Kvaksalveri vs deling af erfaringer
Fra : Kurt

Dato : 04-04-03 19:43

Så,så!

Godt ord igen. Jeg har bestemt intet imod frisøren, hun virker meget
fornuftig, sympatisk og velmenende.
Jeg synes blot det er utrolig mange råd den unge dame stryr om sig med.
Faktisk grænsende til kvaksalveri.

Af lægelovern fremgår det nemlig vedr. kvaksalveri, at den som tager syge
under behandling eller forhindrer syge i at modtage korrekt behandling kan
straffes - også selvom vedkommende ikke vidste bedre.

Det vil sige, at når Sabina (og andre naturligvis) anbefaler syge medborgere
den ene og anden ikke-lægelige behandling, ja så udsætter de en korrekt
lægelig diagnose på en potentielt farlig sygdom. - og dét kan de straffes
for - også selvom de ikke anede at symptomet var tegn på alvorlig sygdom.

Grunden til at det (kvaksalveri) er forbudt er indlysende: Sabina (og andre
lægfolk, naturligvis) har ingen jordisk chance (specielt over internettet!)
for at korrelere forskellige symptomer til sygdomme. Det er hun ikke
uddannet til.
Når hun gang på gang anbefaler rådvilde medborgere / patienter forskellige
behandlinger af sygdomme om hvilke hun blot har læst om på nettet, (og
dermed udsætter disses syge medborgeres kontakt med egen læge), går hun over
stregen. I bedste fald gør hun vedkommende en bjørnetjeneste.

Jeg anfægter naturligvis ikke, at man på disse sider udveksler egne
erfaringer om sygdom og behandling. Det er dét siderne er til for og det er
meget positivt.

Det er positivt at DELE EGNE ERFARINGER med andre. Læs igen: EGNE ERFARINGER
!

Det er derimod ikke spor positivt, når disse spalter nærmest bliver til nok
vel-menende "wanna-bee lægers", alternative pendulsvingende og
irisanalyserende medicinmænds, eller blot almindelige kvaksalveres
konsultationsforum.

Ingen læge kan diagnostisere sygdomme over internet eller telefon, og
frisøren Sabina kan ved gud heller ikke. Dette på trods af at hun sikkert er
venligere, har mere tid og er kønnere end din egen læge.

Er man i tvivl om hvad man fejler, skal man kontakte sin læge - ikke Frk.
Sabina.

- med mindre man trænger til en studsning,

Mvh

Kurt

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-04-03 20:00

Kurt wrote:
> Så,så!
>
> Godt ord igen. Jeg har bestemt intet imod frisøren, hun virker meget
> fornuftig, sympatisk og velmenende.

jamen tak da ;)

> Jeg synes blot det er utrolig mange råd den unge dame stryr om sig
> med. Faktisk grænsende til kvaksalveri.

ahhhhh klap nu lige hesten...... hvor faan får du dog det pladder fra??

> Af lægelovern fremgår det nemlig vedr. kvaksalveri, at den som tager
> syge under behandling eller forhindrer syge i at modtage korrekt
> behandling kan straffes - også selvom vedkommende ikke vidste bedre.

nu har læge loven ikke ret meget med usenet at gørel... usenet har sit eget
regelsæt..
dk.helbred fundats siger feks:

3. Fundats - Formålet med gruppen:

Dk.helbred.* er tænkt som et forum, hvor mennesker kan mødes med ligesindede
eller interesserede, diskutere deres fysiske, psykiske og sociale velvære,
forsøge at finde løsninger på evt. problemer og udveksle erfaringer.

Dk.helbred giver mulighed for debatter om sundhed, sygdom og forebyggelse af
sygdomme.

Sundhed er i denne forbindelse defineret til at betyde det optimale (bedst
mulige) fysiske, psykiske og sociale velvære, og giver således mulighed for
at diskutere alle aspekter i forskellige (grupper af) menneskers situation.

Man kan tage udgangspunkt i f.eks. specielle tilstande, sygdomme,
aldersgrupper, helbredstrusler, belastninger m.v. - men der er også mulighed
for at snakke om generelle sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende tiltag.

Rent teoretiske/videnskabelige spørgsmål om sundhed, sygdom og forebyggelse
af sygdomme henvises til
dk.videnskab sundhed.

> [...]
> de en korrekt lægelig diagnose på en potentielt farlig sygdom. - og
> dét kan de straffes for - også selvom de ikke anede at symptomet var

jeg vil da gerne vide hvad det er du mener jeg har anbefalet af ikke
lægelige behandling som du mener gør mig til enkvaksalver??

der står intet sted i fundatsen at man skal være medecinsk uddannet for at
udtale sig, og mange af de spørgsmål der bliver stilt som jeg besvarer, der
søger jeg faktisk mine oplysninger på offentligt tilgængelige steder, hvor
alle der har en smule internet indsigt kan finde dem.....

> Grunden til at det (kvaksalveri) er forbudt er indlysende: Sabina (og
> andre lægfolk, naturligvis) har ingen jordisk chance (specielt over
> internettet!) for at korrelere forskellige symptomer til sygdomme.

det er der ingen af deltagerne her i gruppen der er..... det VED deltagerne
når de spørger, hvilket ofte er grunden til at de spørger her.... for at få
andres erfaringer og meninger, frem for blindt at stole på lægerne........

> Det er hun ikke uddannet til.

har jeg heller aldrig påstået jeg var.......

> [...]
> på nettet, (og dermed udsætter disses syge medborgeres kontakt med
> egen læge), går hun over stregen. I bedste fald gør hun vedkommende

igen HVILKE ting er det du mener jeg har rådgivet forkert om?

> Jeg anfægter naturligvis ikke, at man på disse sider udveksler egne
> erfaringer om sygdom og behandling. Det er dét siderne er til for og
> det er meget positivt.

ja, men hvad er så lige dit problem??

> Det er positivt at DELE EGNE ERFARINGER med andre. Læs igen: EGNE
> ERFARINGER !

nu siger fundatsen at gruppen er beregnet til :debatter om sundhed, sygdom
og forebyggelse af sygdomme...
der står intet sted noget om at det indbefatter egne erfaringer ( hvilke jeg
iøvrigt også har en del af, dog kan jeg ikke bryste mig af at have erfaring
med forhudsforsævring ;) )

> [...]
> til nok vel-menende "wanna-bee lægers", alternative pendulsvingende og
> irisanalyserende medicinmænds, eller blot almindelige kvaksalveres

det er din tolkning af gruppen, og i min ydmyge mening MEGET forkert
fortolket......
gruppen her befolkes af patienter og tidligere patienter, der ser dette som
et sted at hjælpe ligesindede og støtte om hinanden igennem svære tider.....
der er ingen der forsøger at lege medicinmænd eller andet alternativt (det
har foriøvrigt også sin egen gruppe).......

