søge på noget af en tekst
Fra : pepss

Dato : 08-04-03 16:12

jeg vil tro spørsmålet skal stilles her ellers må i lige sende
mig vider!
jeg vil lave søge funktion på min side som søger i
databasen(access) men hvor man kun behøver skrive noget at
teksten.
altså vist man skriver: ol finder man ole, olga, olle, olie osv.
er der nogen der kan give mig et tip?
på forhånd tak

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 08-04-03 17:03

> [...]
> teksten.
> altså vist man skriver: ol finder man ole, olga, olle, olie osv.

Naturligvis :)

Du skal have fat i LIKE og %

LIKE bruges i stedet for = og % indsættes istedet for en * som man kender
det fra jokersøgning.

altså... du kan fx lave det sådan

searchstring = Request.Form("search") ' Får fat i det som brugeren vil søge

searchstring = Replace(searchstring,"*","%") 'Indsætter % (Som databasen
bruger)i stedet for *

StrSQL="Select * from mintabel where navn LIKE '" & searchstring & "'"

Eller med dit eksempel:
StrSQL="Select * from mintabel where navn LIKE 'ol%'"

så nemt kan det gøres :)

mvh. Henrik

Fra : pepss

Dato : 08-04-03 18:31

> [...]
>
> Eller med dit eksempel:
> StrSQL="Select * from mintabel where navn LIKE 'ol%'"

Tak skal du ha!
det vil jeg da kaste mig over med det samme!