Hvad "fjerner" aktivt kul & mælket vand?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 12-04-03 14:05

Vandet i mit akvarie er blevet "mælket"

Det er 2. gang i de 20 år jeg har haft akvarie at det sker og det er
specielt frustrerende fordi jeg ikke kan identificere kilden.

Jeg har målt jern (både frit og chelateret), nitrit, nitrat og ammoniak
og alle værdierne er 0 eller under laveste trin på de respektive tests
farveskala.
Jeg tilsætter CO2 til en koncentration på ca. 20mg/L. Det svarer med den
aktuelle KH et fald i pH på ca. 0,5.
Akvariet er på 530L og er befolket med ca. 30 små pansermaller (hastatus
og aeneus) og 10 Otocinclus.

Belysningen er fra 2 x 58W rør (næsten nye) og temperaturen er ca.
24,5grd. C i 11 timer om dagen.

Der er kun svag, men tilstrækkelig cirkulation (planteakvarie).

Jeg bl.a. prøvet at stoppe CO2-tilsætning og "koldstarte" filteret med
nyt filtermateriale, efter at have skoldet filteret og tidligere brugte
materialer.

Farven på vandet ved vandskift er gulligt/rødligt pga. nogle store
trærødder som ikke har været brugt før de kom i dette akvarie ved opsætning.

Vandet har været krystalklart i to-tre måneder inden det mælkede vand
lige pludseligt opstod.

Min begrænsede viden fortæller mig at må være et overskud af
næringstoffer og sandsynligvis kvælstofforbindelser hvis uklarheden
skyldes bakterier eller alger, hvilket tilsyneladende ikke er tilfældet.
Er det korrekt?
I den forbindelse synes jeg ikke at vandet ser specielt grønt (alger)
ud. Der er heller ikke nogen synlige partikler at se.

En ting jeg ikke har prøvet, er at filtrere over aktivt kul og derfor er
mit spørgsmål (udover hvad folk har bud på årsagen til det mælkede vand
: risikerer jeg at fjerne sporstoffer, jern (se tidligere post fra i
dag) og andet som ikke er formålstjensteligt at fjerne ved filtrering
over aktivt kul?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 12-04-03 18:37

> [...]
> : risikerer jeg at fjerne sporstoffer, jern (se tidligere post fra i
> dag) og andet som ikke er formålstjensteligt at fjerne ved filtrering

Jeg kan ikke lige svare på dit spørgsmål om det mælkede vand. I mine 20 år
har jeg aldrig oplevet fænomenet. Kun hørt om det og jeg undrer mig over
hvad det kan være. Umiddelbart vil jeg tro det er en ophobning af
bakterier??? Gode eller dårlige skal jeg ikke kunne sige.

Med hensyn til aktivt kul, så binder det sporstoffer og vitaminforstadier
(jeg synes jeg har haft en kilde på det - men jeg kan godt nok ikke lige
komme i tanke om hvilken bog jeg har læst det i).

Iflg. Politikens akvariebog kan aktivt kul ikke fjerne mindre ladede
metalioner som f.eks. kobber. Mit fysik kendskab begrænser min evne til at
svare på om det så også gælder jern.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-04-03 19:48

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> hvad det kan være. Umiddelbart vil jeg tro det er en ophobning af
> bakterier??? Gode eller dårlige skal jeg ikke kunne sige.

Eller måske nærmere protozoer, flagellater og andet godt mikrokravl. Smid
vandet under et mikroskob (60-200 x forstørrelse - så kan krybene ses).

vh
Jan

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 12-04-03 23:47

Jan Bøgh wrote:
> "Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> wrote in message

> Eller måske nærmere protozoer, flagellater og andet godt mikrokravl. Smid
> vandet under et mikroskob (60-200 x forstørrelse - så kan krybene ses).

Det gjorde jeg sidst og selv om det var under den gamles mikroskop kunne
jeg ikke se "noget".
Samme mikroskop viser fint præparater af f.eks. pollen og algesporer
etc. (så det er ikke dér hunden ligger begravet).

Hvis vi forestiller os at det er noget "kravl", ville det vel kunne
tages med UV?

Jeg har været så langt ude i mine overvejelser at jeg fik den ide at det
kunne skyldes at min CO2reaktor er fyldt op med filterkeramikrør og
CO2tilsætningen sænker pHen så meget at keramikken bliver "opløst"

Dét synes jeg bare er langt ude da pHen ikke bliver sænket mere end til
ca. 7,1 fra 7,6-7,7.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-04-03 11:52

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> wrote in message

> Det gjorde jeg sidst og selv om det var under den gamles mikroskop kunne
> jeg ikke se "noget".

Tjae - så er bakterierne selvfølgeligt en mulighed. Skal du se 'typiske'
bakterier er kravet en forstørrelse på ca. 1000 x.

> Hvis vi forestiller os at det er noget "kravl", ville det vel kunne
> tages med UV?

Ja, det ville være en ganske effektiv behandling.

> Jeg har været så langt ude i mine overvejelser at jeg fik den ide at det
> kunne skyldes at min CO2reaktor er fyldt op med filterkeramikrør og
> CO2tilsætningen sænker pHen så meget at keramikken bliver "opløst"

Keramikken burde vel ikke opløses. Mig bekendt, kan man uden problemer
opbevare selv stærke varme syrer i keramik (benyttes i reaktorer, hvor
stærkt sure opløsninger behandles under højt tryk og temperatur).

vh
Jan

Fra : Ruth Bresson

Dato : 22-04-03 06:31

Hej Steen

Vi havde en gang for længe siden samme problem.
Jeg kan ikke huske, hvad det var, men vi blev rådet til at skifte en del
vand og fodre fiskene meget begrænset i et par dage, og så var det væk.

Håber, dette kan hjælpe dig.

De bedste hilsner

Ruth