Underlige Rygproblemer
Fra : Fam Rasmussen

Dato : 09-04-03 09:41

Jeg fik for 15 år siden et smæld i ryggen/lænden
som ændrede mir liv total efter denne til.
Det er mange andre jo også været udsat for.
Har været til utallige undersøgelser med næsten hver sin diagnose hvergang.
Så for længe siden lærte jeg bare at sige nå nå og så ryste på hovedet.

Kan man have en sene / nerve i klemme
eller en knogle som hviler på en sene eller nerve
som gør sig udslag i ens mave ikke fungere korrekt

Siden smældet har jeg haft store problemer med af komme af med afføringen.
Måske hver 3´die dag hvis jeg er heldig.
Må tage lactolose indimellem for at rense ud
Og det lindre ganske utroligt.
Men går hurtig galt igen.

Jeg har altid mavesmerter (rygsmerteren vil jeg ikke komme ind på da dem kan
jeg leve med)
Men massere jeg den 4-5 ryghvivel giver den en lindring af smererne i mavne
Men kun så længe jeg massere den.

Mave/tarme er undersøgt med kikkert og er fundet ok
Ultralyd af indre organer er også fundet ok.
Det er nok ca 10 år siden jeg har fået "fotograferet" ryggen
Er scanning CT/MR en mulighed for at kunne synliggøre årsagen
Måske en begyndende diskokolaps eller andet ?
nogen som har et forslag til hvad det kan være eller hvor jeg evt kan blive
undersøgt.
Min læge siger at jeg må leve med det
Får gigtmedicin mod smerter
Sovepiller for ikke af vågne hver time pga smerter
Jeg er en mand på 36 år 180 cm og 77 kg

Fra : Peter Holm

Dato : 09-04-03 16:07

> Kan man have en sene / nerve i klemme
> eller en knogle som hviler på en sene eller nerve
> som gør sig udslag i ens mave ikke fungere korrekt

Det tror jeg helt bestemt er muligt. Jeg har hørt om flere der har problemer
med vandladning ved langvarige rygproblemer.

> Det er nok ca 10 år siden jeg har fået "fotograferet" ryggen

Jeg vil da straks anbefale en tur til kirokraktor incl røngten.
Jeg har selv store rygproblemer i form af en halv-kolapset diskos, og jeg
holdes udelukkende igang af kiropraktorbesøg og let styrketræning.

Peter

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 09-04-03 17:22

Hej Peter

"Peter Holm" <phc*REMOVE*@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har selv store rygproblemer i form af en halv-kolapset diskos, og jeg
> holdes udelukkende igang af kiropraktorbesøg og let styrketræning.

Hvad vil det sige at ha' en halv kolapset diskos? Grunden til jeg spørger,
skyldes simpelhen at jeg på min tur til Thailand fik et ordenlig smæld i min
læn da jeg skulle sætte mig i en liggestol ( det var sidste onsdag ), og jeg
har bare stadig de vildeste problemer, selvom det da går bedre nu . 4
timer efter vi var landet, havde jeg en tid hos min kiropraktor, og har så
været der hver dag siden ( fra mandag til i dag, og skal igen i morgen ).
Hun udlukker at det er en diskos, men siger at fordi jeg har en skæv ryg,
ligger jeg i risiko gruppen, hvilket jo ikke er særlig rart at vide. Hvordan
ved men om det er en diskos?.

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Peter Holm

Dato : 09-04-03 19:09

Bolette Nielsen wrote:
> [...]
> en diskos, men siger at fordi jeg har en skæv ryg, ligger jeg i
> risiko gruppen, hvilket jo ikke er særlig rart at vide. Hvordan ved

Hvis din kiropraktor tog røngtenbilleder, så ved han det jo 100%. Tog han
ikke røngten, så må han bassere sin diagnose på erfaringer fra lignende
tilfælde. Jeg er selv ofte overrasket over, havd min kiropraktor kan se og
føle på min ryg uden at tage røngten - altså forværringer, bedringer osv,
som jeg selv kan mærke.
En diskosprolaps er en diskos (den lille bruskskive mellem to ryghvirvler)
der er knust. Hos mig er diskosen mellem de 2 nederste led trykket, så den
har en stor bule ud til den ene side. Den er altså ikke knust, men blot
trykket flad.
Hvis han ikke tog røngtenbilleder, og du ikke føler dig sikker på diagnosen,
så bed da bare om at få lavet en grundigere undersøgelse. Personligt har jeg
været hos 3 kirokraktorer (pga ferie sygdom osv hos min faste)gennem de
sidste 7-8 år, og de tog alle røngtenbillede som det første, inden de
foretog sig noget som helst andet. Det er vist ikke smart at behandle en
rygsøjle uden at kende den præcise defekt først.

Mvh
Peter

Fra : sn67

Dato : 09-04-03 20:26

> Hvis din kiropraktor tog røngtenbilleder, så ved han det jo 100%.

En diskusprolaps = udposning af/på brusken mellem leddene kan kun ses ved en
scanning, ikke ved røntgen. På et røntgenbillede kan man se om der er mindre
afstand mellem leddene, og dermed sandsynlighed for at der KAN være en
diskusprolaps. Det kan også blot være en nedslidning af bruskskiven -
hvilket er slemt nok, men dog ikke kan sammenlignes med en prolaps.

Mvh
Susanne - der har været gennem hele turen...

