blodcyste i den ene æggestok ?
Fra : Berit Nielsen

Dato : 08-04-03 19:40

Hej alle.
Jeg har min lille araber hoppe til bedækning ved en araber hingst.
Hun snød mig så og måtte afsted derned hu hej vilde dyr.
Desværre gik hun ikke rigtigt i brunst, og er så blevet checket af en
dyrlæge.
Hun har så sagt at hun havde en blodcyste i den ene æggestok,
og hun har givet hende en hormon indsprøjtning.
Nu står jeg så her tilbage og hader at min hest har haft dyrlæge,
og at jeg ikke var der til at stille mine 100000 spørgsmål, når de nu melder
sig.
Derfor håber jeg nu at en af jer måske kan..
Hvad er en blodcyste ?
Er den helt ufarlig ?
Hvad kommer den af & gør den skade på min hest ?
Det var noget med at den ville forsvinde at dig selv,
i den næste brunst som nok kommer om 5 - 6 dage efter sprøjten.
Men.. men .. men.
Vil den blive der ?
Skal den fjernes ?
Og vil det betyde noget for selve graviditeten ? og selvfølgelig for føllet
?

Jeg har stillet alle spørgsmålene til hende der har hingsten og venter på
svar,
men måske har en af jer oplevet noget lign. ??
Måske skal jeg selv ringe til dyrlægen og høre.... i ved en bekymret
ravnemor *B*

Hilsen Berit

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-04-03 20:02

In article <3e931773$0$24700$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Berit Nielsen wrote:
> [...]
> Nu står jeg så her tilbage og hader at min hest har haft dyrlæge,
> og at jeg ikke var der til at stille mine 100000 spørgsmål, når de nu melder

Ring til dyrlægen ?

[klip]

> Måske skal jeg selv ringe til dyrlægen og høre.... i ved en bekymret
> ravnemor *B*

Ja, det var måske en ide ;-D

JonB

Fra : Anet

Dato : 08-04-03 21:06

> Ring til dyrlægen ?

(klip)

Ja, og spørg så hvad hun bygger på at det er en blodcyste???? skriv alle dine spørgsmål ned og få tilfredsstillende svar så du ikke
føler dig ude hvor du ikke kan bunde.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Lene

Dato : 14-04-03 09:43

"Berit Nielsen" skrev:.
> Derfor håber jeg nu at en af jer måske kan..

Jamen dem har jeg oplevet mange af *s*

> Hvad er en blodcyste ?

En folikken uden æg, som er blodfyldt i stedet for.

> Er den helt ufarlig ?

Ja - og specielt nu da den er behandlet.

> Hvad kommer den af & gør den skade på min hest ?

Ingen kan give et helt entydigt svar på, hvad den kommer af. Nogle
hopper er dog mere tilbøjelige til at få dem end andre. Den kan
forårsage temperamentsfejl på nogen hopper, så som ondskabsfuldhed.
Hvis den er meget stor og sprænger kan der være tale om svære indre
blødninger, men det sker meget sjældent. Der er vist større
sandsynlighed for at vinde i lotto end at hesten får alvorlige
komplikationer af en blodcyste.

> Det var noget med at den ville forsvinde at dig selv,
> i den næste brunst som nok kommer om 5 - 6 dage efter sprøjten.

Korrekt.

> Men.. men .. men.
> Vil den blive der ?

Nej.

> Skal den fjernes ?

Den er væk nu.

> Og vil det betyde noget for selve graviditeten ?

Intet.

og selvfølgelig for føllet> ?

Intet - du kan roligt glæde dig til en fin lille følfrans til næste
sommer.

Jeg har vel fået behandlet for cyster et par hundrede gange i alt på
diverse hopper. Hyppigste årsag til ufrugtbarhed hos hopper er næst
efter urenhed - cyster.

Mvh. Lene

Fra : Berit Nielsen

Dato : 14-04-03 21:01

Hej Lene.
Tak for din fine svar,
det var lige det jeg manglede at høre.

Desværre virkede sprøjten ikke på hende, og hun er ikke gået i brunst igen.
Og skal tilses af dyrlæge igen Onsdag.
Så jeg afventer stadig..

Hilsen Berit N