Et netværk på Nettet gennem en Linux serve~
Fra : Steffen Tiedemann Ch~

Dato : 21-03-01 21:26

Hejsa,

Jeg har efterhånden et netværk på fire maskiner, hvoraf den ene fungerer som
fil- og printserver og kører Linux. Planen er nu, at denne computer skal
være den eneste, der bruger min ISDN T/A. Resten skal - fra både Windows NT
og Linux - bare kunne komme i kontakt med Internettet gennem denne maskine.

Hvordan skal dette klares?

Steffen Christensen
steffen@refresh.dk

Fra : Ove Lie

Dato : 21-03-01 21:58

Steffen Tiedemann Christensen <steffen@prudence.dk> skrev i
meldingsnyheter:99b2ps$n44$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
NT
> og Linux - bare kunne komme i kontakt med Internettet gennem denne

'man ipmasq' og lese howtoen til ipmasq

-Ove

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 21-03-01 22:37

"Ove Lie" <Ove.E.Lie@c2i.net> skrev i en meddelelse
> Steffen Tiedemann Christensen <steffen@prudence.dk> skrev i
> [...]

og har du den nye kerne (2.4.x) skal du kigge på netfilter og iptables, som
du kan hente på freshmeat. De er meget lette at bruge! Du kan også kombinere
ovenstående med squid, som er en proxycache. Dermed kommer forbindelsen til
at virke meget mere effektiv fordi linux-gatewayen gemmer en masse stuff, så
det ikke skal hentes flere gange.

Fra : Steffen Tiedemann Ch~

Dato : 21-03-01 23:36

OK, jeg har på min RedHat 6.2 aktiveret diverse ipchains:
---
/sbin/ipchains -P forward DENY
/sbin/ipchains -A forward -i eth0 -s 192.168.0.0/24 -j MASQ
---

Her skulle det så kunne køre fra min NT-maskine (af historiske årsager
192.168.0.1) til MASQ computeren 192.168.0.5, ikke? Jeg har sat gateway'en
på mit netkort til at være 192.168.0.5, men jeg har ellers ikke ændret
meget.

Dog: Det virker ikke. Jeg har kørt de tests, der er i ipmasq-HOWTO'en, og
den eneste, der ikke virker som den skal er netstat-testen:
---
[root@zeus /root]# netstat -rn
Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags MSS Window irtt
Iface
195.249.8.101 0.0.0.0 255.255.255.255 UH 0 0 0
ppp0
192.168.0.5 0.0.0.0 255.255.255.255 UH 0 0 0
eth0
192.168.0.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 0 0
eth0
127.0.0.0 0.0.0.0 255.0.0.0 U 0 0 0 lo
0.0.0.0 195.249.8.101 0.0.0.0 UG 0 0 0
ppp0
---

Hvordan får jeg den sidste linje, som ikke skal være der, væk? Og er der
andet, jeg ikke har gjort hensigstmæssigt?

Steffen

Fra : Ove Lie

Dato : 22-03-01 08:32

Steffen Tiedemann Christensen <steffen@prudence.dk> skrev i
meldingsnyheter:99bad4$i81$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> ---
> /sbin/ipchains -P forward DENY
> /sbin/ipchains -A forward -i eth0 -s 192.168.0.0/24 -j MASQ

Føy til:

/sbin/depmod -a
/sbin/modprobe ip_masq_ftp
/sbin/modprobe ip_masq_raudio
/sbin/modprobe ip_masq_irc

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_dynaddr

og da skal det fungere.

> [...]
> 192.168.0.5 0.0.0.0 255.255.255.255 UH 0 0 0
> eth0
> 192.168.0.0 0.0.0.0 255.255.255.0 U 0 0 0
lo
> 0.0.0.0 195.249.8.101 0.0.0.0 UG 0 0 0
> ppp0

Den skal ikke vekk, det er den som sørger for at ip-pakene fra localnettet
går ut til internet.

-Ove

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-03-01 22:50

"Steffen Tiedemann Christensen" <steffen@prudence.dk> wrote:

>Planen er nu, at denne computer skal
>være den eneste, der bruger min ISDN T/A.

Hvad har din ISDN-nummerviser med sagen at gøre?
(Undskyld, men jeg finder altsaa betegnelsen "ISDN T/A" alt for
upræcis, sammenlignet med det umisforstaaelige "ISDN-modem".)

Du kan prøve at kigge paa siden i min signatur. Husk at supplere med
en passende mængde sikkerhed, f.eks. www.sslug.dk/sikkerhed/.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Detaljeret opsætningsvejledning for RH6.0 ISDN-router:

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-03-01 23:49

Allan Olesen skrev:

> Hvad har din ISDN-nummerviser med sagen at gøre?
> (Undskyld, men jeg finder altsaa betegnelsen "ISDN T/A" alt for
> upræcis, sammenlignet med det umisforstaaelige "ISDN-modem".)