> Ingen læge kan diagnostisere sygdomme over internet eller telefon, og
> frisøren Sabina kan ved gud heller ikke. Dette på trods af at hun
> sikkert er venligere, har mere tid og er kønnere end din egen læge.

igen vil jeg faktisk gerne vide hvilke sygdomme jeg har diagnostiseret???

> Er man i tvivl om hvad man fejler, skal man kontakte sin læge - ikke
> Frk. Sabina.

det tror jeg såsandelig heller ikke der er nogen der gør.... eller
rettere... jeg har faktisk indimellem fået private mails fra nervøse unge
mennsker der stod for at skulle gennemgå samme forløb som jeg netop er
kommet ud af..... og jeg fortæller dem upfront med det samme at jeg kun kan
tale fra egne erfaringer og at det langt fra er sikkert at deres forløb
bliver det samme......
men det skal da bestemt ikke forhindre mig i at forsøge at berolige disse
mennesker..... og hvis du bemærker så plejer jeg nu også at henvise folk til
egen læge medmindre de allerede har en klar diagnose....

> - med mindre man trænger til en studsning,

uh det skal de derimod være velkomne til ;)
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Kurt

Dato : 04-04-03 20:23

Hej Sabina

Jeg tænkte nok at du ikke ville forstå et kuk af hvad jeg skrev. Lad mig
således koge essensen ind:

Jeg siger ikke at du har rådgivet forkert - meget af det jeg har set du har
skrevet virker faktisk meget fornuftigt, det indrømmer jeg blankt. Men jeg
aner det ikke....

Jeg siger blot, at hver gang du anbefaler nogen en eller anden form for
behandling af et symptom, risikerer du at vedkommende ikke går til sin læge
med dette symptom, som måske viser sig at være første tegn på alvorlig
sygdom.

Dermed kan virksom og evt kurativ behandling udsættes på grund af dig.
Dermed kan du skade andre mennesker.

Forstår du det???? Prøv at læse mit indlæg igen - og forestil dig at jeg
måske har jeg ikke ret i alt, men måske tager jeg heller ikke 100% fejl....´

Ku' det tænkes?

I øvrigt gælder den danske lovgivning også for dig.

Mvh

Kurt

$y3.517588@news010.worldonline.dk...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-04-03 20:53

Kurt wrote:
> Hej Sabina
>
> Jeg tænkte nok at du ikke ville forstå et kuk af hvad jeg skrev. Lad
> mig således koge essensen ind:

det er lidt svært at forstå hvad du mener når du kommer med udokumenterede
påstande om kvaksalveri...... og helt ærligt så synes jeg det er lidt langt
ude at komme med den type udtalelser uden at sætte dig 100% ind i hvad det
er du udtaler dig om.......

> Jeg siger ikke at du har rådgivet forkert - meget af det jeg har set
> du har skrevet virker faktisk meget fornuftigt, det indrømmer jeg
> blankt. Men jeg aner det ikke....

det burde du måske undersøge inden du anklager mig for kvaksalveri....

> [...]
> for behandling af et symptom, risikerer du at vedkommende ikke går
> til sin læge med dette symptom, som måske viser sig at være første

du er nødt til at tage i betragtning at dette er et offentligt forum.... og
hvis det ikke var her folk søgte råd så var det andre steder (som feks
netdoktor.dk, hvor skribenterne HELLER ikke er læger)....
disse fora er netop dannet for at lægfolk kan støtte hinanden og give gode
råd.....
jeg foreslår oftest ikke _en_ behandling..... og som nævnt før så henviser
jeg også oftest folk til at de skal smutte til lægen..... så jeg kan ikke
rigtig se hvad det er du opponerer imod..... det er jo netop un
_FORSLAG_.... det er op til spørgeren selv at afgøre hvad de vil gøre med
svaret.....

> Dermed kan virksom og evt kurativ behandling udsættes på grund af dig.
> Dermed kan du skade andre mennesker.

hvordan kan jeg skade andre mennesker??
jeg svarer på folks spørgsmål ud fra min bedste overbevisning..... det er op
til læseren selv at tage den beslutning der er bedst for dem... jeg siger
ikke at de skal gøre som jeg foreslår, men er det ikke bedre at der kommer
forslag frem for at disse spørgsmål står ubesvarede hen??

> Forstår du det???? Prøv at læse mit indlæg igen - og forestil dig at
> jeg måske har jeg ikke ret i alt, men måske tager jeg heller ikke
> 100% fejl....´
>
> Ku' det tænkes?

jeg ved skam godt at nogle evt kan være så naive og tro at dette kan
erstatte et lægebesøg...... men folk er nu engang deres eget ansvar..... jeg
ved tilgængæld også at jeg og andre har haft stor glæde af dette forum både
som spørger og som svarer....... det handler nemlig ikke kun om at
diagnostisere og give gode råd herinde....
jeg gentager lige.... dette forum er ikke udelukkende for medicinsk
uddannede..... det er et sted hvor almindelige mennsker opholder sig for at
debattere med ligesindede...... og det ved folk somregel når de begiver sig
herind, ellers får de det oftest meget hurtigt at vide....
så igen...... jeg kan godt se du opponerer imod at vi herinde giver hinanden
gode råd og henviser til steder hvor man kan få den hjælp man søger, men
hvis det er kvaksalvere du er bange for så kan du lige så godt give dig til
at anklage hele verden for kvaksalveri for ALLE uden undtagelse har på en
eller anden vis rådgivet andre om hvordan de skal håndtere et eller andet
symptom.....

> I øvrigt gælder den danske lovgivning også for dig.

jamen så gå du da bare i gang med at fremsætte anklager imod alle
alternative behandlere og patienter der støtter hinanden...... det er jeg
sikker på du kommer langt med....

og nu du er i gang med at fortæller om lovgivningen så tillad mig lige at
minde dig om nogle små regler her på usenet som du også bedes overholde...
kik engang på følgende sites, især det sidste link er relevant i forhold til
din måde at besvare indlæg på ;)

dk.helbreds fundats: http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.helbred
overordnede retningslinier: http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk
skriveteknik: http://www.usenet.dk/info/skriveteknik.html
debatteknik: http://www.usenet.dk/netikette/debatteknik.html
citatteknik: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Kurt

Dato : 04-04-03 21:07

Du fatter simpelthen intet hva?

