Opera - mangler rullelisten med tidligere ~
Fra : Peter Pan

Dato : 10-04-03 06:48

Hej

Jeg er netop vendt "hjem" til version 5.12, da version 7 gav for mange problemer og jeg har været
MEGET tilfreds med 5´eren.

Men, hvor og hvordan indstiller man den til at "huske" de indtastede webadresser, så når jeg senere
skal gå til en adresse, jeg indtastede forleden dag, går jeg blot ind i drop-down menyen under web
adresserfeltet ?

eksempel:
www.politiken.dk
www.berlingske.dk
www.sol.dk
ovs...

Som den er nu viser den alle besøgte hjemmesider, også undersiderne, men dette forsvinder efter
lukning af programmet.

Jeg synes jeg har været alle mulige indstillinger igennem, men uden held....

--

Med venlig Hilsen

Hans-Henrik Ellekær

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-04-03 08:45

Peter Pan skrev:

> Jeg er netop vendt "hjem" til version 5.12, da version 7 gav
> for mange problemer og jeg har været MEGET tilfreds med
> 5´eren.

Jeg kan desværre ikke svare på dit spørgsmål, men jeg er lidt
nysgerrig for at få at vide hvilke problemer du havde med version
7. Hvis 7'eren af en eller anden grund ikke skulle virke fint, hvad
er der så galt med Opera 6?

Hvis du vil bruge version 5 skal du nok regne med at der er en del
sider der vil se forkerte ud (det er også tilfældet med nyere
Opera-versioner, men ikke i nær samme grad).
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 10-04-03 15:25

Fra : Leony

Dato : 10-04-03 17:50

"Peter Pan" <noemail@thistime.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> webadresser, så når jeg senere skal gå til en adresse, jeg indtastede
> forleden dag, går jeg blot ind i drop-down menyen under web

I min 6.04 og min 7.03 finder du punktet " aktiver automatisk
fuldførelse (dropdown)" under tilgængelighed i indstillinger.
Den skulle gerne have et hak, hvis den har det skal du højest
sandsynligt ændre indstillingerne for historikken, som Christian er inde
på.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Peter Pan

Dato : 11-04-03 07:27

> [...]
> Den skulle gerne have et hak, hvis den har det skal du højest
> sandsynligt ændre indstillingerne for historikken, som Christian er inde

Jeg forsøgte med alle indstillinger i historik/cache (tror jeg). Den med automatisk drop-down havde
jeg nu ikke set, har den noget med historikken at gøre.? Listen kunne godt "droppes-down" - den var
bare tom, helt tom.
Lukkede jeg Opera og forsvandt alt. Det var godt nok på listen under Vinduer/speciel/historik, men
ikke på drop-down listen.

En af de ting, husker jeg nu, der drillede var at jeg sagde JA til "installer Java" - det
konfliktede med den Java der var på maskinen, når jeg kørte DanskeNetBank i Internet Explorer (det
er kun der den virker til DanskeNetBank).

Den søde support dame, fortalte mig hurtigt hvad jeg skulle lave om og straks virkede det igen. Så
ingen Java tim fra Opera-pakken. Jeg ved godt, det vist er den "rigtige" Java, men jeg vil gerne
kunne komme i banken.
Og jeg fik aldrig email til at virke, eller rettere jeg synes OE var bedre (Må man overhovedet rose
et MS produkt offentligt!). ABTW - jeg synes også OE er den bedste nyhedslæser, jeg har installeret
YProxy til at afkode Yenc med og det virker PERFEKT!

MEN...
Nu har jeg, fordi Jens spurgte hvilke problemer jeg egentlig havde med 7.eren, afinstalleret alt der
hed Opera, slettet alle mapper (der hed Opera) og geninstalleret 7.03´eren. Nu ville jeg se HVAD det
var der drillede. Og indtil videre er alt helt OK...

Så jeg prøver igen med den nye, er der foresten andre der synes den er laaang tid om at åbne.?
Især hvis den står som standardbrowser og man klikker på et link i et worddokument, en email eller i
et PDF dokument...
(så min standardbrowser er stadig IE)

Prøv forøvrigt at gå til http://www.oce.com/dk/default.htm og se forskellen på IE og Opera, desværre
til IE´s fordel.
Både forsiden og især siden "Månedens tilbud på supplies" er helt gal...