Well, T/A (terminaladapter) er jo lidt mere præcist end isdn "modem" da der
jo ikke just sker en modulering/demodulering med det digitale signal

--
Mvh Jes Vestervang
Mandrake 7.2 og Debian Potato 2.2

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 22-03-01 08:43

Jes Vestervang wrote:

> Well, T/A (terminaladapter) er jo lidt mere præcist end isdn "modem" da der
> jo ikke just sker en modulering/demodulering med det digitale signal

Hvis der er POTS tilslutninger gør der vel?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-03-01 18:32

Jes Vestervang <jesvj@mailme.dk.Fjern_mig> wrote:

>Well, T/A (terminaladapter) er jo lidt mere præcist end isdn "modem" da der
>jo ikke just sker en modulering/demodulering med det digitale signal

ISDN-modem er måske nok teknisk set ukorrekt, men til gengæld er det
præcist. Man ved lige præcis, hvad der menes.

En ISDN-T/A kan derimod være en ISDN-telefon, en a/b-adapter, et
ISDN-omstillingsanlæg, en ISDN-nummerviser osv.

Kort sagt: ISDN-T/A er stort set lige så upræcist som ISDN-dims.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-03-01 00:39

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:99dcv9$lt1$1@news.inet.tele.dk...

> ISDN-modem er måske nok teknisk set ukorrekt, men til gengæld er det
> præcist. Man ved lige præcis, hvad der menes.

Jajaaah

> En ISDN-T/A kan derimod være en ISDN-telefon, en a/b-adapter, et
> ISDN-omstillingsanlæg, en ISDN-nummerviser osv.

Ok, jeg havde kun set T/A brugt i "modem" sammenhæng.

> Kort sagt: ISDN-T/A er stort set lige så upræcist som ISDN-dims.
Så lad os kalde den det
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 22-03-01 07:20

Allan Olesen wrote:

> Hvad har din ISDN-nummerviser med sagen at gøre?
> (Undskyld, men jeg finder altsaa betegnelsen "ISDN T/A" alt for
> upræcis, sammenlignet med det umisforstaaelige "ISDN-modem".)

Det er muligt at det ikke kan misforstås, men at bruge "modem" i
ISDN-sammenhæng er rent vrøvl. T/A er i det mindste korrekt, selvom det
er rimeligt generisk, jow.

Stig

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-03-01 18:32

"Stig H. Jacobsen" <shj@bigfoot.com> wrote:

>Det er muligt at det ikke kan misforstås, men at bruge "modem" i
>ISDN-sammenhæng er rent vrøvl.

Hvor meget mel maler de danske vindmøller?

Hvor meget er der forankret i ankerpladen på en skivebremse?

Hvor meget moduleres/demoduleres der i et ISDN-modem?

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 23-03-01 18:49

Allan Olesen wrote:

> Hvor meget mel maler de danske vindmøller?
>
> Hvor meget er der forankret i ankerpladen på en skivebremse?
>
> Hvor meget moduleres/demoduleres der i et ISDN-modem?

Hvor meget tror du at det gavner, at du bevidst mudrer begreberne?

Hvis du vitterligt gerne vil have dit udtryk indført, så gå igang med
noget lobby-arbejde på et seriøst plan istedet for blot at forvirre folk
her.

pft,
Stig

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-03-01 20:41

"Stig H. Jacobsen" <shj@bigfoot.com> wrote:

>Hvor meget tror du at det gavner, at du bevidst mudrer begreberne?

Jeg mudrer ikke noget som helst. Jeg påpeger en udbredt og acceptabel
sproglig mekanisme: At nogle navne består, selv om den tekniske
udvikling har fjernet den oprindelige baggrund for navnet.

>Hvis du vitterligt gerne vil have dit udtryk indført,

Det _er_ indført. Det er kun en lille gruppe nørder, der krampagtigt
holder fast i den totalt intetsigende betegnelse "T/A".

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-03-01 15:44

On Fri, 23 Mar 2001 18:49:00 +0100, "Stig H. Jacobsen"
<shj@bigfoot.com> wrote:

>Hvor meget tror du at det gavner, at du bevidst mudrer begreberne?

Og hvad var så dit alternativ til en præcis beskrivelse af et
"ISDN-modem"? Der vel og mærke ikke omhandler min ISDN-telefon?

Lev med det. Tænk fx blot på "core", som har fået lov til at hedde det
samme, til trods for udviklingen.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 24-03-01 20:54

"Stig H. Jacobsen" <shj@bigfoot.com> writes:

> Det er muligt at det ikke kan misforstås, men at bruge "modem" i
> ISDN-sammenhæng er rent vrøvl.

Det er vrøvl hvis man insistere på at fastholde, at modem er en
sammentrækning af modulere og demodulere. Men hvorfor skulle man det?
Idag er modem jo bare et ord, det betyder "dims der tilslutter en
computer til telenettet/internettet".

Sproget udvikler sig, ord får ny betydning hen ad vejen. Det kan være
morsomt at studere ords oprindelse, men det er meningsløst at hævde,
at et ord kun må bruges i sin oprindelige betydning.

/Lars
--
I don't give a fuck
God sent me to piss the world off -- Marshal Mathers