Jeg taler om hvad du RISIKERER med dine kloge svar. Ikke hvad du har gjort.

Grunden til at jeg ikke kan udtale mig om, hvorvidt du har rådgivet forkert
er - hvilket jeg troede jeg havde understreget - at det er der ikke nogen,
hverken læger og specielt ikke lægfolk- der kan afgøre uden at have
undersøgt vedkommende patient klinisk.

Det har intet med anklager om kvaksalveri at gøre, hvorvidt du har givet
forkerte råd eller ej.

Jeg taler principielt om hvad du risikerer.

- men diskussionen stopper nu for mit vedkommende.

Du ender vel med at have retret!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-04-03 21:19

Kurt wrote:
> Du fatter simpelthen intet hva?

jo jeg gør.....

> Jeg taler om hvad du RISIKERER med dine kloge svar. Ikke hvad du har
> gjort.

hvad jeg ikke fatter er hvorfor du bliver ved med at tale om en risiko som
du ikke på nogen måde kan bevise eksisterer??

> [...]
> der ikke nogen, hverken læger og specielt ikke lægfolk- der kan
> afgøre uden at have undersøgt vedkommende patient klinisk.

jeg er skam 100% enig.... jeg ved tilgængæld også at ikke alle der bliver
undersøgt klinisk får den rette diagnose, før de selv går i gang med at
undersøge de tilgængelige matrialer om lignende emner... ( jeg selv
inklusive)

> Det har intet med anklager om kvaksalveri at gøre, hvorvidt du har
> givet forkerte råd eller ej.

så hold da venligst mit navn uden om dine udtalelser og tal generelt i
stedet...... der er da ingen grund til at forsøge at sværte en uskyldig
person til.....

> Jeg taler principielt om hvad du risikerer.

jamen hvorfor? og hvad vil du gerne opnå med det??
vil du gerne have stoppet for denne debatgruppe?

> - men diskussionen stopper nu for mit vedkommende.

synd, for jeg ville faktisk gerne høre hvad problemet egentlig er..... den
holder ikke helt med risikoen, for igen, du kan ikke bevise at den risiko
eksisterer, og hvis den gjorde så er det stadig ikke andres ansvar hvad et
enkelt individ vælger at gøre med de svar der dukker op.....

> Du ender vel med at have retret!

retret??
fatter du slet ikke at vi i bund og grund er enige om risikoen, men blot
vælger forskellige måder at håndtere det på?

og PLEASE.... læs lige det her ok?

Fra : Kurt

Dato : 04-04-03 21:48

Kære ven,

Du deler jo ikke blot ud af egne erfaringer.
Du spiller klog kone på områder du ikke har noget jordisk begreb om.

Det er DET der er problemet - du ved ikke hvor meget du ikke ved!

For en tid siden skrev du f.eks følgende til en der spurgte om forhøjet
blodtryk:
____________________________

"Som tommelfingerregel siger man, at det systoliske blodtryk (slagtrykket)
skal være 100 plus din alder og det diastoliske blodtryk (hviletrykket) skal
være 60-80 millimeter kviksølv."
____________________________

Det er det rene VÅS og decideret lodret forkert (og et meget farligt råd da
man på sigt dør af forhøjet blodtryk).
Du aner ikke hvad du snakker om - eller hvor meget du ikke ved om
sygdomme....

Hvorfor tror du at det i gennemsnit tager 7-8 år at blive læge - og man skal
lære ca. 30.000 svært tilgængeligt stof sider udenad - efter
studentereksamen ?

Det kan godt være du overhører en masse i din salon - og det kan godt være
at du har været igennem et langt forløb med dårlig tarm - MEN - det gør dig
i stand til at udtale dig om forhøjet blodtryk eller noget som helst andet
medicinsk fagligt selvom du tror du kan.

Receptionisten på Riget bliver altså ikke mere hjertekirurg af at være
receptionist på Riget end i Københavns Lufthavn.

Du bliver heller ikke læge af en meter dårlig tarm og en
frisørsalon - - - - - Værsgo - en af MINE KÆPHESTE!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-04-03 22:20

Kurt wrote:
> Kære ven,
>
> Du deler jo ikke blot ud af egne erfaringer.
> Du spiller klog kone på områder du ikke har noget jordisk begreb om.

nej jeg "spiller" ikke noget som helst.... jeg udtaler mig i et frit og
offentligt forum......

> Det er DET der er problemet - du ved ikke hvor meget du ikke ved!

jamen så er det jo godt at du er kommet til så du rigtig kan forklare
hvordan det SKAL være i stedet ikk?

> [...]
> råd da man på sigt dør af forhøjet blodtryk).
> Du aner ikke hvad du snakker om - eller hvor meget du ikke ved om

det var klippet direkte fra netdoktors hjemmeside som jeg samtidig linkede
til...... vær lige venlig at undersøge det nærmere......

> Hvorfor tror du at det i gennemsnit tager 7-8 år at blive læge - og
> man skal lære ca. 30.000 svært tilgængeligt stof sider udenad - efter
> studentereksamen ?

det er jeg sikker på at du kan fortælle mig.....
kan du fortælle mig hvorfor det nu pludseligt er muligt for frisører at tage
en uddannelse der normalt tager 4 år gennem det offentlige, på kun 1 år, i
privat regi??
gør det den korte uddannelse bedre eller dårligere end den lange? ( jeg ved
godt hvad jeg mener)
hvem er det op til at dømme forskellen...

> [...]
> det gør dig i stand til at udtale dig om forhøjet blodtryk eller
> noget som helst andet medicinsk fagligt selvom du tror du kan.

nu HAR jeg lidt af forhøjet blodtryk, og som allerede nævnt var det nævnte
citat klippet fra netdoktors hjemmeside, men fortæl du bare dem at de
skriver forkert derinde ;)

> [...]
>
> Du bliver heller ikke læge af en meter dårlig tarm og en
> frisørsalon - - - - - Værsgo - en af MINE KÆPHESTE!

har jeg heller aldrig påstået..... har jeg?

og det lader til at du nægter at læse de nævnte link så her kommer den lige
igen ;)

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 04-04-03 22:43

Sabina Hertzum wrote:

> det var klippet direkte fra netdoktors hjemmeside som jeg samtidig
> linkede til...... vær lige venlig at undersøge det nærmere......

