hunden piver
Fra : Daniel

Dato : 09-04-03 14:52

Hejsa. Min hund Amerikans bulldog på 11 mdr piver. Det gør den fordi
dem higer efter opmærksomhed( tror jeg). Det sjove er at den får
masser af opmærksomhed. Den er sjældent alene hjemme og den er ofte
ude og flere timer ad gangen. Men ofte så sidder han i sofaen eller på
gulvet og piver. Han gider ikke at lege med sit legetøj eller ben.
Han kan endda også pive lige efter han har været ude og gå( han bliver
aktiveret)
Er der nogen der har nogle gode råd, for det er ikke til at holde ud
at høre på. Skal lige siges at han piver ikke når han er alene hjemme.

Fra : Ladycatwoman

Dato : 09-04-03 18:27

"Daniel" <Danielbergman21@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen der har nogle gode råd, for det er ikke til at holde ud
> at høre på. Skal lige siges at han piver ikke når han er alene hjemme.

Hej Daniel.

Jeg havde selv et indlæg herinde for nogle måneder siden vedrørende det
samme.
Min Cujo (schæfer) peb også skrækkeligt, selvom han på ingen måde manglede
noget.
Jeg valgte at ignorere det, selvom det var svært, og efter ca. 14 dage - 1
mdr. stoppede han. Nu er han igen den gamle hund, og jeg har på
fornemmelsen, at det er noget, der kommer i perioder.
Mit råd til dig er derfor at forsøge at ignorere det. Det er en slags
skaberi, der forsvinder, når han finder ud af, at det ikke hjælper.
Det er dog VIGTIGT, at du er sikker på, at han intet fejler, men udfra dit
brev, kan jeg forstå, at du også mener, at det er skaberi.
Ros ham, når han stopper med at pive, og ignorer ham ellers, når han gør
det.
Fortæl endeligt, hvordan det går.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Freedom

Dato : 10-04-03 05:34

> [...]
> Er der nogen der har nogle gode råd, for det er ikke til at holde ud
> at høre på. Skal lige siges at han piver ikke når han er alene hjemme.

Jeg kender det, jeg har selv en af slagsen, men han piver når han vil noget,
lege, ha en kiks ud og gå (hvad han vil altid) vil have vi skal gøre noget,
ikke gider være der hvor han er osv. Det har han gjort siden han var 8 uger
og jeg har faktisk skældt ham ud. Det betyder han ikke gør det s meget mere,
heller ikke for de gamle ting som jeg har skældt ham ud. Men han finder nyt,
han piver for;(( Jag har prøvet at ignorer det, og det vil sikkert hjælpe
nogle med efter næsten ½ år hvor han bare pev højre og højre, gav jeg op og
begyndte at skelde ud;)) Det er til at få spat af, for gjeg kan bare rende
rundt og tilfredsstille ham hele dagen. Jeg har hørt andre med samme
problem!

Lad os høre hvordan det går!

Iben

Fra : Rikke Andersen

Dato : 10-04-03 08:43

Hej Daniel

Din hund er vældig klog, lidt for lige med dig og i fuld fuld gang med at
opdrage løs på dig. Og lur mig om ikke det virker.

Hvad sker der når han piver ?

Ignorerer du ham, skælder du ham ud, får han kontakt (og bare et enkelt ord
eller berøring er kontakt) ???

Lederskab er en underlig størrelse, nogen gange kan det være svært at se de
protentielle problemer når man står i dem.

Men som du beskriver det, har din hund et godt og aktivt liv. Du behøver
ikke at have dårlig samvittighed på nogen måde. Gør dig det fuldstændig
klart med det samme. Dernæst skal du sætte dig ned og gå jeres dag sammen
igennem fra start til slut og være helt ærlig. Hvor mange initiativer tager
du i løbet af dagen og hvor mange tager din hund. Den gode leder er
retfærdig og tager initiativer til leg, jagt, hvile osv osv.

Er det ham der står hende ved døren og dikterer at nu skal I ud og gå ? Står
han også og gør udenfor når han vil ind igen ?

Man kan godt blive lidt skræmt over denne analyse, for ganske ofte viser det
sig, at man i virkeligheden springer rundt på pinde og opfylder hundens
mindste ønske. Ind, ud, op, ned, lege, klappe, kæle, lege noget mere, gå
tur, spise...... osv osv.

Cajus mor har givet en ret god beskrivelse af nøjagtigt den samme situation.
Hvor hun fik brudt mønsteret ved at ignorere den -> den kan jo ligeså godt
holde op når den alligevel ikke får noget ud af det.