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 09-04-03 21:10

> [...]
> Hvis din kiropraktor tog røngtenbilleder, så ved han det jo 100%. Tog han
> ikke røngten, så må han bassere sin diagnose på erfaringer fra lignende

Nej, hun tog ikke noget røngenbilled denne gang, men det gjorde hun sidst
har haft samme problem før ), men hun sagde at hun ikke var itvivl om at
det var præcis det samme som sidst, så det tror jeg på. Endvidre kan jeg
også her til aften mærke en bedring, så det begynder at se lyst ud igen
jeg har godt nok været nede over det denne gang ). Jeg synes selv jeg er
for ung til at ha' alle de rygproblemer ( 28 ), men det er der jo desværre
ingen alder for .

hygge

Bolette

Fra : Peter Holm

Dato : 09-04-03 21:31

> ). Jeg synes selv jeg er for ung til at ha' alle de rygproblemer ( 28
> ), men det er der jo desværre ingen alder for .

Ja, det kan du have ret i. Selv skete min beskadigelse da jeg som 17 årig
arbejdede alt for flittigt på mejeriet med at vende ost. 30 ton om dagen er
ikke noget at udsætte en så ung ryg for. Jeg er stadig ung - kun 35 men
ved at jeg skal forfølges af min 17årige uvidenhed og tilhørende skade
resten af livet.
Men jeg kan ikke understrege kraftigt nok, at bare en enkelt ugentlig
træning af mave og ryg gør underværker. A good work-out technique, makes the
chiropractor the capital of mozambique - so to speak

Peter

Fra : Jørgen

Dato : 10-04-03 09:37

Dine mave smerter kan sagtens stamme fra ryggen.
Jeg har slidgigt 3 steder i ryggen og havde i 15 år mavesår.
jeg fik gigtpiller for ryggen når der var behov og asinil for maven når der
var behov.
Jeg havde mange gange mave smerter og tog pillerne, de hjalp ikke og det
blev faktisk værre, kom ikke på toilet og maven blev mere og mere dårlig,
når så endelig jeg kom på potten og fik tømt noget ud, havde jeg det rimelig
i en dag eller 2.
men for at gøre en lang historie kort, fandt jeg ud af at ryggen kunne sende
smerter ned i maven, som ikke havde noget at gøre med mavesåret, selv om
symptomerne til forveksling var de samme.
så når den ene piller ikke virkede samme dag, gik jeg over til den anden og
jeg havde en normal tilværelse.

Sene slog jeg i bordet for lægen og forlangte at få det nye medicin der var
kommet og som skulle kunne helbrede mavesår. Det fik jeg og i dag hat jeg
levet i hvert fald 5 år uden mave sår

Hilsen
Jørgen

Fra : Lau Saugman Hansen

Dato : 11-04-03 12:20

Der er jo nerver der går til tarmene og de indre organer så hvis én af disse
er kommet i klemme - evt ved en diskus der er blevet skubbet ud og presser
på en nerve kan det give disse problemer. Har fået røntgen af din lænd?

Mvh Lau

Fra : Sandra Bitch

Dato : 12-04-03 08:53

Kunne man ikke komme med et par forslag om hvordan man
evt på en blid måde trænede lænden op så den blev smidig.
Så muskleren er med til at bære belastningen.
Hvad med armbøj hvor ryggen jo "går lidt i bro"
Eller en kondicykel hvor man kan sætte sig et start mål om at cykle 50 km om
ugen.
Måske nogen har andre forslag ?

--
Med Venlig Hilsen
S.B

Fra : Peter Holm

Dato : 12-04-03 09:59

Sandra Bitch wrote:
> [...]
> Hvad med armbøj hvor ryggen jo "går lidt i bro"
> Eller en kondicykel hvor man kan sætte sig et start mål om at cykle

Besøg en kiropraktor og få en lille folder med små nemme øvelser. Det fik
jeg ved første besøg.

Peter

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 12-04-03 20:23

On Wed, 9 Apr 2003 10:40:46 +0200, "Fam Rasmussen" <Fam@nomail.dk>
wrotd:

> [...]
>Så for længe siden lærte jeg bare at sige nå nå og så ryste på hovedet.

Jeg vil også blande mig her, jeg ved af erfaring at kiropraktor,
fysiterapeut,masører osv er unødvendige, HVIS man kan tage sig sammen
til at dyrke motion _hver_dag. Jeg brækkede selv ryggen for 8 år siden
i et motorcykeluheld, lige siden har jeg trænet styrketræning senere
trænet hårdt krævende kampsport, løbet og går nu lange ture hver dag
med min hund. Og mærker intet til min ryg ! Motion er vejen frem for
de fleste er jeg sikker på. Desuden har min far haft diskusprolaps og
har kun ondt i ryggen hvis han ikke har lavet noget fysisk hårdt
arbejde samme dag, så længe han arbejder er der ingen problemer ! det
samme med mig så længe jeg holder mig igang hver dag er der ingen
problemer .

Der findes ingen mirakelløsninger for dårlig ryg, kun motion og
strækøvelser, de rigtige strækøvelser er vigtige at kende og så tror
jeg heller ikke at yoga er en dårlig ting, det kunne jeg selv godt
tænke mig at prøve ordentligt hvis jeg bare havde tålmodighed til det

Desuden har min far også maveproblemer når han har ondt i ryggen, det
skal bare arbejdes væk siger han og for det meste har han ret !

Hvis alle mennesker startede dagen med morgengymnastik som nogle
gjorde før i tiden så ville mange problemer være løst er jeg sikker
på.