Hvordan låser man tekst-størrelsen ?
Fra : Jørgen Grønvang

Dato : 07-04-03 21:46

Problem: IE giver brugeren mulighed for at ændre tekst-størrelse (
CTRL+scroll-hjulet / Vis-->Tekststørrelse-->...)
Er der en måde hvorpå dette kan disables (som det hedder på nudansk...) ????

Jeg ved godt at IE er et skældsord blandt mange, men eftersom over 90 %
anvender den kan man ikke ignorere den (og jeg ved faktisk ikke om man kan
ændre tekststørrelsen i andre browsere...)

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 07-04-03 22:01

Jørgen Grønvang wrote:

> Problem: IE giver brugeren mulighed for at ændre tekst-størrelse (
> CTRL+scroll-hjulet / Vis-->Tekststørrelse-->...)
> Er der en måde hvorpå dette kan disables (som det hedder på nudansk...) ????

Hvis det hedder "disables" på dansk, hedder det så "slås fra" på engelsk?

> Jeg ved godt at IE er et skældsord blandt mange, men eftersom over 90 %
> anvender den kan man ikke ignorere den (og jeg ved faktisk ikke om man kan
> ændre tekststørrelsen i andre browsere...)

Det kan man. Heldigvis. Hvorfor vil du fratage brugerne den mulighed?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-04-03 22:25

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> skrev :

>Det kan man. Heldigvis. Hvorfor vil du fratage brugerne den mulighed?

Fordi design hos mange går forud for brugervenlighed?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 07-04-03 23:43

Jørgen Grønvang wrote:

> Problem: IE giver brugeren mulighed for at ændre tekst-størrelse (
> CTRL+scroll-hjulet / Vis-->Tekststørrelse-->...)
> Er der en måde hvorpå dette kan disables (som det hedder på nudansk...) ????

Hvorfor vil du forhindre de besøgende at læse din side, sådan som de
selv foretrækker det? Har du tænkt på, at hvis brugeren har en høj
opløsning på skærmen, risikerer du meget nemt, at siden bliver ulæselig
med en låst tekststørrelse - også for dem med et normalt syn. Det er
faktisk synd for de stakkels IE-brugere, der ikke som vi Mozilla-brugere
har mulighed for at indstille browseren til at benytte en
minimumsstørrelse, så den slags numre ikke generer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Chrisser

Dato : 08-04-03 08:29

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en meddelelse news:3E91FEF0.4891@kimludvigsen.dk...
> [...]
> har mulighed for at indstille browseren til at benytte en
> minimumsstørrelse, så den slags numre ikke generer.

Jamen det har vi da også
I hvertfald 6.0 giver dig mulighed for at ignorere farver, skrifttyper og skriftstørrelser samt at benytte eget typografiark.
Det skulle vist kunne dække ?

Chrisser

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-04-03 09:05

Chrisser skrev:

> Jamen det har vi da også
> I hvertfald 6.0 giver dig mulighed for at ignorere farver,
> skrifttyper og skriftstørrelser samt at benytte eget
> typografiark. Det skulle vist kunne dække ?

Det er bedre end ingenting - men ikke så fleksibelt som muligheden
for at definere en minimumsstørrelse, eller blot at skalere fonte
uanset om de er defineret med pixelstørrelse.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Chrisser

Dato : 08-04-03 10:02

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev i en meddelelse news:Xns9357668B67817jcdmfdk@gyrosmod.dtext.news.tele.dk...

> Det er bedre end ingenting - men ikke så fleksibelt som muligheden
> for at definere en minimumsstørrelse, eller blot at skalere fonte
> uanset om de er defineret med pixelstørrelse.

Hm, jeg vil da sige det er mere fleksibelt - men også ( meget ) mere besværligt ja. Her tænker jeg selvfølgelig på en almindelig bruger der ikke kender noget til typografiark

Der er dog stadig mulighed for at scalere tekststørrelserne: Vis -> tekststørrelse -> (størst, større,mellem,mindre,mindst) - her er jeg ikke sikker på om det slår igennem når størrelsen er angivet i pixels, det er ikke noget jeg sidder og tester når jeg nu ikke selv har brug for det

Chrisser

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-04-03 10:42

Chrisser skrev:

> Hm, jeg vil da sige det er mere fleksibelt - men også ( meget
> ) mere besværligt ja. Her tænker jeg selvfølgelig på en
> almindelig bruger der ikke kender noget til typografiark

Så vidt jeg husker kan man også bruge egne stylesheets i Mozilla.
Men et personligt stylesheet giver først for alvor mening hvis man
ignorerer alle sitets css-oplysninger og kun bruger sine egne. Det
vil få en del sites til at se meget mærkelige ud. Alt vedr.
positionering af elementer er håbløst at lave en fast standard for
(uden at kende de enkelte sites). Så kan man selvfølgelig blot
ignorere alle positionsangivelser - og få lange uoverskuelige sider
ud som resultat (fordi de bokse der kun skulle fylde en del af
skærmbredden nu alle fylder 100 %)

> [...]
> - her er jeg ikke sikker på om det slår igennem når størrelsen
> er angivet i pixels, det er ikke noget jeg sidder og tester

Det ændrer ikke på pixel-fonte - men det vil formentlig virke hvis
man har bedt IE om at ignorere font-oplysninger på siden.

NB: Du skriver stadig i Quoted-Printable - det gør dine indlæg
svære at læse og svære at besvare.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Chrisser

Dato : 08-04-03 10:57

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev i en meddelelse news:Xns9357770ACFB2Bjcdmfdk@gyrosmod.dtext.news.tele.dk...

> NB: Du skriver stadig i Quoted-Printable - det gør dine indlæg
> svære at læse og svære at besvare.

Hvad pokker er det så jeg mangler ? Indstillingerne er jo korrekte nu - sendes i alm tekst hvor kodning = ingen osv.. - altså de anbefalede indstillinger.

Jeg har da ikke haft de problemer før ( jeg kan ikke engang selv se det - det ser jo godt nok ud herfra ).

Chrisser

Fra : Chrisser

Dato : 08-04-03 11:18

> NB: Du skriver stadig i Quoted-Printable - det gør dine indlæg
> svære at læse og svære at besvare.

Min dybeste undskyldning - jeg er nødt til at indrømme at jeg åbenbart også
er blind, jeg lavede indstillingerne for mail - ikke nyhedsgrupper. Det
værste er så at jeg ikke bruger OE til mail.

NU skulle det være i orden

Chrisser

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-04-03 11:32

Chrisser skrev:

> NU skulle det være i orden

Det er fint nu.

Jeg opdager i øvrigt kun undtagelsesvis når der er noget galt med
tegnsæt, OE-citering og lignende skavanker - morver og korrnews
retter indlæg før jeg ser dem på min primære newsserver, så jeg
skal kigge i headeren for at se at der har været et problem.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-04-03 12:10

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Så vidt jeg husker kan man også bruge egne stylesheets i Mozilla.

Det kan man.

> Men et personligt stylesheet giver først for alvor mening hvis man
> ignorerer alle sitets css-oplysninger og kun bruger sine egne. Det

Hvorfor det? Hvis man for eksempel blot vil sikre sig bestemte
tekststørrelser eller -farver eller forhindre blinkende tekst og andre
irritationsmomenter. I så fald får man ingen problemer med positionering
af elementer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-04-03 13:48

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> og andre irritationsmomenter. I så fald får man ingen
> problemer med positionering af elementer.

Jo - hvis størrelsen på et element brydes fordi ens personlige
fontstørrelse er større end den størrelse siden er designet til kan
det give uønskede resultater.
--
Jens Gyldenkærne Clausen