sortere kolonne med dato i formatet ddmmyy~
Fra : Kim Schulz

Dato : 10-04-03 16:07

hejsa
hvordan hulen sorterer jeg efter dato i en kolonne når den er i ddmmyyyy
format (31102003)? Det skal virke i mysql 3.x

--
Navn : Kim Schulz | There are two kinds of egotists: 1) Those who
Email : kim @ schulz.dk | admit it 2) The rest of us

Fra : Morten

Dato : 10-04-03 20:07

Kim Schulz wrote:

> hejsa
> hvordan hulen sorterer jeg efter dato i en kolonne når den er i ddmmyyyy
> format (31102003)? Det skal virke i mysql 3.x

Hvad er typen af kolonnen? Hvis det er varchar, ville man i Oracle bruge
TO_DATE. I MySQL bliver du vist nødt til at omskrive vha. substring og
lign., fex.

SELECT CONCAT(RIGHT(col,4),"-",SUBSTRING(col,2,2),"-",LEFT(col,2))
FROM ...

Se http://www.mysql.com/doc/en/String_functions.html, der er også
links til dato operationer.

Morten

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-04-03 21:02

On Thu, 10 Apr 2003 21:06:35 +0200
Morten <usenet@kikobu.com> wrote:

> [...]
> substring og lign., fex.
>
> SELECT CONCAT(RIGHT(col,4),"-",SUBSTRING(col,2,2),"-",LEFT(col,2))

jeg regnede godt med at det sidste var det jeg skulle i gang med
(forresten er CONCAT_WS() nok smartere end almindeligt CONCAT), men
hvordan sorterer jeg så på det der?

SELECT CONCAT_WS('-',RIGHT(col,4),SUBSTRING(col,2,2),LEFT(col,2)) AS foo
FROM products ORDER by foo DESC
??

--
Navn : Kim Schulz | Suaviter in modo, fortiter in re. Se non e
Email : kim @ schulz.dk | vero, e ben trovato.