Har vist mistet en veninde -men er det bar~
Fra : PJM

Dato : 12-04-03 11:58

Igennem nogle måneder har jeg forsøgt at få min (forhenværende?) veninde til
at forstå, at den er helt gal med den alenehest, man købte sidste sommer til
fornøjelse for teenagedatter og mor i familien. Den ellers dejlige islænder
blev købt fra en rideskole og har siden gået alene og er knapt nok blevet
redet på siden efteråret. Man vil nu gerne have den "afrettet" på en
rideskole, men har ikke "tid" og "den slags". Familien har nu (til
lejligheden opfundet?) også en pony, der med tiden skal ud at gå sammen med
islænderen -halleluja. Men som jeg ser det, har man nu hele 2 aleneheste,
der ikke fortjener at lide under, at folk får råd til at købe gård og hest.
Har ikke noget nært forhold til familien og har ikke set forholdene -og vil
formentlig bare få det svar, at det ikke kommer mig ved, hvordan de
behandler deres dyr. Har absolut ingen grund til at mistænke dem for
mishandling eller den slags -bare egoistisk mangel på omtanke. Men det
plager mig -og sagen er nok typisk, når de nyrige folder sig ud. Eller hvad
mener i?

mvh
pjm

Fra : mus

Dato : 12-04-03 13:02

Synes ikke det specielt er typisk for nyrige. Det sker skam også hos folk,
hvor økonomien er trængt.

Laila

Fra : PJM

Dato : 12-04-03 13:27

"mus" <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse news:b79072$b5u$1@sunsite.dk...
> Synes ikke det specielt er typisk for nyrige. Det sker skam også hos folk,
> hvor økonomien er trængt.

Lige nu ser jeg det netop hos de fhv nyrige, hvor økonomien pludselig er
blevet trængt. Men hvad enten man er nyrig eller gammelrig på nedtur-bør man
så have ret til at holde en alenehest? Jeg mener NEJ!

mvh
pjm

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 12-04-03 13:38

On Sat, 12 Apr 2003 14:26:52 +0200, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

>Lige nu ser jeg det netop hos de fhv nyrige, hvor økonomien pludselig er
>blevet trængt. Men hvad enten man er nyrig eller gammelrig på nedtur-bør man
>så have ret til at holde en alenehest? Jeg mener NEJ!

   Uanset om man er RIG eller ej bør man holde hest på hestens
præmisser (Anette er ikke den eneste der er lidt træt af det der
sludder omkring de "nyrige" :( )

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : PJM

Dato : 12-04-03 14:08

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Uanset om man er RIG eller ej bør man holde hest på hestens
> præmisser (Anette er ikke den eneste der er lidt træt af det der
> sludder omkring de "nyrige" :( )

Det er da muligt, at jeg fornærmer nogen ved at anvende begrebet "nyrige".
Ikke desto mindre er det jo ofte netop folk med stigende indkomster, der får
råd til at købe sig et nedlagt landbrug og der køber sig en hest til at
fornøje sig med. Som kommer til at gå alene og på mere eller mindre alvorlig
vis bliver misrøgtet. Er du uenig i det? Så kan du kalde gruppen af nye
hesteejere, hvad der passer dig -kom bare med en bedre betegnelse, hvis du
er utilfreds eller mener, at jeg bare er misundelig. Ellers er jeg da helt
enig i, at hesten skal holdes på hestens præmisser.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 12-04-03 16:20

> [...]
> er utilfreds eller mener, at jeg bare er misundelig. Ellers er jeg da helt
> enig i, at hesten skal holdes på hestens præmisser.

der er vist ingen der mener at du er misundelig med din meninger.....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 12-04-03 19:36

On Sat, 12 Apr 2003 15:07:42 +0200, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

>Det er da muligt, at jeg fornærmer nogen ved at anvende begrebet "nyrige".

   Du fornærmer mig ikke - du gør mig meget meget træt :(((

> [...]
>fornøje sig med. Som kommer til at gå alene og på mere eller mindre alvorlig
>vis bliver misrøgtet. Er du uenig i det?

   Ja - jeg er uenig. Jeg er uenig af grunde jeg allerede har
nævnt. Man behøver ikke at have fået en højere indkomst for at få
frigjort penge til at købe hest for. Det er noget sludder og pladder.
Man kan fx. sælge sit dyrt indkøbte hus i København - eller omegnen og
flytte længere vest- eller sydpå og víola - så har du fået frigjort op
mod ½ million.

> [...]
>er utilfreds eller mener, at jeg bare er misundelig. Ellers er jeg da helt
>enig i, at hesten skal holdes på hestens præmisser.

