG*

Jeg havde en gang en computer der ikke gjorde hvad jeg ville. Jeg
lejede en robåd og sænkede puter på dybt vand. Det virkede. Den har
ikke generet mig siden.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Liz B.

Dato : 15-04-03 21:17

> Hehe, ikke en helt dum sammenligning. Men der er nu visse forskelle
> alligevel ;)
>
> -dennis

Hej Dennis.

Gilbs laws of ureliabilty:

1. Computers are unreliable. Humans are worse.
2. Any system which depends on human reliability is unreliable - (herunder
systemer til træning af heste/hingste/børn/og deslige!!!)

Som du kan se, alt er "ikke til at stole 100% på".

Hilsen Liz (med 4 arabere som jeg stoler 99% på - for better or worse!)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 16-04-03 08:40

Liz B. wrote:
[klip]
> [...]
>
> Som du kan se, alt er "ikke til at stole 100% på".
>
> Hilsen Liz (med 4 arabere som jeg stoler 99% på - for better or worse!)

Sande ord. Jeg har faktisk Gilbs love hængende på væggen tre meter fra
hvor jeg sidder :)

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-04-03 17:39

On Mon, 14 Apr 2003 09:32:21 +0200, "Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:

> [...]
>mennesket, der er noget galt med, hvis det bliver nødt til at gå til
>yderligheder såsom at slå. Så har mennesket - ejeren - absolut ikke kontakt

   Jeg er glad for at I er enige - Og hvis det virker for jer -
så er det godt for jer ... Det med at lade være med at "slå"...

Fra : taina

Dato : 14-04-03 20:06

"Marlene" <tunne@heaven.dk> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
> forkert!); så vidt jeg ved, er horsemanship brugt rigtig meget inden for
> westernridning. Det slår mig lige, at det måske er Tanja, som rider

Jeg har redet western i en kort periode. Og hvis du tror, at det er alle
western-ryttere, der pyssenysser deres heste hele vejen igennem, så kan jeg
altså oplyse om, at det gør de ikke. Min daværende ridelærer slog den hest,
jeg red på med en lædertøjle, fordi han ikke ville stå stille - mange gange
endda.

For lige at være på den sikre side, må jeg hellere lige tilføje, at jeg
faktisk flere gange i denne tråd har efterlyst mere konkrete alternativer
til at slå. Der er nogen der har sagt sådan lidt "neeej, det gør du da
ikke!" Men sjovt nok er det ikke dem, der er kommet med andre ideer...

mvh. tina
mvh.tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-04-03 21:07

In article <wEDma.119$X26.102@news.get2net.dk>, taina wrote:

[klip]

> [...]
> til at slå. Der er nogen der har sagt sådan lidt "neeej, det gør du da
> ikke!" Men sjovt nok er det ikke dem, der er kommet med andre ideer...

Jeg kom i tanke om hvordan min søster med held har klik trænet
vores vallak til at stå stille når den bliver vasket. Måske det
samme med held kan anvendes på hingste til at flytte hingstens
opmærksomhed væk fra en anden hest og tilbage på mennesket ?

JonB
ps: hvis nogen ikke ved hvad kliktræning er, så må i lige sige til

Fra : Lise Lund Brodersen

Dato : 14-04-03 21:19

> [...]
>

> JonB
> ps: hvis nogen ikke ved hvad kliktræning er, så må i lige sige til

Øhh... jeg har da hørt lidt om det der klikker træning, men kan jeg lige få
en mere dybde gående forklaring!!! Er det noget som min kæreste ville kunne
bruge på hans nye hest (en jyde vallak på 3 år og med krudt i røven)

Mvh. Lise

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-04-03 21:41

In article <3e9b179f$0$24677$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Lise Lund Brodersen wrote:

[klip]

> [...]
> en mere dybde gående forklaring!!! Er det noget som min kæreste ville kunne
> bruge på hans nye hest (en jyde vallak på 3 år og med krudt i røven)

Okay, det har ellers været forklaret her inde før, men altså.
Kliktræning går ud på at man først vender hesten til at
klik == godbid, derefter træner man det man gerne vil have hesten
til, via klikket og giver den en godbid. Min søster har brugt det
til at få vores hest til at stå stille mens den blev vasket. Før
gik den simpelthen i panik hver gang. Jeg har prøvet det en enkelt
gang, hvor hun vaskede den, og hver gang der var det mindste uro,
så klikkede hun med dimsen, og gav den en lille godbid. Efter noget
tid, så kan den nu stå stille mens den vaskes.

Det jeg havde tænkt mig med kliktræningen og hingste var at hver
gang den hidsede sig op, så klikkede man, og gav den en godbid.
Derved glemmer hingsten den anden hest. Det virker dog bedst når
man er på jorden. Det kan også være når den ikke vil stå stille
mens man strigler/sadler den, så klik + godbid, og den glemmer
alt andet.

JonB

Fra : Heidi Falch

Dato : 14-04-03 23:20

On Mon, 14 Apr 2003 20:40:38 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

<snip>

> [...]
>man er på jorden. Det kan også være når den ikke vil stå stille
>mens man strigler/sadler den, så klik + godbid, og den glemmer

Det virker også fint når man rider - man skal blot lige vænne sig til
at have klikkeren i hånden på samme måde som en pisk. Vi har en ude
hos os, som har brugt klikkertræning til at få mere gang i sin hest.
Man kan vel nærmest lære sin hest hvad som helst med klikkertræning
(og sikkert også med andre metoder , indtil videre kan min (4 års
islænder hoppe) flehme på kommando (vi er gået væk fra kommandoen
"smiiiiil" og over til "tiiiiiiig" - den ser ud til at virke bedre
*G*), og hun er eminemt til at spille "mulebold" - man har en bold på
str. med en lille håndbold som hesten skal skubbe til med mulen - i
starten skal den kun berøre, og efterhånden kræver man så mere og mere
før klikket og dermed godbiden falder.
En hos os har - med en hingst - fået fjernet opmærksomheden fra "øv -
gjorden strammer -> jeg bukker lige for at se om ikke den forsvinder"
og til "orv - nu sidder hun igen deroppe - så får jeg snart en godbid"
(Hingsten kan iøvrigt også spille bold )

--
Knus

Trolden

Fra : Lise Lund Brodersen

Dato : 15-04-03 07:37

Brodersen wrote:

> [...]

> man er på jorden. Det kan også være når den ikke vil stå stille
> mens man strigler/sadler den, så klik + godbid, og den glemmer

Mange tak skal du have... så blev jeg det klogere... måske det kan bruges på
min gamle vallak!!! han har en eller anden ide om at når han bliver trukket
på fold sætter man i løb inden vi er nået til ledet og har fået grimen af
Ret ubehageligt næsten at få flået armen af ...

Nogen der har skrevet en bog om det ???

Mvh. Lise

Fra : Anet

Dato : 15-04-03 07:47

> [...]
> en mere dybde gående forklaring!!! Er det noget som min kæreste ville kunne
> bruge på hans nye hest (en jyde vallak på 3 år og med krudt i røven)

Klikkertræning er meget brugt inde for hundeverdenen. Det udføres på den måde at du beder hesten om en meget nem ting. Når den gør
det så trykker du på klikkeren der straks giver en lyd og du giver hurtigt hesten en godbid. Sådan bliver du ved at du beder hesten
gøre noget og straks den gør det så lyder klikkeren. Til sidst så har hesten nok i klikket fra klikkeren og ved at det er ros. Det
er bare sådan fortalt i korte træk.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 15-04-03 06:08

On Mon, 14 Apr 2003 20:07:23 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

> [...]
>samme med held kan anvendes på hingste til at flytte hingstens
>opmærksomhed væk fra en anden hest og tilbage på mennesket ?