Nåh, det var meget skriveri, men alle skal have tak for hjælpen - Jeg vender tilbage med mere Opera,
hvis der dukker noget op...

mange hilsner
Hans-Henrik
post@kortholder.dk (det er den rigtige email)

Fra : Leony

Dato : 11-04-03 19:42

> [...]
> forskellen på IE og Opera, desværre til IE´s fordel.
> Både forsiden og især siden "Månedens tilbud på supplies" er helt

Vises fint nok i Opera 6.04

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-04-03 09:37

Peter Pan skrev:

> Så jeg prøver igen med den nye, er der foresten andre der
> synes den er laaang tid om at åbne.?

Der er næppe nogen tredjepartsbrowsere der kan åbne lige så hurtigt
som IE som jo har noget af programkoden indbygget i Windows. Både
Mozilla og Opera er mærkbart længere tid om at åbne end IE på mine
maskiner, men ikke længere end jeg kan leve med det.

> Prøv forøvrigt at gå til http://www.oce.com/dk/default.htm og
> se forskellen på IE og Opera, desværre til IE´s fordel.
> Både forsiden og især siden "Månedens tilbud på supplies" er
> helt gal...

Har du set kildekoden. Man tror det er løgn, men de laver
guddødemig tabelopstillinger med &nbsp; !

Der er nok nogen der har fortalt dem at tabeller er yt - men glemt
at fortælle dem at html-tabeller stadig er en glimrende måde at
lave (tada) tabelopstillinger på.

Forsiden indeholder et flashobjekt der udskrives hvis en
javascript-stump mener at man har flash installeret. Det virker
hverken på Mozilla eller Opera (og flash _er_ installeret).

Der er også et ganske interessant browsersnifferscript på forsiden.
Se for eksempel følgende udsnit der tilsyneladende skal tjekke for
eksistensen af Opera:

if (parseInt(navigator.appVersion) == 4)
{
   if ((navigator.appName == "Netscape"))
   {

[klip - diverse netscapetjek]

   } else {
    isIE4 = true;
    if (navigator.userAgent.indexOf('Opera') > -1) {
         isWin32 = true; /* check for OPERA */
      }

[snip]

else if (parseInt(navigator.appVersion) >= 5){
   isNN5 = true;
   if (navigator.platform.indexOf("PPC") != -1){
         isMac = true;
      }
   if (navigator.platform.indexOf("Win") != -1){
         isWin32 = true;
      }
}

Der tjekkes kun for Opera hvis versionsnummeret er 4 - og hvis der
findes en Opera (i version 4) sættes variablen "isWin32" !

Du skal nærmest være stolt over at Opera ikke kan vise sitet
korrekt ;)

Fra : Peter Pan

Dato : 11-04-03 21:28

> [...]
> findes en Opera (i version 4) sættes variablen "isWin32" !
>

> Du skal nærmest være stolt over at Opera ikke kan vise sitet

OK, jeg er stolt...
Nej, pjat - Jeg er sgu ligeglad, men i ren og skær nysgerrighed, hvorfor "checker" man for
forskellige browsers?.
Virker det, så virker det. Man kan vel ikke skrive siderne, så alle browsere viser siderne korrekt
(som de var tænkt)...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-04-03 10:47

Peter Pan skrev:

> Nej, pjat - Jeg er sgu ligeglad, men i ren og skær
> nysgerrighed, hvorfor "checker" man for forskellige browsers?.

Godt spørgsmål. Det burde egentlig ikke være nødvendigt, men ældre
browsere har ret forskellige opfattelser af hvordan forskellige
web-elementer (primært html, css og javascript) skal opfattes.

> Virker det, så virker det. Man kan vel ikke skrive siderne, så
> alle browsere viser siderne korrekt (som de var tænkt)...

Man kan skrive siderne så de overholder de regler der er for de
forskellige websprog. Så er det op til browserfabrikanterne at få
deres browsere til at understøtte standarderne. I praksis er det
desværre et fåtal af sider der validerer. Alt for mange sider er
stadig skrevet til gamle standarder og browsere der tilsyneladende
slet ikke taler samme sprog.

Fra : N/A

Dato : 11-04-03 21:28