Natfold
Fra : Anet

Dato : 12-04-03 21:26

Jeg har lige været ovre og lukke hestene ind fra folden. Det er dejlig lunt i vejret. Gik faktisk og overvejede at det snart var tid
til at lade hestene gå på døgnfolden efterhånden. I vejrudsigten lovede vejrprofeterne også rigtig godt forårsvejr den næste uges
tid.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : PJM

Dato : 12-04-03 23:51

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at lade hestene gå på døgnfolden efterhånden. I vejrudsigten lovede
vejrprofeterne også rigtig godt forårsvejr den næste uges

Hæ -har lige fået kæresten hjem efter at hun har været ude for at gøre det
stik modsatte her før midnat. Nemlig at åbne stalddøren, så "vores" isbasser
selv kan vælge om de vil stå og gnide muler indendørs eller hellere vil ud
og nyde det begyndende forår i indhegningen i nat. Ikke et ord mere om
aleneheste -men for pokker hvor er det dog dejligt at opleve forandringen
hos Topar, efter at han har fået sig en "kone". Nu sover vi roligt om natten
i vished om at han ikke er brudt ud for at finde artsfæller.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 13-04-03 12:38

> [...]
> hos Topar, efter at han har fået sig en "kone". Nu sover vi roligt om natten
> i vished om at han ikke er brudt ud for at finde artsfæller.

Grunden til at jeg valgte at lade dem stå inde i nat var at der var en ny hest i flokken og jeg lige tror jeg ville lade den komme
med ind i gruppen af heste. Vores araber er muligvis også lidt kuldskær men ved nærmere eftersyn lod han til at temperaturen passede
ham godt. Så nu er det vist så småt ved at være tid.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : john_lundsgaard

Dato : 13-04-03 19:06

"Anet" skrev d. 13-04-03 12:38 dette indlæg :
> Så nu er det vist så småt ved at være tid.

Den er jeg med på, I nat sker det, alle krikker skal tilbringe årets
første nat ude.

De har fået aftenfoderet - det gav lidt panik da nu de skulle "dele med
Indi", men hun blev lukket for sig selv mens de åd, og så var roen
genoprettet.

Så godnat kysset i aften bliver i fri luft.

Hilsen John

http://www.kandu.dk/

Fra : Musen

Dato : 13-04-03 20:28

> [...]
> genoprettet.
>
> Så godnat kysset i aften bliver i fri luft.

Nååj jeg troede det var alt for tidligt, så mine prutheste får lige endnu en
nat inde (de er nemlig gået i seng for idag
Men nu lige ang. det med foderet. Lukker I dem ind for at spise eller lader
I dem blive ude og lukker Indi i en anden fold? Problemet er nemlig, at
Nilco ikke tager mere end max. 3 min. om at spise sit foder, mens Ronzo
tager det meste af natten...Og så længe kan jeg jo ikke lade dem gå hver for
sig. Kan jeg lære ham at spise lidt hurtigere?

Venlig hilsen Musen

Fra : Anet

Dato : 14-04-03 07:57

> [...]
> tager det meste af natten...Og så længe kan jeg jo ikke lade dem gå hver for
> sig. Kan jeg lære ham at spise lidt hurtigere?

Jeg tager simpelthen mine 3 hest ind når de skal spise. Fordi Drysill spiser vildt hurtigt og er meget for overvægtig (har lige fået
ham), Freyja er lidt undervægtig og skal tage lidt på, Rainbow er den der bestemmer. Ærligt så kender hestene turen og går
automatisk ind i hver deres boks og så får de foder og bliver lukket ud igen.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : john lundsgaard

Dato : 14-04-03 08:43

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Men nu lige ang. det med foderet. Lukker I dem ind for at spise eller
lader
> I dem blive ude og lukker Indi i en anden fold?

Hej Mia

Som nyrig har jeg jo meget at lære.

Hvorfor er vi gammeldags millionærer forøvrigt pludselig gået af mode????
*GGGGGGGGG*

Nå tilbage til sagen. Sidste år lavede jeg en høhæk til de to tanter, der
satte jeg en foderkrybbe op på hver side, og se det gik jo rigtig godt.
Malou æder som en tærsker, og er færdig på no time, men det er Simone der
som førehest bestemmer, så hun har ingen problem i at have sit foder for sig
selv, selv om hun æder noget langsommere.

Indi det lille pus, forsøgt jeg så at give foder i en spand på afstand af
tanterne, men det gav panik, fordi Malou som nummer to i hierakiet mente at
hun selvfølgelig skulle have både det i spanden, og det i hendes egen
krybbe!! Det gav renderi, sparken og uro.

