visudo/fejlsyntax
Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 10-04-03 19:58

jeg vil nu prøve at sætte min xcdroast op med visudo. xauth virkede kun
en enkelt gang, måske virker xauth kun i en session?
Jeg manglede at loade et modul for at kunne bruge xcdroast.

Never mind, nu vil jeg prøve sudo:

# sudoers file.
#
# This file MUST be edited with the 'visudo' command as root.
#
# See the man page for details on how to write a sudoers file.
#

# Host alias specification

# User alias specification
claus =/usr/bin/xcdroast
# Cmnd alias specification

# User privilege specification
root ALL=(ALL) ALL

Hvad er der galt med claus =/usr/bin/xcdroast ?

Hilsen Claus

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-04-03 20:26

Claus Christian Larsen wrote:

> # User alias specification
> claus =/usr/bin/xcdroast
> # Cmnd alias specification
>
> # User privilege specification
> root ALL=(ALL) ALL
>

> Hvad er der galt med claus =/usr/bin/xcdroast ?

Du mangler maskinens navn. Prøv i stedet med:

'claus ALL=/usr/bin/xcdroast'

--
PeKaJe

Two is not equal to three, even for large values of two.

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 10-04-03 20:58

Peter Jensen wrote:
> Claus Christian Larsen wrote:

> Du mangler maskinens navn. Prøv i stedet med:
>
> 'claus ALL=/usr/bin/xcdroast'

Jeb, nu virker det

Hilsen Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-04-03 22:47

Peter Jensen <jdogh001@sneakemail.com> writes:

> Du mangler maskinens navn. Prøv i stedet med:
>
> 'claus ALL=/usr/bin/xcdroast'

Og hvis xcdroast skal kunne køres uden at indtaste brugerens kodeord:

claus ALL=NOPASSWD: /usr/bin/xcdroast

Det kræver naturligvis at man stoler på en masse ting

/Rasmus

I don't suffer from insanity, i enjoy every minute of it!

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-04-03 23:07

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Og hvis xcdroast skal kunne køres uden at indtaste brugerens kodeord:
>
> claus ALL=NOPASSWD: /usr/bin/xcdroast

Ah ja. Den havde jeg glemt ...

> Det kræver naturligvis at man stoler på en masse ting

Kunne man så ikke lave xcdroast suid, sætte gruppen til noget som kun
lovlige brugere er medlem af, og så fjerne exec retten for "others"? Det
burde være samme effekt, uden at behøve sudo. Eller også er der noget
grundlæggende jeg har misforstået ...

--
PeKaJe

"Though a program be but three lines long, someday it will have to be
maintained." -- The Tao of Programming

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-04-03 23:17

> [...]
> lovlige brugere er medlem af, og så fjerne exec retten for "others"? Det
> burde være samme effekt, uden at behøve sudo. Eller også er der noget

Jo i princippet. Jeg finder bare sudo mere bekvemt end at skulle
administrere noget gruppesjov. Plus at jeg ikke er begejstret for
suid-bitten...

/Rasmus

Just install Windows. It will crash once a day, and your hardware
will no longer be the poblem.