Link mellem stykliste/cad/word
Fra : Ukendt

Dato : 08-04-03 08:17

Hejsa, jeg ville høre jer eksperter om noget meget generalt, og det er
sikkert ikke noget der kan gives en et enkelt svar på at SÅDAN bliver
det.

Sådan som det er nu sender vi noget tilbuds matriale til vores kunder.
Med de forskellige part nummere. Hvor eks. nr. 1 er håndhjul/firkant.
Hvilket matriale o.s.v. Der er op til 15-20 nr. som hedder det samme
gang efter gang. Men så kommer der også altid de special nr. Før hen
har vi i de tilfælde bare taget et nr. Som ikke blev brugt på
tilbudsmatrialet. Og sådan har man gjort i snart mange år nu. Men når
man køre det sådan vil der komme en masse dobbelte nummere. Og det vil
vi undgå. Vi er begyndt at skrive ned hvilken nr. vi har taget. Og har
også begyndt at få "lidt" tjek på det.

Nu når vi er i gang kunne vi godt tænke os at gøre vores system lidt
fremtids sikkert. Og det er så her jeg ikke ved noget…

Kunden/os helst vil have at part nr. 1 er den part som man styre
"tingen" med. Dvs. at der er flere forskellige dele som får det samme
part nr. Bare for at nævne nogle: håndhjul/firkant/firkant-forlænget.
Men kan "man" i fremtiden holde styr på at der er flere dele der har
det samme nr.? Hvordan fungere det?

Kan man godt have flere "id'er" på samme part nr. Eller skal hver id
have sit nr.?

PS: Jeg ved ikke hvordan man kryds-poster i free-agent.. Så sorry pga.
der er flere posts..

PPS: Håber i forstår hvad jeg skriver.. Ellers må jeg jo bare prøve at
beskrive det lidt bedre

Fra : CADmageren ApS

Dato : 08-04-03 08:46

Hej Peet

Hvilket CAD system du arbejder med?

"Normalt" bruger man i en stykliste, positionsnumre, og tilsvarende
varenumre, samt beskrivelse. Varenummeret, samt beskrivelse skal entydigt
beskrive den enkelte part. Her bør der ikke være nogen sammenfald.

Hvordan stykliste systemer skal opbygges, afhænger meget af den enkelte
virksomhed, så om hvorvidt en part kan have flere IDer har jeg lidt svært
ved at vurdere udfra de givne oplysninger.

mvh
Michael Christoffersen
www.cadmageren.dk

Tlf: 4826 3570

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-03 19:29

Det vi har nu er så gammelt så det skal startes op fra grunden på et
tidspunkt om x tid (...) Det er en GAMMEL concorde. Sådan som det er nu
fungere det sådan her:

73422-0024 er eks. en not i stål og 73422-0084 er den samme type not
(størrelse, arbejds tegningen o.s.v.) Bare i et andet matriale. Så vidt jeg
ved er det så sådan at eks. 66972-0024 kan være en fod i samme matriale som
73422-0024. Når der så kommer en ny del/arbejdstegningen bliver den oprettet
inde i stykliste systemet. Men det system er vist så gammelt så dem der skal
opgradere ikke vil garentere at det hele vil komme med (eller sådan noget
jeg har ikke været med i beslutnings processen) Det er mere hvordan det
fungere i fremtiden.

Som det er nu får kunden noget matriale hvis han kan se tryk,mål o.s.v. Og
ikke mindst et snitbillede og en part list. Kan desværre ikke finde et
billede på nettet der viser det. Det jeg så tænkte på man kunne i fremtiden
var at man på en eller anden måde indtastede det nr. eks. 73422-0024 også
skrev den det selv om til

part no. 22 Key - Steel
(not hedder key på engelsk)

Men det er så det når der er nogle part no. vi bruger som det samme. Eks.
nr. 1 er enten håndhjul eller fiirkant. (dvs. det vi kalder handwheel eller
operation square. Om den så kan finde ud af at nr. 7420-0140 håndhjul i
rustfrit stål og 83406-0024 firkant i stål begge skal have part no. 1. Men
have hver sin betegnelse. Eller om de skal have eks. 1. er håndhjul og 1a.
er firkant?

Hvis der findes forskellige systemer inde for det, så tror jeg virksomheden
vil bygge vidre med den teknologi som autodesk (inventor) vil have i
fremtiden.