   Jeg har fået mig et job, jeg er ved at spare sammen til hus,
jeg kunne godt finde på at købe et landsted sammen med min kæreste og
købe hest. Og dermed falder jeg ind under dine definitioner af
"nyrige" - som du taler utroligt nedsættende om - UDEN at du har et
klap ide om hvordan jeg har tænkt mig at holde hest. (Jeg har faktisk
tænkt mig at enten købe mere end en - eller leje staldplads ud - men
_det_ tæller ikke ifølge dine defenitioner :( )

Fra : Anet

Dato : 12-04-03 21:20

> [...]
> tænkt mig at enten købe mere end en - eller leje staldplads ud - men
> _det_ tæller ikke ifølge dine defenitioner :( )

Min mand og jeg købte for 8 år siden en gård der var i meget dårlig stand. Vi har puklet og knoklet i mange år med istandsættelse og
nu har vi en rigtig pæn gård hvor alt er som vi gerne vil have det. Hyggeligt, praktisk og det indeholder de muligheder vi gerne
ville have for at have vores 3 heste og 3 hunde og 2 katte. Vi føler os rige.....meget rige endda på kærlighed, sammenhold og et
frit liv uden for nært boende naboer.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : PJM

Dato : 12-04-03 21:31

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ville have for at have vores 3 heste og 3 hunde og 2 katte. Vi føler os
rige.....meget rige endda på kærlighed, sammenhold og et

Og?

pjm

Fra : Anet

Dato : 12-04-03 21:38

> [...]
> Hyggeligt, praktisk og det indeholder de muligheder vi gerne
> rige.....meget rige endda på kærlighed, sammenhold og et

(klip)

Det er vores valg og vi nyder det om du så syntes at vi er nyrige eller ej????????

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 12-04-03 21:49

On Sat, 12 Apr 2003 22:31:06 +0200, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

>Vi har puklet og knoklet i mange år med istandsættelse og
>Hyggeligt, praktisk og det indeholder de muligheder vi gerne
>rige.....meget rige endda på kærlighed, sammenhold og et
>
>Og?

   Du har sleeet ikke forstået hvorfor Anette og jeg føler os
trådt på. ;) Vi er nemlig begge to af den mening at når man anskaffer
sig et dyr så tager man samtidig et stort ansvar på sig. Man tager
ansvaret for at man ved hvilke vilkår dyret trives bedst under, hvad
dyret skal have at æde, hvordan dyret skal opdrages osv. Ansvaret er
lige så stort som det ansvar man har overfor sine børn (I hvert fald
efter min mening). Men det vælger du at "pisse" på ved at nedvurdere
folk der køber hus på landet og anskaffer sig en hest for at have den
gående hjemme.
   At du personligt kender 3 familier som ikke vedkender sig
dette ansvar er jo trist - både for dig som jo holder af heste, for
familierne som ender med upasselige heste og hestene selv som ender
med et elendigt liv. Men når alle familier nægter at høre på dig bør
du overveje om du måske formidler det gode budskab på en - for dem -
forkert måde? Hvis du er lige så fordømmende over for dem som du er
her i gruppen så kan jeg godt forstå at de ikke lytter. Ingen bryder
sig om at få at vide at de er frygtelige mennesker der ikke fatter en
skid. Og det er det budskab jeg oftest ser fra dig. Det er meget synd
når du ellers har en god holdning til det at holde heste.
   Det _kan_ være en god ide at plante ideen om korrekt
hestehold langsomt i dine medmennesker. At fortælle dem at de gør
alting forkert får dem bare til at stejle og til at nægte at høre på
dig uanset dine gode intentioner. Sådan er det for dig, mig og for
alle i denne verden. Vi vil gerne have gode råd - vi vil ikke slås i
hovedet. Sådan er menneskeheden.

Fra : Anet

Dato : 12-04-03 21:55

> [...]
> dig uanset dine gode intentioner. Sådan er det for dig, mig og for
> alle i denne verden. Vi vil gerne have gode råd - vi vil ikke slås i

Det var et godt svar Trine......det kan nok ikke skrives og forklares bedre....tilslutter mig 100 % din ordlyd.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : PJM

Dato : 12-04-03 21:30

> Du fornærmer mig ikke - du gør mig meget meget træt :(((

Du lyder nu fornærmet. Men det er måske trætheden, der gør at du ikke har
fattet, havd jeg egentlig skriver.

