Opladere - forskellig styrke
Fra : Zach - Henrik Zachar~

Dato : 12-04-03 15:50

Hej

Jeg har for nylig fået stjålet min Ericsson 380s og istedet købt en P800.
Men tyven tog naturligvis ikke de to ladere plus laderen til bilen. Nu er
spørgsmålet: Kan jeg uden problemer bruger de gamle ladere til den nye
telefon?

På den nye lader står der Output 5,1 V - 450mA.

På den gamle lader står der Output 5 V - 650 mA.

Ovenikøbet har min kone desuden en lader til en R600. På den står der Output
4,5V - 300mA.

Jeg håber der findes en ekspert med svaret derude et sted.

Allerflinkeste hilsen

Zach

Fra : JMo.

Dato : 12-04-03 23:41

"Zach - Henrik Zachariassen" <zach(nospam)@privat.dk> wrote in

> [...]
> P800. Men tyven tog naturligvis ikke de to ladere plus laderen til
> bilen. Nu er spørgsmålet: Kan jeg uden problemer bruger de gamle

Ja, du kan bruge den samme lader - forskellen er udelukkende hvor lang tid
de er om at lade telefonen op.

Fra : Zach

Dato : 13-04-03 12:20

Tak.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 13-04-03 12:56

On Sat, 12 Apr 2003 22:40:39 +0000 (UTC), "JMo." <ns_sf009@mohr.cx>
wrote:

>Ja, du kan bruge den samme lader - forskellen er udelukkende hvor lang tid
>de er om at lade telefonen op.

Men har batteriet ikke bedst af at blive brugt med den originale
oplader (hastighed)

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Fra : JMo.

Dato : 13-04-03 21:25

Karsten Jensen <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote in

> Men har batteriet ikke bedst af at blive brugt med den originale
> oplader (hastighed)

(Sony-)Ericsson har gennem tiderne leveret forskellige opladere med deres
telefoner - de seneste er CTR-10 og CST-13 (samt CMT-10 der har kunnet
købes løst)

Selve opladningen styres fra telefonen, hvor der sidder en IC der styrer
ladespændingen.

Skal man gå helt i detaljer vil forskellige batterier kræve forskellig
spænding + strømstyrke + frekvens under opladningen - men nu skal vi vidst
have fat i Panasonic, Sanyo, GP eller hvem der nu leverer batterier til
S//E for at få konkret info om dette.

Et eksempel på et batteris ladeprofil kan f.eks. findes i
http://www.gpbatteries.com.hk/catalogues/Li-ion_handbook.pdf
der viser profilen for GP's standard Li-Ion batterier af cylindrisk type.