Nogen erfaring med Nikon Sporster 8x36 ?
Fra : jk

Dato : 08-04-03 11:09

Hej

Jeg påtænker at købe denne rimeligt billige kikkert til et
familiemedlem.

Er den skarp nok ?

Den er god til briller med en øjenafstand på 20.5 mm (eye-relief).

http://www.goecker.dk/

Alternativet er nok en 8x40 med porroprismer, klassisk design.

På forhånd tak

John

Fra : jk

Dato : 12-04-03 13:23

On Tue, 08 Apr 2003 12:09:10 +0200, jk <johnknuhtsen@mail.dk> wrote:

> [...]
>
>http://www.goecker.dk/
>
>Alternativet er nok en 8x40 med porroprismer, klassisk design.

Nu har jeg prøvet omtalte Nikon kikkert, 8x36. Den er faktisk ret god
til prisen (prisbaskeren har den 1698 plus porto). Især er den god til
brillebærere, ganske fremragende faktisk.

Men til en bruger, der ikke bruger briller til at kigge langt, så er
Nikon Activa 8x40 nok at foretrække. Den er måske en anelse skarpere.

Vægten af de 2 kikkerter er omtrent ens, 720 - 745 gr.
Sporsteren virker tung, fordi den er kompaktere.
Lysstyrken er også omtrent ens, henholdsvis 4.5 og 5 mm udgangspupil.

Mit valg er Nikon Activa 8x40 til 1098,-
da brugeren ser langt uden briller.
(Begge er made in China).

hilsen

John

Fra : jk

Dato : 16-04-03 22:46

kommercielle betragtninger, erfaringer og opråb om teknik er
fuldstændig ophørt i denne gruppe. Jeg kan kun gisne om hvorfor. Men
jeg kender nok til fuglefolket !
For mig er det nu ligegyldigt.

mvh

John