   Jeg ved ikke lige om det virker på hingste - men det har i
hvert fald glimrende effekt på "besværlige" heste. (Og hunde og katte
osv. :)

Fra : taina

Dato : 15-04-03 12:43

> [...]

> JonB
> ps: hvis nogen ikke ved hvad kliktræning er, så må i lige sige til

Hej Jon

Jeg har altid haft det sådan lidt med klikkertræning, at hmmm... det kan da
være meget godt, meeen...
Jeg ved ikke lige hvorfor, jeg har det sådan, for egentlig er det jo ret
smart. Måske jeg skulle prøve og se om det dutter

mvh. tina

Fra : Marlene

Dato : 15-04-03 08:21

taina <tante-t@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:wEDma.119$X26.102@news.get2net.dk...
> [...]
hest,
> jeg red på med en lædertøjle, fordi han ikke ville stå stille - mange

Det lyder fuldstændigt grotesk - at kunne finde på at slå en hest på den
måde. Når jeg hører sådan noget, kommer jeg altid til at tænke på den
forfærdelige udsendelse, der var i TV2 Sporten for nok ca. 4 år siden, hvor
man så, at folk stod og slog på deres heste, sparkede dem bagfra, og jeg får
stadig den knugende fornemmelse, når jeg tænker på det. At man kan gøre det,
det forstår jeg bare ikke....... Det er simpelthen en falliterklæring.

> [...]
> til at slå. Der er nogen der har sagt sådan lidt "neeej, det gør du da
> ikke!" Men sjovt nok er det ikke dem, der er kommet med andre ideer...

Ja, det har du, og det er også fint, at du gør det - og at du tør at skrive
om det. Grunden til, at jeg ikke er kommet med nogle ideer, er, at jeg ikke
har haft med heste at gøre i så mange år endnu, at jeg synes, at jeg har
100% forstand på det. Men jeg har dog så meget forstand på det, at jeg helt
klart mener, at man skal tage afstand fra at slå sine heste, da det ikke er
den korrekte psykologiske fremgangsmåde - det siger næsten sig selv. Der
er - som sagt - mange gode råd i Gitte Naldals bog. Men i det tilfælde, hvor
du slår, når din hest kun tænker på damer, så er der vel ikke så meget at
gøre? Det er jo ikke, fordi han vil være ulydig - han kan bare ikke styre
sig! Jeg ville nok selv trække ham væk fra damerne, gå et par runder med ham
et andet sted, så han lige kan komme til sig selv og blive ved med det, hvis
han stadig var vild, når han kom hen til dem igen samtidig med, som du også
skriver, du gør, siger et bestemt nej. Til sidst vil han nok blive så træt
af at blive ført væk, at han reagerer på dit nej.... Måske......

Mvh. Marlene.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 15-04-03 15:18

> [...]
> mennesket, der er noget galt med, hvis det bliver nødt til at gå til
> yderligheder såsom at slå. Så har mennesket - ejeren - absolut ikke

Rolig nu, fordi at en hest får et slag på halsen fx, så krakelerer hverken
hesten eller den kontakt man har menneske og hest i mellem.

Og det der med at heste bider og sparker hinanden, og at det
> så er tilladt at slå sin hest for at udføre hestesprog, kan bare hidse mig
> helt vildt op;

Nej, men man skal stadig huske på at det er altså store dyr, det er ikke en
.........kanin.
Jeg mener heller ikke at det er vejen frem at slå sin hest, men jeg lever
heller ikke i en lyserød verden!!! Jeg har tilredet eller trænet på anden
måde rigtig mange heste, hvor at folk netop bare har ladet hesten gøre hvad
den ville, og ja så er det jo altså at hesten så bliver nød til at være
leder når ikke mennesket har vist at det er ham eller hende der er det. Men
når jeg er færdig med sådan en hest så viser jeg gerne ejeren hvad "vi" har
lært, sådan at ejeren ikke kommer hjem og så ikke selv kan få hesten til
noget som helst fordi det gider hesten da ikke da ejeren jo er længere nede
en den i hirakiet. Men man ser ALDRIG mig slå på en hest i et træningsforløb
bare fordi den ikke lige gør hvad jeg vil have den til, det er som regel
altid mennesket der ikke er god nok til at forklare! Men føler jeg at hesten
er direkte fræk fx hvis Jacques bed mig, ja så ville han få vippet sig en
lige på stedet, fordi det er noget han aldrig har gjort, og så skal han
heller ikke gøre det nu. Hvis det nu var fordi at han fik lidt sul med i
gjoren idet den blev spændt, så er det jo en helt anden snak med bideriet.

> [...]
> er naturligvis ingen lov, der siger, at hun har evig ret - men hun har dog

Jep, det er også sådan jeg arbejder med heste, men der er altså visse ting
hvor jeg reagerer med et slag på skulderen.

> [...]
> det er et partnerskab, hvis man bliver nødt til at slå på hesten, for
> inderst inde vil hesten være bange for dig, selvom det måske vil se ud som

Nu er der stadig forskel på at give et slag på skulderen for lige som
menneske at markere at hesten er kommet ud på et sidespor, og så tæsk. Der
er ikke nogen hest der bliver et nervøst nervevrag fordi den lige bliver sat
på plads en gang eller to om året!

> [...]
> forkert!); så vidt jeg ved, er horsemanship brugt rigtig meget inden for
> westernridning. Det slår mig lige, at det måske er Tanja, som rider

Jeg rider også western, og jeg har en helt stille og rolig måde at omgås
Jacques på, jeg slår altså ikke bare fordi der er noget han ikke forstår, så
forklarer jeg det bare igen, og igen og igen............
Jeg kan få Jacques til stort set alt og det kan jeg jo ikke opnå med ham
hvis jeg banker ham.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Marlene

Dato : 15-04-03 16:52

Nina Svanholm <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e9c16f0$0$52090$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]

> den ville, og ja så er det jo altså at hesten så bliver nød til at være
> leder når ikke mennesket har vist at det er ham eller hende der er det.

Men det er jo slet ikke det, jeg skriver. Jeg har ikke skrevet nogen steder,
at man bare skal lade hesten gøre, som den vil. Ja, et slag på skulderen
eller lignende gør nok ikke ondt på hesten, men at bruge pisken som var
nævnt, bryder jeg mig bestemt ikke om. Jeg lader ikke min hest gøre, som den
vil, og hun kan hurtig mærke, når jeg bliver bestemt og vil have, at hun
skal gøre, som jeg siger. Jeg skubber kraftigt til hende i stedet for at
"slå", og det forstår hun udmærket.

Mvh. Marlene.

Fra : Marie Lind - Jensen

Dato : 17-04-03 15:28

> [...]
> forkert!); så vidt jeg ved, er horsemanship brugt rigtig meget inden for
> westernridning. Det slår mig lige, at det måske er Tanja, som rider

(Klip)
Jeg har det lidt som Marlene... Jeg rider personligt aldrig med pisk, fordi
jeg er blevet overbevist om at den simpelthen ikke er nødvendig... Jeg skal
ikke kunne sige om den er det på andre heste, men mine heste har aldrig
redet så roligt, og slappet så meget af på banen, som efter jeg er holdt op
med at have min pisk med mig... Et eller andet sted tror jeg altså at den
ødelægger tilliden lidt... Jeg red tidligere med pisk, og der følte jeg mig
da også nødsaget til at bruge den engang i mellem, men nu savner jeg den
slet ikke... Jeg tror bare det er et spørgsmål om at blive vant til ikke at
have den, og så klare sig med det man har... Det er nu ikke nødvendig at slå
dem, og hvis de er trygge ved at have en siddende på ryggen, så har jeg da
hvertfald oplevet at de er mere samarbejdsvillige...

