tør pels
Fra : Vibeke J

Dato : 08-04-03 06:40

Hejsa,
Min svigerfar har en flatcoated retriver tæve på ca. 2 år, som har fået
temmelig meget skæl. Særdeles kraftigt i nakken. De har så været hos
dyrlægen, hvor de fik udleveret noget shampoo.
Umiddelbart ville jeg tro at det skyldes noget manglende i kosten, og at
shampoo'en kun kunne lindre, men har I nogen gode forslag?
Nu har jeg selv katte, og læste i en bog at omega 3 og 6 fedtsyrer havde en
indvirkning på pelsen, så måske skulle man prøve med det?
Men hvad har I af erfaringer?
/Vibeke

Fra : Jynis

Dato : 08-04-03 08:13

"Vibeke J" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> indvirkning på pelsen, så måske skulle man prøve med det?

Hej Vibeke
Det kan være pga forkert kost. Både Aktiv hund og Meldgårds natur hund
indeholder olier fra fisk . Jeg kender flere der har haft problemer med både
fældning og hud, men efter at have skiftet over til en af disse produkter ,
er det blevet bedre.
Det kan måske også hjælpe at give hunden et tilskud af lakseolie. Der er
sikkert mange andre gode mærker også, men kik godt på deklarationerne.
Med venlig hilsen Jytte

Fra : Erik Graversen

Dato : 08-04-03 08:10

> [...]

> Umiddelbart ville jeg tro at det skyldes noget manglende i kosten, og at
> shampoo'en kun kunne lindre, men har I nogen gode forslag?

Hej Vibeke.

Jeg faldt lige over følgende på www.netdyrdoktor.dk:

klip/

Der findes ikke nogen dansk betegnelse for sygdommen sebhorrea.
Lidelsen er kronisk og kendetegnes dels ved en øget forhorning i huden.
Huden udskiftes hurtigere end normalt, og ofte produceres mere sved og
talg. Denne type kaldes våd seborrhea og bevirker, at hunden får et fedtet
og snavset udseende. Der findes også tør seborrhea. Her ses ingen øget
kirtelproduktion, men til gengæld store mængder skæl.

/klip

Hele artiklen findes på:

http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_seborrhe.html

Jeg har ingen erfaring i denne sygdom så vurder selv.

Mvh.

Erik.

--

RYGESTOP UDEN STRESS:
http://home1.stofanet.dk/erikgr/

Fra : Smat

Dato : 08-04-03 10:16

> [...]
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_seborrhe.html

> Jeg har ingen erfaring i denne sygdom så vurder selv.

Fuldstændig samme lidelse hedder ved mennesker, på dansk, skæleksem. Det
handler ikke om forkert kost. Jeg kender det ikke hos hunde, men kender det
rimelig godt hos mig selv (10 års personlig erfaring. Jeg er daglig min
shampoo taknemlig, så ta du og prøv det på hunden.

Margrethe

Fra : R. Ilsøe

Dato : 08-04-03 09:44

Hej Vibeke

Jeg stillede selv samme spørgsmål ang. min flatter for noget tid siden.

Jeg fik bla.a. anbefalet Lakseolie og andre gode ting. Jeg stillede også
spørgsmålet inde på http://www.flatcoat.dk hvor der kom nogen gode svar.
Prøv at gå der ind og kig under Flatcoat Forum. Det står under tråden "Tør
pels og skæl"

--
Rinnie

http://www.flatcoated-retriever.dk/dogs/Start.htm

Fra : Stine Frandsen

Dato : 08-04-03 19:56

Hej
Hvad har du så prøvet ? Og er der noget der har hjulpet ?
Stine

Fra : R. Ilsøe

Dato : 08-04-03 21:12

> Hej
> Hvad har du så prøvet ? Og er der noget der har hjulpet ?
> Stine

Vi er på lakseolie lige nu og har lige været på besøg ved Balto's Farfar og
Kusine... Deres ejer har anbefalet mig B-vitamin, så det starter vi på i
morgen... Lakseolien har gjort det bedre

--
Rinnie

Se mine dejlige hunde på:
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 08-04-03 12:11

"Vibeke J" <a@a.dk> wrote in message news:b6tn5q$1gp7$1@news.cybercity.dk...
> [...]
en
> indvirkning på pelsen, så måske skulle man prøve med det?

Hej Vibeke

Ganske amindelig majsolie eller solsikkeolie gør underværker på skæl! Og i
det hele taget tør og kedelig pels. Jeg har haft held med det og kender
mange andre der også har. Du kan jo prøve eller lade være :0)
Det kan også være kosten. Hvilket foder får hun?

Hilsen Betina

Fra : Karina og Christian

Dato : 08-04-03 20:19

"Vibeke J" <a@a.dk> wrote in message news:b6tn5q$1gp7$1@news.cybercity.dk...
[klip]
> Men hvad har I af erfaringer?

Vi bruger noget, der hedder Viacutan til Vaks, og han har den flotteste
pels, man kan forestille sig.

Om det også virker på specifikt på skæl og lignende tør jeg dog ikke udtale
mig om.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Elin

Dato : 08-04-03 23:12

Karina og Christian <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e93208e$0$29525$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> pels, man kan forestille sig.
>
> Om det også virker på specifikt på skæl og lignende tør jeg dog ikke

Hej Karina

Det var dejligt at læse, at du har gode erfaringer med Viacutan. Jeg har
netop købt produktet til en tæve, der efter en fødsel har fået tør pels og
hud med tørre skæl. Viacutan indeholder essentielle fedtsyrer, der ikke kan
dannes i kroppen, men skal tilføres via kosten.

Venlig hilsen
Elin