boot-problemmer
Fra : Svend Runge Nielsen

Dato : 22-03-01 13:07

Jeg har et boot-problem med linux.

Fejler er opdaget på 3 makskiner samtidigt. Maskinerne har længe kørt
ganske fortrinligt med RH 6.2, man da nogle har genstartet dem, opstod
problemmet. Så problemmet kan nok ikke være et hardware-problem.

Når der bootes køres kernen fint ind, men maskinenerne låser lige inden,
root bliver re-monteret som read/write.
Den sidste oplysning man modtager fra skærmen, er at 64k er blevet
frigjort fra kernen

Ved at boote i rescue-mode kan kan godt montere diskene og checke at de
er OK.

Maskinerne er jævnligt blevet forsynet med opgraderede udgaver af
diverse programmer, så måske har et at disse overskrevet/ændret noget
væsentligt.

Er der nogle, som har et bud på hvad problemmet kan være / en metode til
at lokalisere problemmet - eller måske en løsning !!

mvh
/Svend.

P.S: Send venligts en kopi af evt. svar til min email - runge@ifa.au.dk

|At the University | At home |
|lok: 520-227 | Blegdammen 9, 3 tv. |
| | 8000 Aarhus C. |
|phone: 8942 3610 | phone: 8619 0988 |
|---------------------------------------------------------------|
|email: runge@ifa.au.dk URL: http://www.ifa.au.dk/~runge |

Fra : Martin A

Dato : 22-03-01 13:57

Har du prøvet at boote med en anden kerne ,f.eks
fra floppy ? Ikke at jeg ved at det hjælper, men kernen
der følger med Redhat 6.2 skulle ikke være særlig "god".

Martin

Fra : Kim L.T.

Dato : 22-03-01 17:00

Det er det der sker når man lader Windows-admin'er administrerer rigtige
servere... De tror at de skal rende og genstarte dem, for at de kører jævnt

Har du kigget i logfilerne??? Det er muligt at du kan finde noget brugbart der
(som ikke nåede med på skærmen)!

/Kim T.

Fra : Svend Runge Nielsen

Dato : 23-03-01 11:15

"Kim L.T." wrote:

>Det er det der sker når man lader Windows-admin'er administrerer rigtige
>servere... De tror at de skal rende og genstarte dem, for at de kører jævnt

Du har så ret ! - men omvendt blev dette problem først opdaget da maskine skulle
bootes, så det kan være opstået for lang tid siden, uden at man har opdaget det

>Har du kigget i logfilerne??? Det er muligt at du kan finde noget brugbart der
>(som ikke nåede med på skærmen)!

Jeg kan ikke finde noget i log filerne - maskinen kan sikkert ikke gemme disse
oplysniger, hvis filsystemet ikke er monteret i en skrivbar tilstand , eller hva ?

Jeg har prøvet at starte med en anden kerne fra en boot-disk. Kernen starter fint,
men herefter låser maskinen som før. Det sker vist idet maskinen skal starte sit
INIT-script (eller hvad den nu gør)

Jeg ved ikke præcist hvad linux laver, når den booter, men det næste, som skulle
komme frem på skærmen er noget med INIT 2.78 - alstå kunne noget tyde på, at dette
ikke virker (eller at problemmet ligge lige før denne initialisering.

Jeg skrev tidligere at problemmet sker lige inden root bliver re-monteret - det er
ikke helt rigtigt. Linux laver lidt ind imellem den har læst kernen og monteret
root igen (kan ses, når maskinen booter - på en maksine som virker, vel at mærke

Hvis der sidder et par linux-hajer eller andre fisk, som har et bud på hvad der kan
være galt, vil jeg meget gerne høre fra dem

mvh
/Svend.

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-03-01 18:09

Svend Runge Nielsen <runge@ifa.au.dk> wrote:

>Du har så ret ! - men omvendt blev dette problem først opdaget da maskine skulle
>bootes, så det kan være opstået for lang tid siden, uden at man har opdaget det

Man kunne ligefrem få den kætterske tanke, at hvis man rebootede, hver
gang man havde pillet, ville man have større chance for at
diagnosticere, hvilket pilleri der havde forårsaget boot-problemerne.
Måske er der således en fornuftig filosofi bag MS's reboot-helvede?

Nej, jeg må hellere holde op med at tænke. Det gør bare ondt.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 24-03-01 16:15

Svend Runge Nielsen wrote:
> Maskinerne er jævnligt blevet forsynet med opgraderede udgaver af
> diverse programmer, så måske har et at disse overskrevet/ændret
> noget væsentligt.

Updatere du kernel*.rpm uden at køre lilo bagefter, så kan du
få nogle interessante problemer når du næste gang booter.