Hej Sabrina
Ja det har jeg nu undersøgt nærmere, og det får du ikke meget ros for.
Mon ikke du er lidt hurtig til at læse NETDOKTOR, prøv lige denne:
http://www.netdoktor.dk/sport/motion_og_sundhed/motion_blodtryk.htm

Klippet fra ovenstående link:

Hvad er forhøjet blodtryk?

Har man et blodtryk på over 160/95, er risikoen for at få
hjerte-kar-sygdomme forøget med næsten 300 procent i forhold til mennesker,
der ikke lider af for højt blodtryk (hypertension).

klip slut.

Nu har dem der er over 50-60 år jo ikke så store chancer hvis de følger dine
anbefalinger.

Men du vil sikkert være god til at forsvare en vis Saddam.
Ebbe

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-04-03 22:55

Ebbe Rasmussen wrote:

> Hej Sabrina

du kan da i det mindste få mit navn rigtigt...

> Ja det har jeg nu undersøgt nærmere, og det får du ikke meget ros for.

har jeg bedt om ros for det??

> Mon ikke du er lidt hurtig til at læse NETDOKTOR,

det er jeg måske, men i det mindste henviste jeg til hvor jeg fandt min
oplysning og gav dermed læserne mulighed for selv at undersøge sagen
nærmere......

> [...]
> hjerte-kar-sygdomme forøget med næsten 300 procent i forhold til
> mennesker, der ikke lider af for højt blodtryk (hypertension).

nu det link jeg henviste til, hvor der stod:
Som tommelfingerregel siger man, at det systoliske blodtryk (slagtrykket)
skal være 100 plus din alder og det diastoliske blodtryk (hviletrykket) skal
være 60-80 millimeter kviksølv.
er følgende:
http://www.netdoktor.dk/Sunderaad/undersoegelser/blodtryksmaaling.htm

desuden var spørgsmålene: Jeg vil gerne høre om hvad tallene er for
almindeligt blodtryk ? Hvilke symptomer er der ved for højt blodtryk ?

hvorfor skulle jeg så gå ind i hvad tallene for forhøjet blodtryk var, når
der specifikt var spurgt efter almindeligt blodtryk??

> Nu har dem der er over 50-60 år jo ikke så store chancer hvis de
> følger dine anbefalinger.

hvem siger de følger "mine" anbefalinger??..... desuden er det ikke "mine"
anbefalinger men netdoktors.....
det er da fint at du var i stand til at finde et andet link, men hvorfor kom
du ikke med det dengang frem for at komme og dunke mig oven i hovedet med
det nu??

> Men du vil sikkert være god til at forsvare en vis Saddam.

ydrk, det vil jeg gerne have mig frabedt......

Fra : preben kaas

Dato : 04-04-03 22:04

On Fri, 4 Apr 2003 22:06:50 +0200, "Kurt"
<Kurtshemmeligeadresse@mail.dk> wrote:

>- men diskussionen stopper nu for mit vedkommende.

herligt - så kan vi måske komme igang med det oprindelige formål for
gruppen, nemlig at få gode råd og erfaringer fra andre ( som tænker
bedre end du) som f.eks. en Sabina Hertzum.

Fortsæt endelig Sabina og lad dig ikke kue af en tøsedreng som ikke
tør stå frem med sit eget navn.

med venlig hilsen
Preben

fjern xxx fra mail adresse

Fra : Kurt

Dato : 04-04-03 22:11

Preben,

Du er en mandsling.

Kurt!

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-04-03 22:49

"Kurt" <Kurtshemmeligeadresse@mail.dk> skrev:

>Det er derimod ikke spor positivt, når disse spalter nærmest bliver til nok
>vel-menende "wanna-bee lægers",
Snip
>konsultationsforum.

Er det ikke lige netop det, du selv er i færd med Kurt?

>Tror ikke hun er klar over hvor lidt hun egentlig ved....

Noget lignende kunne med god grund antages om dig.

> Hun burde enten give sig til kende med titel og uddannelse eller tie!

Noget vi endnu ikke har fået dig til.

>I øvrigt gælder den danske lovgivning også for dig.

Nøjagtigt som usenets regler også gælder for dig Kurt.

Hilsen

Uffe Ravn
Radiomekaniker

Fra : Frederiksen

Dato : 04-04-03 22:23

> herligt - så kan vi måske komme igang med det oprindelige formål for
> gruppen, nemlig at få gode råd og erfaringer fra andre

På den anden side er det faktisk en relevant diskussion. Hvornår rådgiver vi
på en måde i denne newsgroup, der afstedkommer at en person ikke får søgt
læge i tide? Og er vi os det ansvar bevidst? Jeg er i hvert fald ikke sikker
for mit eget vedkommende - jeg deler glad og fro ud af diverse råd, selv om
de faktisk kan være direkte forkerte - jeg ved det bare ikke (så delte jeg
dem af naturlige grunde jo ikke ud).

Og om folk er med pseudonym eller ej, det er ikke rigtigt relevant i denne
diskussion - man har ikke mere "ret", fordi man bruger sit eget navn.

Mvh Maria

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-04-03 22:43

Frederiksen wrote:

> På den anden side er det faktisk en relevant diskussion.

jamen du har ret.....

> Hvornår
> rådgiver vi på en måde i denne newsgroup, der afstedkommer at en
> person ikke får søgt læge i tide?

gør vi overhovedet det??
har du hørt om et eneste eksembel om en person der søgte råd herinde og ikke
kom til læge i tide med en livstruende sygdom??
hvem er det op til at afgøre om vi eventuelt rådgiver på en måde der kan
afstedkome at en person ikke søger læge?
(faktisk synes jeg ofte alle herinde i gruppen er smadder gode til at
henvise til at folk lige skal et smut til lægen næsten uanset hvad der
ellers bliver sagt)

> Og er vi os det ansvar bevidst?

jamen hvis ansvar er det egentligt??
og kan man egentlig tillade sig at skyde ansvaret for sit liv og sine egne
beslutninger over på en rækker personer man aldrig har mødt, og selv har
spurgt til råds?
kan man påstå at en enkelt person skal have det ansvar blot fordi læseren
valgte at følge den persons råd?
og i så fald hvorfor?

