Gentoo.. flere sprøgsmål..... he he Peter.~
Fra : Thomas

Dato : 07-04-03 18:59

Ja.. jeg har lgie et par spørgsmål til gentoo installation

Jeg kan fint få installtion og netværk til at køre men når det kommer til
partionering af diske har jeg et kæmpe problem.
gentoo nægter simpelthen at arbejde med den disk det skal ligge på,
Medmindre den ligger som HDA.
Se det forstår jeg ikke?
jeg har også prøvet med at sætte den som HDC uden resultat.
hver gang jeg prøver cfdisk eller fdisk skriver de at de ikke kan kontakte
drevet.
jeg kan se under opstart at drevet figurer under hardware registreringen.
Hvad kan årsagen være og hvad ksal jeg gøre for at ændre det. Det er en
smule irriterende at jeg manuelt skal skifte kabler til drevene i maskinen
for at køre windows eller linux :-/

Hardware:
Athlon xp1900
soltek drv4 mobo
harddrives:
Maxtor 80 gig med windows installation: HDA
IBM deskstar 60gpx 60 gig som skal installere med linux: HDB

--
Med Venlig Hilsen

Thomas
Check mig og kværnen ud her::
www.flashking.dk
Eller hos DFM

Fra : Thomas

Dato : 07-04-03 19:02

"Thomas" <Brunsviger@GRRRhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> harddrives:
> Maxtor 80 gig med windows installation: HDA
> IBM deskstar 60gpx 60 gig som skal installere med >linux: HDB

En Lille extra ting er at jeg for sjov lige testede med en red hat 8 cd.
den kunne sagtense finde drevet på HDB og kunne også sagtens partionere det
op, så der er ikke noget galt der.

--
Med Venlig Hilsen

Thomas
Check mig og kværnen ud her::
www.flashking.dk
Eller hos DFM

Fra : Peter Jensen

Dato : 07-04-03 21:31

Thomas wrote:

> [...]

Du installerer med Gentoo CD'en, ikke?

Hmm ... Meget sært. Nu bruger Gentoo så devfs, hvilket vil sige at
device nodes bliver oprettet automatisk, og på en mere logisk måde.
F.eks. peget min /dev/hdb på /dev/ide/host0/bus0/target1/lun0/disc. Ser
Gentoo overhovedet din hdb? Hvis den ikke er der, så ser kernen den
heller ikke.

Meget sært ... Den har jeg aldrig været ude for.

OK, så kernen ser alså drevet. Det er bare fdisk der gør besvær, eller
hvad?

Det ville være lidt træls, ja ...

Du kunne dog installere Gentoo som hda, og så bare flytte den tilbage
til hdb bagefter. Bootloaderen skal så selvfølgeligt installeres på
primær disken, med links til konfigurationen der ligger på
sekundærdisken.

Det ligner meget et setup jeg har haft tidligere. Det eneste jeg ikke
kender er bundkortet. Jeg tvivler dog på at der er en sær IDE controler,
når du nu siger at det virker når disken er hda. Det kan måske have
noget at gøre med Gentoos custom kernel. Den har jeg aldrig brugt
(vanilla-sources er mere generelt, IMHO), så jeg skal ikke kunne sige
noget om dens eventuelle "særheder".

> En Lille extra ting er at jeg for sjov lige testede med en red hat 8
> cd. den kunne sagtense finde drevet på HDB og kunne også sagtens
> partionere det op, så der er ikke noget galt der.

OK, nu begynder jeg at undre mig ... Men hvis du så partitionerer drevet
med Red Hat, kan du så se, formatere og mounte partitionerne under
Gentoo installationen? Hvis ja, så har du jo ikke meget af et problem
tilbage, selv om det nok er noget der skal meldes tilbage til Gentoo
folkene.

--
PeKaJe

It's not hard to admit errors that are [only] cosmetically wrong.
      -- J.K. Galbraith