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 22-04-03 07:19

Marie Lind - Jensen wrote:
> [...]
> dem, og hvis de er trygge ved at have en siddende på ryggen, så har jeg da
> hvertfald oplevet at de er mere samarbejdsvillige...

Man behøver jo heller ikke slå med en pisk. Man kan også bare røre. Især
i begyndelsen af tilridningen, bruger vi stort set udelukkende en pisk
til at drive på hesten, om nødvendigt. Senere introducerer vi schenklerne.

Ikke alle unghestene forstår hvad man mener med schenkel-berøring, men
sjovt nok ved de allesammen hvad man mener når man *rører* dem på
bagparten med pisken.

Man kunne ligeså godt bruge en gren. Eller den ene hånd, hvis man kan
undvære den på tøjlen.

-dennis

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 22-04-03 07:32

Dennis Thrysøe <dennis@geysirheste.dk> wrote:

>Man kunne ligeså godt bruge en gren. Eller den ene hånd, hvis man kan
>undvære den på tøjlen.

Har en pige på 10 år her der rider vor Islænder Pi. Normalt er der
ikke noget problem med at få Pi til at gå frem, men netop denne pige
har et problem. Vi gav hende en kort springpisk i hånden. Det var nok.
Hun bruger den ikke men har den bare med. Hvis hun ikke får pisken med
på en tur og hun har problemer, plukker hun bare et langt græsstrå.
Det gør samme virkning

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 22-04-03 07:51

Ole Braad-Sorensen wrote:
> [...]
> Hun bruger den ikke men har den bare med. Hvis hun ikke får pisken med
> på en tur og hun har problemer, plukker hun bare et langt græsstrå.

Ja, nemlig. Vi har også nogen gange nogle heste som vi aldrig har en
pisk med på. Den er ikke nødvendig, og hestene bliver måske endda for
ophidsede til at samarbejde med.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 22-04-03 08:49

> [...]

> Jeg syntes at en pisk er en ganske udmærket korrigator at bruge og vel at mærke kun som korrigator. Og til alle Jer som ikke
behøver en pisk for at ride på jeres heste...så er det jo dejligt. Jeg har selv to heste der ikke behøver en pisk med på turen og så
en tredje der er direkte bange for piske fra da han blev tilredet på Island. Meeennn i samme åndedrag vil jeg også sige at jeg har
haft heste som krævede at man havde en pisk i hånden så en korrektion straks var på plads så en sitution ikke udviklede sig.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 22-04-03 10:30

> Ja, nemlig. Vi har også nogen gange nogle heste som vi aldrig har en
> pisk med på. Den er ikke nødvendig, og hestene bliver måske endda for
> ophidsede til at samarbejde med.

Jeg har engang til ridning på Nordjysk Ridecenter fået udleveret en hest,
som ikke ville gå frem og som behøvede en del korrektion. Da jeg så bad om
at få en pisk, blev den kastet til mig, hvorved hesten blev så bange, at der
ikke var brug for nogen pisk resten af timen.

Min egen hest vil ingenting, medmindre jeg har en pisk. Vi var iøvrigt på
vores første tur med andre heste her i påsken. Selvom vi var bagefter de
andre hele tiden og de andre måtte stoppe op nogle gange, så vi kunne
indhente dem (hun er jo temmeligt gammel), gik det faktisk rigtigt godt.
Både i skridt, trav og galop. Men det havde vi ikke kunnet klare uden
pisken.

Iøvrigt har man jo altså også brugt pisk siden før jernalderen - på den
anden side gjorde datidens sadler så også, at man ikke umiddelbart kunne
lægge schenklerne til hesten. Hvilket sandsynligvis også er grunden til, at
man har haft (lange) sporer.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : taina

Dato : 13-04-03 12:00

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

klip

> Og hvis hingste opfatter dig som en hoppe... SÅ har du et problem ;-D

klip

Hihi, her har jeg faktisk en lidt sjov historie. Ham, der ejer hingstene,
tapper og inseminerer også. Det vil altså sige, at hingstene hopper op på en
foret træbuk, han har en kolbe, som tisseren bliver proppet ned i, og hvor
hesten afleverer ladningen. Han havde på et tidspunkt en hingst, der nægtede
at hoppe op på bukken. I stedet hoppede den op på hans skulder, og så kunne
han gå i gang med at tappe. AV!

mvh. tina

Fra : taina

Dato : 13-04-03 11:48

> [...]

klip

> Prøv at tænke på at hesten opfatter dig som en anden hest!
> Heste slår ikke på hinanden. De skubber!

Jeg vejer 60 kilo. Hesten vejer 800. Hvis vi skal skubbe os til rette, hvem
vinder så? - eller med andre ord - hvad mener du lige?

klip

> Hvis din hest ikke opfatter dig som en hest, ja så har du et problem.

klip

Jeg plejer at lege med "mine" heste i ridehallen. Løbe hen foran dem for at
få dem til at følge efter, få dem til at gå baglæns, når jeg går forlæns og
omvendt, trække over bomme forfra og bagfra og så videre. Ham her gør det
da, men han kigger på mig, som om jeg er dybt sindsforvirret - eller en dum
plag, der vil lege og som han af en eller anden underlig grund bliver nødt
til at adlyde. Han synes simpelt hen ikke, at det er sjovt, så det er jeg
holdt op med.

Det er ellers sådan, jeg prøver at lege hest. Andre gode forslag til,
hvordan man får hesten til at opfatte mig som hest - og hvordan kan man se,
om den gør det?

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 13-04-03 12:32

> klip
>
> Jeg vejer 60 kilo. Hesten vejer 800. Hvis vi skal skubbe os til rette, hvem
> vinder så? - eller med andre ord - hvad mener du lige?
>
> klip

Vi er de mindste i forlhold til heste men vi har forhåbentlig mere hjerne end de har. Med den mere hjerne kan vi "snyde" hesten og
derved være den der bestemmer. "De kloge narer de mindre kloge"

--

~Hilsen
Annette~

Fra : taina

Dato : 13-04-03 12:47

> [...]

end de har. Med den mere hjerne kan vi "snyde" hesten og
> derved være den der bestemmer. "De kloge narer de mindre kloge"

Ja, det er også mit princip. Desværre føler jeg mig ikke så skide klog lige
nu...

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 13-04-03 17:29

> Ja, det er også mit princip. Desværre føler jeg mig ikke så skide klog lige
> nu...
>
>(klip)

Syntes egentlig at du håndterede situationen meget godt. Du prøvede at undgå ballade med den anden hingst. Som rytter/ejer må man
ikke finde sig i en ustyrlig hest. Det kan blive meget skæbnesvangert.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 13-04-03 19:44

"taina" <tante-t@get2net.dk> wrote:

>Jeg vejer 60 kilo. Hesten vejer 800. Hvis vi skal skubbe os til rette, hvem
>vinder så? - eller med andre ord - hvad mener du lige?

Teorien hedder "at vige for tryk". Jeg kan garantere at jeg kan få
dine 800 kg. til at flytte sig sidelæns ved brug af spidsen af en
tommelfinger.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-04-03 20:15

On Sun, 13 Apr 2003 20:44:18 +0200, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Teorien hedder "at vige for tryk". Jeg kan garantere at jeg kan få
>dine 800 kg. til at flytte sig sidelæns ved brug af spidsen af en
>tommelfinger.