> [...]
> og fro ud af diverse råd, selv om de faktisk kan være direkte
> forkerte - jeg ved det bare ikke (så delte jeg dem af naturlige

jamen jeg håber da du bliver ved.....
jeg synes personligt at det er enomrt positivt at der er mange der glad
deler ud af tanker og erfaringer....... ellers ville dette forum jo være
unødvendigt.... og det synes jeg personligt ville være sørgeligt.....

> Og om folk er med pseudonym eller ej, det er ikke rigtigt relevant i
> denne diskussion - man har ikke mere "ret", fordi man bruger sit eget
> navn.

nej det er meget muligt, men det gør i mine øjne debatten langt mere
"troværdig" om du vil..... hvis man vil skrive som anonym kan man jo blot
vælge et navn der i det mindste ligner et almindeligt navn....
der ligger altid mere vægt bag ord når man kan se taleren i øjnene....... på
usenet har vi ikke det privilegie, derfor må tilkendegivelsen af korrekt
navn stå som værende det (synes jeg) der indgyder tillid og respekt for
udtalelserne.......

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 04-04-03 23:06

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> selv har spurgt til råds?
> kan man påstå at en enkelt person skal have det ansvar blot fordi
> læseren valgte at følge den persons råd?

Godt gået "Frederiksen!

Og Sabrina, hvad er det for noget vrøvl du nu kommer med om ansvar? Der er
da ikke andre end dig selv, der kan være ansvarlige for de svar du giver.
Hvis du ikke vil stå ved dine svar, hvor er vi så henne? Hvis vi ikke kan
bruge svarene til noget, hvad skal vi så med dem?

Mon ikke du i din signatur bør tilføje:

Mine råd kan være livsfarlige, gå til læge for en sikkerheds skyld.
Ebbe

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-04-03 23:13

Ebbe Rasmussen wrote:

> Godt gået "Frederiksen!

kald hende da Maria..... det er det hun hedder......

> Og Sabrina, hvad er det for noget vrøvl du nu kommer med om ansvar?

skal jeg da tage ansvar for andres beslutninger??

> [...]
> svar du giver. Hvis du ikke vil stå ved dine svar, hvor er vi så
> henne? Hvis vi ikke kan bruge svarene til noget, hvad skal vi så med

jamen jeg vil da inderligt gerne tage ansvar for mine svar, men det er ikke
svarene vi taler om her.... men jeg kan da virkelig ikke se hvorfor jeg skal
tage ansvar for hvad folk besluttter at gøre, efter at have læst mine
svar.......
er det der du vil hen?? at vi alle skal tage ansvar for hinandens(totalt
fremmede personers) liv og beslutninger, og at jeg faktisk lige pludselig
står og kan anklage dig for et eller andet jeg selv har gjort på baggrund af
din udtalelse?
kan du virkelig ikke se det er langt ude??

vil du tage ansvar for mine handlinger??
skal jeg tage ansvar for dine??

igen, jeg taler ikke om ansvar for svar, men om ansvar for handlinger.....
eftersom handlingerne er resultatet af diverse svar.....

Fra : Kurt

Dato : 04-04-03 22:55

> [...]
>
> Og om folk er med pseudonym eller ej, det er ikke rigtigt relevant i denne
> diskussion - man har ikke mere "ret", fordi man bruger sit eget navn.

Utroligt at sabina bare ikke kan få det ind i knolden.
Du beskriver lige præcis sagens kerne.

Citat Piet Hein: "De dumme er altid så sikre, de kloge fulde af tvivl"

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-04-03 23:35

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev

> På den anden side er det faktisk en relevant diskussion.

Helt enig

> Hvornår rådgiver vi
> på en måde i denne newsgroup, der afstedkommer at en person ikke får søgt
> læge i tide?

Oftest synes jeg nu at rådene munder ud i en opfordring til at opsøge lægen,
mange spørger rigtig nok i gruppen, i et forsøg på at undgå lægekontakt, men
som sagt synes jeg det munder ud i opfordringer til at opsøge lægen.

Og er vi os det ansvar bevidst?

Tja. det er vel op til den enkelte at vurdere.

Men på det punkt er lægerne nu ikke bedre, Sabinas forklaring om blodtryk:

>"Som tommelfingerregel siger man, at det systoliske blodtryk
> (slagtrykket) skal være 100 plus din alder

Den forklaring har jeg nu hørt fra flere læger og mange sygeplejersker.
Det gør den selvfølgelig ikke mere rigtig.

Hvad angår det at stille diagnoser, er læger nu heller ikke særligt
ansvarsfulde.

Jeg er selv, rigtig mange gange blevet fejldiagnosticeret af selv højt
specialicerede læger, heriblandt en professor på en afdeling med speciale i
netop den type sygdomme.
Også af en overlæge, der bagefter indrømmede at han rigtig nok gav mig en
fejldiagnose, men ikke ville fortælle mig at jeg fejlede noget andet, for
han viste hvad det var.

Så at være læge er bestemt ikke nogen garenti, for hverken ansvarlig eller
rigtig diagnosticeringe eller for den sags skyld behandling.

Mvh.

Fra : Sune

Dato : 05-04-03 01:14

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
[KLIP]
> Og om folk er med pseudonym eller ej, det er ikke rigtigt relevant i
denne
> diskussion - man har ikke mere "ret", fordi man bruger sit eget navn.

Det har du sikkert ret i.
Men når man nu skifter sit navn fra Jacob til Kurt og derefter begynder
at køre løs på en anden person på den måde, så virker man i mine øjne
bare ikke som et troværdigt menneske. Et eller andet siger mig, at man
ikke rigtig vil stå ved sine ord.
Og så er man selv med til på forhånd at forplumre det hele, så
diskussionen kører helt af sporet.

--
Sune

Fra : Kurt

Dato : 05-04-03 08:23

> Men når man nu skifter sit navn fra Jacob til Kurt og derefter begynder
> at køre løs på en anden person på den måde, så virker man i mine øjne
> bare ikke som et troværdigt menneske.

Har du virkelig ikke andet på hjerte? Hvad med at komme med din mening i
stedet for bare at råbe "Du er dum" som du sikkert også gjorde i børnehaven.

Deltag i debatten eller klap i - fjols.

Et eller andet siger mig, at man
> ikke rigtig vil stå ved sine ord.
> Og så er man selv med til på forhånd at forplumre det hele, så
> diskussionen kører helt af sporet.

