Hjælp til fejlfinding
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 13-04-03 11:46

Hej NG

Jeg har fået til opgave at reparere en bekendts computer, men jeg synes det
virker lidt håbløst, og jeg vil lige høre hvad I mener, før jeg begynder at
købe en masse ting hjem til den.

Problem:
Computeren fryser i tide og utide, nogle gange 10 min. efter computeren er
blevet tændt, andre gange efter længere tid.
Det er ret tilfældigt om BIOS finder cd-rom drev og brænder under POST, men
for det meste virker brænderen.
Der forekommer en gang imellem underlige tegn på skærmen (eks. DOS-prompten
består af nogle ulæselige tegn), men det hele virker dog til at være
funktionelt (man kan stadig køre DOS-kommandoer, hvis man kan huske deres
placering :) ).

Forsøgte løsninger:
Geninstallation af styresystem (win98), uden bedre resultat.
Opdatering af BIOS, det hjalp tilsyneladende lidt, men den kan stadig fryse.
Udskiftning af grafikkort og ram, uden bedre resultat.

Jeg mistænker bundkortet for at være kaput, men det ville være dumt at købe
et nyt, hvis det nu slet ikke er det der er galt.

Hardware konfiguration:
Bundkort: ECS P6VAP-A+
Grafikkort: nVidia RIVA TNT2 M64
Ram: 2 x 128 Mb Kingston 133Mhz SD-Ram
CPU: Pentium 3 733 Mhz(? - den står til det i BIOS) socket 370
PS: 235 Watt

Computeren bruges til børnespil, internet, og tekstbehandling.

Mvh. Anders Jacobsen

Fra : CS

Dato : 13-04-03 12:02

> [...]
> består af nogle ulæselige tegn), men det hele virker dog til at være
> funktionelt (man kan stadig køre DOS-kommandoer, hvis man kan huske deres

Har du prøvet med et andet IDE kabel til cd-rom drevet og brænderen? Har du
prøvet at køre helt uden disse enheder?

Men ellers fjern alt unødvendig hardware, og tilslut en enhed af gangen
indtil den bliver ustabil. Med denne metode burde der cære chance for at
finde fejlen.

--
Mvh CS

cs AT sleepy.dk

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 13-04-03 12:31

"CS" <cs@sleDELETEepy.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men ellers fjern alt unødvendig hardware, og tilslut en enhed af gangen
> indtil den bliver ustabil. Med denne metode burde der cære chance for at

Jeg har prøvet at køre uden brænder og cd-rom drev, og det hjalp ikke
spor... det blev nærmest værre. Jeg har også prøvet at fjerne alt unødvendig
hardware, som pci modem og netkort, og det har ikke hjulpet.

Jeg tror som sagt stadig det er bundkortet der driller...

Mvh. Anders Jacobsen

Fra : CS

Dato : 13-04-03 13:37

> Jeg tror som sagt stadig det er bundkortet der driller...

Har du prøvet med en anden PSU?

Og endelig har du tjekket at cpu temperaturen ikke er for høj?

--
Mvh CS

cs AT sleepy.dk

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 13-04-03 13:58

> Har du prøvet med en anden PSU?
>
> Og endelig har du tjekket at cpu temperaturen ikke er for høj?

Jeg har tjekket CPU temperaturen, og den lå meget normalt på omkring 40
grader...

Jeg har dog ikke haft mulighed for at låne mig frem til en anden PSU...

Mvh. Anders Jacobsen

Fra : Den Dovne

Dato : 13-04-03 12:07

"Anders Jacobsen" <anders@FJERN.ichtys.dk> wrote:

>Jeg har fået til opgave at reparere en bekendts computer, men jeg synes det
>virker lidt håbløst, og jeg vil lige høre hvad I mener, før jeg begynder at
>købe en masse ting hjem til den.

...cut

> [...]
>PS: 235 Watt
>
>Computeren bruges til børnespil, internet, og tekstbehandling.