   Jeg vil meget gerne se det der med at vige for tryk udført -
jeg har _aldrig_ kunnet få det til at virke - blot har hesten lænet
sig indimod - både tommelfinger osv. Jeg har ellers læst de fine bøger
men kan altså ikke få det til at virke ... Til gengæld har jeg stort
held med Shane Moseles metoder.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 13-04-03 20:19

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

>men kan altså ikke få det til at virke ... Til gengæld har jeg stort
>held med Shane Moseles metoder.

Tommelfingeren er en af de metoder han benytter sig af...
....med stort held!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-04-03 20:23

On Sun, 13 Apr 2003 21:19:21 +0200, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Tommelfingeren er en af de metoder han benytter sig af...
>...med stort held!

   Det var ikke det han viste da jeg så ham.

Fra : Anet

Dato : 14-04-03 07:54

> [...]
> sig indimod - både tommelfinger osv. Jeg har ellers læst de fine bøger
> men kan altså ikke få det til at virke ... Til gengæld har jeg stort

Jeg har også lige som Trine haft stort held med Shane. Jeg har brugt ham til en hest der var overforkælet da jeg fik den. Han giver
gode brugbare råd og forklarer det så selv den mest fattedumme kan forstå det og kan se det logiske i det han siger. Han er
autodiadakt fra sin opvækst og senere sin farm i Australien.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-04-03 09:09

> [...]
>    Jeg vil meget gerne se det der med at vige for tryk udført -
> jeg har _aldrig_ kunnet få det til at virke - blot har hesten lænet

Det er vel også den naturlige reaktion. Tricket er så at øge trykket
gradvist, indtil hesten viger.

-dennis

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 14-04-03 13:47

Dennis Thrysøe <dennis@geysirheste.dk> wrote:

>Det er vel også den naturlige reaktion. Tricket er så at øge trykket
>gradvist, indtil hesten viger.

Ups! Så virker det slet ikke! Små "hug" i stedet!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-04-03 13:50

Ole Braad-Sorensen wrote:

> Ups! Så virker det slet ikke! Små "hug" i stedet!

Det kan man vel også kalde det. :)

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-04-03 17:41

On Mon, 14 Apr 2003 14:46:52 +0200, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

>Ups! Så virker det slet ikke! Små "hug" i stedet!

   Virker - hvis jeg bruger hvad jeg vil betegne som værende
"vold" ... det nægter jeg altså at bruge på hesten. Han kan virkelig
ikke gøre for at han er rideskolehest og derfor bliver delt af mange.
Jeg kan godt sætte mig ind i at han skal teste mig hver gang af netop
den årsag.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 14-04-03 18:39

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> wrote:

>   Virker - hvis jeg bruger hvad jeg vil betegne som værende
>"vold" ... det nægter jeg altså at bruge på hesten.

Det virker hvis det er gjort rigtigt og uden vold. Det er svært at
sætte "vægt" på, men omkring 100g skulle gøre det. Selv dobbelt dosis
vil stadig ikke være vold. Men det er fint at du nægter at bruge vold.
Det kan jeg lide...!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 15-04-03 06:04

On Mon, 14 Apr 2003 19:39:01 +0200, Ole Braad-Sorensen
<braadso@soholm.com> wrote:

> [...]
>sætte "vægt" på, men omkring 100g skulle gøre det. Selv dobbelt dosis
>vil stadig ikke være vold. Men det er fint at du nægter at bruge vold.

   Med så lidt vægt bag så flytter jeg ingenting - Han er altså
ikke lige til at flytte på den måde. Tværtom er han meget bedre til at
flytte sig for hele hånden med vægt bag - af en eller anden grund.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-04-03 17:40

On Mon, 14 Apr 2003 10:08:57 +0200, Dennis Thrysøe
<dennis@geysirheste.dk> wrote:

>Trine Stubbe Teglbjærg wrote:
>[klip]
>
>Det er vel også den naturlige reaktion. Tricket er så at øge trykket
>gradvist, indtil hesten viger.

   Afprøvet - virker ikke =)

Fra : Heidi Falch

Dato : 14-04-03 20:26

> [...]
<dennis@geysirheste.dk> wrote:

<snip>

>Det er vel også den naturlige reaktion. Tricket er så at øge trykket

Og på et tidspunkt skulle det så gerne blive til at man blot tænker på
at trykke, så har hesten flyttet sig - jeg er vist ligeved at være der
med Assa Ihvertfald skal der ikke meget prikken med det yderste af
en negl til, før hun flytter sig.

--
Knus

Trolden

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 14-04-03 20:57

Heidi Falch <trold@troldepus.dk> wrote:

>Og på et tidspunkt skulle det så gerne blive til at man blot tænker på
>at trykke, så har hesten flyttet sig -

Bravo

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Nina Svanholm

Dato : 15-04-03 15:34

> [...]
> sig indimod - både tommelfinger osv. Jeg har ellers læst de fine bøger
> men kan altså ikke få det til at virke ... Til gengæld har jeg stort

Du kan se det hos mig og Jacques, vi kan det...........og det er super nemt

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 16-04-03 18:57

On Tue, 15 Apr 2003 16:34:13 +0200, "Nina Svanholm"
<ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> wrote:

>Du kan se det hos mig og Jacques, vi kan det...........og det er super nemt

   Jeg har skam set det gjort - på _andre_ heste =)

Fra : taina

Dato : 13-04-03 20:46

> [...]

> Teorien hedder "at vige for tryk". Jeg kan garantere at jeg kan få
> dine 800 kg. til at flytte sig sidelæns ved brug af spidsen af en

klip

Det var altså ikke mig, der vejede 800 kilo

Men nu er det ikke så tit, at jeg har brug for at få ham til at vige - det
plejer han at gøre fint nok. Jeg har brug for at få ham til at falde lidt
ned og lade være med at være så horny, både fra jorden og fra hesteryggen.
Forslag?

mvh. tina

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 14-04-03 06:16

"taina" <tante-t@get2net.dk> wrote:

>Det var altså ikke mig, der vejede 800 kilo

Åhhh... Så var der noget jeg havde misforståert )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-04-03 09:10

taina wrote:
[klip]
> Det var altså ikke mig, der vejede 800 kilo

Men det kunne til gengæld være, at det kunne løse problemet. Kan man
købe piskefløde engros ved Arla?

-dennis

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-04-03 09:07

Ole Braad-Sorensen wrote:

> Teorien hedder "at vige for tryk". Jeg kan garantere at jeg kan få
> dine 800 kg. til at flytte sig sidelæns ved brug af spidsen af en
> tommelfinger.

Men der er vel mere i det, end dét? En stor hingst der står og
stejler/vil løbe/laver pioruetter (sp?) kan vel ikke stoppes med en
tommelfinger. Her må et forarbejde vel til?

-dennis

Fra : Lene

Dato : 14-04-03 10:44

"Ole Braad-Sorensen" skrev:
> Teorien hedder "at vige for tryk". Jeg kan garantere at jeg kan få
> dine 800 kg. til at flytte sig sidelæns ved brug af spidsen af en
> tommelfinger.