Du tror du er så meget, men kommer kun med ammestuesnak,

-og hvem er du selv i øvrigt, "Sune"

Eftersom du bebrejder mig i den grad at skrive bag et alias - - hvad er dit
efternavn og hvad er din email??? Og hvorfor tror du jeg læser medicin?

NAR

Fra : Zed

Dato : 05-04-03 11:38

"Kurt" <Kurtshemmeligeadresse@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Har du virkelig ikke andet på hjerte? Hvad med at komme med din mening i
> stedet for bare at råbe "Du er dum" som du sikkert også gjorde i
børnehaven.

> Deltag i debatten eller klap i - fjols.

Kurt du lyder inderligt som et lille barn der ik kan få dets vilje - du er
utroligt dårlig til at diskutere sådan som du hæver "stemmen" hele tiden og
kommer med diverse knap så positivt mente ord.

dog kan jeg godt se hvor du vil hen med alt dette, men det vil ik holde i
praksis. Folk ville nærmest skulle stoppe med at snakke med hinnanden til
dagligt, fordi der foregår utrolig megen rådgivning folk imellem, overalt -
ikke kun med lægelige spørgsmål.

-Zed - der bruger et alias yep, men som også blir kaldt dette alias i det
daglige

Fra : Sune

Dato : 05-04-03 15:17

"Kurt" <Kurtshemmeligeadresse@mail.dk> skrev i en meddelelse

PLONK

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 04-04-03 21:02

Kurt wrote:
> Hej Sabina
>
> Jeg tænkte nok at du ikke ville forstå et kuk af hvad jeg skrev. Lad mig
> således koge essensen ind:

Klip

Kurt:
Overvej at lære at citere. Dvs. at klippe overflødig tekst væk, og svare
_under_ det du kommenterer.

Hvis du bare svarer foroven, så slet al den gamle tekst. Tak.

Kig her: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Det gør det lettere overskueligt for vi andre.
(Altså de der orker at diskutere kvaksalvere. Som her.)
- Jeg så jo bla. DR1 torsdag kl. 20.30. Da var der nogle der fik tørt
på...!!

Jeg har idag for første gang læst om Sabina. En frisør der forsøger at
besvare diverse lægefaglige spørgsmål..! Uhadada...
Jeg håber da ikke at nogen tager det seriøst.?

Mvh. Jørgen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-04-03 21:11

Jørgen Rasmussen wrote:
> Jeg har idag for første gang læst om Sabina. En frisør der forsøger at
> besvare diverse lægefaglige spørgsmål..! Uhadada...
> Jeg håber da ikke at nogen tager det seriøst.?

jørgen, overvej lige at læse om hvad dk.helbred egentlig er til for........
og iøvrigt, håber jeg da heller ikke at nogen på nogen måde sætter mine svar
over deres læges udtalelser, selvom vi danskere burde være mindre
autoritetstro og stille en smule mere spørgsmålstegn ved nogle af de ting
vores lægestand udsætter os for.......
vil du iøvrigt have hele min sygdomshistorie før du kan godtage nogle af
mine svar, for ikke at tale om den vidensbase jeg efterhånden har fået
samlet mig??

det er egentlig sjovt.... frisører er gode nok til at klippe hår, til at
søge råd ved og til at læsse af på.... men når vi øser ud af vores viden
andre steder end i salonen så bliver vi straks set skævt på...... kan du
sige fordomme??
frisører er ikke kun dumme gæs der ikke kunne finde ud af andet end at
klippe hår.......
--
Knus Sabina *der lige rider en tur på sin kæphest*

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 04-04-03 22:03

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> klippe hår.......
> --
> Knus Sabina *der lige rider en tur på sin kæphest*

1) Jeg vil gerne have frabedt mig dine knus.

2) Jeg har en teknisk uddannelse. Elbranchen.
Jeg begynder jo heller ikke at udtale mig om hvordan teknikken ved
klipning skal være når jeg sidder hos min frisør. Vel.?
Min frisør snakker jeg fint med. Om vejret igår, min ferie i næste måned
osv.
(Jeg håber ikke at du forsøger at praktisere din "lægegerning" samme
sted. I så fald håber jeg at du selv er chefen.)

Her skriver du dine bedste gæt - ikke til fagfolk - men til os der ikke
ved noget om det faglige. Det er farligt.
_Hvordan_ kan du tro at mennesker med sund fornuft kan tage dig seriøst.?
Hvordan har din samvittighed det med at udtale sig om noge du ikke har
nogen faglig baggrund for at kommentere.? Bortset fra det vi andre også
ved gennem et liv.? - Eller en del af det.

Hvis jeg skal anbefale noget ville det være at du skal holde lav profil.

Og husk lige at dine indlæg kan læses af alle på denne jord der har
adgang til en nyhedsserver.
Også om 25 år. Man skal bare søge på dit navn.

Mere info på www.usenet.dk.

Mvh. Jørgen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-04-03 22:28

Jørgen Rasmussen wrote:

> 1) Jeg vil gerne have frabedt mig dine knus.

mine knus er i min signatur som per definition er mit fristed...
læs her: http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html

> 2) Jeg har en teknisk uddannelse. Elbranchen.

good for you ;)

> [...]
> (Jeg håber ikke at du forsøger at praktisere din "lægegerning" samme
> sted. I så fald håber jeg at du selv er chefen.)

jeg praktiserer på ingen måde "lægegerning" og har aldrig gjort det..... jeg
har debatteret omkring helbred og sundhed med både kunder og venner og her
på usenet.....

> Her skriver du dine bedste gæt - ikke til fagfolk - men til os der
> ikke ved noget om det faglige. Det er farligt.

hvorfor?? kan i ikke tænke selv?
kan du ikke finde ud af at lave en søgning på google??
er du ikke i stand til at sortere i de oplysninger du får?

> [...]
> du ikke har nogen faglig baggrund for at kommentere.? Bortset fra
> det vi andre også ved gennem et liv.? - Eller en del af det.

det kan jeg fordi det er det denne gruppe er beregnet til............
hvorfor er du her ellers??
står der noget sted i gruppens fundats at man skal have en medicinsk
uddannelse for at kunne udtale sig??
er du så autoritetstro overfor lægestanden at du ikke tør stille
spørgsmålstegn ved de ting de fortæller dig?

> Hvis jeg skal anbefale noget ville det være at du skal holde lav
> profil.

hvorfor? har jeg noget at skjule??

