Må en hest stå ude uden læskur?
Fra : Georg

Dato : 10-04-03 18:59

Jeg vil med det samme sige, at jeg ikke ved ret meget om Heste, derfor
spørger jeg her hvor ekspertisen er. Jeg er blevet opmærksom på en hest der
står på en mark om dagen (om aftenen er den væk) uden læskur eller andet der
kan beskytte den mod vejrliget. Er det helt iorden eller hvad? Vi har alle
en forpligtelse til, at se om dyrene bliver behandlet ordentligt, derfor
spørgsmålet.

Georg

Fra : Kim

Dato : 10-04-03 19:42

Det må den godt, bare den kommer ind om natten.
Det er værre med det modsatte, at hesten ikke kommer ud på
fold hver dag

--
Mvh, Kim
kimspur @ tdcspace . dk

Fra : Anet

Dato : 10-04-03 22:21

"Kim" <No@mail.dk> skrev i en meddelelse news:b74dt5$oej$1@sunsite.dk...
> Det må den godt, bare den kommer ind om natten.
> Det er værre med det modsatte, at hesten ikke kommer ud på
> fold hver dag

(klip)

De fleste heste sætter jo også pels efter hvor koldt det er og har et fedtlag der beskytter dem mod blæst og regn. Der er nogle
racer der er mere hårdføre end andre racer.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : PJM

Dato : 12-04-03 12:55

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> en forpligtelse til, at se om dyrene bliver behandlet ordentligt, derfor

Heste har lovmæssigt krav på adgang til læ, vand og foder -men desværre ikke
til omgang med andre heste. Mennesker har derimod forbløffende let ved at
slippe udenom sådanne hensyn. Ikke mindst, hvor de nyrige myldrer frem og
bosætter sig i nedlagte landbrug, ser man flere og flere eksempler på, at
heste kommer til at gå alene og med tiden bliver ødelagt, sølle og triste at
se på. Stakkels dyr!

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 12-04-03 13:04

> [...]
> heste kommer til at gå alene og med tiden bliver ødelagt, sølle og triste at

Tror du ikke at du fokuserer lidt for afsporet og meget efterhånden på de "nyrige". Vi er faktisk mange der har vores heste
herhjemme og ja, vi betaler for at have en gård. Vi i vores familie nyder vores heste og går mange gange og nusser med dem på
folden. Vi strigler dem, fodrer dem, rider på dem, sørger for at de får dyrlæge og smed. Vi her kunne ikke drømme om at sætte vores
hest på et ridecenter. Forresten så er der lige i dag flyttet en ny islænder ind her på gården til de "nyrige" der har købt deres
går for 8 år siden.....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : PJM

Dato : 12-04-03 13:22

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tror du ikke at du fokuserer lidt for afsporet og meget efterhånden på de
"nyrige".

Jeg ønsker ikke at lyde "misundelig". Jeg påpeger blot, at mange (læs andre
tråde om min egen erfaring) aleneheste lider under, at folk flytter på
landet og anskaffer sig en enkelt hest fordi de har fået råd til det og
synes at det er sjovt -helt uden hensyntagen til hestens velbefindende. Og
bemærk venligst at fokus i den forbindelse er på ALENEHESTE.

mvh
pjm

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 12-04-03 13:36

On Sat, 12 Apr 2003 14:22:18 +0200, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

> [...]
>synes at det er sjovt -helt uden hensyntagen til hestens velbefindende. Og
>bemærk venligst at fokus i den forbindelse er på ALENEHESTE.

   Jeg kan oplyse om at det er en forkert antagelse at folk
generelt set pludselig er blevet "rige" når de flytter på landet og
køber hest ... Sådan er det ikke nødvendigvis. Jeg har oplevet
bistandsklienter fra Kbh flytte til Lolland og købe hest! Og i det
hele taget er der mange københavnere der får frigjort nogle penge ved
at flytte "på landet" - jeg vil ikke kalde dem nyrige - jeg vil
hellere sige at de har fundet andre måder et prioritere de penge de
har.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : PJM

Dato : 12-04-03 14:01

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at flytte "på landet" - jeg vil ikke kalde dem nyrige - jeg vil
> hellere sige at de har fundet andre måder et prioritere de penge de

Hvilket jo ikke udelukker min pointe ved, at der er mange, der får råd til
at flytte på landet og at købe hest, som ikke er i stand til at holde den på
forsvarlig vis.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 12-04-03 16:18

> [...]
> at flytte på landet og at købe hest, som ikke er i stand til at holde den på

Jeg tror at du har fået noget galt i halsen....hvorfor kan du ikke bare få ind i din tankegang at nogle nyder at have hestene
hjemme. Ja, det er billigere at have hestene hjemme men så ordner man også selv boks og alt det andet der hører sammen med at have
en hest hjemme.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : PJM

Dato : 12-04-03 21:17

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tror at du har fået noget galt i halsen....hvorfor kan du ikke bare få
ind i din tankegang at nogle nyder at have hestene
> hjemme.