Og jeg vil garantere dig for, at stiller du dig foran en af mine
avlshingste her i højsæsonen så vil de " skubbe " dig til lys
drengestemme på under et sekund! *driller lidt*

Mvh. Lene

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 14-04-03 13:49

"Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote:

>Og jeg vil garantere dig for, at stiller du dig foran en af mine
>avlshingste her i højsæsonen så vil de " skubbe " dig til lys
>drengestemme på under et sekund! *driller lidt*

Dine heste lyder som om de kunne være en kommende "kunde" her!
(Undskyld. *DET* var vist en reklame)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Lene

Dato : 14-04-03 15:47

"Ole Braad-Sorensen skrev:

> Dine heste lyder som om de kunne være en kommende "kunde" her!
> (Undskyld. *DET* var vist en reklame)

Næe du, mine avlshingste udfører en adfærd som er helt normal for
hingste i højsæsonen - og det skal de naturligvis ikke behandles for!

Mvh. Lene

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 14-04-03 18:39

"Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote:

>Næe du, mine avlshingste udfører en adfærd som er helt normal for
>hingste i højsæsonen - og det skal de naturligvis ikke behandles for!

Fint!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-04-03 09:01

Ole Braad-Sorensen wrote:

> Prøv at tænke på at hesten opfatter dig som en anden hest!
> Heste slår ikke på hinanden. De skubber!

Og bider. Og sparker. Har du ikke nogen vallaker/hingste der (især her
om foråret) rejser sig op ad hinanden og "bokser" lidt?

-dennis

Fra : Lene

Dato : 14-04-03 10:37

"Ole Braad-Sorensen" skrev:
> Prøv at tænke på at hesten opfatter dig som en anden hest!
> Heste slår ikke på hinanden. De skubber!

Hej Ole, jeg ved ikke hvad dine heste gør, men mine heste de skubber
ikke hinanden med hverken for eller bagben, de slår så det pifter! Og
det gælder både hopper, vallakker og i allerhøjeste grad hingste.

Mvh. Lene

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 14-04-03 13:51

> [...]

>ikke hinanden med hverken for eller bagben, de slår så det pifter! Og
>det gælder både hopper, vallakker og i allerhøjeste grad hingste.

Som sagt, så har mine heste være i skole )
(Rideskole) )

Her skal man lytte længe efter piften!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Lene

Dato : 14-04-03 15:51

"Ole Braad-Sorensen" skrev: >
> Som sagt, så har mine heste være i skole )
> (Rideskole) )
>
> Her skal man lytte længe efter piften!

Godt så Ole, du vil altså i ramme alvor mene at heste som ikke er vant
til at gå i samme fold, altid kun vil skubbe venligt til hinanden?
Eller er trikset at hestene efter at have gået med elever i op til 8
timer ( ikke unormalt på mange rideskoler ), simpelthen ikke orker
det?

Mvh. Lene

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 14-04-03 18:58

> [...]

>Eller er trikset at hestene efter at have gået med elever i op til 8
>timer ( ikke unormalt på mange rideskoler ), simpelthen ikke orker

Stop lige det forsøg på at flame. Det er jeg for gammel til

Du har åbenbart været inde på min hjemmeside )
Hvis du læser andet end overskriften, så er det altså ikke en
almindelig rideskole.

Her undervises ikke i versader, parader og alskens andre kunster, men
i at "snakke" med hesten uden at sige noget. Forvirret? OK!

Eleverne (på vore heste) er der kun een af pr hest pr dag og hverken
hest eller rytter "rider" 8 timer. Det er nemlig ikke "ridning" det
drejer sig om.

Mange af "eleverne" kommer parvis. Det vil sige et stk hest med et stk
rytter. Rytteren tager hjem om aftenen og hesten bliver. Det giver et
MEGET stort renden ind og ud af stald/fold med heste der ikke er vant
til at gå sammen, men de pifter altså kun når der er mål. ))

Et helt fine ved dette arrangement er at jeg får afprøvet en BUNKE
fremmede heste som alle har et eller andet problem og jeg lærer hele
tiden noget nyt, hvilket er noget jeg har gjort siden dan dag jeg blev
født og *DET* er længe siden...!

Inden Jon stopper mig i at lave reklame, må jeg hellere stoppe. Men
lad mig anbefale et af mine kurser medens de stadig er gratis. (Huh)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Lene

Dato : 14-04-03 16:35

"Ole Braad-Sorensen skrev:> Som sagt, så har mine heste være i skole
)
> (Rideskole) )

Hej Ole, jeg kom i grunden lige til at tænke på, hvor mange hingste er
det lige at du har på din rideskole?

Mvh. Lene

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-03 09:10

In article <Mh1ma.163$Vf1.41@news.get2net.dk>, taina wrote:
> [...]
> blev ikke brugt, men meningen var god nok. Det er en af pigerne i stalden,
> der mener, at jeg er alt for hård mod hingsten, jeg rider på.

Nogle hingste er lettere at styre end andre. Hvis du skal ride på en
hingst, (eller andre heste for den sags skyld), så bliver du, som
rytter nødt til at bestemme. Og det må du så vise hesten. Der er
forskel på at mishandle og sætte sig i respekt.

> [...]
> begynder at småvrinske. Det plejer at virke, men fortsætter han, så er det

Hvordan slår du ? Tæver du hesten til den bløder, eller giver du den
et enkelt eller 2 slag med pisken ?

> [...]
> beder ham om det. Og jeg tror, at jeg får taget de fleste af kampene inden

Godt, det lyder som om han prøver grænsen for hvem af jer der bestemmer.
Du bliver nødt til at bestemme. Skub igen, evt. skæld ud.

> [...]
> kontrollen og han smutter for mig. Der bor en lille pige på seks år på
> rideskolen, og hvad nu, hvis det er hende, han tromler ned på vejen mod

Jeg tror hun flytter sig. Hvis hun ellers opdager hesten.
Hvis du føler dig utryg kan hesten føle det, og så vil den naturligt
kæmpe for at blive førehesten.

> [...]
> måtte komme ud for at sætte hesten på plads for hende. Der vil jeg aldrig,

Der er forskel på heste. Det er vigtigt at du altid kan klare hingsten,
ellers må du holde op med at ride.

> [...]
> staldgangen - og jeg synes også, at grundopdragelsen bør være så god, at jeg
> kan bestemme, hvornår vi skal skridte af.

Jeg har redet hingst længe, omend det er noget tid siden. Jeg foretrækker
at ride hingste, da de er sjovere. Men den hingst er en af de flinke. Givet
den skafter da ud, og vrinsker lidt hvis man rider ved siden af en hoppe,
men jeg plejer altid at prikke til den med sporen i den anden side for at
tage dens opmærksomhed, og det hjælper.
Givet det er en hingst som de gamle selv har opdraget, det hjælper på
det at den igennem hele sin opvækst har forstået at mennesket er føren.
Ivertfald har vi intet problem med at køre i trailer med andre heste
ved siden af. Både andre hingste og brunstige hopper. Disse heste har
dog alle været vores egne. Og hestene har været bundet til siden foran
så de ikke kan stikke næserne sammen.

> [...]
> altid gør, hvad jeg beder ham om - altså lige bortset fra, når damerne
> bliver for fristende, eller når han skal tjekke om jeg er vågen...

Sådan er det at ride på en hingst, hvis du ikke kan lide det, så
find en anden hest.

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-04-03 09:20

On Sun, 13 Apr 2003 08:09:34 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

>Sådan er det at ride på en hingst, hvis du ikke kan lide det, så
>find en anden hest.