Lyder som om bundkortet er ustabilt - Jeg ville ikke spilde 5 minutter
på den maskine. Køb en ny, og til det brug behøver det ikke være
hurtigste og dyreste model: Midtdata har f.eks maskiner fra 3.200

<Den Dovne>

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 13-04-03 12:32

"Den Dovne" <DenDovne@NoAddress.dk> skrev i en meddelelse

> Lyder som om bundkortet er ustabilt - Jeg ville ikke spilde 5 minutter
> på den maskine. Køb en ny, og til det brug behøver det ikke være
> hurtigste og dyreste model: Midtdata har f.eks maskiner fra 3.200

Jeg tror også det er bundkortet der er ustabilt, men hvorfor så købe en helt
ny computer, når man kan finde en nyt bundkort til meget mindre...? Jeg
forstår dig ikke...

Mvh. Anders Jacobsen

Fra : Den Dovne

Dato : 13-04-03 12:52

> [...]

>ny computer, når man kan finde en nyt bundkort til meget mindre...? Jeg

Det griber om sig: Nyt bundkort, plus formentlig ny CPU og RAM. Måske
en ny PSU da nyere bundkort/cpu'er/grafikkort trækker mere strøm.

<Den Dovne>

Fra : Madsen

Dato : 13-04-03 12:16

Anders Jacobsen skrev:

> Bundkort: ECS P6VAP-A+

ECS-bundkort er vist heller ikke just jordens bedste. Jeg har i hvert
tilfælde ret ofte læst om problemer med ECS-bundkort både i denne og i
bundkortsgruppen.

Madsen.

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 13-04-03 12:36

> ECS-bundkort er vist heller ikke just jordens bedste. Jeg har i hvert
> tilfælde ret ofte læst om problemer med ECS-bundkort både i denne og i
> bundkortsgruppen.

Ja... det har jeg også selv, så jeg tror også at jeg prøver at købe en ny
hjem... Har du et godt forslag? Jeg har tænkt på en Chaintech CT-6VIA5T
(http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264707967) eller
måske en billig ASUS... Prisen skal helst ligge under 800 kroner, men jeg er
åben for forslag... Det skal være billigt og godt!

Mvh. Anders Jacobsen

Fra : Madsen

Dato : 13-04-03 12:48

Anders Jacobsen skrev:

> Ja... det har jeg også selv, så jeg tror også at jeg prøver at
> købe en ny hjem... Har du et godt forslag?

Jeg har haft flere forskellige mere eller mindre kendte mærker og
har været rimelig heldig hver gang, men jeg har på en måde fortrudt
at jeg sidste gang købte et ASUS med VIA chipset. Det gør jeg ikke
mere, men ASUS er et godt mærke efter min mening. Mit næste bundkort
bliver med Intel chipset i stedet for VIA, tror jeg, men det bliver
nok et ASUS-bundkort igen.

Ellers får MSI, Epox og Abit også god ros rundt omkring.

PS. Har du egentlig prøvet at teste RAM i den maskine? Det skader
ikke at prøve. Det kan gøres med Memtest86. <http://memtest86.com/>

Madsen.

Fra : Leony

Dato : 13-04-03 12:56

"Anders Jacobsen" <anders@FJERN.ichtys.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mistænker bundkortet for at være kaput, men det ville være dumt
> at købe et nyt, hvis det nu slet ikke er det der er galt.

Prøv at teste harddisken med producentens program til dette.
Du finder det på producentens hjemmeside under support eller download.

Prøv at køre med kun en stang RAm, evt prøvet noget andet RAM. Det kunne
være den er skredet i svinget.
Prøv også en anden strømforsyning. Dårlige strømforsyninger er ofte
skyld i ustabilitet.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Sander

Dato : 13-04-03 21:08

En fejl jeg har været ude for er at skærmen ikke kan køre med resten af
systemet,
har en nabo der havde en maskine vi ikke kunne få til at fungere, frøs når
windows
installationen var næsten færdig, og kunne ikke installerere directx uden at
den frøs.
Vi fandt så ud at ved en tilfældighed engang der blev sat en anden skærm til
at den så
kunne køre uden problemer.

Sander.