problemmer med vaildering af forms
Fra : Preben Meisner

Dato : 03-04-03 14:26

Hej, jeg har et problem med at få javascript til at validere
nogen forms som jeg includer på en side med SSI.
Jeg fik dog fortalt at det lå i at jeg har flere forms, og at jeg
med mit javascript ikke rigtig for henvist hvilke forms det skal
virke på. Mit javascript ser sådan ud:

<script type="text/javascript">

function validering()
{
error = 0;
if((document.forms[0].brugernavn.value=='') && (error==0))
{
alert('Tekstfeltet skal udfyldes!');
document.forms[0].brugernavn.focus();
error = 1;
}

if(error == 0)
document.forms[0].submit();
}
</script>

Feltet i min form jeg vil have tjekket om der er blevet skrevet
noget i hedder "brugernavn" formen som dette felt er i hedder
"login"
nu vil jeg have dette javascript til kun at virke på denne
form/felt, og ikke de andre der er på siden. Nogen der kan
hjælpe?

Mvh.
Preben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-04-03 14:45

Preben Meisner skrev:

> Feltet i min form jeg vil have tjekket om der er blevet skrevet
> noget i hedder "brugernavn" formen som dette felt er i hedder
> "login"

Du kan få fat i formen via dens navn:

   var objForm = document.forms["login"];

Du kan også - i det mindste i nyere browsere - benytte

   var objForm = document.getElementByID("login");

(forudsat at formen også har id="login").

På denne måde kan du også tilgå dit brugernavnfelt direkte:

   var objBrugernavn = document.getElementByID("brugernavn");
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Preben Meisner

Dato : 03-04-03 14:59

Mange tak for dit hurtige og konkrete svar, det fik min validering
til at virke!