   Du skriver et fint indlæg med mange gode betragtning - men
denne sætning giver det første indlæg vist ikke grund til. =) Hele
problemet ligger vel mest i at hesten vil prøve grænserne af og at der
så bliver sat spørgsmålstegn ved rytterens måde at modgå dette. Det er
aldrig rart at blive kaldt mishandler.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-03 09:34

In article <p87i9vsp9je5qrjedib14eqcl5c1o31eb2@4ax.com>, Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

> [...]
> problemet ligger vel mest i at hesten vil prøve grænserne af og at der
> så bliver sat spørgsmålstegn ved rytterens måde at modgå dette. Det er

tja, jeg ville gerne give hende alle muligheder, samt fortælle
hende at sådan er hingste, og man kan nu engang ikke ændre
hestens natur. Hvis hun ikke ønsker at hendes hest skal lægge
mærke til hopper, specielt brunstige hopper, så skal hun ikke
ride på en hingst.

Der kan være forskel på hingstens reaktion på en sådan hoppe,
det styrer rytteren til dels. Hvor grænsen går imellem at
sætte sig i respekt og mishandle hesten er lidt flydende. Jeg
har ikke set hvordan hun rider, og hvad der skete der har fået
den anden tøs til at mene at hun mishandler hesten. Jeg ved ikke
om indlægsskriveren har reageret for tidligt. Derfor prøver jeg
at sige at en hingst er sådan, og at hvis hun ikke vil det må
hun finde en anden hest. Jeg synes dog at hingste er de sjoveste
at ride, også selvom at man til tider må sætte sin vilje mere
igennem end med en hoppe/vallak.

En hoppe i brunst med en hingst i nærheden er heller ikke altid
sjov at ride på.

JonB

Fra : Anet

Dato : 13-04-03 12:35

(klip)

Pigen som ikke tør sætte sig igennem og det er muligvis normalt heller ikke nødvendigt. Denne pige kan en dag komme grueligt galt
afsted i sin egen stædighed. En hingst er ikke legetøj men et meget stort dyr med kraft og af kød og blod og damer er nu dejlige.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : taina

Dato : 13-04-03 12:43

> [...]

klip

> Hvordan slår du ? Tæver du hesten til den bløder, eller giver du den

Jeg slår selvfølgelig en gang - og første gang er som regel ikke med pisk.
Retter han ind, roser jeg og fortsætter med det, jeg var i gang med.
Fortsætter han, slår jeg en gang til, denne gang med pisk.
Forøvrigt er han drønbange for pisken, når han ved at han har gjort noget
galt. Men ellers kan jeg stå og dappen ham på mulen med den, og hvad gør man
så? Jo man forsøger selvfølgelig at fange den med munden, for nu leger vi
jo...

klip

> Hvis du føler dig utryg kan hesten føle det, og så vil den naturligt
> kæmpe for at blive førehesten.

klip

Som sagt er jeg ikke bange for hesten og føler mig altså heller ikke utryg
med den. Men jeg mener ikke, at man kan tillade sig at gå og småsove, når
man arbejder med hingste, det er ikke legetøj.

klilp

> Der er forskel på heste. Det er vigtigt at du altid kan klare hingsten,
> ellers må du holde op med at ride.

klip

Den dag, hvor jeg kommer i tvivl om jeg kan klare hesten, holder jeg. Jeg
siger også fra over for situationer, hvor jeg er usikker - som for eksempel
her sidste dag, hvor han skulle tappes. Ejeren bad mig om at trække ham, og
jeg sagde nej. Det skal nok komme en dag - når jeg føler mig sikker nok.
En anden ting kan få mig til at stoppe, nemlig den dag hvor jeg føler mig
100 procent sikker på hesten. Så er jeg nemlig begyndt at sove og det er i
min lille hysteriske verden ikke godt nok.

klip

> Jeg har redet hingst længe, omend det er noget tid siden. Jeg foretrækker
> at ride hingste, da de er sjovere.

klip

Ja, den har jeg også hørt før. Men helt ærligt, så synes jeg ikke, at det er
sjovere med hingste, netop fordi de jævnligt skal sættes på plads. Nu er jeg
bare blevet så glad for lige præcis dem, jeg rider på...

Store hilsener fra tina

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-04-03 17:17

In article <y3cma.51$_%5.32@news.get2net.dk>, taina wrote:

> [...]

> så? Jo man forsøger selvfølgelig at fange den med munden, for nu leger vi

Det er jo ikke mishandling, det er irettesættelse af hesten.

> Som sagt er jeg ikke bange for hesten og føler mig altså heller ikke utryg
> med den. Men jeg mener ikke, at man kan tillade sig at gå og småsove, når
> man arbejder med hingste, det er ikke legetøj.

Det kan man helt sikkert ikke. Det er godt du ikke er bange.

> [...]
> 100 procent sikker på hesten. Så er jeg nemlig begyndt at sove og det er i
> min lille hysteriske verden ikke godt nok.

Ja, man skal altid være vågen når der er dyr omkring en, ellers kan
man komme slemt tilskade.

> Ja, den har jeg også hørt før. Men helt ærligt, så synes jeg ikke, at det er
> sjovere med hingste, netop fordi de jævnligt skal sættes på plads. Nu er jeg
> bare blevet så glad for lige præcis dem, jeg rider på...

Jeg synes det er sjovere fordi jeg mener man kan udnytte hingstens
naturlige trang til at vise sig frem til at gå flottere. Fx. høje
benløft.

JonB

Fra : Lene

Dato : 14-04-03 10:28

"taina" <tante-t@get2net.dk>
Snip.

> [...]

ejeren
> måtte komme ud for at sætte hesten på plads for hende. Der vil jeg

Hej Tina, jeg har jo en del hingste at se til, og tro mig, du gør
klogt i at sætte din hingst godt og grundigt på plads, når den
begynder at spille Fransk Klovn!
Generelt synes jeg ikke at det er en god løsning at slå en hest, men
hingste som spiller op på den måde som du beskriver, er så undtagelsen
som bekræfter reglen! Hingste er generelt hårdhudede - hvis du er i
tvivl om hvormeget, så luk den lige på fold med en gammel sur gold
mokke. Du vil blive såre overrasket over hvor mange gange din hingst
stiller op til en gang tæv af hoppen.

Du skal selvfølgelig ikke give dig til at sønderbanke din hingst, men
det er så heller ikke mit indtryk, at det er hvad du gør.
Hvis jeg selv slår en hingst, så slår jeg kun et til to slag, men jeg
slår for fuldt skrald!

Nogle hingste er jo rene dydsmønstre, og at sammenligne en bølle med
en duksedreng er rent vås! Hvis pigen med duksedrengen mener hun kan
gøre det bedre, så lad hende da komme til!
Ser du: Folk har gerne såre travlt med at kritisere, men når de så
selv skal til at vise at de kan gøre det bedre, så har de pludelig
travlt med at komme væk.

Det eneste virkeligt effektive du kan gøre for at drosle din hingst
ned, er at anskaffe dig en gammel gold hoppe som den kan gå på fold
med. Jeg har selv en af slagsen, som på under en halv time kan afrette
en hingst til at gå på 2 gange 2 meter i den fjerneste ende af folden.
Selv på flere hundrede meters afstand kan hun langdistancetrue, så den
før så store bukkebruse lister tilbage til sit tildelte lille
frimærke.