Så konsekvensen blev (og bliver), at Indi bliver lukket ud for sig selv
(bare mellem de snore vi sætte op, når de skal frem og tilbage til stalden),
hvor hun i ro og mag kan æde.
Det ser ud til at det virker!!

Ja sådan bliver man jo efterhånden rig (på erfaring).

Til bekymrede tilhørere kan jeg meddele, at alle tre krikker befandt sig
glimrende her til morgen, men det var vel også at forvente, de har været
vant til at være ude hver dag hele vinteren, og ellers i en uopvarmet stald,
så selv om de fælder, så har de stadig lidt vinterpels tilbage.

Ps. til Mia - så er springet færdigt, og de seneste billeder kan beundres på
hjemmesiden.

www.sitecenter.dk/highfield-ranch

Hilsen John

Fra : Anet

Dato : 14-04-03 09:47

> [...]
> vant til at være ude hver dag hele vinteren, og ellers i en uopvarmet stald,
> så selv om de fælder, så har de stadig lidt vinterpels tilbage.

Vores heste gik også ude og min mand var ude lidt over midnat og checke araberen om han så ud til at trives. Det gjorde han da han
lå så lang han var og snorksov. Han er også vant til at gå ude hele dagen lang fra det er lyst til det bliver mørkt hele
vinterhalvåret. De to andre er islændere og de er jo bygget til at bo ude.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Musen

Dato : 15-04-03 09:12

snipsnapogaltdetder---
> Hej Mia
>
> Som nyrig har jeg jo meget at lære.
> Hvorfor er vi gammeldags millionærer forøvrigt pludselig gået af mode????
> *GGGGGGGGG*

*GGG* ja og tænk, selv os fattigrøve kan faktisk være i tvivl tit

> [...]
>
> Så konsekvensen blev (og bliver), at Indi bliver lukket ud for sig selv
> (bare mellem de snore vi sætte op, når de skal frem og tilbage til

Se det var jo smart. Jeg prøvede i aftes at lukke Ronzo ind og lade Nilco
blive ude, mens de spiste, og det gik faktisk ret godt...Altså bortset fra
at jeg var lige ved at glemme at lukke ham ud igen, det går jo så langsomt
med ham *SSS*

> Ja sådan bliver man jo efterhånden rig (på erfaring).

Ja og det behøver man faktisk ikke engang penge for at få

> [...]
stald,
> så selv om de fælder, så har de stadig lidt vinterpels tilbage.

Mine to havde det også glimragende i morgensolen. Ronzo lå (som sædvanligt)
så lang han (ikke) var, og snorkede, mens Nilco prøvede at skubbe lidt til
ham, så hun kunne spise noget af det halm han lå på

> Ps. til Mia - så er springet færdigt, og de seneste billeder kan beundres

> hjemmesiden.

Nåååj altså, hvor er det bare blevet flot. Hvordan gik det med den der
bommen skulle ligge på, fandt du en smart løsning på det problem?

Venlig hilsen Musen

Fra : john lundsgaard

Dato : 15-04-03 10:45

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse news:3e9bbebc$0$42628$
> snipsnapogaltdetder---
>
> Nåååj altså, hvor er det bare blevet flot. Hvordan gik det med den der
> bommen skulle ligge på, fandt du en smart løsning på det problem?

Jeps!, Sendte jeg dig et par billeder af model "gaffel"??, hvis ikke så sig
til - det blev den model.

Det virker rimeligt (endnu), men springet blev altså også først indviet
officielt igår da Katrine og Simone (datter og hest i nævnte rækkefølge) tog
det i brug, og ja de kom over samtidig!!!!!!!!

Og iaften skal jeg på ridebanen med Malou - der kommer vores nabodatter der
hjælper os lidt (nej MEGET) med vores westernridning. Og Malou og jeg vi
nægter at springe over noget der er mere end 10 cm højt. *GGGG* - ja det vil
vistnok sige at jeg egentlig ikke har spurgt Malou hvad hun synes om
tanken - det er nærmest mig der er en pivskid ;-((

Herlige forårs hilsener

John

Fra : Musen

Dato : 15-04-03 14:09

> Jeps!, Sendte jeg dig et par billeder af model "gaffel"??, hvis ikke så
sig
> til - det blev den model.

Jo dem fik jeg skam. Det ser nu da smart ud...

> [...]
> vistnok sige at jeg egentlig ikke har spurgt Malou hvad hun synes om
> tanken - det er nærmest mig der er en pivskid ;-((

Ææææj jamen så er der jo ikke andet for end at få lavet et lille hul
specielt til dig helt nede i 10 cm´s højde....Så har du ingen
undskyldning....Altså lige bortset fra den, at Malou sikkert ikke vil nøjes
med at springe 10 cm hvis I kommer susende mod springet *GGG*

Venlig hilsen og god påske

/Musen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-04-03 08:46

Musen wrote:
[klip]
> Kan jeg lære ham at spise lidt hurtigere?

