Slørhaler
Fra : NN

Dato : 08-04-03 13:02

Hej
Jeg har læst et sted at slørhaler ikke behøver særligt varmt vand. Kan det
så lade sig gøre at stille et akvarium op uden varmelegeme og lade "stuen
varme akvariet op"??

Hvad har i ellers af erfaringer med ovenstående fisk? Hvordan er det at
holde og hvilke fisk kan de lide at svømme sammen med?

Hilsen
JJ

Fra : Simon Rasch

Dato : 08-04-03 14:20

NN <denskarpe@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b6udgp$28e$1@sunsite.dk...
> [...]
> så lade sig gøre at stille et akvarium op uden varmelegeme og lade "stuen

Hej JJ
Du har hørt rigtigt. Jeg mener de kan klare temp. helt ned til 16 gr., og de
trives bedst mellem 18-21 gr. Du kan ihvertfald roligt have dem i stuen uden
varmelegeme. Du skal være opmærksom på, at slørhalen er en "vanskabning" på
samme måde som et mulddyr (1/2 æsel - 1/2 hest), og de kan ikke formere sig.

> Hvad har i ellers af erfaringer med ovenstående fisk? Hvordan er det at
> holde og hvilke fisk kan de lide at svømme sammen med?

De er ikke særligt gode svømmere, og bliver nemt ofre for andre fisks bideri
i finnerne.
Har hørt at de SKAL have noget guldfiskefoder (udtalt af en forhandler af
samme), men jeg aner ikke om det passer...

Mvh
Simon

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 08-04-03 21:28

"Simon Rasch" <simon.hansen@get3net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
uden varmelegeme. Du skal være opmærksom på, at slørhalen er en
"vanskabning" på samme måde som et mulddyr (1/2 æsel - 1/2 hest), og de kan

Nok har slørhaler gennemgået en lang forædlingsproces, men de kan altså godt
formere og mangfoldiggøre sig, hvis altså man giver dem de helt rigtige
vilkår. Det kan der læses mere om i Flemming Holbeks bog "Guldfisk og
Slørhaler". Den er fra 1973, men stadig den mest fyldestgørende bog jeg har
læst om slørhaler og deres liv. Man kan desuden se forskel på hanner og
hunner - jeg kender i hvert fald til to metoder (den ene bedre end den
anden) og på den måde hjælpe naturen godt på vej ved at anskaffe to hanner
og en hun.

> De er ikke særligt gode svømmere, og bliver nemt ofre for andre fisks
bideri
> i finnerne.

Jeg vil give dig ret i at andre fisk har en tendens til at bide i deres
finner - jeg har selv haft omend meget dårlige erfaringer med sammenføringer
med sværdragere og flying fox. Fisk jeg ikke personligt har oplevet
problemer med er platyer, diverse rolige stimefisk (ikke fosforbarber og
lignende) som saksehaler, zebrafisk, neonfisk (som desværre har en tendens
til at blive spist af mine guldfisk når de bliver indkøbt), pansermaller og
ancistrus sugemaller. Jeg har desuden selv en kampfisk der ikke rører
hverken slørhaler eller guldfisk.

Til gengæld vil jeg ikke kalde dem dårlige svømmere - når man tager deres
kropsform i betragtning, svømmer de faktisk utroligt elegant - og hurtigt!
Og hvis man får glæde af at iagttage en parringsleg vil man se på sine
slørhaler på en hel anden måde
Til gengæld skal man passe på med for meget bevægelse i vandet - slørhalerne
har skrøbelige finner og tåler ikke for meget turbulens. Selvfølgelig er der
ingen regler uden undtagelser og mine slørhaler er de første fisk til at
fræse ind i de vilde bølger når jeg netop har renset filter.

> Har hørt at de SKAL have noget guldfiskefoder (udtalt af en forhandler af
> samme), men jeg aner ikke om det passer...

Jeg fodrer for det meste med det samme foder til alle mine fisk - jeg har så
suppleret med foderpiller der skal øge farveintensiteten i guldfiskene og
slørhalerne. Derudover elsker de levende foder - eller alternativt frosne
røde myggelarver og lignende.

> Mvh
> Simon

Hilsen
Tina

Fra : Simon Rasch

Dato : 09-04-03 22:33

> Nok har slørhaler gennemgået en lang forædlingsproces, men de kan altså
godt
> formere og mangfoldiggøre sig, hvis altså man giver dem de helt rigtige
> vilkår.
<snip>

ok, så har jeg hørt noget forkert...

> Jeg fodrer for det meste med det samme foder til alle mine fisk - jeg har

> suppleret med foderpiller der skal øge farveintensiteten i guldfiskene og
> slørhalerne.
<snip>

Det lyder som det jeg blev overtalt til at købe i sin tid. Det hedder
"Tetra....et-eller-andet....color" (farvefremmende).

/Simon

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 08-04-03 20:20

"NN" <denskarpe@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så lade sig gøre at stille et akvarium op uden varmelegeme og lade "stuen

Ja, den foretrukne temperatur er 16 grader, men de kan sagtens klare 20.

> Hvad har i ellers af erfaringer med ovenstående fisk? Hvordan er det at
> holde

De orange er de mest hårdføre efter min erfaring. De sorte er meget
modtagelige overfor svamp.

og hvilke fisk kan de lide at svømme sammen med?

Ikke rigtig nogen. En ancistrus sugemalle kan dog godt tolerere selskabet og
omvendt.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Who Know

Dato : 20-06-03 18:42

Hejsa NG

For lige at suplere, med en smule afaring.

Slørhaler er glade ( mad ) for fisk som guppy'er neon fisk og andre af samme
størrelse. så jeg må sige at efter min afaring er slørhalerne de mest
hårføre :-/

Joakim Reck