form med link...
Fra : johnny rasmussen

Dato : 06-04-03 16:22

Hejsa NG

Jeg har lavet en ganske almindelig rullemenu og en knap.

Men hvordan får jeg den til at virke som link.
Altså hvis jeg vælger 1 og trykker ok går den til side 1
og hvis jeg vælger 2 og trykker ok går den til side 2

Håber der er en der kan hjælpe.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-04-03 16:45

johnny rasmussen <johnny.rasmussen@tune.dk> skrev :

>Jeg har lavet en ganske almindelig rullemenu og en knap.
>
>Men hvordan får jeg den til at virke som link.

<head>
<script type="text/javascript">
function go1(){
if
(document.selecter1.select1.options[document.selecter1.select1.selectedIndex].value
!= "none") {
location =
document.selecter1.select1.options[document.selecter1.select1.selectedIndex].value
      }
   }
</script>
</head>
<form name="selecter1">
<select name="select1" size=1>
<option value=none>Vælg side
<option value="side_1.htm">Side 1
<option value="side_2.htm">Side 2
</select>
<input type="button" value="Gå" onclick="go1()">
</form>
</script>

Fra : Ryan

Dato : 06-04-03 16:47

> Men hvordan får jeg den til at virke som link.
> Altså hvis jeg vælger 1 og trykker ok går den til side 1
> og hvis jeg vælger 2 og trykker ok går den til side 2
>
> Håber der er en der kan hjælpe.

Kan dette bruges?
<form>
<select name="rulle">
<option value="side1">side1
<option value="side2">side2
</select>
<input type="Button" value="Go"
onclick="location=rulle.options[rulle.selectedIndex].value">
</form>

--
Ryan

Fra : Esben Boye-Jacobsen

Dato : 07-04-03 09:27

> onclick="location=rulle.options[rulle.selectedIndex].value">

Øhm... er det ikke nok med document.URL=rulle.value
(hvis ikke, så hvorfor ikke?)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-04-03 11:43

Esben Boye-Jacobsen <esbenboye@jacobsen.dk> writes:

> Øhm... er det ikke nok med document.URL=rulle.value
> (hvis ikke, så hvorfor ikke?)

Fordi nogle browsere ikke putter option-elementets værdi over på
select-elementet. Det er en fejl, det skulle de (men det er vist
Netscape 4 og andre forældede browsere der er tale om, så man kan
ikke hænge dem op på ikke at følge en standard der er nyere end
browseren).

Jeg kan se at "document.URL" er med i DOM-standarden, men den er
read only, så det er ulovligt at skrive til den.

Det er stadig ikke pænt at antage at man bare kan skrive "rulle"
(implicit "windows.rulle") for at få fat i et element med id "rulle".
Jeg ville foretrække:

onclick="var rul=document.getElementById('rulle');document.location.href=rul.options[rul.selectedIndex].value"

eller
onclick="var rul=document.forms['myform'].elements['rulle']; ... "

(eller, hvis knappen sidder i samme form som select-elementet:
onclick="var rul=this.form.elements['rulle']; ... "
)

/L

Fra : Michael Sørensen

Dato : 01-06-03 12:24

> Men hvordan får jeg den til at virke som link.
> Altså hvis jeg vælger 1 og trykker ok går den til side 1
> og hvis jeg vælger 2 og trykker ok går den til side 2

Det problem har jeg også.
Når jeg trykker 1 sker der ikke en dyt. den bliver bare på
forsiden.
Den skulle gerne hoppe vidre til den fil der hedder 1.asp hvordan
får jeg den til det??? Har prøvet alt det der står under her.

Michael