Se pladsforbrug på DLT-bånd?
Fra : Michael Eriksen

Dato : 10-04-03 19:31

Hej

Jeg må bede om et råd. Jeg har arvet ansvaret for en DLT-båndstation på
en mandrake-server. Den fungerer glimrende med Flexbackup som software
(et script, ikke sidste nye version) og med "mt" kan jeg også se
indholdet mm. Men jeg kan ikke rigtig se hvormeget plads der er brugt
(eller der er tilbage). Stationen er ikke permanent mount'et under
/mnt/... (som f.eks. floppy og cd er). Og blocksize er "nul" (det
betyder vist "dynamisk") så jeg kan ikke bare regne mig frem.

Har nogen et tip?

Michael

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 11-04-03 07:43

Michael Eriksen wrote:
> [...]
> /mnt/... (som f.eks. floppy og cd er). Og blocksize er "nul" (det
> betyder vist "dynamisk") så jeg kan ikke bare regne mig frem.

Det giver ingen mening at mounte et bånd.

Det kan være ganske vanskeligt at vide, hvor meget
der er brugt af båndet. Det kommer an på blokstørrelsen,
dit backup program bruger, og hvor meget båndstationen
har komprimeret under skrivningen.

Måske skal man have fat i noget lowlevel SCSI kode,
der kan spørge båndstationen om hvor langt den har
skrevet, når backupen er færdig (inden man rewinder),
det ved jeg ikke, om dette findes.

Skriver backupscriptet ikke, hvor meget det har
skrevet på båndet? Bruger dette script komprimering?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Thomas Iversen

Dato : 11-04-03 08:59

In article <Xns9359D1054F7B1kmedanbbsdk@212.54.64.135>, Michael Eriksen wrote:
> Har nogen et tip?

På de DLT båndstationer jeg har været i nærheden af har det været
backupprogrammet (amanda) der har sagt hvor meget bånd der er brugt.

Det kan være svært at vide hvor meget båndplads der er tilbage
(specielt hvis du bruger båndstationens komprimering, hvilket vi ikke
gjorde, vi pakkede selv data ned før vi hældte dem over på båndet).

Siger dit backupscript ikke hvor meget der bliver brugt af båndet?
Måske i en anden fil end den du får sendt med mail.

Mvh Thomas, Vanløse