Nyt lydkort eller nyt bundkort med lyd (A7~
Fra : Daniel Andersen

Dato : 10-04-03 09:44

Hejsa

Jeg er godt træt af mit SB Live! som ofte skratter når man hører musik i XP,
så jeg vil ha' et nyt lydkort. Sagen er dog den at dette hurtigt koster 500
spir, og så er der jo ikke så langt op til f.eks. et Asus A7N8X Deluxe med
et heftigt nVidia lydkort, samt USB 2.0 og Firewire, LAN mm. - De 2
førstnævnte ting har jeg nemlig heller ikke på nuværende tidspunkt.
Jeg ville da genbruge min T-bird 1400 og 2x256 PC2100 RAM

- Vil jeg da med fordel kunne udnytte Dual-Memory controlleren?.
- Vil lydkortet kunne fungere med 4-højttalere, da det passer med mit
lydanlæg?.
- Mit lydbrug er hovedsageligt musik og spil (Udnytter positional audio) -
Ville nVidia lydkortet være en god løsning til det?

Mvh
Daniel-San

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-04-03 12:22

"Daniel Andersen" <bluwduch@vip.cybercity.dk> skrev:

> Jeg er godt træt af mit SB Live! som ofte skratter når man hører
> musik i XP, så jeg vil ha' et nyt lydkort.

Det vil ikke nødvendigvis løse problemet. Jeg har selv haft store
problemer med et SB LivePlayer 1024 på et AOpen AX63 bundkort. Jeg var
i lang tid 100% overbevist om, at det var SB kortet, der var problemet.
Men jeg købte et nyt kort, et Hercules Gamesurround Fortissimo II. Her
havde jeg præcist samme problem med lyden. Problemet løste sig først da
jeg afprøvede en betadriver til mit TNT2 Ultra *grafikkort* (den
eneste driver, der ingen problemer gav på den maskine!). Dvs. at ét
problem har ikke nødvendigvis én årsag men kan godt have flere årsager.
Så det vil derfor nok være bedre, hvis du har mulighed for at låne et
andet lydkort for at afprøve om det virkelig er det eneste, der er
problemet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Daniel Andersen

Dato : 10-04-03 12:57

> [...]
> Så det vil derfor nok være bedre, hvis du har mulighed for at låne et
> andet lydkort for at afprøve om det virkelig er det eneste, der er

Det sjove er, at det "kun" (høres ihvertfald mere tydeligt) på rock-musik,
hvor der er godt med guitar - I spil er der ingen problemer andet end at
Windows/Creative ikke selv kan finde ud af at sætte systemet op til 4
højttalere, da dette skal gøres manuelt hver gang PC'en startes op - Ret
irriterende.

Jeg har dog et on-board lydkort jeg kan prøve at sætte til for at teste
det - Vil jeg se om jeg kan tage mig sammen til.

Er der dog nogen der har gode erfaringer med lydkortet på nForce2?

Mvh
Daniel-San

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-04-03 14:44

"Daniel Andersen" <bluwduch@NOSPAMATALLvip.cybercity.dk> skrev:

> Det sjove er, at det "kun" (høres ihvertfald mere tydeligt) på
> rock-musik, hvor der er godt med guitar - I spil er der ingen
> problemer

Det er faktisk lidt sjovt. Jeg havde absolut heller ikke problemer med
lyden i spil (det havde jeg i starten, men det ændrede en
biosopdatering på). Det var kun ved afspilning i WinAmp og andre
afspillere, at der var problemer - hovedsaligt når der skete noget mere
eller mindre grafikintensivt på skærmen som eksempelvis åbning af en
menu eller brug af visualizations i WinAmp eller MediaPlayer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Daniel Andersen

Dato : 10-04-03 15:22

> [...]
> eller mindre grafikintensivt på skærmen som eksempelvis åbning af en
> menu eller brug af visualizations i WinAmp eller MediaPlayer.

Ja, det er noget underligt noget!. Faktisk kun en lille smule der er galt,
men det er tilpas irriterende at høre på....