> [...]
> tænkt mig at enten købe mere end en - eller leje staldplads ud - men
> _det_ tæller ikke ifølge dine defenitioner :( )

Sikke da en omgang ævl. Læs dog hvad jeg skriver i stedet for at spille
fornærmet. Vor herre bevares.

pjm

Fra : Anet

Dato : 12-04-03 21:37

> Sikke da en omgang ævl. Læs dog hvad jeg skriver i stedet for at spille
> fornærmet. Vor herre bevares.
>
> pjm

(klip)

Kære PJM

Kunne du ikke godt respektere andres svar og ikke bruge ord i dine svar som f.eks ævl, sgu osv....vi mennesker er forskellige og
har forskellige meninger og det har vi lov til. Der er ingen der siger definitivt at mine eller dine meninger er de rigtige.....

Hvis nu at de alene heste er din kæphest så syntes jeg at du for alvor skulle gøre noget for at forhindre dem. Stil dig op på
Rådhuspladsen og saml underskifter mod det, ring til Ekstra Bladet om det eller gør noget.....

--

~Hilsen
Annette~>

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 12-04-03 21:42

On Sat, 12 Apr 2003 22:29:40 +0200, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

>Du lyder nu fornærmet. Men det er måske trætheden, der gør at du ikke har
>fattet, havd jeg egentlig skriver.

   Jeg forstår godt hvad du skriver. Du 1) fortæller at det er
meget meget synd for de heste der fx. kommer til at stå alene fordi de
mennesker der har købt dem faktisk ikke ved en rygende fis om heste -
og 2) så fordømmer du alle der har fået lidt penge på lommen og
flytter på landet med den intention at anskaffe sig nogle dyr og nyde
den landlige luft.
   Det sidste irriterer mig. Hvis du forveksler irritation med
fornærmethed så er det ikke rigtigt mig problem.

>Sikke da en omgang ævl. Læs dog hvad jeg skriver i stedet for at spille
>fornærmet. Vor herre bevares.

   Du har så ikke forstået at du med den måde du omtaler "nyrige"
skyder med spredehagl i ufattelig grad. Du rammer måske nok nogen af
de "rigtige" (Altså nogle af dem der behandler heste som du omtaler)
men du rammer alt alt for mange af dem der _ikke_ kunne drømme om at
behandle heste sådan også. Når jeg siger at det bør du tage hensyn til
så har det ikke en skid at gøre med at jeg er fornærmet - men om at vi
allesammen skal være her og derfor bør man som udgangspunkt møde
hinanden med respekt og så arbejde derfra. (Det synes jeg ikke du gør
her.)

Fra : PJM

Dato : 12-04-03 21:54

> Jeg forstår godt hvad du skriver. Du 1) fortæller at det er
> meget meget synd for de heste der fx. kommer til at stå alene fordi de
> mennesker der har købt dem faktisk ikke ved en rygende fis om heste -

Ja -hvad med at forholde dig til det?

> og 2) så fordømmer du alle der har fået lidt penge på lommen og
> flytter på landet med den intention at anskaffe sig nogle dyr og nyde
> den landlige luft.

Vås. Ævl. Vrøvl. Ét eneste forkert ord -og så hidser du dig op. Læs iøvrigt
hvad jeg senest har svaret Anet -jeg gider ikke mere af det her pladder, da
det intet har med mit oprindelige indlæg at gøre.

pjm

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 12-04-03 21:59

On Sat, 12 Apr 2003 22:54:20 +0200, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

>Ja -hvad med at forholde dig til det?

   Behøver jeg virkelig igen sige at "Det er forkert at heste
står alene uden artsfæller" ???

Fra : Musen

Dato : 12-04-03 21:48

klip---

> [...]
> er utilfreds eller mener, at jeg bare er misundelig. Ellers er jeg da helt
> enig i, at hesten skal holdes på hestens præmisser.

Problemet er vel, at de såkaldte nyrige gør det af ren og skær uvidenhed.
Mange ville måske købe sig en selskabshest, hvis de vidste bedre, hvorimod
de som ikke er nyrige, gammelrige eller i det hele taget bemidlede, de køber
sig én hest, fordi det er det de har råd til, og så kan der ikke være tale
om at skulle investere i en mere, og der er måske heller ikke råd til smed,
dyrlæge, ormetjek osv....