Fra : Brian Lænø

Dato : 17-04-03 07:13

"peet_dk" skrev
> [...]
virksomheden
> vil bygge vidre med den teknologi som autodesk (inventor) vil have i

Hvis jeg forstår dig rigtig, så er det på samletegning, at håndhjul eller
firkant skal have nummer 1, og ikke som tegnings nummer.
På samlingstegningen skal du bruger bom-database, til at indsætte en liste
over de parter der indgår i modellen.
I bom-tabellen kan du godt give håndsving/firkant nr 1, uden det ændre på
tegnings nr.
I bom-tabellen (bom-databasen indsat på tegningen) har jeg som regel: nr.,
antal, navn (tegnings nr.) og beskrivelse.
Overskrifterne er standart på engelsk, men kan udskiftes med det man ønsker.
Autocad/Inventor finder selv antal og navn (fil-navn på part), man kan dog
let ændre på dem.
På tegningen hæfter du balloner med nr. på delene, de får automatisk samme
nr. som i bom-tabellen.
Når du laver de enkelte parter, så edit bom-databasen og lav beskrivelser
m.m.
Dise oplysninger bliver automatisk overført til bom-databasen på
samletegningen, så du behøver kun at lave dem en gang pr. part.
Så hvis du i tegning 7420-0140 skriver i bom-databasen at det er et håndhjul
i rustfrit stål, så får du automatisk den beskrivelse hver gang du indsætter
parten i en samlingstegning.

--
Brian

Fra : Brian Lænø

Dato : 17-04-03 08:08

"Brian Lænø" skrev
> [...]
ønsker.
> Autocad/Inventor finder selv antal og navn (fil-navn på part), man kan dog
<snip>

Jeg skrev Autocad/Inventor, det er ikke sikkert at bom-databasen kan bruges
i alle versioner af AutoCad, den version jeg bruger er Mechanical Desktop6,
det er ren 3D lige som Inventor.

--
Brian

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-03 10:53

ok, hvad så hvis du har både en firkant og et håndhjul på en tegning. Kan
den så godt finde ud af at give den 1 og 1a.? Eller skal man så altid kalde
eks. firkanten 1 og håndhjulet 1a, også selvom der næsten aldrig er begge
del på.

Fra : Brian Lænø

Dato : 17-04-03 14:25

"peet_dk" skrev
> [...]
kalde
> eks. firkanten 1 og håndhjulet 1a, også selvom der næsten aldrig er begge

I bom-tabellen har de forløbenden numre 1, 2, 3 osv.
Alle parterne får automatisk tildelt et nr, efter den rækkefølge du har
indsat dem på.
Du kan efterfølgende ændre på de numre de har fået.
Det eneste man bruger numrene til, er at se (ved hjælp af ballon med nr.)
hvor på modellen de er.
I dit tilfælde kan du give håndhjulet nr. 1 og firkanten nr. 2.

--
Brian

Fra : Brian Lænø

Dato : 08-04-03 16:03

"peet_dk" skrev
> [...]
> der er flere posts..
>
> PPS: Håber i forstår hvad jeg skriver.. Ellers må jeg jo bare prøve at

Det med at flere dele har samme part nr. er ikke så smart, da det let kan
blive rodet.
Brug kun et nr. pr del, hvis kunden vil have et andet nr., så lav en ekstra
rubrik på tegningshoved og skriv det der.
Man skal tænke sig godt om nå man laver et numre system.
Nogen bruger et numre system der beskriver delen, her skal man passe på at
man ikke løber tør for variabler.
Det bedste er et system der ikke beskriver ret meget (syndes jeg, andre kan
have en anden mening).
Et eksempel på et numre system til et firma der laver produktion efter ordre
kunne være:
AAA111222-33
A= forkortelse af kundens navn.
1= model nr., kunden første model får 001, næste får 002 osv.
2= nr. på part der indgår i modellen, det højeste nr. kan så være til den
samlede model (samlings tegning) og de lavere til delene.
3= versions nr.
Det samme numre system kan man så genbruge i et
lagerstyring/produktionsstyrings program, her kan man tilføje nogle ekstra
variabler til valg af materiale, overflade behandling m.m.
Ting der ikke gør forskel på hvordan tegningen er lavet, ting der kun
behøver at stå i produktions papirerne / arbejdsbeskrivelser.
Undersøg grundig hvad dit firma har brug for når det gælder numre system.
Der kan også være forskel på hvor mange bogstaver/tal man kan bruge i de
forskellige lagerstyring/produktionsstyrings programmer.

--
Brian