En træt windowsbruger spørger...
Fra : Holm

Dato : 10-04-03 21:06

Hey gruppe...

Jeg har nu anvendt de forskellige windowsversioner i godt 10 år, og
omend de da opfylder mine behov, er jeg ved at være lidt træt af
Microsoft og bl.a. deres nuværende og især fremtidige licenspolitik.

Jeg søger derfor nye græsgange - og vil forsøge mig med en Mandrake 9
installation.

Der er nogle få emner, hvor jeg er lidt i tvivl om, at denne nye verden
vil kunne møde mine behov.

1. Jeg udvikler web-løsninger. Php er understøttet - så meget ved jeg.
Hvad med asp(x)?

2. Jeg har en Compaq iPaq 3970, som jeg synkroniserer mine kalender-ting
over i. Findes denne mulighed også under linux-platformen? Noget
OpenOffice-tilbehør, evt...?

Jeg er overbevist om, at 'nogen går og roder med noget derude', men jeg
tænkte på, om nogen hér har direkte erfaring med ovenstående emner?
Især 2'eren er en prioritet...

Jeg håber, at I kan hjælpe...

/ Holm

Fra : Kent Friis

Dato : 10-04-03 21:18

Den Thu, 10 Apr 2003 22:06:29 +0200 skrev Holm:
> [...]
>vil kunne møde mine behov.
>
>1. Jeg udvikler web-løsninger. Php er understøttet - så meget ved jeg.

ASP og ASPX er Microsoft-produkter, hvis du er træt af deres
licenspolitik, var det så ikke tid til at overveje at udskifte dem?

Der findes et produkt (Chilisoft) der er i stand til at køre nogen
ASP scripts på en Linux, men jeg har ikke hørt om nogen der kunne
fortælle noget positivt om det. Det fleste Linux-folk synes det er
så urealistisk at de ikke engang forsøger, så du skal nok ikke
forvente at der er mange her der kan hjælpe ved eventuelle problemer.
Derudover er det mig bekendt et betalingsprodukt, jeg vil skyde på
i cirka samme prisniveau som en tilsvarende windows.

ASPX arbejder man på som en del af Mono-projektet, og det ser faktisk
positivt ud, og kunne gå hen og blive brugbart, men efter hvad jeg
har forstået er det stadig nogen der udvikles meget på. Ikke noget
jeg ville installere på andet end en test-maskine.

Kort sagt: Hvis du vil ASP og/eller ASPX, så har Microsoft den
absolut nemmeste, og sandsynligvis også (hvis du medregner løn)
billigste løsning.

Mvh
Kent
--
What was your username?
<Clicketyclick> - B.O.F.H.

Fra : Leif Neland

Dato : 10-04-03 21:36

> [...]
> så urealistisk at de ikke engang forsøger, så du skal nok ikke
> forvente at der er mange her der kan hjælpe ved eventuelle problemer.

Det er lykkedes mig at portere et asp-site fra IIS og MS-sql til Chilisoft
og mysql.

Jeg måtte omskrive mail-delen lidt, da jMail og chilimail ikke er helt
kompatible.
Og så fjerne en masse semikolonner i slutningen af sql-sætninger, men ellers
var der ikke de store problemer.

Leif

Fra : Kent Friis

Dato : 11-04-03 16:49

Den Thu, 10 Apr 2003 22:35:48 +0200 skrev Leif Neland:

> [...]
>kompatible.
>Og så fjerne en masse semikolonner i slutningen af sql-sætninger, men ellers

Utroligt, en successhistorie. Det er vist første gang...

Mvh
Kent
--
If I wanted a blue screen, I would type "xsetroot -solid blue"
- not D:\WINNT\SETUP

Fra : Holm

Dato : 11-04-03 13:20

Kent Friis wrote in message <b74ji6$89h$1@sunsite.dk>:
> ASP og ASPX er Microsoft-produkter, hvis du er træt af deres
> licenspolitik, var det så ikke tid til at overveje at udskifte dem?

Oh jo...gerne :) En del af mit arbejde er dog at vedligeholde allerede
leverede asp-baserede løsninger, så jeg slipper nok ikke helt af med det
foreløbig.

> Kort sagt: Hvis du vil ASP og/eller ASPX, så har Microsoft den
> absolut nemmeste, og sandsynligvis også (hvis du medregner løn)
> billigste løsning.

I så fald vil jeg blot forklare arbejdsgiveren, at skal jeg kode så
meget som en linje på 'interesse-tid', må han enten holde mig kørende på
MS-licenser eller flytte mig til php-segmentet. Win/Win situation :)

Jeg vil dog også lige kigge på det her chilisoft.