/Musen

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 12-04-03 21:58

On Sat, 12 Apr 2003 22:47:38 +0200, "Musen" <mivsesnabela@sol.dk>
wrote:

> [...]
>om at skulle investere i en mere, og der er måske heller ikke råd til smed,

   Det som man bør lære folk først og fremmest er jo at der med
alle levende væsner følger ansvar. Det er der mange der glemmer
(Aleneheste, hunde med unoder, sommerhuskatte - der er mange eksempler
at tage af :( ).
   Men når man som "bedre vidende" står og ser sådan noget så
skal man gøre sig en ting meget meget klart - og det er at man _ikke_
får noget som helst ud af at komme vadende ind i andre menneskers liv
og forklare dem at de ikke har styr på en skid og at de i øvrigt
mishandler deres dyr. .... Det er der simpelthen ikke nogen der vil
finde sig i. (Det forstår vi vist allesammen godt ikke? ;)
   Hvis man derimod som "bedre vidende" kommer med et råd her og
der - eller henviser til en bog om emnet. Forklarer lidt om dyrets
natur og så videre og så videre - i små dryp således at ideen bliver
plantet i ejeren - så ender ideen med at fremstå som vedkommendes egen
ide - og straks er vedkommende ejer langt mere villig til at rykke sin
egen holdning.
   Jeg kender desværre til folk der ikke mener at ormechek,
dyrlæge og smed er nødvendigt. Men der er såååå mange muligheder for
at formidle hvorfor det er en god ide på en god og fornuftig måde. =)
Og det er det _jeg_ benytter mig af hvis jeg vil omvende nogen. En
dundertale hjælper ingensteder ....

Fra : mus

Dato : 13-04-03 08:23

> [...]
>at formidle hvorfor det er en god ide på en god og fornuftig måde. =)
>Og det er det _jeg_ benytter mig af hvis jeg vil omvende nogen. En

Et godt råd er at se på nogle af de gode ting vedkommende gør for hesten og
gøre opmærksom herpå, før man kommer med en påmindelse om at der er noget
der kan gøres bedre.

Så vil vedkommende ofte være meget mere åben, da de så kan se det hele ikke
bare er kritik.

Laila

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-04-03 08:53

On Sun, 13 Apr 2003 09:23:10 +0200, "mus" <spoi@sol.dk> wrote:

> [...]
>der kan gøres bedre.
>
>Så vil vedkommende ofte være meget mere åben, da de så kan se det hele ikke

   Eksempelvis. Og for alt i verden undlade "Hvad sagde jeg" -
jeg tror vi allesammen kender og hader netop den bemærkning .... =)

Fra : mus

Dato : 13-04-03 08:43

> Eksempelvis. Og for alt i verden undlade "Hvad sagde jeg" -
>jeg tror vi allesammen kender og hader netop den bemærkning .... =)
>
>/Trine.
>What We Do in Life Echoes in Eternity.

*GG* Ja det er møg irriterende.

Fra : mus

Dato : 13-04-03 08:20

> [...]
>om at skulle investere i en mere, og der er måske heller ikke råd til smed,

Ja ligesom der findes nyrige, der har forstand på heste og måske er vokset
op på en gård eller mindre bemidlede der vælger at prioritere så de får en
hest mere og selv vælger at undvære noget.

Der findes også dem hvor økonomien er trængt der ikke har forstand på heste.
En hest kan jo både koste 5-10000 og over 50000. De skal jo alle behandles
pænt.

Forstår ikke at det nødvendigvis skulle være nyrige der ikke er gode ved
dyr.

Selvfølgelig findes der da nyrige der ikke er gode ved dyr, men mon ikke der
er lige så mange i den anden lejr.

Og er man ikke god ved dyr af uvidenhed er der da håb for mere viden, men er
man onskabsfuld overfor dyr af nærrighed eller ligegyldighed, ja så er det
straks værre.

Laila

Fra : taina

Dato : 12-04-03 22:18

Gud, hvor kan jeg blive træt nogle gange! Hvad med at kalde disse her
mennesker for folk der har heste, der går alene, falde lidt ned, give
hinanden en elektronisk hånd og se at komme videre.

Så vidt jeg kan se, er der simpelt hen bare gået lidt kage i
kommunikationen, og når man tilsætter en smule stædighed (fra begge sider!)
ja så kommer der en tråd som denne.

Og det er jo lidt synd i en gruppe, hvor der som regel er en kanon god
stemning, der netop gør, at gode, kreative og anderledes forslag faktisk
bliver modtaget og brugt ude i det virkelige hesteliv.

mvh. tina

der bliver et skænderi, hvor I vel i virkeligheden er dybt enige om det,
som det handler om - nemlig hestens vilkår - og går

Kan vi ikke bare blive enige om at kald

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-04-03 07:50

On Sat, 12 Apr 2003 23:17:58 +0200, "taina" <tante-t@get2net.dk>
wrote:

>Gud, hvor kan jeg blive træt nogle gange! Hvad med at kalde disse her
>mennesker for folk der har heste, der går alene, falde lidt ned, give
>hinanden en elektronisk hånd og se at komme videre.