Næppe. Men fodertypen *kan* have noget med det at gøre. Det kan
selvfølgelig også være ting som tandspidser eller andre problemer.

Men der er også bare forskel på spise-hastigheden, for nogle heste.

-dennis

Fra : Nina Svanholm

Dato : 15-04-03 16:07

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvfølgelig også være ting som tandspidser eller andre problemer.
>
> Men der er også bare forskel på spise-hastigheden, for nogle heste.

Jeg havde engang en lille skid af en shetlænder (som naboerne troede var en
hund han spiste rigtig langsomt, det var lige før der ikke var tid til
andet end at spise for ham, han skulle nemlig også tage på samtidig, så det
var vigtigt at han fik sin mad.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : taina

Dato : 13-04-03 20:50

"john_lundsgaard" <john_lundsgaard.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

klip

> Den er jeg med på, I nat sker det, alle krikker skal tilbringe årets
> første nat ude.

klip

Puha, og så er det at man bliver rigtig misundelig over, at krikkerne står
på sådan et sted, hvor der er alt for lidt jord, så de må nøjes med
dagfold - ØV!

Gid man var nyrig og flyttet på landet - (det VAR altså kun for sjov)

mvh. tina

Fra : john lundsgaard

Dato : 14-04-03 08:50

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dagfold - ØV!
>
> Gid man var nyrig og flyttet på landet - (det VAR altså kun for sjov)

Hej Tina

Fordelen ved at flytte på landet er altså at man ender med at blive
millionær af det *GGGGGGGG*.

Jo fordi da vi flyttede ind for 14 år siden, der havde vi en
ejendomsvurdering på 735.000, og nu er vi blevet millionærer, for nu er den
steget til 1.2 mill - så nu er vi blevet nyrige HURRA.

Hilsen John

Fra : Anet

Dato : 14-04-03 09:52

> [...]
> ejendomsvurdering på 735.000, og nu er vi blevet millionærer, for nu er den
> steget til 1.2 mill - så nu er vi blevet nyrige HURRA.

Ja, jeg er også blevet rig på flere måder af at flytte på landet. Rig i min pengepung når jeg har fået vurderet mit landsted. Købt
for 465.000 for 8 år siden og for 3 måneder siden vurdet i salgspris til 2 millioner....

Rig på glade børn der trives med et dejligt frit liv, 3 dejlige heste der går på marken og nyder foråret, 3 hunde som alle er brugt
(dvs. de var 9 mdr, 2 år, og 5 år da vi i sin tid fik dem), 2 katte som strækker sig dovent i solen og så lige som prikken over I´et
en skøn mand som fik sin allerførste helt egen islænder her i forgårs.

Ja, livet er skøøønnnttt.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-04-03 08:44

john_lundsgaard wrote:

> Den er jeg med på, I nat sker det, alle krikker skal tilbringe årets
> første nat ude.

Vores har lige tilbragt deres ca. 134. nat ude i år :)

> De har fået aftenfoderet - det gav lidt panik da nu de skulle "dele med
> Indi", men hun blev lukket for sig selv mens de åd, og så var roen
> genoprettet.

Der er jeg faktisk rigtigt glad for vores løsdriftstald. Selvom de går
ude (når de vil) tager vi dem ind og binder dem under fodringen. Så kan
vi regulere foderet individuelt (hvad der ofte er nødvendigt).

-dennis

Fra : Anet

Dato : 14-04-03 09:55

> [...]
> ude (når de vil) tager vi dem ind og binder dem under fodringen. Så kan
> vi regulere foderet individuelt (hvad der ofte er nødvendigt).

Det er også en rigtig god måde og især når man har unge heste at de er vant til at blive bundet hver eneste dag. Det er jo lidt
svært at lære en 5 års. f.eks at nu skal den stå bundet hvis den ikke har lært det fra lille af. Og ja, det er nemlig en god måde at
regulere at hver enkelt hest får kun sin egen portion mad og ikke stjæler fra andre.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 13-04-03 19:18

> [...]

han til at temperaturen passede
> ham godt. Så nu er det vist så småt ved at være tid.

Hmmm... der kunne godt blive ned til frysepunktet i nat, svjh.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-04-03 08:41

Anet wrote:
> [...]
> til at lade hestene gå på døgnfolden efterhånden. I vejrudsigten lovede vejrprofeterne også rigtig godt forårsvejr den næste uges

Nu blev det jo godtnok halvkoldt i nat, men ellers kunne man vel bare
lade dem gå ude, til vejret bliver for skidt? (Kræver selvfølgelig, at
de selv kan gå ind...)

-dennis