På nettet via mobiltelefon.
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 10-04-03 19:08

Er lidt i tvivl om det er den rigtige gruppe, men here goes.

Min mor bruger næsten kun sin fastnet tlf. til at gå på nettet i ny & næ for
at tjekke mails.

Nu overvejer vi om hun ikke kan nedlægge den, og istedet tjekke sine mails
via et mobilopkald.

Nogle her i gruppen der er bekendt med en hardwareløsning på dette.

Her tænkes:

Hvilken mobil
Udbyder
hvordan får jeg mobilen til at snakke med computeren

På forhånd tak, smid mig venligst videre hvis jeg er gået forkert her.

Mvh.

Kim

Fra : Fischer

Dato : 10-04-03 19:34

> Er lidt i tvivl om det er den rigtige gruppe, men here goes.

Det kan sagtens gå.

> Min mor bruger næsten kun sin fastnet tlf. til at gå på nettet
> i ny & næ for at tjekke mails.
> Nu overvejer vi om hun ikke kan nedlægge den, og istedet
> tjekke sine mails via et mobilopkald.

Det kan man godt.
Den normale data-hastighed på GSM er kun 9600 bps, men til mails uden store
vedhæftninger kan det faktisk godt bruges. Jeg bruger det på min bærbare PC
og det kører helt fornuftigt.

Så kan man også vælge high-speed data (HSCSD) hvilket kræver et specielt
mobil-abonnement og en mobiltelefon der understøtter det. Så kan hastigheden
komme op på 28800 bps.

Du skal være opmærksom på, at langt fra alle internet-abonnementer kan
bruges med opkald fra en mobiltelefon, så det kan være at hun skal skifte
internet-udbyder.

> Nogle her i gruppen der er bekendt med en hardwareløsning
> på dette.

Jeg vil foreslå en Infrarød port til PC'en. Den kan fås til visse bundkort,
men ellers i ekstern udgave til enten seriel eller USB.
Så kan hvilken som helst mobil med modem og IR port benyttes.

Du er muligvis forvirret nu, så bare spørg løs ....

*Fischer

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 10-04-03 19:54

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> wrote in message

> Du er muligvis forvirret nu, så bare spørg løs ....

nnåå, lidt er man vel altid... *S*

Nogle bud på mobil der understøtter op til 28,8

Og nogle erfaringer med udbydere der kan klare sådanne sager ?

Mvh.

Kim

Fra : Fischer

Dato : 10-04-03 20:01

> nnåå, lidt er man vel altid... *S*

Yep. Og nogen gange mere end andre.

> Nogle bud på mobil der understøtter op til 28,8

Der må jeg melde pas.
Du skal søge efter nogen der understøtter HSCSD og 3 kanaler i download. Det
er ikke de helt billige modeller.
Anyone?

> Og nogle erfaringer med udbydere der kan klare sådanne
> sager ?

HSCSD kræver normalt et månedligt abonnement, men Telmore har det uden
ekstra abonnement - kun en oprettelsesafgift.

*Fischer

Fra : ht

Dato : 11-04-03 23:51

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.udskiftmedDK> wrote in news:b74ekr$1oq$1
@sunsite.dk:

> Nogle bud p† mobil der underst›tter op til 28,8
>
> Og nogle erfaringer med udbydere der kan klare s†danne sager ?

Hvis jeg husker rigtigt, så betaler man faktisk for hvad man får - det
vil bl.a. sige, at man betaler for 4 x opkaldsafgift/-tid når man
kører sådan. Jeg valgte en GPRS-telefon i sin tid i stedet, dels fordi
flere operatører understøtter det end highspeed, dels fordi man så
"kun" betaler for mængden af overførte data, uanset hastighed.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 12-04-03 08:14

"ht" <ht@spamcop.net> wrote in message

> Hvis jeg husker rigtigt, så betaler man faktisk for hvad man får..

Hehe, ingen har sagt det skal være nemt.