   Det forstår jeg godt at du blir =) Og det som jeg i hvert fald
gerne vil frem til er at mennesker der har heste som går alene - bare
er mennesker der her heste der går aleje ;)

>Så vidt jeg kan se, er der simpelt hen bare gået lidt kage i
>kommunikationen, og når man tilsætter en smule stædighed (fra begge sider!)
>ja så kommer der en tråd som denne.

   En meget større kommunikationsbrist er det hvis man "angriber"
de mennesker der holder aleneheste. De vil føle sig trængt og reagere
med et "Du kan fandengaleme rende mig" i stedet for et "Det vidste jeg
ikke - hvor finder jeg noget information omkring det". OG det vil jeg
meget gerne have frem i diskussionen i stedet for en gentalgelse af at
det er forkert at holde hest alene. =)

Fra : taina

Dato : 13-04-03 10:51

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
> ikke - hvor finder jeg noget information omkring det". OG det vil jeg
> meget gerne have frem i diskussionen i stedet for en gentalgelse af at

ENIG! - tina

Fra : Marlene

Dato : 14-04-03 08:49

PJM <doink@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b7931p$15n$2@sunsite.dk...

> [...]
får
> råd til at købe sig et nedlagt landbrug og der køber sig en hest til at

Snip

Jeg forstår ikke, du bliver ved med at skrive det; her ved Århus er det
altså billigere at købe en gård end at bo i villa i byen........

Mvh. Marlene.

Fra : Jon Eriksen

Dato : 12-04-03 15:55

"> Uanset om man er RIG eller ej bør man holde hest på hestens
> præmisser (Anette er ikke den eneste der er lidt træt af det der
> [...]

Enig!

Mette

Fra : mus

Dato : 13-04-03 08:10

Ja uanset om man er nyrig eller ej skal man behandle dyr ordentligt.
Man kan da også få opstallet en hest som alenehest, uden selv at have en
sted at have hesten.

Hvad er definitionen på nyrig. Er det for dig, når man kan købe en gård hvor
der er decideret landbrug eller et hus på landet med tilhørende stald til
heste???

Fra : PJM

Dato : 12-04-03 15:42

"mus" <spoi@sol.dk> skrev i en meddelelse news:b79072$b5u$1@sunsite.dk...
> Synes ikke det specielt er typisk for nyrige. Det sker skam også hos folk,
> hvor økonomien er trængt.

Også hos de nyrige kan økonomien jo blive trængt. Men det gør jo ikke
problemerne mindre for de stakkels heste, der kommer i klemme -vel?

mvh
pjm

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 12-04-03 19:37

On Sat, 12 Apr 2003 16:41:53 +0200, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

>Også hos de nyrige kan økonomien jo blive trængt. Men det gør jo ikke
>problemerne mindre for de stakkels heste, der kommer i klemme -vel?

   Vi er alle enige i at heste skal have det godt. Men din evige
snak om "de nyrige" i denne forbindelse er efterhånden ganske
enerhverende.

Fra : PJM

Dato : 12-04-03 20:46

> [...]

> Vi er alle enige i at heste skal have det godt. Men din evige
> snak om "de nyrige" i denne forbindelse er efterhånden ganske

Og det irriterer dig altså så meget, at du ikke er i stand til at forholde
dig til emnet?

pjm

Fra : Anet

Dato : 12-04-03 21:22

> Og det irriterer dig altså så meget, at du ikke er i stand til at forholde
> dig til emnet?
>
> (klip)

Vi har haft denne tråd før her i gruppen og joh, der er vist mange der tager stilling og gør noget ved det. Men kom dog med lidt nyt
istedet for at vade i det samme hele tiden.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : PJM

Dato : 12-04-03 21:48

> [...]

tager stilling og gør noget ved det. Men kom dog
> med lidt nyt istedet for at vade i det samme hele tiden.

Det var måske det jeg forsøgte at lægge op til i mit oprindelige indlæg.

pjm

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 12-04-03 21:43

On Sat, 12 Apr 2003 21:45:31 +0200, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

>Og det irriterer dig altså så meget, at du ikke er i stand til at forholde
>dig til emnet?

   Jeg har valgt at undlade at sige "Ih hvor er vi enige i at
heste skal have det godt og behandles efter hestens præmisser" - og så
forholde mig til der hvor vi er uenige. (Jeg har i øvrigt erklæret mig
enig med dig flere gange. ......!)