Fra : Madsen

Dato : 10-04-03 13:29

Daniel Andersen skrev:

> [...]
> selv kan finde ud af at sætte systemet op til 4 højttalere, da
> dette skal gøres manuelt hver gang PC'en startes op - Ret

Det problem har jeg nu ikke med mit nuværende Live! 5.1 og havde det
heller ikke med mit forrige Live!. Mit står til 4 speakers inde i
AudioHQ > Speaker og Windows er stillet til Quadraphonic speakers inde
i Control Panel > Sounds and Audio Devices > Advanced under Speaker
settings. Det er dog underordnet hvad jeg stiller Windows til for hvis
blot jeg har stillet AudioHQ til 4, så bliver den ved med at huske det.
Er det nyeste driver du bruger?

Madsen.

Fra : Daniel Andersen

Dato : 10-04-03 13:48

> [...]
> settings. Det er dog underordnet hvad jeg stiller Windows til for hvis
> blot jeg har stillet AudioHQ til 4, så bliver den ved med at huske det.

Det er en forholdsvis ny driver jeg bruger - Har ikke oplevet forbedringer
de gange jeg har opdateret, så man er vel blevet lidt opgivende her til
sidst :-/

Min står også til 4 speakers alle steder - Jeg skal dog altid lige ind i
AudioHQ og vælge det igen før den benytter det - Bøllekode siger jeg!!!

Fra : Madsen

Dato : 10-04-03 14:12

Daniel Andersen skrev:

> Det er en forholdsvis ny driver jeg bruger - Har ikke oplevet
> forbedringer de gange jeg har opdateret, så man er vel blevet lidt
> opgivende her til sidst :-/

Jeg forstår dig godt. Jeg kæmpede også en kamp med mit første Live!-
kort under Win98 og Win2000 og har sådan set stadig problemer med mit
nuværende Live! 5.1 under Win2000, men i WinXP har jeg overhovedet
ingen problemer med hakkende eller skrattende lyd.

> Min står også til 4 speakers alle steder - Jeg skal dog altid lige
> ind i AudioHQ og vælge det igen før den benytter det - Bøllekode
> siger jeg!!!

Ja, det må du nok sige. Det har jeg godt nok aldrig oplevet, men ved
på den anden side heller ikke hvordan man undgår det.
Måske er driveren til de 4 højttalere ikke blevet installeret
ordentligt, eller noget i den stil. Så vidt jeg husker så bliver der
installeret specielle filer afhængig af om man vælger 2 eller 4
højttalere under installationen af driveren.

Jeg kører pt. med driveren LiveDrvUni-Pack(ENG).exe fra d. 28/2-03
på både Win2000 og XP. <http://makeashorterlink.com/?K14721924>

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 10-04-03 13:29

Daniel Andersen skrev:

> Jeg er godt træt af mit SB Live! som ofte skratter når man hører
> musik i XP, så jeg vil ha' et nyt lydkort.

Har du prøvet at lede efter en indstilling i BIOS som hedder PCI
latency? Det kan nogle gange hjælpe at stille lidt på den. Hvis du
har indstillingen så prøv at stille værdien lidt op og se om det
gør en forskel.

Madsen.

Fra : Daniel Andersen

Dato : 10-04-03 13:49

> [...]
> latency? Det kan nogle gange hjælpe at stille lidt på den. Hvis du
> har indstillingen så prøv at stille værdien lidt op og se om det

Det vil jeg prøve . Er det en indstilling pr. PCI slot eller er den
global for dem alle?

Fra : Madsen

Dato : 10-04-03 14:12

Daniel Andersen skrev:

> Det vil jeg prøve . Er det en indstilling pr. PCI slot eller er
> den global for dem alle?

Den er global for dem alle, eller det er den i hvert tilfælde her.
Læs evt.: <http://makeashorterlink.com/?V174327F3>

Madsen.

Fra : Claus

Dato : 11-04-03 20:15

> Den er global for dem alle, eller det er den i hvert tilfælde her.
> [...]

Hej!

Jeg har påoplevet præcis det samme problem også med et sb live! lydkort og
winXP, men fandt ud af, at problemet var mit grafikkort!

Efter opdatering af mit grafikkort med den seneste driver ordnede problemet
sig imidlertid. Så prøv evt. med en update af dit grafikkort, men ikke
nødvendigvis med den nyeste (har oplevet at dette ikke hjalp)!

Mvh.

Claus