> Og husk lige at dine indlæg kan læses af alle på denne jord der har
> adgang til en nyhedsserver.
> Også om 25 år. Man skal bare søge på dit navn.

ved jeg skam godt, men sjovt nok står jeg ved hvem jeg er og hvad jeg
siger...... jeg er endda så unik at jeg er den eneste person i verden med
mit navn og derfor er jeg meget lidt anonym... alt dette er jeg 100% klar
over, og det accepterer jeg også 100%..... hvorfor kan du ikke acceptere at
jeg har det fint med det?

> Mere info på www.usenet.dk.

uh det site kender jeg sku ret godt efterhånden ;)

Fra : Aragorn

Dato : 05-04-03 15:35

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote in message

*PLONK!*

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 04-04-03 21:45

Sabina Hertzum wrote:

> nu har læge loven ikke ret meget med usenet at gørel... usenet har
> sit eget regelsæt..

Hej Sabina.
Hvis du for alvor mener at usenet står over lægeloven, og dermed dansk
lovgivning er du vist kommet for langt ud. Den holder ikke i retten, heller
ikke i Århus. Der blev du et nummer for dygtig.
Ebbe

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-04-03 22:32

Ebbe Rasmussen wrote:

> [...]
> lovgivning er du vist kommet for langt ud. Den holder ikke i retten,
> heller ikke i Århus. Der blev du et nummer for dygtig.

næ du misforstod bare.......
og århus?? øhhh der er jeg vist tabt, hvad mener du?

jeg mener ikke usenetregler står over lægeloven, men som jeg allerede har
sagt et sted, skal man begynde at anklage folk herinde for kvaksalveri så
kan man begynde at anklage hele verden for det samme for ALLE rådgiver på en
eller anden vis....... og ALLE kan tage fejl...... og starter man her skal
man også tage en tur ind i dk.helbred.behandling.alternativ.....

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 04-04-03 22:55

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> for ALLE rådgiver på en eller anden vis....... og ALLE kan tage
> fejl...... og starter man her skal man også tage en tur ind i

Hej igen
Nej det er ikke mig der misforstår, det er dig der bare ævler derud af. Jeg
er nød til at læse hvad du skriver. Har du ment noget andet er det jo ikke
let for mig, eller andre, at vide hvad det egentlig er du mener.
Hvis du skriver noget her, der ifølge lægeloven er kvaksalveri, kan du
henvise lige så meget til usenet du vil. Det hjælper dig intet. Men nu er
det med at tænke dig lidt om, inden du udtaler dig, jo ikke lige din stærke
side. Skidt med indholdet, bare du bliver set her.
Århus - jeg har med retten i Århus at gøre.
Ebbe

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-04-03 23:02

Ebbe Rasmussen wrote:
> [...]
> af. Jeg er nød til at læse hvad du skriver. Har du ment noget andet
> er det jo ikke let for mig, eller andre, at vide hvad det egentlig er

næ, men har jeg sagt at usenet står over lægeloven??
det eneste jeg har sagt er at de to ting ( usenet og lægeloven) ikke har ret
meget med hinanden at gøre i dette tilfælde......

> Hvis du skriver noget her, der ifølge lægeloven er kvaksalveri, kan du
> henvise lige så meget til usenet du vil. Det hjælper dig intet.

jamen så fortæl mig endeligt hvad det er der vil være kvaksalveri??
kan du henvise til den konkrete lovtekst?? for jeg ved det faktisk ikke, og
det vil da være rart at vide hvilke faldgruber man skal passe på......

> Men
> nu er det med at tænke dig lidt om, inden du udtaler dig, jo ikke
> lige din stærke side. Skidt med indholdet, bare du bliver set her.

øhhh nå...... jeg debatterer ikke for at "blive set" ( hvorfor jeg skulle
det ved jeg ikke...... hvis jeg er så "galt" på den som i påstår er der jo
ingen fordel i det).... jeg debatterer fordi jeg kan lide det og fordi jeg
synes det er informativt og spændende.... hvis jeg som en sideeffekt deraf
kan røre nogle menneskers liv på en positiv måde, er det kun godt......

> Århus - jeg har med retten i Århus at gøre.

ok på den måde ;)
er du ikke også sød at kigge en tur forbi usenets citatteknik side?? det er
altså ikke så svært.....

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 04-04-03 23:11

Sabina Hertzum wrote:
> er du ikke også sød at kigge en tur forbi usenets citatteknik side??
> det er altså ikke så svært.....

Hvad er der galt med min citatteknik?
Ebbe

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-04-03 23:14

Ebbe Rasmussen wrote:

> Hvad er der galt med min citatteknik?

du bundciterer og klippede ikke i din tekst...... det ville være mere
overskueligt om du klippede det væk du ikke direkte svarer på, ligesom du
netop har gjort ;)

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 05-04-03 05:15

Sabina Hertzum wrote:

> du bundciterer og klippede ikke i din tekst...... det ville være mere
> overskueligt om du klippede det væk du ikke direkte svarer på,
> ligesom du netop har gjort ;)

Her er da et tydeligt eksempel på at du tager dig af så meget, så du ikke er
klar over hvad du svarer på. Find lige bare et eneste indlæg fra min side
hvor der ikke er klippet korrekt. Hvis du kan det, så kom med det her.
Ellers skylder du mig en undskyldning og du kan godt bruge lidt tid på at
formulere den. Men da du ikke bruger tid på at tænke, men bare drøner der ud
af skal jeg hjælpe dig:

Forslag:
Undskyld Ebbe, når jeg ser tilbage på dine indlæg, hører du til blandt dem
der har god citatteknik. Jeg skal være mere opmærksom i fremtiden når jeg
besvarer indlæg.
Forslag slut.

-
Med venlig hilsen
Ebbe

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-04-03 08:40

Ebbe Rasmussen wrote:
> [...]
> ikke er klar over hvad du svarer på. Find lige bare et eneste indlæg
> fra min side hvor der ikke er klippet korrekt. Hvis du kan det, så

følgende indlæg fra den 4/4 kl 23.54 er udelukkende topciteret og ikke
klippet i overhovedet.....:

Sabina Hertzum wrote:

> [...]

side. Skidt med indholdet, bare du bliver set her.
Århus - jeg har med retten i Århus at gøre.
******************
det eneste der var fjernet var min signartur og det kan OE-Quotefix gøre af
sig selv.....