Fra : PJM

Dato : 12-04-03 22:29

> [...]

> heste skal have det godt og behandles efter hestens præmisser" - og så
> forholde mig til der hvor vi er uenige. (Jeg har i øvrigt erklæret mig

Det er ikke spørgsmålet om, hvorvidt vi er enige eller ej. Det drejer sig
om, at du (og Anet) kaster jer over mig alene fordi jeg kom til at anvende
ordet "nyrige" om de mennesker, der køber og behandler en hest forkert -og
jeg har endnu ikke fattet at en enkelt "forkert" ord var nok til, at jeg nu
lige pludselig er "fordømmende" og "skærer alle over en kam". Og så netop
fra jer to . Jeg synes tværtimod, at jeg har forsøgt at forholde mig
forstående og hjælpsom overfor de familier (især én) der nu står med det
omtalte problem. Og det var hjælp, jeg startede med at efterlyse -ikke at i
allesammen skulle give mig ret i at familien er nogle fæle dyrplagere, der
skulle stenes eller jages ud af landet. Men nu synes jeg sådan set at de to
tråde har udviklet sig så skævt, at jeg ikke orker at skulle forklare mig
længere. EOD.

pjm

Fra : Anet

Dato : 12-04-03 22:34

> [...]
> tråde har udviklet sig så skævt, at jeg ikke orker at skulle forklare mig

(klip)

Jeg har nu aldrig givet dig ret i at nogen af dine familier er fæle og dyrplagere!!!!!! En sag skal høres fra flere sider af før man
kan dømme retfærdigt syntes jeg.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-04-03 07:52

On Sat, 12 Apr 2003 23:29:11 +0200, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

> [...]
>jeg har endnu ikke fattet at en enkelt "forkert" ord var nok til, at jeg nu
>lige pludselig er "fordømmende" og "skærer alle over en kam".

   Det er fordi du anvender det konsekvent - du er ikke "kommet
til" at anvende ordet nyrige ... Og du holder altså en meget hård tone
i dine indlæg når du taler om heste der bliver behandlet forkert. Vi
er enige i at heste skal behandles godt - men vi er så vidt jeg kan se
ikke enige i hvordan man skal formidle det videre.

Fra : taina

Dato : 12-04-03 22:45

> [...]
> mishandling eller den slags -bare egoistisk mangel på omtanke. Men det
> plager mig -og sagen er nok typisk, når de nyrige folder sig ud. Eller

Hejsa

Min erfaring er, at det er med heste som med børn. Langt de fleste gør det
så godt som vi overhovedet kan. Hvis der er noget, der går galt er det som
regel ikke ond vilje, men slyldes uvidenhed.
Mange af os bygger en del af vores identitet på børnene og dyrene - det kan
godt være, vi ikke er så gode til alt muligt andet, men vores børn / heste
har det i hvert fald godt!! - og højst sandsynligt også meget bedre end alle
de andres.

Netop derfor er det så forbistret svært at forklare forældre og hesteejere,
at det de gør er helt forkert. Det skal gøres med respekt Og jeg vil mene,
at hvis man skal påvirke nogen til at gøre tingene anderledes, så kan man
kun gøre det, hvis man er klar til at acceptere, hvis de alligevel vælger
den løsning, som man selv synes er forkert.
Så er det eneste, man kan gøre, at sætte sig på sidelinien og være klar til
at give en hjælpende hånd, den dag det går op for dem, at det var noget
skidt - uden at sige hvad sagde jeg.

Noget af det vigtigste er nok at huske at sige, at de altså gør det godt -
der er bare lige en ting, som de bør overveje. Jeg bruger ordet overveje i
stedet for gøre. For hvis jeg siger "Du bør gøre", så er jeg allerede
belærende - eller i hvert fald vil det føles sådan på disse her områder,
hvor vi er ekstremt følsomme.

Hvad med om du sætter dig ned med familien og siger, at det faktisk gør dig
ked af det at se, at hesten går alene, og så forklare hvorfor? Og huske at
fortælle dem, at du jo kan se, at de er glade for hesten og behandler den
godt.
Derudover kan du jo smutte på biblioteket og låne en bog om heste-adfærd,
som du låner videre, så de selv kan studere videre - gerne en bog, der også
beskriver, hvad der sker når hesten går alene, både psykisk og hvilke
adfærdsmæssige problemer, de kan risikere at få med den.