Tak for svaret!

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-04-03 21:45

Holm wrote:

> 1. Jeg udvikler web-løsninger. Php er understøttet - så meget ved jeg.
> Hvad med asp(x)?

ASP er så vidt jeg ved udviklet af Microsoft. Sidst jeg så var det ikke
understøttet af Apache og det kan jeg heller ikke se nogen grund til.
Jeg har oplevet at PHP kan mindst lige så meget som ASP.

> 2. Jeg har en Compaq iPaq 3970, som jeg synkroniserer mine kalender-ting
> over i. Findes denne mulighed også under linux-platformen? Noget
> OpenOffice-tilbehør, evt...?

Det kan jeg ikke lige finde noget info om, men hvad kører du på iPaq'en?
Linux skulle vist køre glimrende på den ...

--
PeKaJe

May you have many beautiful and obedient daughters.

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 10-04-03 23:43

Holm wrote:
> omend de da opfylder mine behov, er jeg ved at være lidt træt af
> Microsoft og bl.a. deres nuværende og især fremtidige licenspolitik.

Velkommen i klubben - vi er nok mange, der skiftede af samme grund.

> Der er nogle få emner, hvor jeg er lidt i tvivl om, at denne nye verden
> vil kunne møde mine behov.

Hvis du gider lære principperne, vil du finde ud af, at Linux måske ikke kan
løse alle de behov, du har lige nu, til gengæld vil den kunne løse behov,
du måske ikke vidste, du havde, eller altid har drømt om. Og når du er nået
til det stade, vil du undre dig over, at du har kunnet leve uden. Jeg
skiftede først selv til at bruge Linux som min primære platform, da jeg var
blevet afhængig af features, som Microsoft platformen ikke kan levere.

> 1. Jeg udvikler web-løsninger. Php er understøttet - så meget ved jeg.
> Hvad med asp(x)?

Der findes nogle firmaer, der laver noget asp til Linux, men generelt bør du
lade asp blive på Microsoft platformen, og kun bruge php på Linux.

> 2. Jeg har en Compaq iPaq 3970, som jeg synkroniserer mine kalender-ting
> over i. Findes denne mulighed også under linux-platformen?

Den kan jeg ikke svare på. Du støder her muligvis ind i, at visse typer
hardware og eksterne enheder ikke fungerer eller ikke fungerer optimalt med
Linux. For de fleste nybegyndere i Linux betyder det, at de ofte har en
alternativ, evt. gammel Windows maskine stående til netop disse formål, men
efter noget tid får de så udskiftet deres ting så de også passer med Linux.
Jeg skiftede f.eks. bank for at få noget, der virkede uanset hvilken
computer jeg sad ved, da jeg var træt af, at det kun virkede på den ene
computer.

Det er i øvrigt noget, jeg aldrig nogensinde havde drømt om for 5 år siden,
da jeg som ren Microsoft programmør ikke kunne forestille mig, at der var
ting, som Windows ikke kunne mindst eller næsten lige så nemt som alle
mulige andre systemer...

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Holm

Dato : 11-04-03 22:51

Lars Dybdahl wrote in message
<3e95f37b$0$42632$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> [...]
> du måske ikke vidste, du havde, eller altid har drømt om. Og når du er nået [...]

Jeg kender godt fornemmelsen :)
Generelt gider jeg gerne lære hvad som helst, hvis jeg fornemmer, at det
på sigt kan give mig nogle fordele.

Her i morges trak jeg på skuldrene og smed en Mandrake 9.1 på min
laptop. Det gik forbløffende smertefrit. Den fandt endda mit WiFi kort -
snakkede ikke engang synderligt om det...jeg var bare på
nettet...imponerende - det var faktisk mere enkelt end under windows.

Det tog mig lidt tid at få audio til at fungere, men det lader til at
køre nu.
Mine eneste hovedpiner er, at jeg ikke har kunnet er at få den til at
fange min eksterne usb-mus, og at den er ca. 1½ minut om at starte op.

Det sidste tror jeg nu er min egen skyld, da jeg i newbie-uvidenhed
krydsede en pokkers masse ting af under installationen, som jeg mente at
maskinen burde kunne :)

Men alt i alt...cool.

KDE forekommer mig ganske lækkert at arbejde med, og Ximian Evolution
sidder lige i skabet :) Nu skal jeg bare have fundet en måde at sync'e
til min pocketpc.

Som Peter Jensen også skriver, så var det jo en mulighed at skifte
pocketpc2002 ud med en linux. Mandrake er vist endda på vej med en
udgave til platformen.

Jeg leger videre - hav det godt!

/ Holm