Du kan jo prøve dig frem med diverse hesteviskere og alternative
metoder, men vær så lige obs på at mange hesteviskere udbeder sig tid
med hingsten helt alene inden de går i gang med træningen. Gæt lige
til hvad.
Jeg har nemlig selv haft en hestevisker ( for eksperimentets skyld )
til en rigtig galsindet vildbasse. Vedkommende gik ind til ham alene i
stalden for at " tune sig ind på ham ", mens Lene sad og så på hendes
videoovervågning at " indtuningen " bestod i et ordentligt lag bank!
Nu forholder det sig sådan, at jeg faktisk ikke regner at folk tæver
mine heste. Hvis en af mine heste skal have et par på ørene, så kan
jeg faktisk godt give den det selv - gratis. Så jeg satte slet og ret
hesteviskeren på porten, med en kopi af videofilmen som betaling.
Jeg var sku skuffet! Havde da håbet på at der var bare lidt nyt at
lære......
Moralen må være: Tilld er godt, men kontrol er bedre!

Jeg fik i øvrigt senere vildbassen kastereret.

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 14-04-03 11:26

> [...]
> lære......
> Moralen må være: Tilld er godt, men kontrol er bedre!

jeg har generelt den holdning at betaler jeg for noget så vil jeg også have fuld valuta for mine penge. Jeg har jo før omtalt min
tidligere hest som jeg havde Shane Mosele til at hjælpe mig med. Han var på intet tidspunkt alene med min hest. Hver eneste gang han
var der var jeg der også og han så først hesten på staldgangen og så trak jeg hende ind i ridehuset hvor han overtog hende. Han er
ikke sådan en smartfidus men er helt nede på jorden og gør meget ud af at vise ejeren igen og igen hvordan de skal gøre osv.

Mit råd til alle er at har I sat jeres heste i ridning, behandling eller lingnende så gør behandleren helt klart fra starten at I
vil være der hver eneste gang og kigge med.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Lene

Dato : 14-04-03 11:44

"Anet" skrev:
> jeg har generelt den holdning at betaler jeg for noget så vil jeg
også have fuld valuta for mine penge.

Hej Anette, godt indlæg og god anbefaling! Problemet med
hestehviskermarkedet er at der ingen rigtig kvalitetskontrol er, og
det åbner desværre op for mere eller mindre selvbestaltede
fusentastere *æv*
Det eneste man ret kan gøre i denne grå jungle, er at lytte til
anbefalinger fra andre - og din ser god ud!
Jeg er konstant på jagt efter nye ideer og mere lærdom, så dit tips
vil måske kunne spare mig en kasteration en anden gang, hvem ved.

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 14-04-03 12:00

> [...]
> Jeg er konstant på jagt efter nye ideer og mere lærdom, så dit tips
> vil måske kunne spare mig en kasteration en anden gang, hvem ved.

Jeg har også oplevet de der som udgiver sig for at være hesteviskere og have god forstand på det. En af mine ridevenninder havde
sådan en ude til sin hest. Hun havde til formålet lånt min ridebane på 20 x 40 m. Jeg stod så og kiggede med og ærligt....jeg kunne
slet ikke se at han kom med noget konstruktivt, han viste ikke selv tingene, satte sig ikke selv op på hesten osv. Han brugte bare
en masse krudt på at snakke om ros og skæld ud. Der var intet som jeg overhovedet kunne bruge. Og det betalte hun penge for.
Jeg kan godt fortælle som jeg vist har gjort en gang før her i gruppen hvorfor jeg valgte at bruge Shane til min hest.

Min venninde ville gerne ind og se en hestevisker for små 3 år siden i Solrød rideklub. Joh, jeg kunne da godt tage med men troede
ikke en rygende fis på det der hesteviskeri. Men det kom jeg til med Shane. Der var flere heste han arbejde med og b.la den ene hest
gjorde stort indtryk på mig. Det var en smuk sort vallak. Jeg talte med ejeren udenfor først. Hesten var blevet sultet og tævet og
dårligt behandlet og var efterfølgende bange for mænd og den kunne ikke rides. Hun ville gerne ride på den og søgte derfor hjælp til
den. Inden der var gået en time skridtede Shane rundt på hesten. (den var sadel og trensevant i forvejen). Den var stadig nervøs men
det var så fantastisk at se. Og det jeg godt kunne lide var også at denne hest stoppede Shane med mens den stadig kunne rumme det
hele i sit lille smukke hoved. Det var nok en hest der ville tage nogle gange men ejeren var meget glad kunne vi se. Det og så de
andre heste jeg så han arbejde med overbeviste mig om hvor dygtig, rolig og kompetent den mand var. Han er født og opvokset i
Australien og havde en farm dernede. Han bor nu i Danmark og er dansk gift og har vist så vidt jeg ved købt sit eget sted hvor han
driver sine hesteviskerier fra nu.
Jeg kan kun anbefale ham og det kan ikke beskrives men skal simpelthen opleves.....kender iøvrigt flere der har brugt ham med
succes. Og så tror jeg at han koster mindre en kastaration iøvrigt....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Lene

Dato : 14-04-03 12:19

"Anet" skrev:
Og så tror jeg at han koster mindre en kastaration iøvrigt....

Hej Annette, det er ikke pengene til kastarationen jeg har ondt i, det
er mere de 300 føl pr år som hesten nu ikke kan avle.
Når man har en hingst som danser cancan på bagbenene til fare for både
sig selv og staldpersonalet, så er man bare totalt på måsen. Når den
så begynder at torpedere de andre heste når den er på banen også, så
er smertegrænsen ved at være nået, og klokkeværket må væk.

Ethvert håb om at kunne imødegå en sådan situation i fremtiden,
modtages derfor ikke kun med tak, men med kyshånd!

Knus Lene

Fra : Anet

Dato : 14-04-03 12:54

> [...]
>
> Ethvert håb om at kunne imødegå en sådan situation i fremtiden,
> modtages derfor ikke kun med tak, men med kyshånd!

Egentlig så er det vel også i hestens natur at være hingst og kan den være det og er styrbar så kan man jo være heldig at den kan
bruges til at lave mange føl af. Men jeg forstår godt den situation at den måtte på daværende tidspunkt lade sin manddom for ro og
orden og ingen mennesker der kom til skade.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Marlene

Dato : 14-04-03 11:55

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e9a8458$0$24717$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
Snip

> [...]
> hesteviskeren på porten, med en kopi af videofilmen som betaling.
> Jeg var sku skuffet! Havde da håbet på at der var bare lidt nyt at

Blev han ikke meldt til politiet??????? Jeg havde tæsket ham selv!!!!
(hvilket ikke ville hjælpe noget - men jeg skulle lige afreagere ved at
sige, at jeg ville gøre det... Undskyld!).

Mvh. Marlene.

Fra : Lene

Dato : 14-04-03 16:33

"Marlene" skrev.>
> [...]
at
> sige, at jeg ville gøre det... Undskyld!).

Nej, han blev sat på porten. Min tolerance overfor folk der tror de
har mandat til at slå på mine heste er simpelthen 0! Hvis jeg mente at
hestens problemer kunne løses med bank, så havde jeg selv uddelt dem.
Men at straffe en hest for at være oversexet, er simpelthen spild af
tid og uden gavnlig virkning. En hest der er så oversexet, kan man
ikke rigtig lære en anden adfærd, fordi man ikke kan fange deres
opmærksomhed længe nok til, at den får en forståelse for hvad man
gerne vil have den til. Med tæv kan man højst opnå at den går til
modangreb, eller bliver kuet, eller at den på længere sigt bliver
rigtig ondskabfuld. Det er jo som sådan ikke dominansproblemer vi her
taler om ( selv om mange, der ikke har med hingste at gøre i det
daglige kan foranlediges til at tro det ), men et spørgsmål om en
naturlig adfærd styret af hormoner, som så tager totalt overhånd for
hesten. Nogle hingste kan blive så oversexede at de lemlæster sig selv
i ren ( undskyld udtrykket ) liderlighed.