Jeg fik netop en panic "Init not found" eller lign. efter at
havde updateret kernel versionen, og rodet i min lilo.conf
fil, således at root partitionen var byttet om med /home
partitionen.

Når kernel er startet op og kører, så mounter den root
read/write og kører programmet /sbin/init. Hvis du ikke
kan mounte root partitionen så får du en Init panic.

> Er der nogle, som har et bud på hvad problemmet kan være / en metode til
> at lokalisere problemmet - eller måske en løsning !!

Boot på en rescue disk.
Check at det er det rigtige root filsystem du forsøger
at mounte i lilo.conf.
Prøv at køre lilo og se om du kan reboote bag efter.

--
* Kurosawa: Dersu Uzala Svensk TV 2 Lørdag 24/3 21:15 * Carsten dot
* Drømme Svensk Tv 1 Fredag 30/3 23:15 * Svaneborg at

Fra : Svend Runge Nielsen

Dato : 26-03-01 14:07

Carsten Svaneborg wrote:

> [...]
> havde updateret kernel versionen, og rodet i min lilo.conf
> fil, således at root partitionen var byttet om med /home

Der er ikke pillet med lilo.conf, og / står anført korrekt.
Jeg mener også at maskinerne har være bootet et en opgradering af kernen, som
sket for noget tid siden (ellers er der vis ikke meget fidus i at opgradere
kerne

Problemet er dog nu løst ved at køre en opgradering af systemet fra en RH6.2
CDROM. Men tilbage er den irriterende fornemmelse af at man aldrig fandt ud
af, hvad der gik galt - og kan det ske igen ?

/Svend.

> [...]
> * Kurosawa: Dersu Uzala Svensk TV 2 Lørdag 24/3 21:15 * Carsten dot
> * Drømme Svensk Tv 1 Fredag 30/3 23:15 * Svaneborg at

"The mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open." - Unknown

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 27-03-01 18:21

Svend Runge Nielsen wrote:
> Problemet er dog nu løst ved at køre en opgradering af systemet fra
> en RH6.2 CDROM. Men tilbage er den irriterende fornemmelse af at
> man aldrig fandt ud af, hvad der gik galt - og kan det ske igen ?

Yeps. Det er ikke tilfredsstillende at løse problemer med reinstalls.

Men det peget på at det er en god idee at have en log over de
programmer der installeres og hvornår, og kontrollere /etc igennem
RCS hvor ændringer kan findes og undo'es. Specielt hvis der er
flere personer der laver system administration på den samme computer.

Fra : Svend Runge Nielsen

Dato : 29-03-01 14:08

Grunden til fejlen er fundet !
Da maskinerne har releativt lidt disk plads, har man brugt et
pakke-program - UPX v. 1.07 til at pakke program-filer. Dette blev også
gjort på init, hvilket ikke gik godt. Fejlen blev desværre først
opdaget, da maskinerne blev re-bootet flere uger senere !

En ny version af UPX (v. 1.10 tror jeg nok) skulle kunne pakke init
rigtigt, men personligt vil jeg nok ikke pakke system-kritiske
programmer med sådan et program - ting kan jo gå galt !

Under alle omstændigheder er det rart at fejlen kunne findes - det
virker mere betrykkende, at man ved hvad der gik galt.

Ellers mange tak for de forskellige bud på hjælp.

Mvh.
/Svend.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-01 20:42

Svend Runge Nielsen wrote:

> [...]
> rigtigt, men personligt vil jeg nok ikke pakke system-kritiske
> programmer med sådan et program - ting kan jo gå galt !

Jeg havde godt set den der UPX tingest, men jeg må indrømme at jeg har svært ved
at se hvorfor den er smart. Normalt benyttes programmets fil som kilden til det
der skal swappes ind så man ikke behøver kopiere det andet steds hen og herved
spares der swapspace.

Er der gevinst nok ved at bruge UPX udover at de rbliver mere plads på disken?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Svend Runge Nielsen

Dato : 31-03-01 15:13

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> der skal swappes ind så man ikke behøver kopiere det andet steds hen og herved

Jeg er ikke lige med på, hvad du præcist mener med swap-space - taler vi hukommelse
?

> Er der gevinst nok ved at bruge UPX udover at de rbliver mere plads på disken?
> --

Om der er gevisnst nok, afhænger vist af, hvor meget diskplads man har. På de
maskiner, som er nævnt ovenover - ja, så mangler de virkeligt plads (men hvad
hjælper UPX, når systemet går koldt
Nogen vil påstå, at programmer læses ind hurtigere, da CPU'en kan udpakke filen
hutigere end disken kan læse forskellen imellem den pakkede og upakkede fil (kommer
selvfølgeligt an på CPU'en) - om det passer (og om det egentligt betyder noget) ved
jeg ikke.
Men som sagt - har man nok plads, så vil jeg nok ikke bruge UPX !