Jeg tror du vil have meget stor glæde af at læse : Hundelytteren. Ikke at
jeg nødvendigvis er fuldstændig enig med alt hvad der står i den, men den er
rigtig godt skrevet og giver mange fine episoder til eftertanke. Særlig tror
jeg du vil have vældig glæde af de afsnit der er omkring den gode leders
initiativer. Hvis din hund kommer hen og vil snakke, så ignorer den. Du skal
være den der tager initiativ til den slags. Jeg mener ikke selv at det
betyder, at du aldrig skal lade din hund tage initiativ til leg og kæleri,
det ville jo ikke været til at holde ud. Jeg ææææælsker da at mine hunde
kommer farende og gerne vil lege og kæle, men jeg har lært at være opmærksom
på de små tegn, der fortæller at de bliver lidt for lige med mig, så kan jeg
lige skrue bissen på et par dage eller 3.

Held og lykke med dit lederskab, og skriv endelig og fortæl hvordan det går
fremover

Mange knus

Rikke Andersen og Bobbe og Loppe
www.bobbe.dk

Fra : Freedom

Dato : 10-04-03 09:51

"Rikke Andersen" <ra@danms.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad sker der når han piver ?
>
> Ignorerer du ham, skælder du ham ud, får han kontakt (og bare et enkelt

Hej Rikke, hvrodan kan det så være det hjalp på min hund?

Godt nok finder han noget andet, men nu hvor han er 6 år kan han ikke finde
på meget mere;))) Så det er altså ikke bare sådan at det ikke hjælper!!!!
Men jeg ville også prøve at ignorere først (som vi også gjorde) men virker
det ikke så...

;)Iben

Fra : Rikke Andersen

Dato : 10-04-03 12:00

Hej Iben

Tjae jeg ved ikke lige hvordan jeg fik læst dit indlæg *S* Nok som jeg gerne
ville læse det er jeg bange for. Jeg fik i hvert fald lige det indtryk at
det havde hjulpet for dig at ignorere den - men hvordan jeg fik det til det
er lidt uvist - sorry.

Det er jo let at være hellig og teoretisk, jeg havde sikkert også bedt mine
om at klappe i hvis det var noget der var blevet ved og ved og de alm.
værktøjer de kloge mennesker giver os ikke virker.

Mit budskab var vel egentlig også, at piveriet måske kun er en lille ting af
problemets kerne (som jeg opfatter det)

Mange hilsner

Rikke

Fra : Freedom

Dato : 10-04-03 12:11

> [...]
> værktøjer de kloge mennesker giver os ikke virker.
>
> Mit budskab var vel egentlig også, at piveriet måske kun er en lille ting

JA det er rigtigt, det er ikke piveriet men den totale styring som man kan
blive udsat for hvis man følger det;))))

Jeg er spændt på om det hjælper Daniel, for det er så belastende, jeg har jo
været det igennem og det tog år før han stoppede, men han har det i sig
endnu, men det er så lidt så begynder han så bissen på og så stopper han. Så
går der måneder nogle gange et helt år før han finder på noget nyt!! Det
sidste han ville var at han ville have vi alle skulle gå i seng på samme tid
som ham, så lå han foran sove værelset og piv piv;))) Nej den gik ikke, så
jeg er spændt på hvad han finder på næste gang;)))

Iben

Fra : Therese

Dato : 10-04-03 13:00

"Rikke Andersen" skrev
> snip en hel masse godt om initiativ og lederskab <

Vi har haft (øhh har) de samme problemer med Bernhard.
Han piver også helt vildt nogen gange, når han vil et eller andet. Vi har
dog besluttet, at det er i orden, at han piver, når han gerne vil ud i
haven. Vi har så bare valgt at være konsekvente over for ham når han piver.
Selvom han piver fordi han gerne vil kæle eller lege eller noget andet,
rejser vi os og lukker ham ud i haven. Han stiller sig med det samme op og
kigger ind af vinduet i døren, men han får lov til at blive derude i et
stykke tid. Så håber vi, vi kan lære ham, at piben = haven og ikke noget som
helst andet.
Jeg aner ikke om det er en fornuftig metode.....

Et meget større problem er, at han nu er begyndt at gø og nappe i stedet
for, når han vil have opmærksomhed. Vi prøver selvfølgelig på den gængse
ignorering, men det virker bare ikke. Han kan snildt blive ved ½ time, og
det er altså ret belastende at høre på. Han er meget dominant - specielt
over for mig - og bliver hidset totalt op, hvis man begynder at skælde ham
ud. I stedet siger vi så til ham stille og roligt: "Skal du ud i
bryggerset?" Ofte virker dette, da han godt ved, der er ret kedeligt ude i
bryggerset, og går efter et par forsøg hen og lægger sig. Bliver han ved,
rejser en af os op, og han pisker afsted mod bryggerset. Jeg føler dog han
griner af os. Han ender til afkøling i bryggerset i et godt stykke tid, men
det er jo lykkedes for ham at få os op af stolen alligevel. Når vi lukker
ham ind igen er han næsten altid stille og rolig resten af aftenen.

Jeg vil meget gerne have kommentarer på metoderne, da vi er ret frustrerede
når det sker.

Det skal lige siges, at vi forsøger at være dem, der tager initiativ til
nusse- og lege- og gåturtid, hvilket som oftest fungerer helt fint.

--
Mange hilsner
Therese