Film i undervisningen
Fra : Kaare Rasborg

Dato : 09-04-03 16:38

Hej med jer,

Jeg er 3. års studerende og skal op til eksamen i Dansk her til sommer.
Emnet hedder "Danskfaget og Medier", med fokus på film i
danskundervisningen.
Jeg håber i har tid til at hjælpe med et par spørgsmål.

Det er vores hypotese at film bliver brugt alt alt for lidt, og at de mere
er pauseklovne end reelle tekster.

Hvor mange af jer bruger film som led i jeres
undervisning, og i hvor høj grad bruger i dem?
På hvilken måde?
Hvor højt prioriterer i film i forhold til litteratur?

Jeg håber i har tid til at hjælpe, så vi kan få indkranset vores opgavefelt
lidt.

På forhånd tak,

Mvh.

Kåre Rasborg N.Zahles Sem.

Fra : Jeppe Møller

Dato : 09-04-03 22:02

> Det er vores hypotese at film bliver brugt alt alt for lidt, og at de mere
> er pauseklovne end reelle tekster.

Jeg tror du har ret i at de bliver brugt for lidt (set ifht. hvor lang tid
børn bruger på medietekster fremfor skrevne tekster)
men pauseklovne, uha... du får næppe nogen lærere til at sige det, og jeg
håber da ikke det er rigtigt. Hvis en film bruges i undervisningen må der
antageligvis være et formål med det, som med alt andet der arbejdes med. Men
det er jo en fin nok tese at arbejde ud fra.

Hvis du vil finde nærmere ud af det kan jeg anbefale at lave en
spørgeskemaundersøgelse. Det har jeg selv gjort, den var udført blandt
elever- de svar du får herinde kommer nok kun fra lærere.

> Hvor mange af jer bruger film som led i jeres
> undervisning, og i hvor høj grad bruger i dem?
Jeg har tænkt mig at gøre det- hvor emget er svært at sige.

> På hvilken måde?
Som inspiration og motivation for at arbejde fordybende fagligt. Det vi
lærer ved at se video, giver os et billede af noget, som vi ellers kan have
svært ved at forestille os. Visuelle børn keræver visuelle medier

> Hvor højt prioriterer i film i forhold til litteratur?
Principielt burde det være højere, men det er nok ikke muligt set ifht.
klare mål, læseplaner mv. Vi skal have faglige unge, og den faglighed deres
forældre og lærerne kender kommer fra det skrevne ord- det skrevne ord er på
tilbagetog og det visuelle sprog må opprioriteres. Ellers ender vi med en
flok visuelle analfabeter, jeg er bange for at vi allerede er godt på vej
til det...

Det kan være svært at svare på dine spørgsmål, vær gerne så præcis som
muligt (jeg tænker allerede i et spørgeskema, hvis du ikke kan bruge det, så
ignorer dette)
fx
- Bruger du film i din undervisning?
- Hvor mange gange har du fremvist film for dine elever inden for den sidste
måned?
- Sidste gang du lavede en fremvisning, hvilket formål havde det da?

Alternativt er det klassiske 'afkrydsningsskema' som er lettere at hive
resultater udfra, men selvfølgelig også fokuserer mere snævert.

Du kan midlertidigt se min bacheloropgave her:
http://www.groenjord.dk/~v3805a/ungemedierskole.doc (ca. ½mb)
som jeg har afleveret d. 1. april i år. Der er måske noget inspiration at
hente- siderne 7-14 behandler den spørgeskemaundersøgelse jeg gennemførte,
og der er måske nogle konklusioner der kan give grund til uro. (INGEN af
eleverne gav udtrk for at de visuelle medier; TV/vide/DVD, blev benyttet i
skolen overhovedet!)
Spørgeskemaet ligger som bilag 1- her:
http://www.groenjord.dk/~v3805a/bilag1.doc

Hvis du har problemer med at hemte filerne så skriv til mig, så sender jeg
det istedet. (jeg kan ikke selv få det til at virke lige nu, hmmm)

> Jeg håber i har tid til at hjælpe, så vi kan få indkranset vores
opgavefelt
> lidt.

Håber noget af det jeg har skrevet kan være til hjælp- det er et rigtigt
spændende felt i vil til eksamen i- og alt alt for nedprioriteret i
folkeskolen.

VH
/JeppeM- Blaagaard Seminarium

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 10-04-03 15:03

"Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror du har ret i at de bliver brugt for lidt (set ifht. hvor lang tid
> børn bruger på medietekster fremfor skrevne tekster)

I forhold til de vejledende læseplaner bruges film normalt i det omfang, der
kræves. Dansklærere specielt i overbygningen skal inddrage mediet.
Jeg kombinerede oftest en læst tekst med filmatiseringen af
novellen/romanen. Filmen var udgangspunkt for den specifikke
mediegennemgang. Efterfølgende lod jeg eleverne selv skabe en lille
filmsekvens. Det foregik én gang årligt i 8. og 9. klasse.
Desuden arbejdede vi tematisk med reklamer og de virkemidler, der anvendes
der.
Et par gange arbejdede vi mere ekstensivt med nogle kvalitetsfilm. (Se og
diskutere.)
Det er, hvad der er plads til, i et afvejet valg af "tekster" i 8-9 klasse.

> [...]
have
> svært ved at forestille os. Visuelle børn keræver visuelle medier

Afvejet! Mediet er ikke så vigtigt som den skrevne tekst ifølge de
vejledende læseplaner!

> [...]

> flok visuelle analfabeter, jeg er bange for at vi allerede er godt på vej

- ellers kunne vi ende med en flok reelle analfabeter, der ikke kan tilegne
sig en tekst.

venlig hilsen Niels Aage Schmidt (forhenværende dansklærer)