Det har jeg da intet sagt om. Jeg hentyder bare til de eksempler, jeg selv
kender til, hvor familien anskaffer sig en hest uden at have kendskab til,
hvordan den skal behandles. Og hvis det er nok til at fornærme nogle her i
gruppen, kan det sgu ikke være min skyld.

pjm

Fra : Anet

Dato : 12-04-03 16:17

> [...]
> at flytte "på landet" - jeg vil ikke kalde dem nyrige - jeg vil
> hellere sige at de har fundet andre måder et prioritere de penge de

(klip)

De har fundet den rette hylde for dem her i livet og valgt et godt liv med dyr og mindre stress og jag i hverdagen. Jeg ville f.eks
ikke få redet så meget hvis jeg skulle køre ud til et ridested hvor min hest stod. Jeg eeelllssskkkker den ro og hygge jeg har med
mine heste hjemme i min egen stald og mark. Jeg skal ikke underholde andre ryttere når jeg strigler min hest og jeg kan bare stå i
fred og ro og nyde at snakke med min lille prussemule....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-04-03 07:57

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:
> [...]
> at flytte "på landet" - jeg vil ikke kalde dem nyrige - jeg vil
> hellere sige at de har fundet andre måder et prioritere de penge de

Hehe, jeg synes faktisk også nærmere, at jeg er blevet fattig, i
forbindelse med, at vi er flyttet på landet og har fået heste :)

-dennis

Fra : Anet

Dato : 12-04-03 16:14

> [...]
> synes at det er sjovt -helt uden hensyntagen til hestens velbefindende. Og
> bemærk venligst at fokus i den forbindelse er på ALENEHESTE.

Jeg hæfter mig ved at du igen og igen atter og atter igen snakker om de "nyrige" der er flyttet på landet og har fået råd til heste.
Tænk dog lidt anderledes om os der bor på landet og vælger at have vores rideheste hjemme......

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Pia J

Dato : 12-04-03 16:36

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message news:3e982d44$0$52190

> [...]
"nyrige" der er flyttet på landet og har fået råd til heste.
> Tænk dog lidt anderledes om os der bor på landet og vælger at have vores

Jeg er netop flyttet på landet i august og kan oplyse at jeg er en hel del
fattigere end jeg var inden..... Det er IKKE penge nybagte gårdejere har for
meget af, det er helt sikkert.

:Pia - som også skal have heste hjemme - når der er lavet nye vinduer o.m.a.
fra den uendelige liste.

Fra : PJM

Dato : 12-04-03 20:50

> [...]
"nyrige" der er flyttet på landet og har fået råd til heste.
> Tænk dog lidt anderledes om os der bor på landet og vælger at have vores

Jeg skal søreme love for at jeg har trådt nogle over tæerne alene med mit
ordvalg. Jeg har i min bekendskabskreds hele 3 familier, der alle indenfor
de sidste 2 år er flyttet på landet -alene som følge af, at de har fået råd
til det. To af dem HAR købt 1 stk hest og den tredie er begyndt at tale om
det. Det betyder altså 3 aleneheste -og det burde fandeme få jer til at
tænke på andet end, hvilke ord jeg kommer til at bruge.

pjm

Fra : Anet

Dato : 12-04-03 21:16

> [...]
> det. Det betyder altså 3 aleneheste -og det burde fandeme få jer til at
> tænke på andet end, hvilke ord jeg kommer til at bruge.

næh, men det er bare den samme historie du kommer med igen og igen. Vi har før haft den oppe at vende med alene heste og jeg kan
ikke se at der er noget nyt men du tuder vildt derudaf igen med samme ord som sidst.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : PJM

Dato : 12-04-03 21:24

> [...]

før haft den oppe at vende med alene heste og jeg kan
> ikke se at der er noget nyt men du tuder vildt derudaf igen med samme ord

