IRQ-program
Fra : Lothario

Dato : 22-03-01 13:34

Jeg vil gerne have to lydkort installeret. Desværre virker begge kun på
IRQ-adresserne 1,3,5,7 og 10 (eller sådan noget). Jeg har to fri til
lydkortene: 5 og 9. Da 9 ikke kan bruges tænkte jeg på om der findes et
program, der let kan tildele IRQ-adresser, så jeg kan få f.eks. IRQ 3
flyttet over på IRQ 9, så jeg kan få begge lydkort installeret. Eller
kan det gøres gennem Windows (hvilket jeg tvivler)?

Mvh Moe

Fra : Daniel Andersen

Dato : 22-03-01 14:58

Hvad med at gøre det via Bios'en?...

Daniel

Fra : Lothario

Dato : 23-03-01 10:42

Daniel Andersen wrote:

> Hvad med at gøre det via Bios'en?...

Hvordan skal det gøres?

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 23-03-01 10:47

"Lothario" <iamnot@hippie.dk> skrev i en meddelelse news:3ABB1A4E.5C983F7E@hippie.dk...

> Hvordan skal det gøres?

Ofte kan man manuelt tildele IRQ til de enkelte slots.
Men lav først en liste over hvordan de optagede IRQ er tildelt og
hvilke der er ledige.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.:

Fra : Lothario

Dato : 23-03-01 12:50

Taget fra System -> Enhedshåndtering -> Computer ->Egenskaber:

00 Systemtimer
01 Standard 101/102-tastatur eller....
02 Programmerbar interruptcontroller
03 Kommunikationsport (COM4)
03 --------------------- (COM2)
04 --------------------- (COM1)
05 Creative Sound Blaster 16 Plug and Play
06 Standarddiskettecontroller
08 Printerport (LPT1)
08 System CMOS/realtidsur
11 Trident 9685/9680/9682....
11 IRQ-holder til PCI-styring
12 PS/2-kompatibel museport
13 Numerisk dataprocessor
14 Intel 82371SB PCI Bus Master IDE-controller
14 Primary IDE-controller (dual fifo)
15 Intel 82371SB PCI Bus....
15 Secondary IDE-controller (dual fifo)

Dette er uden det andet kort installeret. I BIOS var der en eller anden menu med PCI-irq
eller sådan noget, hvor IRQ nr 9, 10, 11 og 12 var listet under et menupunkt. Jeg kan
skrive det ned hvis det er vigtigt.

Mvh Moe

Fra : Lothario

Dato : 23-03-01 12:52

Lothario wrote:

> [...]
> eller sådan noget, hvor IRQ nr 9, 10, 11 og 12 var listet under et menupunkt. Jeg kan

Nu jeg sidder og kigger på det ser det da ud til at 7 og 10 også er ledige. Hvis nu jeg
sætter det andet kort i først (uden PnP), så burde det første vel automatisk finde en fri
IRQ-port, ikke? Jeg prøver lige.

Fra : Lothario

Dato : 23-03-01 13:12

Lothario wrote:

> Nu jeg sidder og kigger på det ser det da ud til at 7 og 10 også er ledige. Hvis nu jeg
> sætter det andet kort i først (uden PnP), så burde det første vel automatisk finde en fri
> IRQ-port, ikke? Jeg prøver lige.

Det virkede!

Nu kommer så problemstilling 2, som jeg har mine tvivl omkring. Kan man få det ene lydkort til
at optage, hvad det andet afspiller? Hvis ja, hvordan så?

Mvh Moe

PS Øhhh, tak for inspiration til løsning af det første problem.

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 23-03-01 13:30

Hej Lothario

"Lothario" <iamnot@hippie.dk> skrev i en meddelelse news:3ABB3DA4.93700947@hippie.dk...

> Det virkede!

Det var jo nemt
Bare vha. lidt 'planlægning' blev problemet løst.

> PS Øhhh, tak for inspiration til løsning af det første problem.

Det er ofte så lidt der skal til, men man mangler nogen gange et lille skub.

Det med lyden har jeg ikke nogen ide om.

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : Lothario

Dato : 23-03-01 13:13

Lothario wrote:

> [...]
> 05 Creative Sound Blaster 16 Plug and Play

Jeg lavede en fejl her. Der skulle stå 07 Printerport. Men det kan egentlig være ligemeget
nu.