Efter kasterationen er min hest da også blevet en omgængelig fyr igen,
men han er stadigvæk en del hingstet, og det kan så godt gå laaaang
tid inden det helt fortager sig. I op til 6 månder efter en
kasteration er der stadigvæk rester af hingstehormon i blodet på en
vallak, så vi har stadigvæk et par måneder endnu.

Mvh. Lene

Fra : taina

Dato : 14-04-03 20:23

"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
> hesten. Nogle hingste kan blive så oversexede at de lemlæster sig selv
> i ren ( undskyld udtrykket ) liderlighed.

Det var simpelt hen den sødeste, sjoveste og mest forståelige forklaring,
jeg har hørt på sådan et problem!!

Med hensyn hvad hestehviskere bruger tiden til, så kommer det ikke som den
store overraskelse for mig.
Jeg har set to undervisere i horsemanhip og western, der begge godt kunne
finde ud af at sætte hesten på plads - hvis de altså slog. I det mindste var
der ikke nogen af dem, der bad ejeren om at gå udenfor imens, så de kunne
sige fra.
Min tro på, at man kan hviske sig afsted, bliver mindre og mindre, men måske
man skulle kigge lidt på ham Shane som Annette anbefaler - han lyder som om
han kunne være en god fyr.

I øvrigt held og lykke med vildbassen, håber han falder ned

mvh. tina

Fra : Lene

Dato : 19-04-03 14:39

"taina" skrev:> Det var simpelt hen den sødeste, sjoveste og mest
> [...]
som om
> han kunne være en god fyr.
>
> I øvrigt held og lykke med vildbassen, håber han falder ned

Hej Tina, tak for rosen *kramser*
Jeg har hellere ikke set nogen "hviskere" i aktion, som ikke i større
eller mindre udstrækning har slået, når problemet har været dominans
( eller noget som ligner dominans ) - men er da helt sikkert positiv
overfor at prøve en i fremtiden som ikke slår.

Hamadryads problemer er i stærk tilbagegang, nu da han er kasteret.
Han kan nu håndteres helt normalt både i stalden, i den daglige
træning og når han er på banen, men han er stadigvæk hingstet nok til
at blive sur og puste sig op, når han præsenteres for andre hankøn og
han forsøger stadig at bestige brunstige hopper.
Hamadryad var nemlig ikke egentlig dominant, men simpelthen oversexet.
Beviset for at det ikke drejede sig om dominans fik jeg ved at lukke
ham på fold med en gammel gold hoppe, som satte ham aldeles hårdhændet
og effektivt på plads. Han blev selvfølgelig ræd for hende og
indordnede sig også pænt under hendes herredømme, men han begyndte så
at overføre mere og mere af hans frustrationer på en meget
uhensigtsmæssig interesse for sig selv. Fx. smånappen i lysken, flænse
sine dækner, slå i væggene så hele stalden rystede, slå sig selv i
hovedet med en spand, torpedere både heste og mennesker, kaste sig op
i luften både med og uden vogn osv. osv.
Det det drejede sig om, var at få en kropslig stimulisation på en
eller anden måde. Eller sagt på en anden måde: Han overførte sin
seksuelle energi på anden legmelig udfoldelse - - Hesten viser altså
rigtig mange tegn på at mistrives både fysisk og psykisk. Han var til
fare for sig selv, og til stor fare for de folk som havde med ham at
gøre, en kasteration er det eneste virkeligt effektive, men desværre
også et meget radikalt middel.

Her i dag har jeg lige besøgt Hamadryad på banen i Århus, hvor han er
ved at blive klargjort til prøveløb. Han blev kørt langsomt i 40 min
af trænerens søn på 16 år helt uden nogen som helst problemer.
Han er i det hele taget en sød frisk og rar hest, som har gode
muligheder for at blive en af morgendagens stjerner.
Pt. er han meldt i alle 4års løb i DK, og jeg ser ingen seriøse modbud
til ham i årgangssammenhæng, så nu skal vi "bare" undgå skader og
sygdom.

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 19-04-03 15:25

> [...]
> Pt. er han meldt i alle 4års løb i DK, og jeg ser ingen seriøse modbud
> til ham i årgangssammenhæng, så nu skal vi "bare" undgå skader og

(klip)

Med hans opførsel så ville han ikke i ridekredse være en hest der ville blive satset på i avlen. I ridekredse avles meget efter en
hest der avler gode og let omgåelige heste.

Jeg tænker lidt på hvorfor I ikke fik taget sæd fra ham inden han blev kastereret?????? Ville det ikke have været en mulighed hvis
nu at han virkelig var så god og ville kunne give gode afkom til netop travløb?

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Lene

Dato : 22-04-03 10:17

"Anet" skrev:
> [...]
blev kastereret?????? Ville det ikke have været en mulighed hvis
> nu at han virkelig var så god og ville kunne give gode afkom til

Hej Annette, der er faktisk en del eksempler på rideheste som på trods
af diverse problemer - læs oversexethed - er blevet anvendt i avlen.
Den værste hingst jeg nogen sinde har set er faktisk en kåret
Oldenborg som hed noget i stil med Fabrian. Han blev fremvist på
Herning Dyrskue af Bjarne Henriksen ( vores smed ), og jeg skal love
for den var oversexet!

Det er uinteresant at tappe en trav-hingst for sæd inden en
kasteration - dels så er der en begrænset levetid på frostsæd, dels så
forbyder vores reglement at bruge sæd fra en kastrat længere end 1 år
efter kasterationen. Markedsføringen af en ny hingst tager mindst 3
år, inden den har en chance for at slå igennem.

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 22-04-03 11:46

> [...]
> efter kasterationen. Markedsføringen af en ny hingst tager mindst 3
> år, inden den har en chance for at slå igennem.

Kom bare til at tænke på, at det i dag er meget på mode at tappe sæd fra hingste pga. f.eks deres konkurrence karriere. Her tænkte
jeg så på f.eks Thor Bregnebjerg som er frederiksborghingst. Hvis man f.eks vil have et føl efter ham så kan man kun få det via
inseminering. Men der er jo forskellige regler inden for hesteverdenen. Kender slet ikke noget til hvor længe at sæd kan holde sig
og kender heller ikke til hvilke regler der for avl inden for travheste og om der er en egentlig kåring inden for travheste eller om
det bare er, at den hoppe render så og så stærkt og har vundet så og så meget og det samme inden for hingstene???????? Måske du
kunne fortælle lidt om det da jeg kun kender til traditionelle ridehestekåringer.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Anet

Dato : 22-04-03 13:33

> [...]
> kunne fortælle lidt om det da jeg kun kender til traditionelle ridehestekåringer.

Til Lene

Start evt. lige en ny tråd som svar til denne lidt afsporede indlæg.....om hingstesæd og travavl...

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Lene

Dato : 23-04-03 09:36

"Anet" > Til Lene

> Start evt. lige en ny tråd som svar til denne lidt afsporede
indlæg.....om hingstesæd og travavl...

Hej Annette, god ide - jeg ææælsker jo at snakke om mine travheste
*ss*
Jeg har lavet en tråd - Det dejlige travle forår - som starter en
lille føljeton om avlen i særdeleshed, men også livet mere generelt
her på stutteriet. Og der kan nemt tænkes at snige sig lidt om
hingste, frostsæd og fertilitetsproblemer ind lige pludselig.

Mvh. Lene

Fra : Dina Rasch

Dato : 25-04-03 00:05

Må vi lige få navnet på ham (hestehviskeren), så vi ikke havner i samme
situation !! (undskyls jeg skriver foroven)

Dina