tjek filsystem vs. tjek database
Fra : Anders Lund

Dato : 12-04-03 16:20

Jeg har på forsiden af en side er et ved at udvikle, en oversigt over nogle
produkter. Udfor produkterne er der mulighed for et billed. Jeg kører pt med
en løsning der tjekker om der i en specifik mappe ligger et bille hvis navn
passer til produktet.
Så var det jeg tænkte, om der var noget proformence at hente ved at ligge
omlysningerne om der findes billed eller ej ind i databasen, det vil give et
database kald eller ihvert fal en join ekstra.

Så spørgsmålet er, hvad er hurtigst. At lave FileExists kommmando med FSO på
disken, eller lave en simpel sql forspørgsel i en mysql database(som sikkert
ligger på en anden server).

Anders Lund
AndersGED@zaim.dk
fjern geden fra min email adresse

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-04-03 16:27

Anders Lund wrote :

> [...]
> FSO på disken, eller lave en simpel sql forspørgsel i en mysql
> database(som sikkert ligger på en anden server).

umiddelbart vil jeg sige, at databaseløsningen vil være den bedste. I
systemer med mange produkter / mange rækker kan der hentes endog store
performance-forbedringer ved anvendelse af fx index på relevante felter i
en tabel. Mig bekendt er dette ikke muligt ved anvendelse af FSO, så i de
værste tilfælde vil FSO være nødt til at gennemsøge hele biblioteket for
forekomsten af en eller anden fil.

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk - http://asp-faq.dk
Skriv venligst under det du svarer på og skær det overflødige væk.