Måske din nye hobby
Fra : anne-lise

Dato : 10-04-03 19:47

Hej allesammen!
Jeg er ny her og synes jeg vil fortælle lidt om en ny hobby, jeg har fået -
måske er det noget for nogle af jer
-----------------
Vidste du, at din computer kan meget mere end den gør?
Den er skabt til at regne uophørligt, men får sjældent lejlighed til at
bruge mere end en brøkdel af sin regneenhed (CPU), selv når du bruger den på
livet løs. Og når du holder kaffepause, går den helt i tomgang. Hvorfor ikke
bruge denne uudnyttede ressource til noget fornuftigt?

Med fornuftigt mener jeg: At deltage i www.grid.org - et avanceret
projekt -"distributed computing" - der benytter sig af den ellers spildte
regnekraft hos millioner af computere verden over til at foretage
beregninger, videnskaben ellers ikke kunne drømme om kunne tilendebringes de
første 50 år. Princippet er, at et enormt regnestykke bliver delt op i
massevis af små regnestykker, der bliver sendt til vores computere via
Internet. Vores computere regner sig igennem opgaven, uden at vi selv bliver
anfægtet på nogen måde, for det er en høflig software, der ikke trænger sig
på - bruger bare den regnekapacitet, du ikke selv bruger, men lader dig
bruge først. Det er trods alt din computer! Når regnestykket er færdigt,
sender computeren resultatet tilbage til regnestykkeserveren og får
øjeblikkelig et nyt regnestykke leveret, som den ufortrødent giver sig til
at løse.

Hos www.grid.org kan du kan vælge mellem to projekter. Hovedopgaven er
kræft. Her knusker vi molekyler for at finde ud af, hvilke medikamenter, der
kunne tænkes at virke blokerende for den uhæmmede celledeling, der er
kræftens kendetegn - og som gør den dødsens farlig. Første fase i projektet
er tilendebragt. Det identificere egnede kandidater, som forskerne ønsker at
granske nærmere i fase to. Det er den, vi er i gang med nu.

Selve IT-teknikken tager UD (United Devices) i Austin, Texas, sig af.
Resultaterne fra alle vores computere sendes til videre til det kemiske
fakultet på Oxford University, England.

Vi har også knusket miltbrand (anthrax) og for nylig blev et andet projekt
lanceret i www.grid.org, nemlig kopper (smallpox). Der findes ingen
helbredelse for kopper, dersom man bliver smittet. En vaccination i rette
tid kan hjælpe, men ellers? Koppe-projektet er finansieret af det
amerikanske forsvarsministerium, der et fremsynet nok til at investere i at
kunne beskytte folk mod den eventualitet, at en eller anden slipper noget
smitstof ud. Dette projekt er næppe for dem, der blander moralske
anfægtelser ind i videnskabelige foretagender, men denne forskning gavner
rent faktisk også kræftprojektet med den viden, der indhøstes. Desuden har
det en computerteknisk fordel, som jeg gerne fortæller interesserede mere
om. Men det er bestemt ingen tvang at knuske kopper. Du kan bare vælge
kræftprojektet, som næppe vil give søvnløse nætter for nogen som helst.

Da "distributed computing" blev introduceret for et par år siden, skrev alle
aviserne om det. Siden har der været stille. Jeg synes, at med alle de
computere, vi har i Danmark, burde vi egentlig bidrage meget mere, end vi
gør. For tiden er der 4.775 tilmeldte danskere, heraf dog nogle med mere end
én computer, og nogle virksomheder er også så fremsynede, at de donerer
deres overskydende regnekapacitet til formålet. Men: Kunne vi ikke gøre det
lidt bedre?

Så du med Internetforbindelse og en computer med mindst 233 MHz CPU og
Pentium II eller større, hvad tøver du for? Skynd dig at besøge www.grid.org
og læs om sagerne. Det står på engelsk, men jeg forklarer gerne mere, og vil
da også blive glad, hvis der kommer flere danskere på mit hold, der hedder
Team Liberty. For naturligvis har vi et fællesskab og konkurrerer på kryds
og tværs, for jo mere vi hænger i, jo bedre er chancerne for at finde en
intelligent behandling af kræft i vores og vores kæres levetid.

Anne-Lise Frederiksen
anne-lise snabel-a carpentry punktum dk

Fra : Palle Hansen

Dato : 17-04-03 11:16

Kære Anne-Lise

Kender du overhovedet til IT sikkerhed ? Hvis du laver det her nummer via
din arbejdsplads, så er du d...... end loven tillader... Du skal ihvertfald
nok ikke fortælle din administrator om dette !!!
En helt sikker vej til at blive hacket og til at få vira i netværket !

palle hansen