Hvilken FTP-server?
Fra : Jimmy

Dato : 08-04-03 22:36

Hej

Jeg har brug for en lille gratis FTP-server på min ene computer til brug med
Apache.
Der kommer max 3-4 samtidige forbindelser (Alle fra samme program) og
serveren behøver således ikke at være high-performance.

Hvilken ville I foreslå?

Jeg syntes jeg kunne læse mig frem til at ncftpd ikke var gratis.
(Hvis der er en indbygget i Apache ville det da være super!)

mvh
Jimmy

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-04-03 23:03

On Tue, 8 Apr 2003 23:36:05 +0200, Jimmy wrote:

> (Hvis der er en indbygget i Apache ville det da være super!)

(Supertåbeligt, ja, at indbygge en ftpd i en httpd).

Har du kigget på freshmeat?

<http://freshmeat.net/search/?q=ftpd§ion=projects&x=0&y=0>

ProFTPD bliver ofte omtalt:

<http://freshmeat.net/projects/proftpd/?topic_id=89>

Mvh.

--
"Spelar det längre någon roll / Jag orkar inte slåss Adam Sjøgren
Det är bortom min kontroll" asjo@koldfront.dk

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 09-04-03 09:47

Jimmy wrote:
> Jeg har brug for en lille gratis FTP-server på min ene computer til brug

Det lyder ikke som om at du har specielle krav - så hvad med at bruge den,
der følger med din Linux distribution? Både wu-ftpd og vsftpd virker fint.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Martin Schultz

Dato : 09-04-03 09:52

Lars Dybdahl <lars@dybdahl.dk> writes:

> Det lyder ikke som om at du har specielle krav - så hvad med at bruge den,
> der følger med din Linux distribution? Både wu-ftpd og vsftpd virker fint.

wu-ftpd har en meget dårlig fortid på det sikkerhedsmæssige område.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Thomas Iversen

Dato : 09-04-03 10:02

In article <sgHka.129$6W7.112@news.get2net.dk>, Jimmy wrote:
> [...]
> Der kommer max 3-4 samtidige forbindelser (Alle fra samme program) og
> serveren behøver således ikke at være high-performance.

Jeg bruger selv proftpd uden problemer.

Thomas, Vanløse

Fra : Jimmy

Dato : 09-04-03 18:34

"Thomas Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message

> Jeg bruger selv proftpd uden problemer.

Den har jeg installeret nu.
Nu forsøger jeg at få proftpd.conf til at fungere.

Jeg har downloaded en sample conf fra hjemmesiden og den forudsætter, at jeg
har en bruger, der hedder "nobody" i en gruppe der hedder "nogroup".
Jeg har ingen af delene og ønsker faktisk ikke at have det.
Jeg vil jo ikke have anonym FTP men kun tillade specifikke
usernames/password adgang til et specifikt dir.

Kan man sætte den op til det?
Altså uden at brugeren fysisk skal oprettes på min box?

Hvis man kan, nogen der har et link til det sted i manualen eller en
conf-fil jeg kan se?

Mvh
Jimmy

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-04-03 18:58

Jimmy wrote:
> Jeg vil jo ikke have anonym FTP men kun tillade specifikke
> usernames/password adgang til et specifikt dir.

Den nemmeste måde at gøre dette på er:
useradd -d /det/directory/du/vil/dele -s /bin/false ftpbrugernavn
passwd ftpbrugernavn

Samt indsætte denne i proftpd.conf:
DefaultRoot ~/

Brugeren bliver oprettet på din maskine, men han kan ikke logge ind
og få en shell, kun bruge ftp.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 12-04-03 20:20

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg syntes jeg kunne læse mig frem til at ncftpd ikke var gratis.
> (Hvis der er en indbygget i Apache ville det da være super!)

Kører det program, der skal hente, på "unix"? I så fald kan du måske hente
filerne med http med programmet wget.

Leif

Fra : Jimmy

Dato : 12-04-03 20:41

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message

> "Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> med

> Kører det program, der skal hente, på "unix"? I så fald kan du måske hente
> filerne med http med programmet wget.

Jeg skal kunne uploade filer.
Synes proftpd er lidt uoverskuelig selvom jeg har indsat de linier jeg har
fået hjælp til og oprettet brugere.

Har fået at vide at Very Secure FTP skulle være simpel men for mig er den
nok ikke så simpel

Mvh
Jimmy

Fra : Leif Neland

Dato : 13-04-03 09:09

> [...]
> fået hjælp til og oprettet brugere.
>
> Har fået at vide at Very Secure FTP skulle være simpel men for mig er den

Så er der selvfølgelig også scp, for du kører naturligvis ssh på din
maskine, ikke?
Så skal der ikke installeres mere, og når nøglerne er på plads, så er det
bare at skrive
scp minfil denandenserver:/her/skal/den/ligge

Leif