Nåja -vi har haft den oppe at vende -og så skal der søreme ikke tales mere
om det. Trist at der skal så lidt til at fornærme jer -jeg troede faktisk at
i var interesseret i at diskutere hestenes forhold og evt hjælpe til med at
forbedre dem. Og jeg mener fortsat at aleneheste er et problem -ofte
forårsaget af at nogle får råd og plads til at anskaffe sig en hest uden at
have forstand på at behandle den ordenligt. Men bare ét eneste forkert
ord -uhauha.

pjm

Fra : Anet

Dato : 12-04-03 21:31

> [...]
> have forstand på at behandle den ordenligt. Men bare ét eneste forkert

(klip)

Næh, det er ikke uhauha men bare lidt træls hvis nu du havde lidt nyt istedet for. Vi arbejder alle på tror jeg, at få bedre forhold
for heste rundt om i landet. Men du glemmer i din iver, at nogle af os virkelig holder af at have hestene hjemme hos os selv. Jeg
har en erfaring med heste på 28 år så jeg ved nok hvordan en hest skal passes og holdes. Jeg har set mange gode og dårlige ting i
årene og har faktisk hjulpet mange med at gøre deres forhold bedre for deres heste. Det kan jo gøres på mange måder og ikke alle
mennesker bryder sig måske om din lidt agressive form men skal ligesom fordøje hvad man siger til dem og så lærer de og giver deres
hest bedre betingelser. Hvad med din erfaring inden for hesteverdenen?

--

~Hilsen
Annette~

Fra : PJM

Dato : 12-04-03 21:48

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men du glemmer i din iver, at nogle af os virkelig holder af at have
hestene hjemme hos os selv.

Nej, jeg gør da ej -hvorfor tager du og Trine det som en personlig
fornærmelse? Ingen af jer kan da sammenlignes med de eksempler jeg nævner.

> [...]
passes og holdes. Jeg har set mange gode og dårlige ting i
> årene og har faktisk hjulpet mange med at gøre deres forhold bedre for

Det fremgår da tydeligt af dine mange indlæg -og netop derfor forstår jeg
ikke at netop du farer sådan i flint

> Det kan jo gøres på mange måder og ikke alle
> mennesker bryder sig måske om din lidt agressive form men skal ligesom
fordøje hvad man siger til dem og så lærer de og giver deres
> hest bedre betingelser.

Min aggressive form??? Tjah hvem var det nu, der hidsede sig mest op?

>Hvad med din erfaring inden for hesteverdenen?

Den er ikke stor, indrømmet. Min kæreste har 2 islændere -den seneste købt
netop fordi hendes hingst begyndte at blive trist og ændre adfærd ved at gå
alene. Der skulle også gerne komme "børn" ud af det en gang. Det er muligt
at jeg har et lidt mindre "professionelt" forhold til heste end mange andre
her i gruppen. Men jeg ved så meget, at heste er flokdyr og har oprigtigt
ondt af de de heste, der feks går alene eller på anden måde bliver misrøgtet
som følge af at folk kan købe dem uden iøvrigt at have forstand på at passe
dem. Jeg synes sådan set at det hele tiden har fremgået af mine
indlæg -uanset at jeg måske kom til at bruge et ord, der ikke passede dig og
Trine.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 12-04-03 22:06

> hestene hjemme hos os selv.
>
> Nej, jeg gør da ej -hvorfor tager du og Trine det som en personlig
> fornærmelse? Ingen af jer kan da sammenlignes med de eksempler jeg nævner.

(klip)

Du lyder i dine indlæg som skærer du alle over en kam og det er ikke fair....Jeg bliver tit til grin i familien når jeg køber en
grime til min ene islænder i det blødeste bomuld fordi hun har lidt eksem og det så er blidt ved hende med sådan en grime til en
mindre formue, eller når jeg kun vil købe foder et bestemt sted fordi jeg ved at det er den bedste opbevaring de har af foderet
eller når jeg skal lave foder til hestene og den hest er kræsen med det og den med det. Joh, jeg syntes jeg gør meget for mine heste
herhjemme og så bryder jeg mig ikke om at blive skåret over en kam....

