raid1 - non-fresh
Fra : Anders Lund

Dato : 08-04-03 17:26

Hvad betyder det når, det står:
kicking non-fresh hdc1 from array!

hdc1 er en del af et raid1 mirror, med 2 diske, hvor jeg også kan se at den
ikke er med mere:

raid set md1 active with 1 out of 2 mirrors

Hvad betyder non-fresh, er disken død? redhat 7,3 linux kan fint finde den,
men det smider den altså bare du, fordi den ikke er fresk. Hvad betyder det?

Anders Lund
AndersGED@zaim.dk
fjern geden fra min email adresse

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-04-03 22:23

Anders Lund wrote:
> Hvad betyder det når, det står:
> kicking non-fresh hdc1 from array!

Ifølge google lyder det som om superblocken er forkert/ikke
opdateret på den ene partition (altså hdc1) og derfor smider den
den ud af raidet til fordel for den anden partition.

> hdc1 er en del af et raid1 mirror, med 2 diske, hvor jeg også kan se at den
> ikke er med mere:
> raid set md1 active with 1 out of 2 mirrors

Jeg ville checke disken efter med badblocks, hvis jeg havde en
mistanke om at den ikke er helt god... (en dårlig superblock

Derefter ville jeg, hvis der ikke var nogle fejl at finde med
badblocks reattache disken med:
raidhotadd /dev/md1 /dev/hdc1

Husk iøvrigt på at du kan se status på dine raiddevices ved at catte
/proc/mdstat

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Anders Lund

Dato : 09-04-03 16:33

> Jeg ville checke disken efter med badblocks, hvis jeg havde en
> mistanke om at den ikke er helt god... (en dårlig superblock

hvordan tjekker jeg for badblocks? - kan kun finde ud af det i windows.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 09-04-03 16:40

Anders Lund wrote:
> hvordan tjekker jeg for badblocks? - kan kun finde ud af det i windows.

man badblocks

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-04-03 17:18

Anders Lund wrote:
> hvordan tjekker jeg for badblocks? - kan kun finde ud af det i windows.

Som Mogens (og jeg) skrev, med badblocks ..

badblocks /dev/hdc

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Anders Lund

Dato : 09-04-03 17:32

> Som Mogens (og jeg) skrev, med badblocks ..
>
> badblocks /dev/hdc

Ok tak, hvad spytter badblocks ud, jeg håber ikke det er antal badblocks.
for jeg går tallet: 7462160
(ps, jeg kunne ikke finde svaret i manualen)

Fra : Anders Lund

Dato : 09-04-03 17:40

"Anders Lund" <andersGED@zaim.dk> skrev i en meddelelse

> Ok tak, hvad spytter badblocks ud, jeg håber ikke det er antal badblocks.
> for jeg går tallet: 7462160

Jeg håber at det er gode blokke for der er nemlig præcis 7462080 blokke på
disken.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 10-04-03 07:11

Anders Lund wrote:
> "Anders Lund" <andersGED@zaim.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg håber at det er gode blokke for der er nemlig præcis 7462080 blokke på
> disken.

Hvis du får fejl i blok 7462160 på en disk
med 7462080 blokke (7462160 er større end 7462080),
så kunne det tyde på, at din partitionstabel/diskgeometri
ikke er rigtig.

Fra : Kent Friis

Dato : 09-04-03 18:03

Den Wed, 9 Apr 2003 18:31:48 +0200 skrev Anders Lund:
> [...]
>for jeg går tallet: 7462160
>(ps, jeg kunne ikke finde svaret i manualen)

-o output_file
Write the list of bad blocks to the specified file.
    Without this option, badblocks displays the list on
    its standard output.

Det er altså listen over bad blocks den skriver.

Mvh
Kent
--
A Elbereth Gilthoniel, silivren penna míriel
o menel aglar elenath! Na-chaered palan-díriel

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-04-03 18:52

Kent Friis wrote:
> Det er altså listen over bad blocks den skriver.

Ergo lyder det som om der er en enkelt bad block ..

Det er muligvis ret uheldigt hvis den skal bruges i et RAID1.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-04-03 11:47

Hans Joergensen wrote:
> badblocks /dev/hdc

Iøvrigt kan man vist ikke helt regne med at det betyder dårlig disk
hvis den kommer med et par fejl...

# badblocks -c 64 /dev/hdc1
1951864
1951865
# badblocks -c 64 /dev/hda1
1951864
1951865

Der er også tale om partitioner der er spejlede, og de virker begge
fint fint.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Kent Friis

Dato : 10-04-03 16:06

Den 10 Apr 2003 10:46:35 GMT skrev Hans Joergensen:

> [...]
>1951864
>1951865
>
>Der er også tale om partitioner der er spejlede, og de virker begge

Mig bekendt er en af de ting badblocks checker at læse den samme blok
to gange, og se om data'ene er ens. Så hvis dit raid1 er lettere ude
af sync, og den tilfældigvis læser en gang fra hver disk, så bør du
få lige præcis det resultat der.

Iøvrigt findes der hardware raidcontrollere (HP netraid), som ikke
sync'er diskene når RAID'et opbygges, det burde logisk set give
problemet med to forskellige læsninger fra samme blok på al uudnyttet
diskplads. I hvert fald kan disse controllere opbygge et 9GB raid1 på
et halvt minut, hvilket med nutidens teknologi er fysisk umuligt.

Mvh
Kent
--
6.0 FDiv 3.0 = 1.999773462873 - Intel Pentium bug