To OPGRADER or not to OPGRADER, that's ...~
Fra : Gartner

Dato : 13-04-03 12:11

Hej alle,

Jeg beder jer om et råd i denne sag.

Jeg har en 3 år gl PC:
IBM Aptiva 850, P III, 800 Mhz, VIA chipset
384 MB RAM (PC133)
20 + 80 GB HD
DVD drev
CD-brænder (x12)
TNT2 32 MB graphics card
Terratec Cinergy 600 tv & radio card

.... og det store spørgsmål er om jeg skal købe et nyt motherboard + RAM
eller jeg skal købe en helt ny PC.

på forhånd tak

Erik

Fra : Den Dovne

Dato : 13-04-03 12:24

"Gartner" <gartner@jubiimail.dk> wrote:

> [...]
>TNT2 32 MB graphics card
>Terratec Cinergy 600 tv & radio card
>
>... og det store spørgsmål er om jeg skal købe et nyt motherboard + RAM

Det kan da lade sig gøre at opgradere, men er det gamle Aptiva kabinet
alligevel ikke håbløst upraktisk ? Jeg ville helt klart købe nyt.
TV-kortet og den store disk kan du jo flytte over i den nye, men den
gamle kan jo stadig bruges til noget sjovt som f.eks Linux, webserver
eller lignende.

<Den Dovne>

Fra : Leony

Dato : 13-04-03 12:51

"Gartner" <gartner@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> ... og det store spørgsmål er om jeg skal købe et nyt motherboard +
> RAM eller jeg skal købe en helt ny PC.

Hvor mange penge har du til rådighed?

Personligt ville jeg nok gå efter nyt:
Bundkort + Processor + køler og RAM.
Kabinet+Strømforsyning (ny processor er som regel = kraftigere
strømforsyning)

Måske et nyt grafikkort, hvis finanserne tillader det.
De andre dele du har fejler ikke noget.

Afhængigt af hvor krævende du er, så kan det sikkert gøres for <3000 kr.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : jk

Dato : 13-04-03 18:57

On Sun, 13 Apr 2003 13:10:36 +0200, "Gartner" <gartner@jubiimail.dk>
wrote:

> [...]
>TNT2 32 MB graphics card
>Terratec Cinergy 600 tv & radio card
>
>... og det store spørgsmål er om jeg skal købe et nyt motherboard + RAM

Med en slot-T adapter til 330 kr. (incl. porto) og en tualatin celeron
1400 til 500 kr.
kører du 1400 MHz. Med samme ram og alt.

www.upgradeware.com
www.jescomputer.de

Hvis du fortæller specifikation på din aptiva. Type og model. F.eks.
2163-e74

så skal jeg undersøge lidt om bundkort og deslige på ibm site.

mvh

John

Fra : Kim Nielsen

Dato : 13-04-03 20:49

> [...]
> TNT2 32 MB graphics card
> Terratec Cinergy 600 tv & radio card
>
> ... og det store spørgsmål er om jeg skal købe et nyt motherboard +

Du har glemt at skrive hvorfor du vil opgradere eller have en ny PC -
hvad er der galt med den gamle - hvad er det du ikke kan, eller går for
langsomt eller ...

Det er skægt at se at du har fået 3 råd _uden_ at der er nogen (mig selv
inkl..) der ved hvad dit behov er.

Så hvad er dit behov - hvad bruger / vil du bruge din PC til - spil,
kompilere programmer ?

Det kan da ikke være Internet surfing, newsgroups, Word og Excel - det
klare min K6-2 300 Mhz 256 MB Ram fint - selv endda at render en digital
video film til mpg - det tager lang tid, men jeg lader den køre om
natten 20-30 timer er ikke udsædvaneligt for 60 minutter(12,6 GByte).

- § - Kim Nielsen - § -

Fra : Gartner

Dato : 13-04-03 21:16

grunden til at jeg vil opgradere er at jeg gerne vil optage en masse VHS
hjemmevideoer og tv-udsendelser som SVCD, og selvom min PC opfylder
Terratec's krav så kan den ikke optage uden at optagelsen hakker når det
bliver afspillet på en DVD afspiller. Mange der har erfaring med digital
video har anbefalet at jeg opgraderer. Jeg skal ikke bruge PC'en til spil.

vh
Erik