Pilefløjter
Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-04-03 16:18

Jeg har glemt, hvordan man laver dem
Jeg er med så langt, at man skærer et stykke pil, snitter en ring og banker,
til barken sidder løs, hvorpå man trækker barken af, men så...?

Er der der nogen, der kan fortælle mig, hvor jeg kan finde en "opskrift"?
Jeg har søgt på google og fik en masse litterære henvisninger og hjemmesider
med kurser, men det var ikke lige det, jeg havde brug for.

Hilsen Inger

Fra : Annika Pedersen

Dato : 12-04-03 16:37

> [...]
> "opskrift"? Jeg har søgt på google og fik en masse litterære
> henvisninger og hjemmesider med kurser, men det var ikke lige det, jeg

google.com
søgning på "pilefløjte" - over på billeder og frem kom denne side:
http://www.mem.dk/Svanemaerket3/pileflojte.htm

samme søgning, men bare i den "almindelige":
http://balslev.jensen.homepage.dk/pilefljte.htm
osv..
prøv at se min søgning på http://www.google.com/search?q=pilefl%C3%
B8jte&sourceid=opera&num=0&ie=utf-8&oe=utf-8 og om der ikke er noget du
kan bruge??
(måske du søgte i 2 ord, med "r" eller?? )

--
Annika Pedersen & Chili
http://annika.dk

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 12-04-03 17:10

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Jeg har søgt på google og fik en masse litterære henvisninger og hjemmesider
>med kurser, men det var ikke lige det, jeg havde brug for.

Kan disse tegninger ikke hjælpe på vej (som altid med ASCII grafik skal der
vælges en fastbredde skrifttype f.eks "Courier New" i nyhedslæseren eller
teksten kopieres over i notepad/notesblokken).

Først en tilpas tyk gren, hvor mundstykkets skrå flade og lufthullet skæres:

----------.---------------------------\ /----------|
: V |
: /
: /
: /
----------'------------------------------------/

Skære en ring igennem barken, banke og vride barken af forsigtigt:

----------.
|----------------------------v-----------|
| /
| /
|-------------------------------------/
----------'

Skære ned efter hullet, næsten igennem træet og skære et hulrum hen til hvor
resten af barken sidder.

----------.
|------\ /---------|
| \ / /
| \------------------/ /
|-------------------------------------/
----------'

Skære en lille smule af fra spidsen ind til hulrummet, så luften kan blæses i
til kammeret.

----------.
|------\
| \ /----------/
| \------------------/ /
|-------------------------------------/
----------'

Til sidst skal barken forsigtigt sættes tilbage og drejes på plads.

----------.---------------------------\ /----------|
: V |
: /
: /
: /
----------'------------------------------------/

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-04-03 17:18

"Ove Kjeldgaard" <ok@newmail.dk> skrev i en meddelelse >
> Kan disse tegninger ikke hjælpe på vej

Tusind tak for hjælpen, Ove og Annika.
Jo, jeg havde søgt på pilefløjte-R; det hjalp, da jeg fik fjernet r'et.

Hilsen Inger