Nu skriver du, at du i flere måneder har forsøgt at få familien til at
forstå, at det er dårligt for hesten at gå alene. Så det kan godt være, at
løbet er kørt for dig, måske er familien gået i forsvarsposition over for
dig, og så kommer du nok ingen vegne.
Men måske er der andre, der kan formidle budskabet? Det kunne måske være en
ridelærer på rideskolen eller andre, som de har tillid til?

Held og lykke med projektet fra tina
(der i bund og grund også mener, at det burde stå i en lov, som man kan
banke folk i hovedet med

Fra : PJM

Dato : 12-04-03 22:49

"taina" <tante-t@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP]

> Held og lykke med projektet fra tina
> (der i bund og grund også mener, at det burde stå i en lov, som man kan
> banke folk i hovedet med

Tak for et dejligt indlæg fra en, der IKKE misforstod mig

mvh
pjm

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-04-03 07:57

On Sat, 12 Apr 2003 23:48:39 +0200, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

>Tak for et dejligt indlæg fra en, der IKKE misforstod mig

   Jeg har sagt det samme op til flere gange ;)

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 13-04-03 07:56

On Sat, 12 Apr 2003 23:45:02 +0200, "taina" <tante-t@get2net.dk>
wrote:

>Held og lykke med projektet fra tina
>(der i bund og grund også mener, at det burde stå i en lov, som man kan
>banke folk i hovedet med

   Det nytter bare ikke noget at "banke folk i hovedet" - selv om
det er vedtaget ved lov at det de gør er forkert ;) Vi har det her
glimrende eksempel inden for katteverdenen: Katten _skal_ ved lov
(Loven om mark og vejfred) holdes på eget matrikelnummer. Men næææææh
nej, det kan man virkelig ikke - katten er jo sin egen og katte har
til alle tider rendt løs og forresten kan man ikke holde katte inde og
det er i øvrigt osse dyreplageri og folk der har indekatte er verdens
ledeste mennesker og og og og ....
   En lov der kan gøres opmærksom på vil med tiden ændre folks
holdning - men uanset hvordan vi end vender og drejer det så vil der
ikke ske et afgørende ryk her og nu medmindre vi får fordoblet
politistyrken således at det kan være tid og komme fokus på at
behandle den slags sager ..... Desværre :(

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-04-03 08:09

PJM wrote:
> [...]
> islænderen -halleluja. Men som jeg ser det, har man nu hele 2 aleneheste,

Hvorfor går de ikke sammen?

> der ikke fortjener at lide under, at folk får råd til at købe gård og hest.

Og med 'folk', mener du naturligvis din veninde med familie?

> Har ikke noget nært forhold til familien og har ikke set forholdene -og vil
> formentlig bare få det svar, at det ikke kommer mig ved, hvordan de
> behandler deres dyr.

Hvo intet vover...

> [...]
> plager mig -og sagen er nok typisk, når de nyrige folder sig ud. Eller hvad

Jeg undrer mig over hvorfor stereotypen om de nyrige er væsentlig for
denne problemstilling. Folk der er nyrige (hvad det så egentligt præcist
betyder) har pr. definition ikke forstand på heste. Og folk der har
været rige længe, eller ikke ejer en klink, *har* forstand på heste.

Det med de nyrige kunne selvfølgelig også være et fænomen fra din lokal-egn?

Jeg undrer mig over om jeg falder i den kategori, fordi vi har kastet os
ud i at stable en hestegård på benene? Jeg har aldrig været spændt så
hårdt for økonomisk.

-dennis

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-04-03 08:31

Dennis Thrysøe wrote:
[klip]

> Folk der er nyrige (hvad det så egentligt præcist
> betyder) har pr. definition ikke forstand på heste. Og folk der har
> været rige længe, eller ikke ejer en klink, *har* forstand på heste.

For ikke at blive misforstået alt for meget, må jeg hellere lige næve,
at der burde have været spørgsmålstegn i ovenstående sætninger.

-dennis

Fra : PJM

Dato : 14-04-03 08:39

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor går de ikke sammen?

Ponyen er angiveligt ikke gammel nok endnu.

> [...]
> været rige længe, eller ikke ejer en klink, *har* forstand på heste.
>
> Det med de nyrige kunne selvfølgelig også være et fænomen fra din

Jeg tror, der har været talt rigeligt om "nyrige" og jeg ærgrer mig over at
have brugt det udtryk, da mange åbenbart har følt sig personligt angrebet.
Pointen var naturligvis, at alt for mange, der pludselig får mulighed for at
anskaffe sig hest ikke har begreb om at behandle den korrekt. Rig som
fattig.

mvh
pjm

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-04-03 09:21

PJM wrote:
> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> med

> aleneheste,

> Ponyen er angiveligt ikke gammel nok endnu.