> Ellers skylder du mig en undskyldning og du kan godt
> bruge lidt tid på at formulere den.

jeg mener da ikke jeg skylder dig en undskyldning, da min vejledning var
reel nok og helt i helhold til usenets beskrivelser....

nærmere betegnet "hvad er problemet"og "hvad gør man så" afsnittet....

> [...]
> Undskyld Ebbe, når jeg ser tilbage på dine indlæg, hører du til
> blandt dem der har god citatteknik. Jeg skal være mere opmærksom i

jamen jeg beklager da overordentlig meget at jeg i nattens mulm og mørke fik
vendt topcitering om til bundcitering, det er naturligvis ikke det du har
gjort......
at du andre gange husker at klippe i dine indlæg, retfærdiggør da ikke at
jeg skal undskylde for en venlig vejledning når jeg lige gør opmærksom på at
topcitering ikke er den mest hensigtsmæssige måde at citere på....

men en ting skal du da have... i det mindste bundciterer du ikke ;) hatten
af for det..... og jeg undskylder endnu engang at jeg fik vendt begrebet
om....

men faktisk er det noget du har gjort flere gange i denne tråd, hvorfor jeg
så mig nødsaget til at lige henvise til citatteknikkerne, på en sød
måde......
det var ikke for at dunke dig oven i hovedet, det var ikke for at køre en
lang debat om citatteknik eller netikette... det håber jeg du kan
acceptere.....

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 05-04-03 09:40

Hej Sabina
Denne gang topciterer jeg og undlader at klippe noget som helst.
Nu rabler det da helt for dig. Det ser ikke ud til at du kan finde ud af
noget som helst mere. Prøv lige at se hvem det er der skriver hvad og hvor
jeg svarer. Af gode grunde kan du jo ikke umiddelbart se hvad jeg har
klippet væk.
Og så stopper jeg denne debat da du kun debatterer for at få ret, ikke for
at blive klogere, selv om du godt nok siger det.
Kurt eller Jacob, eller hvad han nu hedder, har ganske ret på det område.

Ebbe

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 05-04-03 09:49

Ebbe Rasmussen wrote:
> Hej Sabina
> Denne gang topciterer jeg og undlader at klippe noget som helst.

nej denne gang bundciterer du, bundcitering er jo når det du svarer på står
i bunden ikk? altså det du citerer....
dit eget svar ( som denne gang står i toppen) er jo ikke et citat....

> [...]
> af noget som helst mere. Prøv lige at se hvem det er der skriver hvad
> og hvor jeg svarer. Af gode grunde kan du jo ikke umiddelbart se hvad

nej, for i det omtalte indlæg har du jo ikke klippet noget væk.....

> Og så stopper jeg denne debat da du kun debatterer for at få ret,
> ikke for at blive klogere, selv om du godt nok siger det.

jamen hvor har jeg uret??

> Kurt eller Jacob, eller hvad han nu hedder, har ganske ret på det
> område.

ok, kan vi blive enige om at et citat er det du svarer på?? ( i dette
tilfælde teksten med > foran)
hvordan kan du så påstå at du topciterer, når alt det du citerer står i
bunden??

Fra : Aragorn

Dato : 05-04-03 15:36

"Ebbe Rasmussen" <ebberas@mail1.stofanet.dk> wrote in message

*PLONK!*

Fra : Kurt

Dato : 04-04-03 23:09

Til alle der stadig er oppe,

Det har været interessant at følge jeres reaktioner.

Sabina har en mening om alt...... Den er ikke særlig spændende da hun ikke
kan gi sig en millimeter eller indrømme at der måske er noget om snakken. På
den måde bliver hun aldrig klogere - blot mere indbildsk med tiden

Hun kan ikke helt se sine egne begrænsninger - men hun mener det sikkert
godt, så vær sød ved hende.

Nu siger jeg godnat!

Surt, hvis man hed Kurt

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-04-03 23:20

Kurt wrote:
> [...]
> ikke kan gi sig en millimeter eller indrømme at der måske er noget om
> snakken. På den måde bliver hun aldrig klogere - blot mere indbildsk

DAMN hvor er du blind...... jeg har da faktisk givet dig ret adskillige
steder i denne debat, men ja.. du har ret... jeg har en mening om alt der
har med mig at gøre.....
du bør blot huske på at det var dig der blandede mit navn og dermed mig ind
i denne debat.......

> Hun kan ikke helt se sine egne begrænsninger - men hun mener det
> sikkert godt, så vær sød ved hende.

jeg er ked af at du ikke kan se at vi stort set er enige på mange punkter,
men blot vælger at bruge de punkter på forskellig vis......

du vælger den "nu skal jeg passe på hele verden og beskytte alle på min
vej"logik, jeg vælger den" jamen jeg kan lige så godt fortælle hvad jeg ved
og så satse på at de lærer noget, om ikke andet så at klare sig
selv"logik.....

måske er det en aldersting....... jeg tror mere på at man bør lære en nøgen
kvinde at spinde, hellere end at man bør gå ud og banke en hjort ned så hun
kan få tøj på kroppen.....

Fra : Aragorn

Dato : 05-04-03 07:27

"Kurt" <Kurtshemmeligeadresse@mail.dk> wrote in message
> [...]

> den måde bliver hun aldrig klogere - blot mere indbildsk med tiden
>
> Hun kan ikke helt se sine egne begrænsninger - men hun mener det sikkert

*PLONK!*

Fra : Sune

Dato : 04-04-03 20:27

> [...]
> fornuftig, sympatisk og velmenende.
> Jeg synes blot det er utrolig mange råd den unge dame stryr om sig

Og på den anden side har jeg mere tiltro til en der er åben omkring sin
egen identitet, end en lægestuderende, der kun vil benytte sig af et
synonym.

Sune
(som også kunne tænke sig at komme til USA en dag

Fra : Kurt

Dato : 04-04-03 20:29

Hvilken planet ?

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 05-04-03 16:08

Kurt wrote:

> - med mindre man trænger til en studsning,

Du er så ny her, at jeg ikke kan finde tidligere indlæg fra dig ?
Eller bare nyt nick ?

Du kunne vel så starte med at rådgive ud fra din viden og erfaring,
hvilket er hele grundlaget for usenet,
og der er såmænd en fundats for de fleste grupper,
se usenet.dk,
og for denne er det netop som beskrevet, viden og erfaring..

Det du har gang i er henvist til dk.mudderkastning,
men den kender du vil heller ikke ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.