Råd til ny firewall setup
Fra : Kim Noer

Dato : 08-04-03 15:04

Davsen der..

Jeg har fået ny forbindelse og skal derfor vælge lidt hardware.

Jeg forestiller mig fl.g. setup:

WAN (16 IP'er) <-> Switch <-> Firewall/Servere

Pt. skal jeg kun bruge en firewall, den skal bruges til det interne netværk
(surf, email etc.). Jeg vil gerne have mulighed for at lave NAT hvis jeg
brug for det. Vi er ca. 20 mand, så det skal ikke være det store udstyr - så
hvilken firewall skal man vælge - eller er det 'ligemeget' ?

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Kim Noer

Dato : 08-04-03 17:03

"Kim Noer" <kn@nospam.dk> wrote in message

[snip]

Glemte at nævne at der skal være mulighed for VPN.

--
I doubt, therefore I might be.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-04-03 20:32

On Tue, 8 Apr 2003 16:04:14 +0200, "Kim Noer" <kn@nospam.dk>
wrote:

> [...]
> brug for det. Vi er ca. 20 mand, så det skal ikke være det store udstyr - så
> hvilken firewall skal man vælge - eller er det 'ligemeget' ?

Det er svært at svare fornuftigt på ud fra de givne oplysninger.
Måske kan du gøre det med noget fri software, måske er en Nokia-
box med Firewall-1 det eneste rigtige. Jeg ville nok vælge en
PIX501.

-A

Fra : Nicklas Uhlen

Dato : 08-04-03 23:18

Hej Kim

Hvis du har mod på det kan du prøve IPCOP www.ipcop.org er et stykke
freewear linux ting.
Så skal du bare ud og finde en computer 2-3 stk netkort hardisk fra. 200 MB
og op efter så burde du være kørende.

IPCOP kan:
Firewall/Nat (Jeg har ikke helt styr på hvordan den laver firewall)
VPN
Web proxy (Så kan det være du skal op på 1 GB hardisk eller støre så du har
lidt plads)
DHCP
Port forward
DMZ zone (kræver du har 3 stk netkort)

Er vist det i store træk.

Jeg har 3 stk. kørende og har haft dem i ca. 3-4 md. uden nogen problemer
køre stabilt og har ikke være gået ned.

I firmaet hvor jeg er køre den ene på 512kbit ADSL med 200Mhz pentium
32-64Mb ram 3 GB hd og vi sider 35 mand.

Jeg har ikke nogen ide om den er merre/mindre sikker end fx. en hardwear box
som Zyxel zywall 100

Hilsen

Nicklas

Fra : Jesper Monsted

Dato : 08-04-03 23:37

> [...]
> NAT hvis jeg brug for det. Vi er ca. 20 mand, så det skal ikke være
> det store udstyr - så hvilken firewall skal man vælge - eller er det

En lækker, og nogenlunde billig, løsning laves a netscreen - nuttede små
blå tingester :)

--
/Jesper, der blah blah uofficielt blah

Fra : Jens

Dato : 10-04-03 07:20

> [...]
> brug for det. Vi er ca. 20 mand, så det skal ikke være det store udstyr -

> hvilken firewall skal man vælge - eller er det 'ligemeget' ?

Jeg har god erfaring med en WatchGuard SOHO boks.....
(http://www.watchguard.com)
http://www.comdec.dk eller http://www.secdatacom.dk kan henvise til
nærmeste forhandler.

Jens