MS Windows
briani 27239
Flere diske i Win 98
Fra : Franck Marker

Dato : 10-04-03 10:32

Hej
Kan Win 98 kun se en hdd?
jeg har en ny 80 gb seagate med win98 installeret som kan ses, men på samme
ide kontroler sidder også en ældre 10 gb disk, som før var systemets eneste
disk, som nu er væk - Ikke kan ses af Win 98!

på den anden ide kontroler sidder cd rom brænder fra aopen, og flyttes
disken herover kan hverken disk eller brænder ses?
den disk der er på 10 gb og ikke kan ses er sat som slave!

mvh
Franck

Fra : Mogens

Dato : 10-04-03 10:48

On Thu, 10 Apr 2003 11:32:27 +0200, "Franck Marker"
<franckmarker@tandlaege-huset.dk> wrote:

>Hej
>Kan Win 98 kun se en hdd?

Nej, jeg har 3 harddiske i min maskine
og den kører Windows 98

> [...]
>disken herover kan hverken disk eller brænder ses?
>den disk der er på 10 gb og ikke kan ses er sat som slave!

Er disken jumpet korrekt ? Du kan ikke have 2 master diske
på samme kabel.

Findes den i BIOS ? Er den blevet Fdisket ?

mvh Mogens

Fra : Franck Marker

Dato : 10-04-03 11:00

nej den er ikke fdisket, idet det er en gammel disk med en del data herunder
en del billeder og en tidligere win98 som ikke skal slettes, om den findes i
bios ved jeg ikke?
mvh Franck
Mogens <nospamher@spamserver.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ibfa9vs2bpn03imk4aokiqm5l2nskd9oj7@4ax.com...

Fra : Mogens

Dato : 10-04-03 11:11

On Thu, 10 Apr 2003 11:59:35 +0200, "Franck Marker"
> [...]

>en del billeder og en tidligere win98 som ikke skal slettes, om den findes i

OK, så er det jo nok stedet at starte.

Tjek først at disken er jumpet korrekt som slave.

Start så maskinen og gå ind i BIOS. I nogle maskiner
skal du køre en "HD Auto Detect" før en disk bliver
registreret. Hvis maskinen er meget gammel kan det
endda være at den skal sættes op manuelt, men det
tror jeg nu ikke du behøver bekymre dig om.

Hvis BIOS kan finde disken, og når den som du siger
allerede er formatteret, så burde den også fungere
i Windows.

mvh Mogens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-03 11:25

Franck Marker skrev:

>Kan Win 98 kun se en hdd?

Næ. Jeg har en P233 med to harddiske og cd. Jeg har også haft
monteret et 100 MB floppydrev. Win98 kunne se det hele.

>jeg har en ny 80 gb seagate med win98 installeret som kan ses, men på samme
>ide kontroler sidder også en ældre 10 gb disk, som før var systemets eneste
>disk, som nu er væk - Ikke kan ses af Win 98!

Glem Win98. Det er ikke den der skaber problemet. Men jeg kan
ikke hjælpe dig med dit problem (ud over et flabet forslag: Prøv
at sætte den som master ... hvis du nu havde byttet om, ikke?)

--
Bertel

Fra : Leif Pedersen

Dato : 10-04-03 15:11

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Næ. Jeg har en P233 med to harddiske og cd. Jeg har også haft
> monteret et 100 MB floppydrev. Win98 kunne se det hele.

Har selv en pentium 300og her har jeg en 426 mb hardisk på slave og brænder.
Prøv at starte op på en start disk til windows 98 og se om hardisken er der
og måske prøve at sætte den på andre windows 98 maskiner eller det kunne
også være at disken er ntfs selv om dette er meget usansynligt.
Måske kunne der være noget galt med disken.

Hilsen
Anders

Fra : Claus

Dato : 10-04-03 11:50

Mener at nye diske er som standard sat som Stand Alone drev på
jumperne...Prøv at kig om der ikke er mulighed for at sætte jumperne som "
Slave Present " Eller noget lign....

Claus