--

~Hilsen
Annette~

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 12-04-03 21:38

On Sat, 12 Apr 2003 22:23:56 +0200, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

> [...]
>have forstand på at behandle den ordenligt. Men bare ét eneste forkert

   Jeg er hverken fornærmet - eller mener at emnet er
uddebatteret :) Og det kan godt være at jeg bare skal se bort fra dit
ordvalg .... Hmmm - det kunne også være at man skulle overveje sig
ordvalg når man færdes i en offentlig gruppe.
   Når det kommer til de 3 familier du nævner så mener jeg at det
er på sin plads at forklare dem i klare vendinger hvordan hestens
natur er. Evt. fortælle omtalte mennesker omkring hvilke bøger der er
gode at læse. (Alle gode bøger om heste vil fortælle at hesten er
flokdyr og behøver en artsfælle eller to for at have det godt.)
Derudover kan man ikke rigtigt gøre mere når man ikke har en lov i
hånden. Sådan er det bare. Trist men sandt. Så vidt jeg ved er man
igang med netop sådan en lov og det er jo bare supergodt. Men indtil
da må man tale med fornuftens stemme (Uden at fordømme nogen for det
har til dd. aldrig ført noget som helst godt med sig) og feje for egen
dør først.

Fra : Marlene

Dato : 14-04-03 08:46

PJM <doink@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b78uq7$1j6$1@sunsite.dk...
> [...]
> heste kommer til at gå alene og med tiden bliver ødelagt, sølle og triste

Du skriver dette igen og igen, og jeg giver dig også ret, men det er ved at
være lidt trivielt at "høre"på. For nogle år siden tænkte jeg ligeså
"ensporet" som dig - jeg var sikker på, at hvis en hest stod og hang for
meget, så blev den mindst mishandlet, men jeg er blevet klogere (også takket
være jer herinde); der er så mange, som behandler deres heste godt og
fornuftigt, og som jeg før har skrevet, så er det da klart bedre at have
sine heste hjemme hos sig selv, så man heletiden kan være ved dem, end at de
står opstaldet flere kilometer væk. Selvfølgelig skal man tænke på, at hvis
man vil have dem hjemme ved sig selv, så skal der mindst være to, så de har
selskab - det har du fuldstændig ret i - men mange er jo heldigvis også klar
over dette- vi kan jo så bare håbe på, at lovforslaget bliver vedtaget.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 14-04-03 10:09

> [...]
> over dette- vi kan jo så bare håbe på, at lovforslaget bliver vedtaget.

Jeg syntes også generelt at der skal være to til en vals....dog har jeg en god undtagelse at fortælle af. Jeg fik en stor forkælet
hest som var vant til at få sin vilje. Jeg fik Shane til at hjælpe mig med hende en slags tilridning og det var rigtig godt. Jeg fik
hende hjem efter 4 dage igen. Red på hende siden. Men gennembruddet kom da vi flyttede (dengang havde vi kun to heste) den anden
hest på sommerfold og hun kom med. Så flippede hun helt ud og smed mig af og var rigtig uartig så jeg tog hende i snor efter cyklen
hjem til stalden og folden hjemme på gården igen. Senere på dagen sadlede jeg hende op og red på hende som altid. Det gik godt
igen...puh, jeg havde jo lige i et kort øjeblik set skæret af den gamle hest i hende. Så hurtigt knyttede hun sig til mig meget og
alting gik som en leg for os. Hun vrinskede af mig og kom løbende op til mig. Ærligt så må jeg så tilstå at jeg ved at hun gik alene
tit sad i folden og læste og drak kaffe, brugte meget ekstra tid med hende, trak hende med ud og græsse og red lange gode ture på
hende. Hun blev en hel anden hest fordi hun for første gang i sit liv knyttede sig til et andet væsen...det var ganske fantastisk.
Så efter en måned kom den anden hest hjem igen men det tætte knyttelse der var opstået holdt sig og det blev en ganske speciel hest
som jeg var meget meget glad for. Hun var meget en enmandshest og lystrede efterhånden mit mindste vink....her i denne situation var
det godt at hun gik alene for det gav hende mulighed for at knytte sig til noget/nogen og det blev så godt. Nu er det flere år siden
og jeg har lige for kort tid siden solgt hesten og har hørt fra den nye ejer at den hengivenhed og tillid som hun viste mig den har
hun nu overført til sin nye ejer. Det er jo dejligt at en hest kan rette sig og det holder........

