Soundblaster + rh9 <> lyd
Fra : Thomas

Dato : 11-04-03 21:43

Hej!

Jeg har just installeret redhat 9.0 på min maskine. Desværre er der
ingen lyd. Maskinens konfiguration er følgende:

- Pentium 4 på et Intel 850i board
- Soundblaster Live!

Hvis man starter redhat-config-sound dukker et vindue frem hvor der står
at mit lydkort er fundet (Der står den korrekte angivelse). Dernæst at
modulet er disabled. Jeg har herefter følgende muligheder: "Play test
sound" eller "OK". Begge resulterer i en meddelelse om at modulet ikke
er loadet samt at lydkortet ikke er kompatibelt med systemet.

Hvad gør jeg?

Mvh
Thomas

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 12-04-03 07:01

Thomas <thr@[sletdette]comsprog[ossedette].dk> writes:

> Jeg har just installeret redhat 9.0 på min maskine. Desværre er der
> ingen lyd. Maskinens konfiguration er følgende:
<...>

Er der lyd i dit onboard lydkort?

Det kan være at der er en konflikt mellem de to.

--
Mvh Christoffer

It's entirely untested, but it looks good and compiles. Ship it!
- Linus Torvalds

Fra : Thomas

Dato : 12-04-03 10:24

Christoffer Olsen wrote:

> <...>
>
> Er der lyd i dit onboard lydkort?
>
> Det kan være at der er en konflikt mellem de to.

Hej Christoffer,
Nej det er slået fra i Bios. Jeg har også en Windoze XP installation på
pc'en og her virker lyden fra SB live value kortet perfekt. Jeg havde
samme problem under RH 8.0, men der var der også problemer med mit
Geforce 4 videokort, så jeg fik aldrig kigget på det. Jeg prøvede for
sjov at slå onboard lydkortet til i bios og så finder RH 9 det med det
samme under boot. RH mener også at kunne konfigurer det i modsætning til
SB kortet der fejlede i konfigurationen under installationen. Nu er jeg
newbie i Linux verden og tænkte derfor at det roder jeg med senere

Onboard sound bliver fundet som I810 lyd og det har jeg læst mig til har
har problemer under RH 9. Der var heller ingen lyd, men i
modsætning til SB kortet så står der under automatic sound card
detection at lyd modulet er loadet. Det virker på mig som om at
problemet ligger i at loade lyd modulet fordi kortet aldrig er
konfigureret korrekt. Sorry for det lange spørgsmål.

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 12-04-03 12:30

> [...]

> detection at lyd modulet er loadet. Det virker på mig som om at
> problemet ligger i at loade lyd modulet fordi kortet aldrig er

Hvad sker der hvis du som root kører 'modprobe emu10k'?

Christoffer Olsen

Fra : Thomas

Dato : 12-04-03 17:46

Christoffer Olsen wrote:

> Hvad sker der hvis du som root kører 'modprobe emu10k'?

Hej Christoffer,
Når jeg forsøger at køre modprobe så får jeg at vide at "bash: modprobe:
command not found" det er ligegyldigt om jeg skriver emu10k eller ej.
Det skyldes sikkert min uvidenhed omkring Linux. Måske giver denne
oplysning et hint. Når jeg lukker ned kommer linux ud og siger at den
ikke kan lukke soundmixer ned da "sound module" ikke kan findes. Det
virker som om lydmodulet slet ikke er loadet. Jeg forsøgte at fjerne
lydkortet fra pc'en og boote og så lukke ned og så prøve at sætte kortet
i igen og så boot for at se om hardware detection utility'en fandt mit
lyd kort. Desværre var det ikke en succes. Det ser ud til at jeg må leve
uden lyd indtil videre suukkk.

Venlig hilsen
Thomas Rysser

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 12-04-03 18:30

> [...]

> Når jeg forsøger at køre modprobe så får jeg at vide at "bash:
> modprobe: command not found" det er ligegyldigt om jeg skriver emu10k

Er du sikker på at du er logget ind som root når du skriver det?

Jeg tvivler på at man kan komme uden om at installere modprobe på en
std. RH-box.

Modprobes fulde sti er som regel: /sbin/modprobe

Hvis du har whereis installeret skulle det give nogen lunde følgende
output:

$ whereis modprobe
modprobe: /sbin/modprobe /usr/share/man/man8/modprobe.8.gz

Hvis du ikke har modprobe installeret så ligger den sikkert i en pakke
der hedder noget med modutils.

Men husk at du skal være logget ind som root når du kører modprobe.

Fra : Thomas

Dato : 13-04-03 10:40

Christoffer Olsen wrote:

> [...]
> der hedder noget med modutils.
>
> Men husk at du skal være logget ind som root når du kører modprobe.

Du ramte hovedet på sømmet, jeg var ikke logget ind som root (som
windoze bruger kan jo glemme at man arbejder med et styresystem

Jeg får følgende svar:

[thomas@localhost thomas]$ su
Password:
[root@localhost thomas]# cd ..
[root@localhost home]# cd ..
[root@localhost /]# cd sbin
[root@localhost sbin]# ./modprobe emu10k
modprobe: Can't locate module emu10k
[root@localhost sbin]#

Det ser ud til at modulet, ganske rigtigt ikke er installeret. Hvis jeg
kører en locate på emu10k så får jeg en mændge filer der ligger under
fælgende katalog:

/usr/src/linux-2.4.20-9/drivers/sound/emu10k1 med mange flere

Hvad gør man for aktivere modulet. Allerede under installationen af RH
9.0 kom der jo en fejl om at det ikke kunne loades?

Mv
Thomas Rysser

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 13-04-03 11:48

Thomas wrote:

> [...]
> under fælgende katalog:
>
> /usr/src/linux-2.4.20-9/drivers/sound/emu10k1 med mange flere

Du må lære at fejlmeddelelserne i Linux ofte angiver løsningen på
problemet. Hvis du du prøver at 'modprobe emu10k1' i stedet så tror jeg
det virker.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Thomas

Dato : 13-04-03 12:01

Thomas Overgaard wrote:

> Du må lære at fejlmeddelelserne i Linux ofte angiver løsningen på
> problemet. Hvis du du prøver at 'modprobe emu10k1' i stedet så tror jeg
> det virker.
Hej Thomas,
Det skulle jeg nok have set, men det er en ny verden for mig. Det var
det der skulle til, nu virker lyden. Både du og Christoffer skal have
tak for hjælpen og så vil jeg skynde mig over i den engelske news group
hvor der er en som har samme problem.

Venlig hilsen

Thomas Rysser