Logge på som root i Mandrake 9.1
Fra : Jan Jensen

Dato : 12-04-03 21:29

Hej,

Hvordan er det lige der kan logges på som root her. I "gamle dage"
kunne der jo skrives en bruger i login menuen, men nu kan der kun vælges
imellem de oprettede brugere...

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 12-04-03 22:05

On Sat, 12 Apr 2003 22:29:16 +0200, Jan Jensen wrote:

> Hvordan er det lige der kan logges på som root her. I "gamle dage"
> kunne der jo skrives en bruger i login menuen, men nu kan der kun vælges
> imellem de oprettede brugere...

Det sker, hvis du bruger KDEs loginskærm. Hvis du bruger
Gnomes loginskærm, kan du sagtens logge ind som root.
Jeg ved dog ikke lige på stående fod, hvordan man ændrer det.
Hos mig er Gnomes loginskærm default, da jeg slet ikke har
installeret KDE (der jo som bekendt stinker).

/Michael Knudsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-04-03 22:20

Michael Knudsen skrev Lørdag den 12. april 2003 23:04 i
dk.edb.system.unix:

> Hos mig er Gnomes loginskærm default, da jeg slet ikke har
> installeret KDE (der jo som bekendt stinker).

Det er første gang jeg høre noget sådant, så tillad mig at spørge
hvorfor KDE stinker?

Ivar Madsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 13-04-03 06:32

On Sat, 12 Apr 2003 23:20:14 +0200, Ivar Madsen wrote:

> Det er første gang jeg høre noget sådant, så tillad mig at spørge
> hvorfor KDE stinker?

Det er bare min personlige mening, og det kan vi jo (se andre
tråde) diskutere fra nu af og til dommedag. Jeg mener blot,
at KDE er en meget tung og uoverskuelig desktop. Gnome
virker en del lettere. Jeg bruger heller ikke selv Gnome
(men fvwm2), men det er lykkedes mig at sætte en meget
velfungerede Gnomedesktop op til min kæreste, så hun også
kan bruge computeren. Den er jeg ret godt tilfreds med.

/Michael Knudsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-04-03 07:57

Michael Knudsen skrev Søndag den 13. april 2003 07:31 i
> [...]

> velfungerede Gnomedesktop op til min kæreste, så hun også
> kan bruge computeren. Den er jeg ret godt tilfreds med.

Jeg skulle så prøve noget andet, iceWM, og må sige at pluskelig så er
maskinen væsentligt hurtiger, nu sider jeg ikke og venter på at tinge
skal ske, nu sker de bare
Men KDE er nu kønner,,,

Er der så også noget funktionalitet der er røget, eller hvad er det der
gør den store forskæld?

Ivar Madsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-04-03 09:14

In dk.edb.system.unix, Ivar Madsen <news-@milli.dk> says...
> Jeg skulle så prøve noget andet, iceWM, og må sige at pluskelig så er
> maskinen væsentligt hurtiger, nu sider jeg ikke og venter på at tinge

Har du prøvet AfterStep ?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 13-04-03 11:01

Jesper G. Poulsen skrev Søndag den 13. april 2003 10:14 i
dk.edb.system.unix:

> Har du prøvet AfterStep ?

Nej, men jeg har lige hentet, og compilet den, og sider og leder efter
hvordan jeg får den startet når jeg er logget på efter at have trykket
<ctrl>+<alt>+<F1>,,,

Ivar Madsen

Fra : Lennart Weiss

Dato : 12-04-03 23:17

On Sat, 12 Apr 2003 23:04:51 +0200, Michael Knudsen wrote:

[...]
> default, da jeg slet ikke har installeret KDE (der jo som bekendt
> stinker).

Og det mener du ikke Windows XP-klonen Gnome gør?

Mvh.
Lennart
(Som anvender WindowMaker)

Fra : Jan Jensen

Dato : 13-04-03 08:57

> Det sker, hvis du bruger KDEs loginskærm. Hvis du bruger
> Gnomes loginskærm, kan du sagtens logge ind som root.

Tak for det, det vil jeg prøve. På Redhat 9.0 virker det fint, men her
anvendes jo
også Gnome. Layout på KDE og Gnome er i øvrigt ens (har Redhat sørget for),
men om
der er en hastighedsforskel har jeg ikke testet (jvf. tråden)

Jeg vil prøve Gnome og Mandrake, selvom jeg er blevet glad for den røde hat.

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Topper

Dato : 13-04-03 12:35

Den Sat, 12 Apr 2003 22:29:16 +0200. skrev Jan Jensen:

> Hej,
>
> Hvordan er det lige der kan logges på som root her. I "gamle dage"
> kunne der jo skrives en bruger i login menuen, men nu kan der kun vælges
> imellem de oprettede brugere...

Hvad skal man med root login i X ???

Alle mandrakes kontrol- og konfigurationsprogrammer sørger selv for at
skifte til superbruger tilstand! og hvis dette ikke er nok (hvis man
f.eks. skal bruge linuxconf) kan man man altid starte en xterm og bruge
su for at blive root og så ordne tingene derfra!!!

Nå men for at løse dit problem - Den login skærm, eller rettere display-
manager, du ser når du starter dit system er mandrakes variant af kdm (kde
display manager). Det du kan gøre er at afinstallere pakken ved mdkkdm og
istedet for installere kdebase-kdm, som er kdm i den originale version.

Torben