Så de *tror* de ved en helt masse? Træls situation.

-dennis

Fra : PJM

Dato : 14-04-03 09:45

> Så de *tror* de ved en helt masse? Træls situation.

Sagen er jo nok, at man har anskaffet sig hesten og så først bagefter er
begyndt at overveje at lære lidt om behandlingen af den. Mit hestekendskab
er begrænset -men jeg ville under alle omstændigheder gøre det i modsat
rækkefølge. Jeg har som sagt ikke mødt direkte modvilje -mest halvsløje
argumenter om, at man ikke lige har haft tid til at lære hesterøgt og jeg er
efterhånden begyndt at føle mig lidt anmasende, selv om jeg har forsøgt at
følge de råd, jeg hidtil har modtaget her i gruppen. Og så drukner det hele
i en ophedet diskussion om nyrige eller ej. SUK . Ja, det er en træls
situation men jeg vil fra nu af nøjes med at sikre mig at "vore egne" to
isbasser får en god og glad værelse -og håbe på, at andre formidler
budskabet bedre, når familien engang har fundet sig en rideskole, der kan
"afrette" hesten.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 14-04-03 10:18

> [...]
> isbasser får en god og glad værelse -og håbe på, at andre formidler
> budskabet bedre, når familien engang har fundet sig en rideskole, der kan

Det kan jo ikke nytte at du blive sådan lidt småtræls over at fold reagerer på dit indlæg. Faktisk så syntes jeg at der kom mange
pæne og gode bud på en måde at fortælle/formidle budskabet på. At sige at fremover vil man kun sørge for at ens egne har det godt
osv.....det er jo lidt som at være ligeglad og så når vi jo aldrig nogle vegne her for at gøre livet bedre for heste. Men måske, at
man kan foreslå at ride en tur med dem, spørge om de vil med til et foredrag med en dyrlæge i området, tage dem med ud på en
rideskole, låne dem en artikel om fodring, ridning osv....fra et blad, spørge dem om hvilken smed de bruger og så få en god snak om
smede i det hele taget, tale om hvor de køber foder og så fortælle lidt om hvad du selv bruger af foder. Man skal huske på at der
findes ikke noget så spændende her i verden som at fortælle om sig selv.....sådan har jeg tit tænkt når jeg taler med folk....og det
kan man jo udnytte i sådan en situation som denne.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : PJM

Dato : 14-04-03 10:39

> Det kan jo ikke nytte at du blive sådan lidt småtræls over at fold
reagerer på dit indlæg.

Måske er jeg bare irriteret over at mange indlæg fokuserer på noget ganske
uvæsentligt, mens vi nok alle er enige i pointen i mit indlæg. Og måske er
jeg træt af hele tiden at skulle forklare mig .

> Faktisk så syntes jeg at der kom mange
> pæne og gode bud på en måde at fortælle/formidle budskabet på.

Det gjorde der, ja -og det har der før gjort og jeg har forsøgt at følge
rådene.

> At sige at fremover vil man kun sørge for at ens egne har det godt
> osv.....det er jo lidt som at være ligeglad og så når vi jo aldrig nogle
vegne her for at gøre livet bedre for heste.

Hvis jeg havde været ligeglad, var jeg nok ikke blevet ved så længe -vel?

> Men måske, at
> man kan foreslå at ride en tur med dem [SNIP]

Ork, ork, ork. Mange af de ting ER prøvet -adskillige gange. Men som sagt er
der aldrig lige tid til det. Og den slags har jeg altså ingen indflydelse
på. Men jeg er da altid åben, hvis familien en dag finder tid til at spørge
mig til råds. Herudover har jeg hjulpet dem med at finde nogle adresser til
dem, hvor de kan henvende sig. Bedre kan jeg altså ikke gøre det -de skal
SELV prioritere deres tid.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 14-04-03 11:31

> [...]
> uvæsentligt, mens vi nok alle er enige i pointen i mit indlæg. Og måske er
> jeg træt af hele tiden at skulle forklare mig .

Jeg får da også nogen over næsen når jeg skriver herinde. Vi er jo ikke alle enige men kan måske lære lidt af hinanden, se tingene
fra en anden vinkel, tænke lidt over hvad andre skriver osv....det er jo godt at folk reagerer på indlæg og vidner jo om at der er
interesse for gruppen.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-04-03 09:10

Det er ikke altid dem der tærsker langhalm der trækker det længste strå !!

MArtin