Jeg bliver sgu efterhånden mere forvirret end klog af den her sag, jeg håber
sgu der venter en god arv *S*.

Jeg havde måske forestillet mig at smide hende over til Telmore, Telnomore,
eller hvad Smarttalk nu kalder dem, men understøtter de GPRS pt. det skulle
vist være undervejs.

Jeg mangler fortsat at ramme rigtigt i hvordan jeg får mobildyret til at
tale sammen med computeren, det er ikke en bærbar, så jeg formoder jeg skal
have noget indstikskort i af en slags, ngole bud ?

Evr. alternative udbydere, bare ikke Smarttalk ?

Mvh.

Kim

Fra : Fischer

Dato : 12-04-03 08:27

> [...]

>, Telnomore, eller hvad Smarttalk nu kalder dem, men understøtter
> de GPRS pt. det skulle vist være undervejs.

GPRS kommer nok først om et par måneder hos Telmore.
Men jeg mener heller ikke det er den rigtige løsning i jeres tilfælde.
Køb f.eks. en SonyEricsson T68i og Telmore med HSCSD så er I godt kørende.

http://shor.ter.dk/737444555

> Evr. alternative udbydere, bare ikke Smarttalk ?

Der er masser, men Telmore er bare bedst.

*Fischer

Fra : ht

Dato : 12-04-03 10:30

> GPRS kommer nok f›rst om et par m†neder hos Telmore.
> Men jeg mener heller ikke det er den rigtige l›sning i jeres
> tilf‘lde. K›b f.eks. en SonyEricsson T68i og Telmore med HSCSD s†
> er I godt k›rende.

http://www.my-siemens.com/MySiemens/CDA/Index/0,2730,DK_da_0_product%
253AMW%252FHD%252FHD%252FS40%252Ftech,FF.html

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : ht

Dato : 12-04-03 10:29

> Jeg havde m†ske forestillet mig at smide hende over til Telmore,
> Telnomore, eller hvad Smarttalk nu kalder dem, men underst›tter
> de GPRS pt. det skulle vist v‘re undervejs.

Det skulle undre mig andet - de bruger jo TDC som netværk, og de har
GPRS som integreret del af mobilabonnementet nu.

> Jeg mangler fortsat at ramme rigtigt i hvordan jeg f†r mobildyret
> til at tale sammen med computeren, det er ikke en b‘rbar, s† jeg
> formoder jeg skal have noget indstikskort i af en slags, ngole
> bud ?

Afhængig af, om din mobil er en Bluetooth-telefon eller ej, kan du fx
bruge en IRDA infrarød port, eller en fx D-Link BTE-120 Bluetooth USB
adapter (bruger jeg selv på min laptop - kan anbefales). Eller findes
der et datakabel til din mobil, og passende programmel til
dataudveksling? Det er normalt en ret ligefrem løsning. Du skal bare
være sikker på, at softwaren faktisk understøtter de funktioner du vil
bruge - ellers er det nok infrarød eller Bluetooth der skal bruges.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Fischer

Dato : 12-04-03 08:21

> Hvis jeg husker rigtigt, så betaler man faktisk for
> hvad man får - det vil bl.a. sige, at man betaler for
> 4 x opkaldsafgift/-tid når man kører sådan.

Det er IKKE korrekt.
Det er en fast afgift og i Telmores tilfælde ingen afgift ud over
oprettelse.

Ja, og det er hundedyrt!

*Fischer

Fra : ht

Dato : 12-04-03 10:33

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> wrote in news:k8Pla.15$%C3.9
@news.get2net.dk:

> Ja, og det er hundedyrt!

Joeh - alt er relativt. Det er som nævnt afhængigt af datamængden der
transmitteres, og ikke fuld pris uanset om man sender/modtager eller
ej ved HSCSD. Men uanset, så er jeg ikke så bundet af, hvilken udbyder
jeg kan koble mig på.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik