2 computere og en hub
Fra : Martin Christiansen

Dato : 12-04-03 09:08

Jeg har 1 alm computer med win 2000 pro og en bærbar med win98 også har jeg
en hub af mærket Intel inbusiness 8-port fast hub og så har jeg 2 alm
ledninger der fulgte med adsl´en fra TDC. Den boks der var med fra TDC
hedder Speedstream 5100 og har 1 indgang og 1 udgang. Kan jeg sætte disse to
computere op så jeg kan gå på nettet med begge to og/eller komunikere mellem
dem. Forklar venligst så en nybegynde kan forstå.. Jeg har prøvet at spørge
før, men jeg fattede ik en skid..

MVH

Martin Christiansen

PS Der er selvfølgelig netværkskort i begge maskiner og de kan godt gå på
nettet hver for sig, så netværkskortene virker fint.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 12-04-03 12:07

Martin Christiansen wrote:
> Jeg har 1 alm computer med win 2000 pro
> og en bærbar med win98 også har jeg en hub
> af mærket Intel inbusiness 8-port fast hub
> og så har jeg 2 alm ledninger der fulgte med
> adsl´en fra TDC.

Sæt disse ledninger i hver sin maskine og før
dem hen til hubben, sæt dem fx i port 2 og 3.

> Den boks der var med fra TDC hedder
> Speedstream 5100 og har 1 indgang og 1 udgang.

Det er et modem.

> Kan jeg sætte disse to computere op så jeg kan
> gå på nettet med begge to

Du kan kun få mere end én maskine på nettet
via hubben, hvis du køber en ekstra IP-adresse
eller en router. Kontakt din udbyder og find ud
af om du kan købe en ekstra IP-adresse, det er
klart den nemmeste løsning. Med en router er
du bare mere fleksibel, men den er også sværere
at konfigurere.

> og/eller komunikere mellem dem.

Du kan sagtens kommunikere imellem dem
med hubben, det kræver bare du sætter et
ekstra netkort i din stationære PC.
Det gør også at du kan komme på nettet
med begge maskiner, men kun når din
stationære er tændt.

> Forklar venligst så en nybegynde kan forstå.

Jeg har prøvet, men du må lige afgøre hvilken
løsning der passer sig bedst, jeg anbefaler dig
at købe en ekstra IP-adresse hvis du kan
ellers er løsningen med 2 netkort i den
stationære næstbilligste mulighed.
En router koster ca. 500kr. og er meget
fleksibel, men også noget sværere at sætte
sig ind i.

> PS Der er selvfølgelig netværkskort i begge maskiner
> og de kan godt gå på nettet hver for sig, så netværks-
> kortene virker fint.

Fint.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 12-04-03 13:57

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> skrev i en
meddelelse news:3e97f334$0$127$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> Mvh.
> Mikael Nørrelund Andersen
>
> Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Endelig noget jeg forstor.. Jeg vælger nok den billige løsning, med et
ekstra netkort. Hvad skal jeg bruge til det? 2 stk netkort til den
stationere og et til den bærbar. Er der ik noget med at jeg skal have et
krydskabel mellem de 2 pc´er??

Fra : Martin Christiansen

Dato : 12-04-03 15:59

Nu har jeg fundet et netværkskort mere, men nu når det er instaleret så
skriver den kan ikke starte fejl 10.. Hvad betyder det?

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 13-04-03 22:58

Martin Christiansen wrote:
> Nu har jeg fundet et netværkskort mere,

Okay.

> men nu når det er instaleret så skriver den kan ikke
> starte fejl 10.. Hvad betyder det?

Hvad er den præcise fejlmeddelelse og hvornår
fremkommer den?

Fra : Lars Bonde

Dato : 13-04-03 09:53

Der findes em masse gode link du kan Prøv at søg lidt på goggle.com.

http://www.net-faq.dk/
http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/hjemmenet.php
VH Lars

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 13-04-03 22:57

Martin Christiansen wrote:
> Endelig noget jeg forstor..

Det var da godt :)

> Jeg vælger nok den billige løsning, med et ekstra netkort.

Okay, men husk du kun kan få den bærbare på
nettet når den stationære er tændt!

> Hvad skal jeg bruge til det?
> 2 stk netkort til den stationere og et til den bærbar.

Ja og så skal der installeres deling af Internetforbindelse
(ICS - Internet Connection Sharing) på den stationære.
Bjarne Duelund har lavet en perfekt vejledning:
http://danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/index.htm

> Er der ik noget med at jeg skal have et krydskabel
> mellem de 2 pc´er?

Ikke hvis du bruger hubben, men det er jo billigere
i el hvis du bare bruger et krydset kabel.