Vil dog gerne igen understrege at jeg generelt mener at heste har bedst af et makkerskab med en anden hest.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Marlene

Dato : 14-04-03 11:45

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e9a7aaa$0$24683$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg syntes også generelt at der skal være to til en vals....dog har jeg en
god undtagelse at fortælle af.

Snip

Tak for din historie. Jeg tror, du har ret i, at det ofte kan være godt, at
man ligesom er i fred med sin hest for at oprette en tillid, der vil være
til gavn for begge. Jeg er faktisk også glad for, at jeg har været alene med
min fjordhest det sidste lille års tid, for vi er bare så tæt på hinanden,
og selvom hun går alene, er hun en meget glad og livlig hest. Men det
skyldes jo nok også, at jeg er ved hende hver anden time ca. Nu er der dog
en selskabshest på vej (det bliver nok til en 30-årig islænder - nu må vi
se)...... Vi glæder os.....

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 14-04-03 12:09

> [...]
> en selskabshest på vej (det bliver nok til en 30-årig islænder - nu må vi

(klip)

Hej Marlene
Det lyder dejligt med din hest og også med den måske nytilkomne selskabshest. Den hest jeg fortalte om har jeg solgt for lidt over
en måned siden til en rigtig dygtig pige. Jeg var helt sikker på, at det var den rigtige ejer der kom og ville købe hesten. Faktisk
så sagde jeg nej til to interesserede fordi jeg skønnede, at den ene ville lade børn ride hende som kun havde redet 1/2 år på
rideskole og det var hun ikke en hest der egnede sig til. Den anden var en forsigtig dame som hurtigt ville blive bange for hesten.
Jeg har jo så nu slået mig over på islændere pga. min dårlige ryg. Faktisk har vi så nu en araber og så to islændere.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Marlene

Dato : 14-04-03 12:26

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e9a96dd$0$24642$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> Jeg har jo så nu slået mig over på islændere pga. min dårlige ryg. Faktisk
har vi så nu en araber og så to islændere.

Hej Annette.

Det må også være dejligt for dig at vide, at din tidligere hest har fået det
godt, så du kan slappe ordentligt af..... Jeg kan godt huske, at du solgte
hesten (og at du har fået to islændere). Det hele lyder bare så godt

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 14-04-03 12:57

> [...]
> godt, så du kan slappe ordentligt af..... Jeg kan godt huske, at du solgte
> hesten (og at du har fået to islændere). Det hele lyder bare så godt

Ja, jeg ved godt at mange jeg kender syntes at islændere det var da ikke mig en gammel dressurrytter med mange ungheste på bagen
.....men jeg er så lykkelig for mine små heste og jeg hygger mig og rider ture med min mand og mine børn og ja, jeg er glad for jeg
har været nede og se til min hest jeg solgte. Hun har det godt og virkede dejlig afslappet og havde fundet sig en ny dejlig
hestekammerat at gå sammen med. Bedre sted tror jeg ikke at hun havde kunne få at bo.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Musen

Dato : 12-04-03 21:52

> [...]
> en forpligtelse til, at se om dyrene bliver behandlet ordentligt, derfor

Tænk hvis alle var bare halvt så opmærksom på dyrevelfærd Dejligt at I
har lagt mærke til om hesten har det godt, men så længe den kommer ind om
aftenen (hvilket det jo tyder på) så må den gerne stå uden læskur om dagen.

Venlig hilsen Musen

Fra : Georg

Dato : 14-04-03 19:11

Ja hesten har to spande stående ved hegnet, så den får jo også noget til
maven. Det næste her, er dyreværn generelt. Forleden dag var jeg ude at
køre. På en ikke så befærdet vej omgivet af marker og skov sad der masser af
frøer midt på vejen. Nogle var blevet kørt over og mast helt flade, andre
var delvis kørt over. På en strækning over en kilometer, bar jeg ca. 30
frøer ind til siden. Men det skal ikke undre mig, at de hoppede ud på vejen
igen da jeg var kørt. Man føler sig magtesløs overfor menneskets
frembrusethed....

Fra : Fudge

Dato : 24-04-03 20:08

Hej

Vi bor på en gård, hvor vi har 5 heste. Vi skal snart til at bygge et
læskur. Mit spørgsmål er så, hvor stort det skal være?

Det skal vel være rimeligt stort, hvis de alle 5 skal kan stå der på samme
tid.

Er der nogel der ved hvor stort det skal være?

Håber i kan hjælpe mig.

Hilsen Susanne